eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zapewnienia pełnej implementacji przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, a także uzupełnienia i wdrożenia dyrektywy w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz dyrektyw dotyczących wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego. Projekt ustawy wprowadza też znaczne ułatwienia w zakresie przyłączania mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii do sieci a także odnosi się do zasady tzw. unbundlingu czyki rozdziału działalności dystrybucyjnej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 946
  • Data wpłynięcia: 2012-10-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-07-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 984

946

„5. Operatorzy, o których mowa w ust.1c oraz w ust. 1e, wyznaczają inspektora do
spraw zgodności, którego zadaniem jest monitorowanie realizacji programów, o których
mowa w ust. 4. Inspektor ten powinien być w swoich działaniach niezależny oraz mieć
dostęp do informacji będących w posiadaniu odpowiednio operatora, o którym mowa w
ust. 1c albo w ust. 1e, oraz jednostek z nim powiązanych, które są niezbędne do
wypełnienia jego zadań.”,

f) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

„5a. Inspektor, o którym mowa w ust. 5, przedstawia Prezesowi Urzędu Regulacji
Energetyki, do dnia 31 marca każdego roku, sprawozdanie zawierające opis działań
podjętych w roku poprzednim w celu realizacji programu, o których mowa w ust. 4.”;

g) ust. 7 otrzymuje brzmienie:

„7. Przepisów ust. 1d-1e oraz ust 2-6 nie stosuje się do przedsiębiorstwa zintegrowanego
pionowo obsługującego:
1) mniej niż sto tysięcy odbiorców przyłączonych do systemu dystrybucyjnego
elektroenergetycznego wchodzącego w skład tego przedsiębiorstwa;
2) system dystrybucyjny elektroenergetyczny o rocznym zużyciu energii elektrycznej
nieprzekraczającym 3 TWh w 1996 r., w którym mniej niż 5% rocznego zużycia
energii elektrycznej pochodziło z innych połączonych z nim systemów
elektroenergetycznych;
3) mniej niż sto tysięcy odbiorców przyłączonych do systemu dystrybucyjnego
gazowego.”;

11) w art. 9h:
a) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

„3a. Powierzenie pełnienia obowiązków operatora systemu przesyłowego gazowego albo
operatora systemu połączonego gazowego na podstawie ust. 3 pkt 2 jest możliwe wyłącznie,
jeżeli system przesyłowy, którego dotyczy powierzenie należał w dniu 3 września 2009 r. do
przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo.”,

b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Powierzenie pełnienia obowiązków operatora systemu dystrybucyjnego może dotyczyć
wykonywania działalności gospodarczej w zakresie dystrybucji:
1) energii elektrycznej,
jeżeli liczba odbiorców przyłączonych do sieci
elektroenergetycznej przedsiębiorstwa energetycznego, o którym mowa w ust. 1, jest
nie większa niż sto tysięcy, albo
2) gazu ziemnego, jeżeli liczba odbiorców przyłączonych do sieci gazowej jest nie
większa niż sto tysięcy.”,

c) po ust. 5 dodaje się ust. 5a - 5c w brzmieniu:

„5a. Umowa, o której mowa w ust. 3 pkt 2, nie może umożliwiać wykonywania przez
właściciela sieci obowiązków operatora, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4, 8 oraz art. 16
ust. 2.
5b. W przypadku zawarcia umowy, o której mowa w ust. 3 pkt 2, lub wyznaczenia
operatora systemu gazowego na podstawie ust. 9 właściciel sieci jest obowiązany do:

10
1) współpracy z operatorem i przekazywania temu operatorowi informacji oraz
dokumentów niezbędnych do wykonywania jego obowiązków;
2) uzgodnienia z operatorem zasad finansowania inwestycji związanych z systemem,
którego jest właścicielem, określonych w planach, o których mowa w art. 16 ust. 2;
3) finansowania inwestycji, o których mowa w ust. 2, lub wyrażenia zgody na ich
finansowanie przez inny podmiot, po zatwierdzeniu, o którym mowa w ust. 5c;
4) przyjęcia na siebie odpowiedzialności związanej z majątkiem zarządzanym przez
operatora, z wyłączeniem odpowiedzialności wynikającej z realizacji zadań przez
operatora;
5) udzielenia gwarancji niezbędnych do uzyskania finansowania rozbudowy systemu, z
wyjątkiem tych inwestycji, w których właściciel systemu wyraził zgodę na ich
finansowanie przez operatora lub inne zainteresowane podmioty.
5c. Operator systemu przesyłowego gazowego, operator systemu dystrybucyjnego
gazowego, operator systemu magazynowania paliw gazowych, operator systemu
skraplania gazu ziemnego oraz operator systemu połączonego przekazuje Prezesowi
Urzędu Regulacji Energetyki, do zatwierdzenia, uzgodnienia dotyczące finansowania
inwestycji, w tym określonych w planach, o których mowa w art. 16 ust. 2. Prezes Urzędu
Regulacji Energetyki przed podjęciem decyzji, konsultuje się z właścicielem sieci oraz
z innymi zainteresowanymi podmiotami.”,

d) ust. 6 – 8 otrzymują brzmienie:

„6. Właściciel, o którym mowa w ust. 1, występuje z wnioskiem do Prezesa Urzędu
Regulacji Energetyki o wyznaczenie:
1) operatora systemu przesyłowego lub operatora systemu połączonego w terminie 30 dni
od dnia uzyskania przez przedsiębiorstwo energetyczne, o którym mowa w ust. 2b pkt
1, certyfikatu niezależności;
2) operatora systemu dystrybucyjnego, operatora systemu magazynowania paliw
gazowych lub operatora systemu skraplania gazu ziemnego, w terminie 30 dni od
dnia:
a) doręczenia decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o udzieleniu temu
właścicielowi koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej z
wykorzystaniem tych sieci lub instalacji, albo
b) w którym właściciel zawarł umowę o powierzenie wykonywania obowiązków
operatora z przedsiębiorstwem, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, w odniesieniu do
sieci lub instalacji będących jego własnością.
7. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, wyznaczając operatora zgodnie z ust. 1, bierze pod
uwagę odpowiednio jego:
1) efektywność ekonomiczną;
2) skuteczność zarządzania systemami gazowymi lub systemami elektroenergetycznymi;
3) bezpieczeństwo dostarczania paliw gazowych lub energii elektrycznej;
4) spełnianie przez operatora warunków i kryteriów niezależności, o których mowa w
art. 9d ust. 1 i 2;
5) okres obowiązywania jego koncesji;
6) zdolność do wypełniania obowiązków wynikających z rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków
dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i
uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 lub rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków

11
dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr
1775/2005 (Dz. Urz. UE L 211 z 14.08.2009, str. 36 z późn. zm).
8. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki odmawia wyznaczenia operatorem systemu
gazowego,
operatorem
systemu elektroenergetycznego, operatorem
systemu
magazynowania paliw gazowych, operatorem systemu skraplania gazu ziemnego lub
operatorem systemu połączonego przedsiębiorstwa energetycznego określonego we
wniosku, o którym mowa w ust. 1, jeżeli odpowiednio:
1) przedsiębiorstwo to nie dysponuje odpowiednimi środkami ekonomicznymi lub
technicznymi;
2) nie gwarantuje skutecznego zarządzania systemem;
3) nie spełnia warunków i kryteriów niezależności, o których mowa w art. 9d ust. 1-2,
z zastrzeżeniem art. 9d ust. 7;
4) nie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 9k;
5) przedsiębiorstwo to nie wykazało zdolności do wypełniania obowiązków
wynikających z rozporządzeń, o których mowa w ust. 7;
6) umowa, o której mowa w ust. 3 pkt 2, nie zapewnia operatorowi możliwości
wykonywania przez niego jego obowiązków, o których mowa w art. 9c;
7) właściciel systemu nie wykazał zdolności do realizacji obowiązków, o których mowa
w ust. 5b.”;

12) po art. 9h dodaje się art. 9h1 w brzmieniu:
`
Art. 9h1. 1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może wyznaczyć operatorem systemu
przesyłowego lub operatorem systemu połączonego wyłącznie przedsiębiorstwo
energetyczne, które uzyskało certyfikat spełniania kryteriów niezależności, o których mowa w
art. 9d ust. 1a, zwany dalej „certyfikatem niezależności”.
2. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje certyfikat niezależności:
1) na wniosek przedsiębiorstwa energetycznego;
2) z urzędu, w przypadku braku wniosku, o którym mowa w pkt 1;
3) na wniosek Komisji Europejskiej.
3. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przed przyznaniem certyfikatu niezależności
zajmuje stanowisko w sprawie jego przyznania i przekazuje je Komisji Europejskiej wraz
z wnioskiem o wydanie opinii w sprawie spełniania warunków i kryteriów niezależności,
o których mowa w art. 9d ust. 1a.
4. Jeżeli Komisja Europejska nie wyda opinii, o której mowa w ust. 3, w terminie:
1) dwóch miesięcy od dnia wystąpienia o jej wydanie,
2) czterech miesięcy od dnia wystąpienia o jej wydanie - w przypadku zwrócenia się
Komisji Europejskiej do Agencji, danego państwa członkowskiego Unii
Europejskiej lub innego zainteresowanego podmiotu z wnioskiem o zajęcie
stanowiska
- przyjmuje się, że opinia Komisji Europejskiej jest pozytywna.
5. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki po stwierdzeniu, że przedsiębiorstwo
energetyczne spełnia kryteria niezależności, o których mowa w art. 9d ust. 1a, przyznaje
temu przedsiębiorstwu, w drodze decyzji, certyfikat niezależności, w terminie dwóch
miesięcy od dnia wydania opinii, o której mowa w ust. 3, lub od dnia upływu terminu,
o którym mowa w ust. 4.
6. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki niezwłocznie powiadamia Komisję Europejską o
przyznaniu certyfikatu niezależności albo o odmowie przyznania tego certyfikatu.
7. Decyzję, o której mowa w ust. 5, wraz z opinią Komisji Europejskiej, Prezes Urzędu
Regulacji Energetyki niezwłocznie ogłasza w Biuletynie Urzędu Regulacji Energetyki.

12
8. Przedsiębiorstwo energetyczne, któremu przyznano certyfikat niezależności, jest
obowiązane niezwłocznie poinformować Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o
planowanych transakcjach, które mogą mieć wpływ na spełnianie przez tego operatora
kryteriów niezależności.
9. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki sprawdza spełnianie przez operatora, o którym
mowa w ust. 1, kryteriów niezależności:
1) po przekazaniu przez tego operatora informacji, o której mowa w ust. 8;
2) z własnej inicjatywy, w przypadku powzięcia uzasadnionych wątpliwości co do
spełniania tych kryteriów;
3) na uzasadniony wniosek Komisji Europejskiej.
10. W przypadku odmowy wydania certyfikatu niezależności lub stwierdzenia, po
sprawdzeniu, o którym mowa w ust. 2i, że operator nie spełnia kryteriów niezależności, o
których mowa w art. 9d ust. 1a, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki określa, w drodze
decyzji, działania jakie należy podjąć w celu spełnienia tych kryteriów oraz wyznacza
termin ich podjęcia.
11. W przypadku stwierdzenia, po sprawdzeniu, o którym mowa w ust. 2i, że operator
nie spełnia kryteriów niezależności, o których mowa w art. 9d ust. 1a lub w przypadku
niepodjęcia przez operatora, w wyznaczonym terminie, działań, o których mowa
w ust.10, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki uchyla decyzję o wyznaczeniu tego
przedsiębiorstwa operatorem.”,



13) po rozdziale 2 dodaje się rozdziała 2a w brzmieniu:

„Rozdział 2a
Gwarancje pochodzenia
energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnego źródła energii

Art. 11g. 1. Gwarancja pochodzenia jest dokumentem stanowiącym potwierdzenie
odbiorcy końcowemu, że określona w tym dokumencie ilość wprowadzonej do sieci
dystrybucyjnej lub sieci przesyłowej energii elektrycznej została wytworzona z
odnawialnych źródeł energii.
2. Z gwarancji pochodzenia nie wynikają prawa majątkowe.
3. Przekazanie gwarancji pochodzenia następuje niezależnie od przeniesienia praw
majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia.
4. Gwarancja pochodzenia z chwilą przekazania odbiorcy końcowemu nie podlega
obrotowi.
5. Do wydawania gwarancji pochodzenia oraz innych dokumentów potwierdzających
wydanie gwarancji pochodzenia stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 14
czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego o wydawaniu zaświadczeń, z
zastrzeżeniem ust. 6.
6. Gwarancje pochodzenia oraz inne dokumenty potwierdzające wydanie gwarancji
pochodzenia wydaje się w terminie 30 dni od dnia przekazania wniosku, o którym mowa
w art. 11h ust. 1, Prezesowi URE.

Art. 11h. 1.Gwarancję pochodzenia wydaje się na pisemny wniosek wytwórcy energii
elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii, zwany dalej „wnioskiem o
wydanie gwarancji pochodzenia”.

13
2. Wniosek o wydanie gwarancji pochodzenia składa się do operatora systemu
dystrybucyjnego elektroenergetycznego lub operatora systemu przesyłowego
elektroenergetycznego, na którego obszarze działania zostało przyłączone odnawialne
źródło energii, w terminie 7 dni od dnia zakończenia wytworzenia danej ilości energii
elektrycznej objętej wnioskiem.
3. Wniosek o wydanie gwarancji pochodzenia zawiera:
1) oznaczenie wytwórcy energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1;
2) określenie lokalizacji, rodzaju i mocy odnawialnego źródła energii, w którym
została wytworzona energia elektryczna z odnawialnych źródeł energii;
3) dane dotyczące ilości wytworzonej energii elektrycznej z odnawialnych źródeł
energii;
4) określenie okresu, w którym energia elektryczna z odnawialnych źródeł energii
została wytworzona, ze wskazaniem daty rozpoczęcia i zakończenia wytwarzania
tej energii elektrycznej;
5) wskazanie czy odnawialne źródło energii określone we wniosku korzystało z
mechanizmów i instrumentów wspierających wytwarzanie energii elektrycznej w
instalacjach odnawialnego źródła energii;
6) wskazanie daty oddania do użytkowania odnawialnego źródła energii.
4. Operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego lub operator systemu
przesyłowego elektroenergetycznego, dokonuje weryfikacji danych zawartych we
wniosku o wydanie gwarancji pochodzenia i w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania
przekazuje wniosek Prezesowi URE, wraz z potwierdzeniem ilości wytworzonej energii
elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, ustalonej na podstawie wskazań licznika
inteligentnego.

Art. 11i. 1. Prezes URE wydaje gwarancję pochodzenia w terminie 30 dni od dnia
przekazania przez operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego lub
operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego wniosku o wydanie gwarancji
pochodzenia.
2. Gwarancja pochodzenia jest wydawana na okres 12 miesięcy od dnia zakończenia
wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii objętej wnioskiem o
wydanie gwarancji pochodzenia.
3. Po upływie okresu określonego w ust. 2 gwarancja pochodzenia wygasa i podlega
wykreśleniu z rejestru gwarancji pochodzenia, o którym mowa w art. 11l ust. 1.
4. Gwarancja pochodzenia jest oznaczona indywidualnym numerem, zawiera dane
określone w art. 11h ust. 3 oraz wskazuje datę utraty jej ważności.
5. Gwarancję pochodzenia wydaje się za wytworzoną energię elektryczną z
dokładnością do 1 MWh.
6. Gwarancję pochodzenia wydaje się w formie dokumentu elektronicznego,
opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego
kwalifikowanego certyfikatu.


Art. 11j. 1. Prezes URE odmawia wydania gwarancji pochodzenia jeżeli wniosek o
wydanie gwarancji pochodzenia, został złożony operatorowi systemu dystrybucyjnego
elektroenergetycznego lub operatorowi systemu przesyłowego elektroenergetycznego po
upływie terminu, o którym mowa w art. 11h ust. 2.
2. Odmowa wydania gwarancji pochodzenia następuje w drodze postanowienia, na
które służy zażalenie.


14
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: