Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
projekt dotyczy przyspieszenia i ułatwienia obiegu dokumentów między sądami powszechnymi, Krajowym Rejestrem Karnym i Krajowym Rejestrem Sądowym. Dotychczasową wymianę dokumentów papierowych (przesyłanych pocztą) zastąpi wymiana przez system teleinformatyczny. W systemie tym będą przesyłane: karty rejestracyjne karne, zawiadomienia, informacje o ponownym skazaniu, zawiadomienia o udzieleniu skazanemu zezwolenia na odbycie kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym (system dozoru elektronicznego).
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 918
- Data wpłynięcia: 2012-11-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1514
918
§ 64. 1. W zawiadomieniu dotyczącym wykonania przez podmiot zbiorowy kary
pieniężnej umieszcza się informacje o:
1) wymiarze kary;
2) dacie wykonania kary.
2. Zawiadomienie przesyła do Rejestru sąd pierwszej instancji, wykonujący orzeczenie.
§ 65. 1. W zawiadomieniu o wykonaniu przez podmiot zbiorowy przepadku umieszcza
się informacje o:
1) rodzaj przepadku;
2) dacie wykonania przepadku.
2. Zawiadomienie przesyła do Rejestru sąd pierwszej instancji, wykonujący orzeczenie.
§ 66. 1. W zawiadomieniu o wykonaniu przez podmiot zbiorowy zakazu umieszcza się
informacje o:
1) rodzaju zakazu;
2) dacie wykonania zakazu.
2. Zawiadomienie przesyła do Rejestru sąd pierwszej instancji, wykonujący orzeczenie.
§ 67. 1. W zawiadomieniu o wykonaniu przez podmiot zbiorowy podania wyroku
do publicznej wiadomości umieszcza się datę wykonania podania wyroku do publicznej
wiadomości.
2. Zawiadomienie przesyła do Rejestru sąd pierwszej instancji, wykonujący orzeczenie.
§ 68. 1. W zawiadomieniu o likwidacji podmiotu zbiorowego umieszcza się datę
likwidacji.
2. Zawiadomienie przesyła do Rejestru sąd pierwszej instancji, wykonujący orzeczenie.
§ 69. 1. W zawiadomieniu o zatarciu orzeczenia wydanego wobec podmiotu zbiorowego
umieszcza się informację o:
1) dacie wydania oraz uprawomocnienia orzeczenia;
2) podstawie prawnej zatarcia.
2. Zawiadomienie przesyła do Rejestru sąd pierwszej instancji, wykonujący orzeczenie.
19
§ 70. Traci moc rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 kwietnia 2012 r.
w sprawie sposobu i trybu sporządzania oraz dostarczania do Krajowego Rejestru Karnego
kart rejestracyjnych i zawiadomień (Dz. U. z 2012 r. poz. 458).
§ 71. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 30 czerwca 2013 r.
MINISTER SPRAWIEDLIWO CI
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie zakresu informacji
przekazywanych do Krajowego Rejestru Karnego za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego w kartach rejestracyjnych i zawiadomieniach stanowi wykonanie
upoważnienia ustawowego zawartego w art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 24 maja 2000 r.
o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. z 2012 r. poz. 654) w brzmieniu nadanym przez art. 1
pkt 5 lit. d ustawy z dnia … o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy
o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. … ).
Wobec dokonanej zmiany art. 12 ust. 3 ustawy o KRK, upoważniającego Ministra
Sprawiedliwości do wydania rozporządzenia, dotychczasowy akt wykonawczy –
rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 kwietnia 2012 r. w sprawie sposobu i trybu
sporządzania oraz przekazywania do Krajowego Rejestru Karnego kart rejestracyjnych
i zawiadomień (Dz. U. z 2012 r. poz. 458) z dniem 30 czerwca 2013 r., tj. z datą wejścia
w życie ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy o Krajowym
Rejestrze Sądowym, utraci moc obowiązującą. Tym samym powstała konieczność wydania
nowego rozporządzenia.
Nowelizacja przepisu upoważniającego Ministra Sprawiedliwości do wydania
rozporządzenia w przedmiotowym zakresie polega na rezygnacji z określania
w rozporządzeniu wzorów kart rejestracyjnych na rzecz określenia zakresu danych, jakie
muszą być przekazywane w kartach rejestracyjnych i zawiadomieniach przekazywanych za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Ten sposób przekazywania kart i zawiadomień
ma stać się sposobem podstawowym. Przekazywanie informacji w formie papierowych kart
rejestracyjnych i zawiadomień możliwe będzie do czasu zapewnienia warunków
20
technicznych. W związku z powyższym równolegle do niniejszego rozporządzenia
funkcjonować będzie także rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu
sporządzania, przekazywania do Krajowego Rejestru Karnego kart rejestracyjnych
i zawiadomień oraz szczegółowości informacji umieszczanych w karcie rejestracyjnej
i w zawiadomieniu w postaci papierowej, wydane na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy o zmianie
ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Ma to
na celu umożliwić przekazywanie do Rejestru kart rejestracyjnych i zawiadomień także
w dotychczas stosowanej formie papierowej, do czasu zapewnienia wszystkim organom
warunków technicznych do przesyłania kart i zawiadomień za pomocą systemu
teleinformatycznego.
Wskazane w projekcie rozporządzenia zakresy informacji, jakie mają być
przekazywane przez sądy i inne organy za pośrednictwem systemu teleinformatycznego są
w znacznym stopniu odzwierciedleniem informacji, jakie były przekazywane w formularzach
kart rejestracyjnych i zawiadomień sporządzanych w formie papierowej. Zakres
przekazywanych danych został w niektórych miejscach zmieniony lub rozszerzony
w stosunku do dotychczasowych uregulowań. Zmiany te wynikają z treści art. 1 ust. 2 pkt 6,
art. 11 ust. 3 oraz art. 12 ust. 2 ustalonego przez art. 1 pkt 1, pkt 4 i pkt 5 lit. b projektu
ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy o Krajowym Rejestrze
Sądowym.
Projekt rozporządzenia zostanie udostępniony, stosownie do brzmienia § 11a ust. 1
uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 listopada 2002 r. – Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), za pośrednictwem Internetu na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji (BIP RCL), zaś w Biuletynie
Informacji Publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości zamieszczony będzie odnośnik
wskazujący konkretną stronę w BIP RCL.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia nie podlega zaopiniowaniu przez instytucje i organy Unii
Europejskiej, ani przez Europejski Bank Centralny.
21
22
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Regulacja przewidziana w projekcie oddziałuje na funkcjonowanie Krajowego Rejestru
Karnego, a także Centralnego Zarządu Służby Więziennej oraz sądów i prokuratur
zobowiązanych ustawą o Krajowym Rejestrze Karnym do przesyłania danych do Rejestru.
Projektowany akt normatywny powinien znacząco przyspieszyć przekazywanie oraz
włączanie do bazy danych Krajowego Rejestru Karnego informacji o wyrokach oraz innych
zdarzeniach w postępowaniu karnym oraz karnym wykonawczym.
2. Wyniki konsultacji społecznych
Projekt zostanie przekazany do zaopiniowania Krajowej Radzie Sądownictwa oraz
prezesom sądów apelacyjnych.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Koszt wdrożenia projektowanych rozwiązań to 571.000 zł. Część tych kosztów
– w kwocie 456.229 zł – zostanie pokryta w ramach środków europejskich przeznaczonych
na realizację projektu „Dostosowanie Krajowego Rejestru Karnego do wymiany informacji
w ramach europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych (ECRIS)”.
Pozostała część wydatków w wysokości 114.771 zł została zaplanowana w budżecie
państwa na 2012 r.
Wdrożenie projektu nie spowoduje dodatkowego zaangażowania środków budżetu
państwa.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przedmiotowa regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
09/11/EP
23
Dokumenty związane z tym projektem:
-
918
› Pobierz plik