  • 1. Data: 2005-08-22 06:35:59
    Temat: Antydatowana umowa
    Od: "Tom" <j...@g...pl>

    Chodzi tutaj o umowę przeniesienia majątkowych praw autorskich. Umowa ta z
    dnia 19 grudnia 2003 została sporządzona wg. mnie (jestem tego na 100% pewny)
    około kwietnia/maja 2004 roku. W czerwcu 2004 firma sprzedające te prawa
    została podatna to upadłości w okresie właśnie kwietnia/maja trwał już proces
    przygotowań do upadłości. Jak nietrudno się domyśleć celem tego zabiegu było
    wyprowadzenie majątku i związku z tym podam parę szczegółów i mam pytanie czy
    taka umowa pod względem prawnym i podatkowym jest ważna.

    1) umowa ta nie jest potwierdzona notarialnie
    2) w umowie tej moment przeniesienia praw autorskich został określony datą
    zapłaty (tj. kwiecień 2004), jak na razie nie udało mi się "wydobyć" od
    Syndyka jak nastąpiła zapłata. Mogę napisać, że w momencie kiedy syndyk
    przejął firmy nie było żadnych środków pieniężnych.

    Tom
    j...@g...pl

  • 2. Data: 2005-08-22 09:56:20
    Temat: Re: Antydatowana umowa
    Od: "Romek" <p...@p...net.pl>

    Witam,
    Polecam uwadze prozepis art. 127 i 128 ustawy prawo upadłościowe i
    naprawcze.

    Art. 127 [Bezskuteczność czynności prawnych upadłego] 1. Bezskuteczne w
    stosunku do masy upadłości są czynności prawne dokonane przez upadłego w
    ciągu roku przed dniem złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości, którymi
    rozporządził on swoim majątkiem, jeżeli dokonane zostały nieodpłatnie albo
    odpłatnie, ale wartość świadczenia upadłego przewyższa w rażącym stopniu
    wartość świadczenia otrzymanego przez upadłego lub zastrzeżonego dla
    upadłego lub dla osoby trzeciej.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do ugody sądowej, uznania
    powództwa i zrzeczenia się roszczenia. 3. Bezskuteczne są również
    zabezpieczenie i zapłata długu niewymagalnego, dokonane przez upadłego w
    terminie dwóch miesięcy przed dniem złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości.
    Jednak ten, kto otrzymał zapłatę lub zabezpieczenie, może w drodze powództwa
    lub zarzutu żądać uznania tych czynności za skuteczne, jeżeli w czasie ich
    dokonania nie wiedział o istnieniu podstawy do ogłoszenia upadłości. 4.
    Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do zabezpieczeń ustanowionych przed dniem
    ogłoszenia upadłości w związku z terminowymi operacjami finansowymi lub
    sprzedażą papierów wartościowych ze zobowiązaniem do ich odkupu, o których
    mowa w art. 85 ust. 1.

    Art. 128 [Bezskuteczność czynności prawnych odpłatnych] 1. Czynności prawne
    odpłatne dokonane przez upadłego w terminie sześciu miesięcy przed dniem
    złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości z małżonkiem, krewnym lub
    powinowatym w linii prostej, krewnym lub powinowatym w linii bocznej do
    drugiego stopnia włącznie albo z przysposobionym lub przysposabiającym są
    bezskuteczne w stosunku do masy upadłości.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do czynności upadłego, będącego
    spółką lub osobą prawną, dokonanej z jej wspólnikami, ich reprezentantami
    lub ich małżonkami, jak również ze spółkami powiązanymi, ich wspólnikami,
    reprezentantami lub małżonkami tych osób. 3. Przepis ust. 1 stosuje się
    także do czynności upadłego będącego spółką, których dokonał z inną spółką,
    jeżeli jedna z nich była spółką dominującą.

    Mozliwośc zastoswania powyższych przepisów zależy zatem od daty ogłoszenia
    upadłości, kwot wynagrodzenia oraz drugiej strony umowy.
    Ponadto w konkretnej sytuacji druga strona może zastanowić sie nad
    zastosowaniem skargi paulianskiej ewentaulnie postepowaniem karnym wobez
    zarzadu.
    Prosze zwrócić uwage bowiem na przepis art. 302 k.k.

    Art. 302 [Dowolne zaspokajanie wierzycieli] § 1. Kto, w razie grożącej mu
    niewypłacalności lub upadłości, nie mogąc zaspokoić wszystkich wierzycieli,
    spłaca lub zabezpiecza tylko niektórych, czym działa na szkodę pozostałych,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    lat 2.

    § 2. Kto wierzycielowi udziela lub obiecuje udzielić korzyści majątkowej za
    działanie na szkodę innych wierzycieli w związku z postępowaniem
    upadłościowym lub zmierzającym do zapobiegnięcia upadłości,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    § 3. Tej samej karze podlega wierzyciel, który w związku z określonym w § 2
    postępowaniem przyjmuje korzyść za działanie na szkodę innych wierzycieli
    albo takiej korzyści żąda.

    Nie da sie jednak jednoznacznie odpowiedziec jakie srodki prawne mogą zostac
    zastosowane w tym przypadku bez dogłebnego poznanai wszystkich okoliczności
    sprawy.
    Pozdrawiam,
    Romek Bieda
    www.prawnik.net.pl

  • 3. Data: 2005-08-22 19:00:33
    Od: "Tom" <j...@g...pl>

    Aktualnie sprawę prowadzi policja gospodarcza i już teraz mogę napisać z
    pełną odpowiedzialnością, że nasze podatki idą na marne. Zaś sprawa sprzedaży
    praw autorskich to jedno z wielu przewinień ustępującego jednoosobowego
    zarządu. W tej sprawie jestem pokrzywdzonym wierzycielem, zaś firma, która
    nabyła "podobno" 19 grudnia te prawa nie była wierzycielem, zaś cały ten
    manewr polegał tylko na wyłudzeniu pieniędzy od współautorów (którym jestem
    również ja i któremu nie zapłacono należnych poborów), firma ta zgłosiła sie
    do nas z propozycją odkupienia ich. Wydaje mi się, że taka umowa nie
    potwierdzona notarialnie jak i też brak faktury VAT z grudnia 2003 powinna
    być traktowana jako umowa przedwstępna. Drugą kwestią to jest czy jeśli
    pracodawca nie zapłacił mi wynagrodzenia to prawa majątkowe nadal należą do
    mnie?
    Tom
    j...@g...pl