eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne

projekt dotyczy umożliwienia BGK udzielania pomocy publicznej lub pomocy de minims w formie gwarancji i poręczeń w ramach rządowych programów społeczno-gospodarczych oraz programów samorządności lokalnej i rozwoju regionalnego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 964
  • Data wpłynięcia: 2012-11-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 198

964

Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji. W trybie ww. przepisów żaden
podmiot nie zgłosił zainteresowania pracami nad projektem.
Zawarte w projekcie regulacje nie stanowią przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), dlatego też projekt nie podlega procedurze
notyfikacji.
Zakres regulacji nie podlega harmonizacji z prawem Unii Europejskiej.
8

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Cel wprowadzanej regulacji

Celem zmiany ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach
udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne (Dz. U. z 2012 r.
poz. 657), zwanej dalej ustawą, jest stworzenie uwarunkowań do udzielania przez
Bank Gospodarstwa Krajowego (dalej: BGK) pomocy publicznej oraz pomocy
de minimis, w formie poręczeń i gwarancji w ramach rządowych programów
społeczno-gospodarczych oraz programów samorządności lokalnej i rozwoju
regionalnego, o których mowa w art. 34a ust. 1 ww. ustawy, a w konsekwencji
przede wszystkim zwiększenie dostępu do kapitału dla mikroprzedsiębiorców,
małych i średnich przedsiębiorców przez zachęcenie banków komercyjnych do
zwiększenia akcji kredytowej z uwagi na zapewnienie zabezpieczenia spłaty
udzielanych kredytów głównie gwarancjami BGK. Przewiduje się, że dzięki
uruchomieniu programu banki będą mogły udzielić dodatkowo kredytów na kwotę
ok. 8 333 mln zł w pierwszym roku realizacji programu pomocowego.
2. Podmioty, na które oddziałuje regulacja
Projektowana zmiana ustawy w razie wydania na jej podstawie przez ministra
właściwego do spraw finansów publicznych rozporządzenia stanowiącego program
pomocy publicznej lub pomocy de minimis będzie oddziaływać na BGK, będące
kredytodawcami banki, a przede wszystkim mikroprzedsiębiorców, małych
i średnich przedsiębiorców, czyli podmioty realizujące bądź korzystające
z programu opracowanego w oparciu o projektowaną delegację ustawową.
3. Konsultacje społeczne
Projekt został przekazany do zaopiniowania przez BGK, którego uwagi zostały
uwzględnione w projekcie.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Zobowiązanie ministra właściwego do spraw finansów publicznych do
przekazywania w związku z realizacją rządowych programów społeczno-
9

-gospodarczych, polegających na udzielaniu pomocy publicznej oraz pomocy
de minimis w formie poręczeń i gwarancji BGK:
1) środków na zwiększenie funduszu statutowego BGK, mając na względzie
konieczność pokrycia ryzyka działalności bankowej ponoszonego przez ten
bank w związku z realizacją tych programów, oraz
2) środków na pokrycie wypłat z tytułu udzielonych przez Bank Gospodarstwa
Krajowego gwarancji i poręczeń
będzie miało wpływ na budżet państwa, bowiem faktyczne przekazanie ww.
środków będzie stanowiło wydatek budżetowy.
Zakładając udzielenie w pierwszym roku obowiązywania programu pomocowego,
gwarancji w wysokości do 5 mld zł oraz przy założeniu, że wskaźnik szkodowości
tych gwarancji, prognozowany w oparciu o historyczne dane działalności
poręczeniowej BGK i funduszy poręczeniowych, nie przekroczy w pierwszym roku
3,7%, a w kolejnych latach, ze względu na ewentualne zjawiska kryzysowe, uległby
pogorszeniu do poziomu 6,2%, potencjalne wydatki budżetowe z tego tytułu
wynieść mogą: w pierwszym roku ok. 156 mln zł, a w kolejnych dwóch latach
odpowiednio ok. 165 mln zł oraz ok. 77 mln zł.
Jednocześnie udzielenie przez BGK gwarancji na poziomie 5 mld zł, przy założeniu
zachowania wysokości wskaźnika adekwatności kapitałowej BGK na poziomie
12%, oznaczać będzie konieczność przeznaczenia przez BGK kapitałów
w wysokości 450 mln zł na udzielenie tych gwarancji.
Jeżeli gwarancje osiągnęłyby poziom 5 mld zł, przy założeniu objęcia tymi
gwarancjami 60% kwoty kredytu, możliwe byłoby wygenerowanie akcji kredytowej
na rzecz mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców na kwotę
8,3 mld zł. Rzeczywiste wyniki BGK w tym zakresie zależeć będą od popytu
przedsiębiorców na gwarantowane kredyty, co z kolei zależeć będzie m.in. od
intensywności negatywnych zjawisk w gospodarce i na rynkach finansowych.
W praktyce akcja kredytowa i gwarancyjna może okazać się niższa, co oznaczać
będzie niższe zapotrzebowanie na środki budżetowe.
Program pomocy de minimis w formie gwarancji spłaty kredytów ma na celu istotne
zwiększenie dostępności usług poręczeniowo-gwarancyjnych BGK. Bank ten
10

udzielił, od 2009 r., w ramach programu „Wspieranie przedsiębiorczości
z wykorzystaniem poręczeń i gwarancji Banku Gospodarstwa Krajowego”,
poręczeń na łączną kwotę 79,6 mln zł. Powodem niskiego popytu na poręczenia
BGK, udzielane według zasad rynkowych, jest – w ocenie BGK, banków oraz
przedsiębiorców – wysoki poziom stawek prowizyjnych.
Projektowana zmiana, przez zapewnienie przedsiębiorcom większej dostępności
do kredytów w celu zachowania płynności i ciągłości w prowadzonej działalności,
powinna
zminimalizować negatywne skutki ewentualnego spowolnienia
gospodarczego, poprawić zdolność przedsiębiorców do rozwoju, a także pozytywnie
wpłynąć na utrzymanie miejsc pracy.
W chwili obecnej pomoc de minimis w formie poręczeń i gwarancji udzielana
w oparciu o środki pomocowe UE (dofinansowanie za pośrednictwem Polskiej
Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Regionalne Programy Operacyjne, inicjatywa
JEREMIE) ma na celu wspieranie potrzeb inwestycyjnych i rozwojowych małych
i średnich przedsiębiorców. Gwarancje BGK, które będą udzielane w formie
pomocy publicznej lub pomocy de minimis, zostaną ukierunkowane na wspieranie
bieżących potrzeb małych i średnich przedsiębiorców (kredyty obrotowe, kredyty
w rachunku bieżącym). W ten sposób gwarancje BGK będą w stanie zapobiegać
zagrożeniom finansowania bieżącego obrotu małych i średnich przedsiębiorców na
skutek zjawisk kryzysowych na rynkach finansowych. Nie powstanie konkurencja
między programami pomocowymi wspomaganymi przez UE a programem
gwarancyjnym BGK; programy te będą dla siebie komplementarne.
Projektowana regulacja nie będzie miała natomiast wpływu na budżety pozostałych
jednostek sektora finansów publicznych oraz jednostek samorządu terytorialnego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana zmiana ustawy może w pozytywny sposób wpłynąć na rynek pracy.
Dzięki przewidywanemu wzrostowi akcji gwarancyjnej, a w konsekwencji
zwiększeniu dostępności kapitału dla przedsiębiorców, projektowana regulacja
powinna mieć pozytywny wpływ na zatrudnienie w sektorze małych i średnich
przedsiębiorstw.

11

6. Wpływ
regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana zmiana ustawy powinna wywrzeć pozytywny wpływ
na konkurencyjność polskiej gospodarki. Jej celem jest umożliwienie udzielania
przez BGK pomocy publicznej oraz pomocy de minimis, z wykorzystaniem
poręczeń i gwarancji, na szeroką skalę, a tym samym ułatwienie dostępu do kapitału
podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą w Polsce, co powinno poprawić
ich zdolność do rozwoju i – co za tym idzie – innowacyjność i konkurencyjność na
rynku.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana zmiana ustawy wpłynie pozytywnie na zmianę sytuacji podmiotów
gospodarczych, głównie małych i średnich przedsiębiorców, a co za tym idzie na
rozwój regionalny.















48-11-aa
12

strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: