  • 11. Data: 2004-12-10 07:25:45
    Temat: Re: Czy jest tu PRAWNIK? Ustawa o sprzedaży konsumenckiej - ponawiam pytanie
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cpbh9t$irt$1@news.onet.pl>, fi5h wrote:
    > przeskoczenia bo da sie to zalatwic. Jednak glupota jest niedostarczenie
    > np opakowania od TV bo przeciez w przypadku wymiany klient nie chce
    > chyba dostac nowego TV bez opakowania, a potem miec problemy z jego

    Tylko że przechowywanie takiego opakowania najczęściej jest MZ nadmiernie
    uciążliwe (w rozumieniu ogółu przepisów i orzecznictwa). Ponadto, co by
    dolać jeszcze oliwy do ognia, to wiadoma ustawa nakłada na sprzedawce
    obowiązek pokrycia kosztów dostarczenia i (de)montażu. Czyli tak na dobrą
    sprawę, jeśli założyć że prawidłowo dostarczony towar to w opakowaniu
    (ryzyko uszkodzenia w czasie transportu), to sprzedawca powinien jeszcze
    pokryć zwrot kosztów związanych z owym opakowaniem, jako że klient
    opakowania trzymać obowiązku nie ma. Jak ci się podoba takie podejście? :)

    > serwisowaniem na podstawie gwarancji gdzie czasem numery seryjne
    > opakowania i sprzetu musza sie zgadzac. Tu nie chodzi o ustawe a chodzi
    > o czysto logiczny aspekt serwisowania i zabezpieczenia sprzetu. Dlatego
    > tez jest to sprawa do dyskusji.

    Jako konsumenta i kupującego mało obchodzą mnie problemy zgodności nalepek
    z którymi nie radzi sobie jakiś serwis. Dla nie-serwisanta te aspekty nie
    są aż tak logiczne. Tym bardziej nie widzę powodu abym dla wygody serwisu
    miał sobie robić z chałupy składowisko kartonów.

    > Tak samo moge zapytac co jesli klient przyniesie do reklamacji z
    > niezgodnosci TV bez opakowania, caly obdrapany i uwalony farba i
    > tynkiem, bo TV ogladali sobie robotnicy na budowie, i teraz chca go
    > wymienic bo to a tamto.

    Należy przyjąć o ile usterka nie będzie miała związku z owym ochlapaniem.

    > A co jesli oddajesz TV do reklamacji bez opakowania a on w koncu wymaga
    > transportu do autoryzowanego serwisu. Sprzedawca nie jest przeciez
    > zmuszony do tego by trzymac opakowania do kazdego sprzedawanego zakupu.

    A co mnie to obchodzi? Obowiązku bycia sprzedawcą nie ma.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2004-12-10 08:42:55
    Od: fi5h <f...@o...pl>

    Użytkownik Marcin Debowski napisał:

> [...]
    > pokryć zwrot kosztów związanych z owym opakowaniem, jako że klient
    > opakowania trzymać obowiązku nie ma. Jak ci się podoba takie podejście? :)

    ale opakowanie klient dostal, a to ze je wyrzucil to jego problem, po to
    wlasnie klient dostaje towar w opakowaniu by w momencie reklamacji owe
    opakowanie wykorzystac.
    Ponad to zwroc uwage ze nawet w gwarancji jest napisane ze powinno byc
    oryginalne opakowanie. nie jest tak bez powodu. Chodzi o to ze
    opakowanie powinno byc fabryczne czyli takie ktore umozliwia wg
    producenta bezpieczne transportowanie i magazynowanie sprzetu.
    Jesli klient mialby sam sobie robic opakowanie to wierz mi cuda na kiju
    by sie dzialy :D znam to z praktyki :D bo takich zmyslnych rzeczy w
    roznych opakowaniach czasem wlasnej produkcji to swiat nie widzial,
    Ja wiem ze polacy sa zaradni ale czasem ta zaradnosc tez musi miec
    granice :D:D

    Zgodnie z ustawa sprzedawca jest zobowiazany pokryc koszty transportu
    ale nigdzie nie jest napisane ze ma pokryc koszty pakowania sprzetu
    (tylko demontazu)a skoro towar juz za wczasu jest sprzedawany w
    odpowiednim opakowaniu ktore klient dostal za free to juz inna sprawa.
    Oczywiscie zwrot kosztow jest tylko w przypadku uzasadnionej reklamacji
    a z doswiadczenia moge powiedziec ze u mnie to akurat ok 30%

    Co do przechowywania to coz, sam mam karton po 45" TV i jakos dalo sie
    go schowac, tak samo karton od monitora czy innych sprzetow. Mieszkam w
    malutkim mieszkaniu i naprawde da sie przechowac wszystko jak sie chce.
    Wiekszosc ludzi wywala opakowania a potem przychodza do serwisu z
    monitorem albo telewizorem zawinietym w recznik lub kocyk. Paranoja.
    Moim zdaniem klient powinien w tym momencie odpowiadac za uszkodzenia
    podczas transportu skoro nie dostarczyl sprzetu w opakowaniu w ktorym go
    zakupil. Ustawa jasno tego nie precyzuje ale nie mowi tez o tym ze tak
    nie moze byc i nie naklada na sprzedawce obowiazku pakowania i
    zabezpieczania na jego koszt. Tak wiec mysle ze sprawa do dyskusji,

    > Jako konsumenta i kupującego mało obchodzą mnie problemy zgodności nalepek
    > z którymi nie radzi sobie jakiś serwis.

    Jak oddasz na gwarancji a powiedza ze to nie jest oryginalne opakowanie
    a w gwarancji stoi jak wol ze ma byc w oryginalnym opakowaniu to
    zaczniesz sie martwic. Znam juz troche ludu ktorzy tak narobili sobie
    klopotow i musieli sie nastekac by potem to zalatwic.
    Autoryzowany serwis wymiga sie o byle co ze swoich powinnosci jak bedzie
    chcial tak wiec lepiej spelniac warunki gwarancji, a serwis to wlasnei
    sobie dobrze z tym radzi, tzn ze sprawdzenie tych zgodnosci.
    Na szczescie takie rygorystyczne zasady do czestych praktyk nie naleza.

    Dla nie-serwisanta te aspekty nie
    > są aż tak logiczne. Tym bardziej nie widzę powodu abym dla wygody serwisu
    > miał sobie robić z chałupy składowisko kartonów.

    Chodzi o bezpieczenstwo Twojego sprzetu, jesli nie masz opakowania to
    najczesciej sprzet transportowany jest na odpowiedzialnosc klienta
    (takie sa warunki gwarancji) i uszkodzenia fizyczne ida na konto klienta.
    Wiec jesli dla Ciebie dopelnianie warunkow gwarancji nie jest istotne to
    coz :) lepiej wtedy i z gwarancji nie oddawac i ja w ogole sobie odpuscic :)

    > Należy przyjąć o ile usterka nie będzie miała związku z owym ochlapaniem.

    pewnie ze nalezy, ale spojrz jaki to paradoks jesli chodzi o kwestie
    uszkodzen fizycznych sprzetu zwiazanych z niedostarczeniem opakowania.

    albo jak przyjac robot kuchenny w ktorym sa grube warstwy miesa itp. W
    ciagu 14 dni to ten robot anid do naprawy ani do niczego moze sie nei
    nadawac :):) a takie rzeczy ludzie czasem przynosza i nie wpadna na
    pomysl by umyc nawet. i co ? sprzedawca ma to myc ?
    paranoja.

    Czajnik gdzie ekspansja kamienia siega az zamykajacej pokrywy. "Czajnik
    nie chce gotowac wody" jasne ze nie chce skoro na dnie jest 2cm kamienia
    "A skad ten kamien, skoro jest to musial on juz tam byc od poczatku!"
    hehe :) i lepsze teksty z tym zwiazane tez mozna uslyszec :) a wtedy
    krotkie pismo na temat uszkodzenia sprzetu przez uzytkownika bo nie dbal
    o prawidlowe funkcjonowanie sprzetu.

    > A co mnie to obchodzi? Obowiązku bycia sprzedawcą nie ma.

    bycia klientem takze nie ma, a opakowanie kazdy sprzet posiada i nie
    jest to jego aspekt ozdobny. Tak wiec owszem moge przyjac sprzet bez
    opakowania ale uszkodzenia w transporcie spadaja na klienta.
    (zadalem podobne pytanie babce z federacji jak bylem na szkoleniu, i
    sama przyznala ze praktyka jak najbardziej sluszna)

  • 13. Data: 2004-12-10 09:27:56
    Od: fi5h <f...@o...pl>

    hehe rozmawialem przed chwila z rzecznikiem w gdansku i coz :)
    stwierdzil ze skoro nie ma nic w ustawie o tym, to juz kwestia do
    dyskusji ze sprzedawca, jednak stwierdzil tez ze zarowno obowiazkiem
    klienta jak i sprzedawcy (nie obowiazkiem ustawowym) jest odpowiednie
    zadbanie o sprzet tak by nie narazac go na uszkodzenia fizyczne.
    Co wiecej (dzwonilem jako klient i sobiegadalem :P ) zaproponowano mi
    zapakowanie w karton zastepczy tak by nie bylo problemow i dogadanie sie
    w tej kwesti ze sprzedawca oraz sporzadzenie odpowiedniej adnotacji w
    zleceniu reklamacyjnym.
    czyli jak widac ustawa sobie a praktyka i takze sobie.

    Na szczescie maly procent ludzi wypierdziela opakowania od takich
    sprzetow :)

    Co do kompletnosci zestawu to jak najbardziej przy oddawaniu sprzetu
    jestem zobowiazany dostarczyc komplet. W przypadku braku kompletu nie ma
    mowy o wymianie na nowy. Z tego co ta mila pani mi powiedziala to
    takze mozna dogadac sie ze sprzedawca co do wymiany zdekompletowanego
    zestawu ale to juz jego wola czy wymieni czy nie a wiec jednak komplet
    to komplet i juz.

    O brak instrukcji nie pytalem akurat ale mysle ze przy wymianie moze ona
    przejsc przeciez od sprzetu do sprzetu wiec w tej kwestii nie trzeba
    dyskutowac :)

    --
    fi5h

  • 14. Data: 2004-12-10 10:13:01
    Od: "topjes" <n...@d...rady>

    "fi5h" <f...@o...pl> wrote in message news:cpajl8$qim$1@news.onet.pl...
    > Tak czy siak tak jak przy rekojmi,

    Pływasz fi5h - nie ma czegoś takiego jak rękojmia w obrocie konsumenckim.
    Możesz udowodnić, że jest? Daj mi przepisy prawne o rękojmi za wady w
    obrocie konsumenckim?
    Działasz po prostu wg starych nawyków i tego co Ci się wydaje.

    pzdr
    topjes

  • 15. Data: 2004-12-10 11:04:56
    Od: fi5h <f...@o...pl>

    Użytkownik topjes napisał:

> [...]
    > obrocie konsumenckim?
    > Działasz po prostu wg starych nawyków i tego co Ci się wydaje.

    o czym Ty gadasz tak w ogole ?
    Przeciez pisze ze rekojmia jest dla firm.
    Rekojmie zniesiono dla normalnego zwyklego szaraczka ktory bierze sobie
    towar na paragonik dla siebie. Nie jestem pewien ktorej kwestii nie
    rozumiesz, tego ze rekojmia w ogole istnieje czy tego do kogo ona sie tyczy.

    przeczytaj ustawe od poczatku to moze zaskoczysz o co chodzi.

    --
    fi5h

  • 16. Data: 2004-12-10 11:11:58
    Od: fi5h <f...@o...pl>

    Użytkownik topjes napisał:

> [...]

    rozumiesz, tego ze rekojmia w ogole istnieje czy tego do kogo ona sie tyczy.

    przeczytaj ustawe od poczatku to moze zaskoczysz o co chodzi.

    edit:

    Stronami umowy sprzedaży konsumenckiej są; po stronie kupującego - osoba
    fizyczna (zgodnie z określeniem konsumenta zawartym w ustawie osoba,
    która nabywa rzecz ruchomą w celu niezwiązanym z działalnością zawodową
    lub gospodarczą), a po stronie sprzedawcy - osoba (fizyczna lub prawna)
    dokonująca sprzedaży w zakresie działalności przedsiębiorstwa (sprzedawca).

    czyli jak widzisz tyczy sie osoby fizycznej, co nie zmienia faktu ze
    rekojmia istnieje tyle ze dla firm, ot to i o to wlasnie chodzi.
    Mysle ze teraz rozumiesz o co tak naprawde sie czepiasz :)

    --
    fi5h

  • 17. Data: 2004-12-10 11:34:49
    Od: "topjes" <n...@d...rady>

    "fi5h" <f...@o...pl> wrote in message news:cpbvsc$c2k$1@news.onet.pl...
    > przeczytaj ustawe od poczatku to moze zaskoczysz o co chodzi.

    tiaaaaaa.... :)))

    topjes

  • 18. Data: 2004-12-10 15:59:01
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    fi5h wrote:
> [...]
    > opakowania i sprzetu musza sie zgadzac. Tu nie chodzi o ustawe a chodzi
    > o czysto logiczny aspekt serwisowania i zabezpieczenia sprzetu. Dlatego

    Oczywiste jest że kupujący ma dostać nowy towar wraz z opakowaniem i
    nową gwarancją, więc nie widze problemu.

> [...]
    > niezgodnosci TV bez opakowania, caly obdrapany i uwalony farba i
    > tynkiem, bo TV ogladali sobie robotnicy na budowie, i teraz chca go

    Powinien wymienić. Chyba że uda mu się powołać na art.5 kc

    > A co jesli oddajesz TV do reklamacji bez opakowania a on w koncu wymaga
    > transportu do autoryzowanego serwisu. Sprzedawca nie jest przeciez
    > zmuszony do tego by trzymac opakowania do kazdego sprzedawanego zakupu.

    Wybacz, ale konsumenta naprawdę nie obchodzi jak sprzedawca będzie
    załatwiał reklamcję. Wysyłając do serwisu, producenta czy kogoś tam
    jeszcze. Przypominam że cały czas mówimy o reklamacji niezgodności
    towaru z umową. Zresztą przy gwarancji też można by się zastanawiać czy
    wymóg zachowania opakowania nie stanowi klauzuli niedozwolonej (tak
    twierdzi np Łętowska).

    KG

  • 19. Data: 2004-12-10 16:13:22
    Od: "topjes" <n...@d...rady>

    "kam" <X#k...@w...pl#X> wrote in message news:cpch1l$25a$1@news.onet.pl...
> [...]
    > towaru z umową. Zresztą przy gwarancji też można by się zastanawiać czy
    > wymóg zachowania opakowania nie stanowi klauzuli niedozwolonej (tak

    I o ile w dużych sklepach sieciowych nie ma problemów z reklmacjami z tytułu
    ww Ustawy (np bez problemu miałem w Castoramie, Zarze - gotowe druki mają
    nawet) to dramat jest w małych sklepikach. Sprzedawcy i serwisanci nie mają
    często nawet pojęcia o takich przepisach, mylą się, gubią i przez to często
    aby zatuszować niewiedzę stają się złośliwi i nadwymagający.
    I najgorsze - że mija drugi rok i wiedza o Ustawie jest nadal niemal ZEROWA.

    pzdr
    topjes

  • 20. Data: 2004-12-10 18:48:31
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    fi5h wrote:
    > ale opakowanie klient dostal, a to ze je wyrzucil to jego problem, po to
    > wlasnie klient dostaje towar w opakowaniu by w momencie reklamacji owe
    > opakowanie wykorzystac.

    Jeszcze lepsze, ponieważ reklamacja jest przesądzona, to towar pakuje
    się właśnie po to, żeby kupującemu było łatwiej reklamować???

> [...]
    > odpuscic :)
    > bycia klientem takze nie ma, a opakowanie kazdy sprzet posiada i nie

    Tak, służy zabepieczeniu towaru do czasu jego wydania kupującemu. Tylko
    i wyłącznie.

    > Tak wiec owszem moge przyjac sprzet bez
    > opakowania ale uszkodzenia w transporcie spadaja na klienta.
    > (zadalem podobne pytanie babce z federacji jak bylem na szkoleniu,

    komu?

    KG