  • 1. Data: 2003-01-05 08:12:50
    Temat: Allegro - koszty niezrealizowanej transakcji
    Od: n...@p...onet.pl

    Załóżmy doszło do transakcji sprzedaży na aukcji allegro - "kup teraz", cena za
    przedmiot wylicytowany wynosi 750 zł, kupujący po potwierdzeniu i kontakcie
    zobowiązuje się do kupna, lecz kilka dni poźniej odstępuje od zakupu.
    Czy sprzedający może żądać od kupującego zwrotu kosztów jakie poniósł z związku
    z ta aukcją?
    Wiem, że allegro oferuje mechanizm zwortu prowizji w przypadku kiedy nie doszło
    do sfinalziowani transakcji (kupujący nie zapłacił a sprzedający nie wysłał
    towaru). W pzrypadku takiej kwoty jest to równe 3% czyli 22,5zł.
    Więc czy sprzedajcy może żądać od kupującego rekompensaty w wysokości 10 %
    licytowanej sumy?
    Nadmieniam, że allegro nie prosi w płatę wadium na poczet przyszłych licytacji.
    Czy mają zastosowanie jakieś przepisy któregoś z kodeksów, czy też można się
    opierać tylko na regulaminie allegro?

  • 2. Data: 2003-01-05 11:45:38
    Temat: Re: Allegro - koszty niezrealizowanej transakcji
    Od: "Izi" <m...@n...zp.pl>

    Użytkownik <n...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > poźniej odstępuje od zakupu. Czy sprzedający może żądać od kupującego
    > zwrotu kosztów jakie poniósł z związku z ta aukcją?
    Wydaje mi sie ze jedyne koszty jakie wchodza tu w gre to wlasnie prowizja
    Allegro, ktora mozna odzyskac wypelniajac odpowiedni Formularz zwrotu
    prowizji. Allegro odda naliczona prowizje na konto sprzedajacego, a w
    stosunku do kupujacego zastosuje kare przewidziana w regulaminie. I to
    wszystko, zadanie od kupujacego rekompensaty w wysokosci 10% to chyba jakies
    nieporozumienie.
    MZ

  • 3. Data: 2003-01-05 12:32:12
    Od: n...@p...onet.pl

    spzredający napisał mi:
    > (..)proponuję rozwiązanie zgodne z zasadami obowiązującymi w aukcjach
    tradycyjnych w których dla zabezpieczenia interesu wystawiającego ustanawia się
    wadium. Zwyczajowe 10% wylicytowanej kwoty jest, jak sądzę, wartością
    odpowiednią i w tym wypadku.
    Czy ów sprzedający ma do tego prawo aby żadać aż tyle ode mnie?
    Ja bądąc na tyle rzetelnym i uczciwym zaproponowałem mu zwrot kosztów jakie
    poniósł, ale nie tyle.
    Mając na uwadze że zwrócę mu pobraną prowizję, sprzedający nadal może ubiegać
    się od zwrot prowizji od Allegro- jak mam sie zabezpieczyć przed tym faktem?
    Czy któryś z kodeksów przewiduje coś takiego jak wadium?
    I w jakiej wysokości?
    pozdrawiam
    Miłosz Zin

  • 4. Data: 2003-01-05 12:53:06
    Od: "Izi" <m...@n...zp.pl>

    Użytkownik <n...@p...onet.pl> wrote:
    > tradycyjnych w których dla zabezpieczenia interesu wystawiającego
    > ustanawia się wadium. Zwyczajowe 10% wylicytowanej kwoty jest, jak
    > sądzę, wartością odpowiednią i w tym wypadku.
    Zwykle naciagactwo. To _nie jest_ aukcja tradycyjna i Allegro ma swoj
    regulamin. Nie ma nim ani slowa o wadium itd. Jedynym zabezpieczeniem
    Sprzedajacego moze byc wplata czesci lub calosci kwoty przed wyslaniem
    przesylki, i na tym koniec. Tego typu roszczenia nie maja w stosunku do
    Allegro zastosowania.

    > Czy ów sprzedający ma do tego prawo aby żadać aż tyle ode mnie?
    Nie ma prawa. Moze co najwyzej wystawic negatywny komentarz do aukcji.
    > Ja bądąc na tyle rzetelnym i uczciwym zaproponowałem mu zwrot kosztów
    > jakie poniósł, ale nie tyle.
    To bylo uczciwe postawienie sprawy, pod warunkiem ze on sie zobowiaze do
    niewystepowania o zwrot prowizji i wystawi komentarz inny niz negatywny
    (uczciwosc wymagalaby zeby wystawil jednak pozytywa, z krotkim opisem
    sytuacji)
    > Mając na uwadze że zwrócę mu pobraną prowizję, sprzedający nadal może
    > ubiegać się od zwrot prowizji od Allegro- jak mam sie zabezpieczyć
    Nie mozna sie przed tym zabezpieczyc. W przypadku wniosku o zwrot prowizji
    Allegro wysle Panu maila z zapytaniem jaka jest Panska wersja wydarzen:-).
    Wtedy mozna przedstawic dowod wplaty "odszkodowania" (oczywiscie wplata musi
    byc odpowiednio opisana) i w ten sposob zablokowac zwrot z Allegro,
    jednoczesnie nie podpadajac administratorom.

    Nie znam sytuacji, ale wyglada na to, ze Sprzedajacy postanowil zarobic na
    Panu, tak ze wszelkie _ewentualne_ "zadoscuczynienie" radzilbym wykonywac b.
    ostroznie. Zwlaszcza ze nie podaje Pan powodu rezygnacji, jesli np. opis
    towaru byl niepelny, towar posiadal wady o ktorych dowiedzial sie pan po
    aukcji, czy z kolei Pan sie "rozmyslil".

    > przed tym faktem? Czy któryś z kodeksów przewiduje coś takiego jak
    > wadium? I w jakiej wysokości?
    Nie jestem prawnikiem, ale w tym momencie chyba obowiazuje regulamin
    Allegro, a w nim takiego zapisu nie ma.
    Michal Zimnicki

  • 5. Data: 2003-01-05 13:22:47
    Od: "Leo" <p...@h...pl>

    Totalna bzdura, sprzedajacy nie ma prawa zadac zadnego 10%. Jesli transakcja
    nie doszla do skutku to i tak dostanie zwrot prowizji, czyli 100%
    poniesionych kosztow. Nie musisz mu nic wplacac, to jakis naciagacz. I tak
    nic ci nie moze zrobic, co najwyzej zlosliwie wystawi ci negatywa. Ty mozesz
    odpowiedziec tym samym i koniec.

    pozdrawiam
    Leszek

  • 6. Data: 2003-01-05 16:02:31
    Od: "Jacek P. Urbanowicz" <j...@h...pl>

    Użytkownik <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    licytacji.
    > Czy mają zastosowanie jakieś przepisy któregoś z kodeksów, czy też można

    Mam wrażenie, że sprzedający, gdyby sie uparł, byłby
    w stanie wygrać sprawę o realizację zawartej umowy.
    Regulamin allegro jasno przecież określa, że złożenie oferty
    jest jednoznaczne z jej zawarciem

    pzdr.
    Jacek

  • 7. Data: 2003-01-05 18:49:40
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    05 sty 2003 o 17:02 GMT
    Jacek P. Urbanowicz
    > Mam wrażenie, że sprzedający, gdyby sie uparł, byłby
    > w stanie wygrać sprawę o realizację zawartej umowy.
    > Regulamin allegro jasno przecież określa, że złożenie oferty
    > jest jednoznaczne z jej zawarciem

    Tylko że praktycznie niemiałby szans udowodnić, kto jest stroną tej
    umowy. Bez cyfrowego podpisu, tym bardziej przy nieszyfrowanych
    połączeniach z Allegro, nie potrzeba skomplikowanych środków,
    żebyś się pod kogoś podszyć.

    Pozdr

    Czarek Gorzeński

  • 8. Data: 2003-01-05 22:28:17
    Od: "Jacek P. Urbanowicz" <j...@h...pl>

    Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@s...art.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > umowy. Bez cyfrowego podpisu, tym bardziej przy nieszyfrowanych
    > połączeniach z Allegro, nie potrzeba skomplikowanych środków,

    Tys prowda. Ale pewnie w tym przypadku zachowala sie
    jakas korespondencja, a poza tym polaczenia mozna sprawdzic :-))
    A tak BTW chyba mozna juz wejsc w allegro po SSL.

    pozdrawiam
    Jacek

  • 9. Data: 2003-01-06 14:19:36
    Od: "Izi" <m...@n...zp.pl>

    Jacek P. Urbanowicz <j...@h...pl> wrote:
    > Tys prowda. Ale pewnie w tym przypadku zachowala sie
    > jakas korespondencja, a poza tym polaczenia mozna sprawdzic :-))
    > A tak BTW chyba mozna juz wejsc w allegro po SSL.
    Ale co z tego?
    W regulaminie Allegro nie ma ani slowa o wadium. A aukcje sa prowadzone
    wlasnie wg tego regulaminu.
    MZ