Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zapewnienia pełnej implementacji przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, a także uzupełnienia i wdrożenia dyrektywy w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz dyrektyw dotyczących wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego. Projekt ustawy wprowadza też znaczne ułatwienia w zakresie przyłączania mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii do sieci a także odnosi się do zasady tzw. unbundlingu czyki rozdziału działalności dystrybucyjnej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 946
- Data wpłynięcia: 2012-10-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-07-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 984
946
jedynie kosztem szacunkowym. Ponadto w chwili obecnej nie sposób określić rzeczywistych
potrzeb poszczególnych jednostek na szczeblu administracji publicznej, które w sposób
jednoznaczny zaspokoiłyby potrzeby kadrowe związane z implementacją do porządku
prawnego przepisów m.in. dyrektywy 2009/28/WE.
Jednakże wydaje się, iż ww. szacunkowy koszt jest relewantnie niższy, niż
konieczność pokrycia kar związanych z faktem nie wdrożenia ww. dyrektyw do polskiego
porządku prawnego.
Projekt ustawy jest zgodny z prawodawstwem Unii Europejskiej. Jego celem jest
przede wszystkim doprecyzowanie rozwiązań ustawy – Prawo energetyczne w zakresie
zagadnień wynikających z dyrektywy 2009/72/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i
uchylającej dyrektywę 2003/54/WE oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu
ziemnego i uchylająca dyrektywę 2003/55/WE (Dz. U. UE. L. z 2009 r. Nr 211, str. 94).
Ustawa dokonuje również dostosowania polskich przepisów do unijnych rozporządzeń
regulujących funkcjonowanie rynku energii elektrycznej oraz rozporządzenia Parlamenty
Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu
do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 .
Ze względu na to, że przepisy projektu ograniczono jedynie do zmian niezbędnych dla
wdrożenia przepisów Unii Europejskiej oraz konieczność szybkiego uchwalenia ustawy z
racji postawienia przez Komisję Europejską Rzeczypospolitej Polskiej zarzutów formalnych
ustalono termin wejścia w życie ustawy po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
55
Warszawa, 30 października 2012 r.
BAS-WAPEiM-2785/12
TRYB PILNY
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz o
zmianie niektórych innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Andrzej Czerwiński)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r. poz.
32) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Przedłożony projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne
oraz o zmianie niektórych innych ustaw, zwany dalej „projektem ustawy”,
zawiera propozycje obszernej nowelizacji ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. –
Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r., Nr 89, poz. 625, ze zmianami), zwanej
dalej „ustawą – Prawo energetyczne”, a także propozycje zmian w ustawie z
dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623, ze
zmianami), ustawie dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U.
z 2010 r., Nr 48, poz. 284, ze zmianami), ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o
Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2009 r., Nr 151, poz. 1219, ze zmianami),
ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów
naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach
zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym
(Dz. U. Nr 52, poz. 343, ze zmianami).
Najważniejsze zmiany zawarte w projekcie ustawy dotyczą
następujących zagadnień:
1) doprecyzowania warunków zwolnienia przedsiębiorstwa energetycznego
ze świadczenia usług przesyłu i dystrybucji paliw gazowych i energii,
magazynowania gazu ziemnego, transportowania gazu ziemnego siecią
gazociągów kopalnianych oraz skraplania i regazyfikacji gazu ziemnego na
zasadach równoprawnego traktowania; zwolnienie
to przysługuje
przedsiębiorstwom w odniesieniu do „nowej infrastruktury” lub starej, lecz
zmodernizowanej; zwolnienie dotyczy również obowiązku przedkładania taryf
(art. 1 pkt 3 projektu ustawy);
2) określenia obowiązków przedsiębiorstwa energetycznego w stosunku do
konsumentów przez nakazanie dostarczania odbiorcom informacji o ich
prawach, sposobie wnoszenia skarg i rozstrzygania sporów oraz przez określenie
terminu rozwiązania umowy z przedsiębiorstwem energetycznym (art. 1 pkt 4 i
5 projektu ustawy);
3) zdefiniowania oraz określenia preferencyjnych warunków przyłączania
do sieci mikroinstalacji (art. 1 pkt 2 lit. b oraz 1 pkt 6 projektu ustawy);
4) zdefiniowania oraz określenia warunków finansowania przez odbiorców
przemysłowych kosztów produkcji energii z odnawialnych źródeł (art. 1 pkt 2
lit. b oraz art. 1 pkt 8 projektu ustawy);
5) określenia zasad współpracy operatora systemu przesyłowego gazu
ziemnego z innymi operatorami systemów (art. 1 pkt 9 projektu ustawy);
6) doprecyzowania zasady rozdziału działalności przesyłowej oraz
dystrybucyjnej od pozostałej działalności przedsiębiorstw energetycznych oraz
określenia systemu certyfikatów niezależności (art. 1 pkt 10-12 projektu
ustawy);
7) określenia zasad wydawania gwarancji pochodzenia energii elektrycznej
wytwarzanej z odnawialnego źródła energii obok systemu wydawania i obrotu
świadectwami pochodzenia (art. 1 pkt 13 projektu ustawy);
8) dookreślenia zasad sporządzania planu rozwoju w zakresie zaspokojenia
obecnego i przyszłego zapotrzebowania na paliwa gazowe lub energię (art. 1 pkt
15 projektu ustawy);
9) określenia ustalania krajowego planu działania w zakresie odnawialnych
źródeł energii oraz monitorowania rynku energii elektrycznej, ciepła lub chłodu
z odnawialnych źródeł energii, biogazu rolniczego, a także rynku
biokomponentów, paliw ciekłych i biopaliw ciekłych stosowanych w transporcie
(art. 1 pkt 14 projektu ustawy);
10) określenia warunków i tryby wydawania certyfikatów instalatorom
mikroinstalacji i małych instalacji oraz akredytowania organizatorów szkoleń
(art. 1 pkt 14 projektu ustawy);
1 W redakcji artykułu pierwszego projektu ustawy nastąpiła pomyłka polegająca na braku ciągłości numeracji,
po punkcie 15 następuje 14, kolejny zaś punkt oznaczony jest numerem 16.
2
11) określenia kadencyjności urzędów Prezesa Urzędu Regulacji
Energetyki oraz Wiceprezesa Urzędu Regulacji Energetyki (art. 1 pkt 16
projektu ustawy), a także dodania kompetencji Prezesowi URE w związku ze
projektowanymi zmianami (art. 1 pkt 17 projektu ustawy);
12) określenia obowiązku sprzedaży paliw gazowych na giełdach
towarowych (art. 1 pkt 18 projektu ustawy);
13) określenia zasad współpracy międzynarodowej w zakresie wspólnych
projektów inwestycyjnych oraz współpracy międzynarodowej w zakresie
odnawialnych źródeł energii (art. 1 pkt 19 projektu ustawy);
14) wprowadzenia sądownictwa polubownego w sprawach dotyczących
energii przy Inspekcji Handlowej (art. 4 projektu ustawy).
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Prawo Unii Europejskiej reguluje zagadnienia objęte projektem ustawy.
Cele polityki UE w dziedzinie energetyki określa art. 194 Traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej, natomiast kwestie szczegółowe w tym
obszarze zawierają następujące akty prawa UE:
1) dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23
kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł
odnawialnych zmieniająca i w następstwie uchylająca dyrektywy 2001/77/WE
oraz 2003/30/WE (Dz. Urz. UE L 140 z 5.06.2009 r., str. 16),
2) dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13
lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii
elektrycznej i uchylająca dyrektywę 2003/54/WE (Dz. U. UE. L 211 z
14.08.2009 r., str. 55),
3) dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13
lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i
uchylająca dyrektywę 2003/55/WE (Dz. U. UE. L 211 z 14.08.2009 r., str. 94),
4) dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/89/WE z dnia 18
stycznia 2006 r. dotycząca działań na rzecz zagwarantowania bezpieczeństwa
dostaw energii elektrycznej i inwestycji infrastrukturalnych (Dz. U. UE. L 33 z
4.02.2006 r., str. 22),
5) rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z
dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do
transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE)
nr 1228/2003 (Dz. U. UE. L 211 z 14.08.2009 r., str. 15),
6) rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z
dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu
ziemnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1775/2005 (Dz. U. UE. L 211 z
14.08.2009 r., str. 36),
3
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1099/2008 z
dnia 22 października 2008 r. w sprawie statystyki energii (Dz. Urz. UE L 304 z
14.11.2008 r., str. 1).
3. Analiza przepisów projektu ustawy pod kątem ustalonego prawa
Unii Europejskiej
Ze względu na obszerność oraz zróżnicowanie materii objętej projektem
ustawy omówienie jego zgodności z prawem Unii Europejskiej zostanie
przeprowadzone w odniesieniu do poszczególnych dyrektyw regulujących dany
zakres regulacji prawnej. Ponadto w opinii przedstawione zostaną uwagi
dotyczące realizacji postulatów dotyczących zgodności analogicznego projektu
ustawy (projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz o zmianie
niektórych innych ustaw), przedstawione w opinii prawnej z dnia 19 lipca 2012
r. (BAS-WAPEiM-1687/12).
3.1. Ocena zgodności projektu ustawy z dyrektywą Parlamentu
Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie
promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych zmieniającą i w
następstwie uchylającą dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE
Projekt ustawy przewiduje uzupełnienie słowniczka ustawowego (art. 3
ustawy Prawo energetyczne) o nowe pojęcia, którymi posługuje się lub których
definicje zawiera dyrektywa 2009/28/WE. Chodzi mianowicie o pojęcia:
„mikroinstalacja”, „mała instalacja”, „transfer statystyczny”, „końcowe zużycie
energii brutto”.
Słowniczek dyrektywy 2009/28/WE zawarty w art. 2 zawiera definicję
końcowego zużycia energii brutto. Definicja ta odpowiada prawidłowo treści
projektu ustawy.
W przypadku pojęć „mikroinstalacja”, „mała instalacja” można mówić
jedynie o niesprzeczności ich znaczeń nadanych w projekcie ustawy z
dyrektywą 2009/28/WE. Dyrektywa nie zawiera bowiem definicji tych pojęć,
lecz jedynie w art. 13 ust. 1 lit. f nakazuje państwom członkowskich
ustanowienie uproszczonych i mniej kłopotliwych procedur autoryzacji, w tym
procedury prostego powiadamiania, jeśli pozwalają na to obowiązujące ramy
regulacyjne, dla mniejszych projektów oraz w stosownych przypadkach dla
zdecentralizowanych urządzeń wytwarzających energię ze źródeł odnawialnych.
W celu realizacji tego postanowienia dyrektywy należy w porządku krajowym
określić precyzyjnie, czym są „mniejsze projekty” oraz „zdecentralizowane
urządzenia wytwarzające energię ze źródeł odnawialnych” w celu przyznania im
preferencyjnych warunków traktowania. Projektodawca czyni zadość temu
postulatowi definiując „mikroinstalację” i „małą instalację”.
Kolejne słowniczkowe pojęcie, przewidziane w projekcie ustawy to
„transfer statystyczny”. Dyrektywa nie zawiera definicji transferu
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
946
› Pobierz plik