Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
projekt dotyczy przyspieszenia i ułatwienia obiegu dokumentów między sądami powszechnymi, Krajowym Rejestrem Karnym i Krajowym Rejestrem Sądowym. Dotychczasową wymianę dokumentów papierowych (przesyłanych pocztą) zastąpi wymiana przez system teleinformatyczny. W systemie tym będą przesyłane: karty rejestracyjne karne, zawiadomienia, informacje o ponownym skazaniu, zawiadomienia o udzieleniu skazanemu zezwolenia na odbycie kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym (system dozoru elektronicznego).
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 918
- Data wpłynięcia: 2012-11-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1514
918
sądom rejestrowym, jak i ułatwienia i przyspieszenia obiegu dokumentów między
wydziałami karnymi sądów powszechnych a KRK wymagają jednak wprowadzenia
niezbędnych dostosowań systemów teleinformatycznych KRS i KRK. Z uwagi na
czas potrzebny do wdrożenia tych dostosowań i związane z tym koszty zakłada się,
że dostosowania te (chociaż już zainicjowane) zostaną sfinalizowane już po ww.
dacie 31 grudnia 2012 r. i będą wprowadzane w 3 etapach.
Z dniem 15 stycznia 2013 r. zapewniona zostanie komunikacja między KRK i KRS
w zakresie danych o przestępstwach, o których mowa w art. 18 § 2 k.s.h., i środkach
karnych, o których mowa w art. 39 pkt 2 k.k. Proponuje się zatem, aby z tym dniem
weszły w życie: art. 1 pkt 10, art. 2 pkt 1 w zakresie dodawanego art. 21a pkt 1 i 2,
pkt 2 i 3, a także art. 4.
Z dniem 30 czerwca 2013 r. gotowe będą rozwiązania informatyczne, które
umożliwią przekazywanie przez sądy do KRK kart rejestracyjnych i zawiadomień za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Proponuje się zatem, aby z tym dniem
weszły w życie: art. 1 pkt 1, pkt 2, pkt 3, pkt 4, pkt 5, pkt 6 i pkt 14, które wchodzą
w życie z dniem 30 czerwca 2013 r.
Z dniem 1 stycznia 2014 r. będą gotowe pozostałe dostosowania systemów
informatycznych KRS i KRK niezbędne dla stosowania rozwiązań proponowanych
w niniejszym projekcie. Proponuje się zatem, aby w tym dniu weszły w życie
pozostałe przepisy, tj.: art. 1 pkt 7, pkt 8, pkt 12 i pkt 15, art. 2 pkt 1 w zakresie
dodawanych art. 21a pkt 3 i 4 oraz art. 21b.
Stosownie do treści § 11a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. –
Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.),
przedmiotowy projekt został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt został ujęty w Wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Projekt nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
– 11 –
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
W zakresie ułatwienia i przyspieszenia obiegu dokumentów między sądami
powszechnymi a Krajowym Rejestrem Karnym przez zastąpienie dotychczas
wykorzystywanych tradycyjnych dokumentów papierowych, przesyłanych pocztą, ich
elektronicznymi odpowiednikami, przekazywanymi za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego, ustawa będzie miała wpływ na funkcjonowanie Krajowego
Rejestru Karnego oraz sądów powszechnych.
Wprowadzenie zmian w powyższej materii pociągnie za sobą konieczność
wprowadzenia odpowiednich modyfikacji w systemie teleinformatycznym Krajowego
Rejestru Karnego.
rodki związane z wdrożeniem projektowanych rozwiązań w kwocie 456 229 zł będące
częścią ogólnej kwoty wydatków w wysokości 571 000 zł, wskazanej w teście
regulacyjnym jako skutki finansowe przedmiotowej regulacji dla sektora finansów
publicznych w 2012 r., zostaną pokryte w ramach środków europejskich
przeznaczonych na realizację projektu „Dostosowanie Krajowego Rejestru Karnego do
wymiany informacji w ramach europejskiego systemu przekazywania informacji
z rejestrów karnych (ECRIS)”, natomiast pozostała część wydatków w wysokości
114 771 zł została zaplanowana w budżecie państwa na rok 2012. Wdrożenie projektu
nie spowoduje dodatkowego zaangażowania środków budżetu państwa.
Poza wskazanymi powyżej kosztami rozwiązania projektowane w omawianym zakresie
nie będą miały wpływu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Projektowane rozwiązania nie będą miały wpływu na rynek pracy i konkurencyjność
gospodarki oraz sytuację i rozwój regionalny.
Projekt założeń, na podstawie którego przygotowano omawiane rozwiązania projektu,
został przekazany do zaopiniowania Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego,
Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego, prezesom sądów apelacyjnych
i okręgowych, Krajowej Radzie Sądownictwa, Prokuratorowi Generalnemu, Krajowej
Radzie Prokuratury, prokuratorom apelacyjnym i okręgowym, Generalnemu
Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych, Polskiej Izbie Informatyki
i Telekomunikacji, Niezależnemu Stowarzyszeniu Prokuratorów „Ad Vocem”,
– 12 –
Stowarzyszeniu Sędziów „Temis”, Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia” oraz
Związkowi Zawodowemu Prokuratorów i Pracowników Prokuratury RP.
Uwagi do projektu założeń zgłosili sędzia z Sądu Rejonowego w Wołominie oraz
Generalny Inspektor Danych Osobowych.
W uwadze przekazanej przez sędziego z Sądu Rejonowego w Wołominie wskazano na
potrzebę wprowadzenia możliwości składania zapytań do Krajowego Rejestru Karnego
drogą elektroniczną i uzyskiwania odpowiedzi tą samą drogą.
Odnosząc się do powyższej uwagi, należy wskazać, że możliwość taka została
przewidziana w art. 1 pkt 7 projektu. Przepis ten wprowadza do art. 19 ustawy o KRK
ust. 1b o treści: „Zapytania i wnioski, o których mowa w ust. 1 i 1a, mogą być składane
pisemnie albo za pomocą systemu teleinformatycznego”. Przepis ten wejdzie w życie
z dniem 1 stycznia 2014 r.
Generalny Inspektor Danych Osobowych wskazał, że budzi wątpliwość propozycja
rozszerzenia katalogu podmiotów uprawnionych do uzyskania informacji
o osobach, których dane osobowe zostały zgromadzone w Krajowym Rejestrze
Karnym, o „inne podmioty” – o ile z przepisów szczególnych wynikać będzie wymóg
niekaralności członków ich organów. Uwaga ta została uwzględniona w projekcie
ustawy.
Odnośnie do przepisów realizujących cel opisany w pkt 2b
Wprowadzenie zmian w omawianym zakresie pociągnie za sobą konieczność
wprowadzenia odpowiednich modyfikacji w systemie teleinformatycznym Krajowego
Rejestru Karnego. Szacuje się, że modyfikacje te wiązać się będą z kosztami
w wysokości ok. 285 000 zł. rodki na pokrycie tych wydatków będą zapewnione
z budżetu Ministerstwa Sprawiedliwości.
Modyfikacje wymagane będą także w systemie teleinformatycznym Krajowego
Rejestru Sądowego. Szacuje się, że całkowite związane z tym koszty wyniosą
ok. 1 220 000 zł i zostaną sfinansowane z budżetu Ministerstwa Sprawiedliwości.
Wskazane powyżej wydatki na modyfikację systemów teleinformatycznych, konieczne
do poniesienia w latach: 2012 i 2013, zostały zaplanowane w ramach ustaw
budżetowych odpowiednio na rok 2012 i rok 2013 i w konsekwencji nie będą
powodować dodatkowych skutków finansowych.
Wprowadzenie proponowanych rozwiązań bardzo nieznacznie podwyższy koszty
– 13 –
utrzymania systemów teleinformatycznych Krajowego Rejestru Sądowego i Krajowego
Rejestru Karnego. Wzrost kosztów serwisu aplikacji obu systemów, w sytuacji gdy
wykonawcy takich usług są wyłaniani w przetargach nieograniczonych, będzie znikomy
lub w ogóle nie wystąpi. Wdrożenie projektu nie zmniejszy możliwości późniejszego
wprowadzania zmian w systemach teleinformatycznych KRS i KRK.
Poza wskazanymi powyżej kosztami regulacje proponowane w omawianym zakresie
nie będą miały wpływu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Nie będą też miały wpływu na rynek pracy i konkurencyjność gospodarki oraz sytuację
i rozwój regionalny.
Projekt w zakresie dotyczącym wymiany danych między KRS i KRK został poddany
konsultacjom społecznym przez przesłanie go do następujących organizacji:
1) Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce,
2) Business Centre Club,
3) Krajowej Izby Gospodarczej,
4) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
5) Pracodawców RP,
6) Stowarzyszenia Sędziów Polskich „Iustitia”,
7) Stowarzyszenia Sędziów „Themis”,
8) Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Referendarzy Sądowych,
9) Naczelnej Rady Adwokackiej,
10) Krajowej Rady Radców Prawnych,
11) Krajowej Rady Notarialnej.
Krajowa Izba Radców Prawnych, Business Centre Club, Krajowa Izba Gospodarcza,
Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”
i Ogólnopolskie Stowarzyszenie Referendarzy Sądowych zaopiniowały pozytywnie
projekt ustawy. Pozostałe organizacje nie przekazały swojego stanowiska.
Projekt przedstawiono również: Krajowej Radzie Sądownictwa, Pierwszemu Prezesowi
Sądu Najwyższego i Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych.
Krajowa Rada Sądownictwa zaopiniowała projekt pozytywnie. Pierwszy Prezes Sądu
Najwyższego nie zgłosił uwag do projektu.
– 14 –
Uwzględniono uwagę zgłoszoną przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych
Osobowych i zamiast (zawartego w art. 2 pkt 2 projektu) wyrażenia: „dane
o orzeczeniu” wskazano, jakie konkretnie dane o orzeczeniu będą przesyłane sądom
rejestrowym.
Projekt w zakresie obejmującym wymianę danych między KRS i KRK został
uzgodniony międzyresortowo.
W trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1014, z późn. zm.) projekt ustawy został
udostępniony na stronach internetowych w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Rządowego Centrum Legislacji – Rządowy Proces
Legislacyjny.
Dotychczas żaden podmiot wykonujący zawodową działalność lobbingową nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
918
› Pobierz plik