eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia zasad postępowania oraz procedur, w ramach których ujawniane będą przypadki ukrycia albo zatajenia podstawy opodatkowania

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 881
  • Data wpłynięcia: 2012-09-07
  • Uchwalenie: wycofany dnia 08-05-2013

881

Proponowana nowelizacja wiąże się ze zwiększeniem obowiązków kontroli skarbowej a
pośrednio – w ograniczonym zakresie – także innych organów podatkowych. Nowe zadania
kontroli skarbowej nie wymagają jednak wdrożenia radykalnie odmiennych od
dotychczasowych procedur bądź rodzaju czynności operacyjnych. W szczególności,
uzyskiwanie informacji istotnych w postępowaniu w sprawie ujawnienia podstaw
opodatkowania następować ma w formach przewidzianych dotychczas przepisami prawa
(kontrola podatkowa, czynności sprawdzające organów podatkowych, wywiad skarbowy,
kontrola operacyjna, etc.). Tak więc środki przeznaczane na finansowanie administracji
finansowej w Polsce nie muszą ulec zmianie względem lat poprzednich.


Dane gromadzone w ostatnich latach dowodzą, że zakres zdarzeń „ukrytych”, tzn.
takich które nie zostały ujawnione jako podstawy opodatkowania w odpowiednich tytułach
podatkowych jest znaczny. Wprowadzenie regulacji w zakresie ujawniania podstaw
opodatkowania pozwoli na zwiększenie wpływów z te wszystkich tytułów podatkowych,
gdyż celem proponowanego rozwiązania jest zwiększenie efektywności polskiego systemu
podatkowego w sytuacji, gdy efektywność fiskalna podatków w Polsce jest na niepokojąco
niskim poziomie.

Analizując wpływ proponowanej ustawy na dochody sektora finansów publicznych
należy brać także pod uwagę, że jest ona częścią większego pakietu ściśle powiązanych
regulacji, mających na celu racjonalizację i zwiększenie efektywności polskiego systemu
podatkowego. Zatem skutki budżetowe przedmiotowego projektu należy rozpatrywać również
z uwzględnieniem efektu synergii, jaki powstanie w wyniku równoległego wprowadzenia do
polskiego systemu prawnego rozwiązań dotyczących opodatkowania transferu dochodów do
kontrolowanych jednostek zagranicznych, tzw. „podatku wyjścia” instytucji Rejestru Operacji
Gospodarczych oraz nadzoru nad cenami transferowymi. Przedmiotowy pakiet ustaw – jako
całość – z jednej strony pozwoli utrzymać bazę podatkową na dotychczasowym poziomie, a
zapewne także ją zwiększy, z drugiej strony, podnosząc efektywność całego systemu
fiskalnego, zapewni dodatkowe wpływy do budżetu. Jednocześnie zauważyć należy, że
pozytywne oddziaływanie fiskalne rozwiązań nie nakładających wprost nowych obciążeń
podatkowych będzie miało charakter pośredni, jednakże działania zmierzające do zwiększenia
sprawności i skuteczności funkcjonowania aparatu skarbowego są równie istotnym
elementem systemu redystrybucji dochodów, co bezpośrednie obciążenia podatkowe.
Uwzględniając kompleksowość i wzajemny synergiczny skutek oddziaływania

15
proponowanych w ramach pakietu narzędzi i instytucji prawnych, szacuje się, że wejście w
życie ustaw składających się na przedmiotowy pakiet pozwoli uzyskać dodatkowe dochody
budżetowe rzędu 65 – 73 mld zł rocznie. Projektodawca przewiduje, że proponowane akty
prawne doprowadzą do zwiększenia wartości dochodów budżetowych z tytułu obydwu
podatków dochodowych średnio o 10 – 12% w pierwszych latach obowiązywania tych
regulacji. Jednocześnie w tym okresie powinny się zwiększyć dochody z tytułu podatków
pośrednich (podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego) o około 5 – 6%. Na to
nałożą się dodatkowe wpływy z tytułu zmian w podatkach dochodowych od osób fizycznych i
prawnych (opodatkowaniem objęte zostaną dochody kontrolowanych jednostek
zagranicznych) oraz wprowadzenia tzw. „podatku wyjścia”. Skutki całego pakietu ustaw w
skład, którego wchodzi projektowany akt prawny będą więc jednoznacznie pozytywne dla
sektora finansów publicznych ze względu na wzrost dochodów budżetowych zarówno na
szczeblu centralnym jak i samorządowym (ze względu na udział jednostek samorządu
terytorialnego w dochodach z tytułu podatku dochodowego).

D. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Projekt ustawy może pozytywnie oddziaływać na sektor przedsiębiorstw. Ujawnienie
podstaw opodatkowania oznacza radykalne zwiększenie konkurencyjności przedsiębiorstw
poprzez eliminowanie w gospodarce transakcji, których koszty nie uwzględniały ciężaru
podatków.

E. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy.

Projekt ustawy nie ma bezpośredniego wpływu na rynek pracy. Jednak zwiększenie
konkurencyjności przedsiębiorstw oznaczać może ożywienie procesów gospodarczych co
wiąże się z potencjalnym zwiększeniem zatrudnienia w całej gospodarce.

F. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny.

Projekt ustawy nie będzie miał bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.

G. Wskazanie źródeł finansowania.


16
Projekt ustawy nie pociągnie za sobą bezpośrednich obciążeń budżetu państwa oraz
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

H. Zgodność z prawem Unii Europejskiej.

Projekt ustawy według wstępnej oceny projektodawcy jest zgodny z prawem Unii
Europejskiej.






17

Warszawa, 18 września 2012 r.
BAS-WAPEiM-2308/12




Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej




Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz niektórych innych
ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Armand Kamil Ryfiński)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę ustaw: z dnia 28 września 1991 r. o
kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 214, ze zmianami), z dnia 29
sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749), z dnia 10
września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U z 2007 r., Nr 111, poz. 765,
ze zmianami) oraz z dnia 21 czerwca 1996 r o urzędach izbach skarbowych
(Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267, ze zmianami). Projekt określa zasady
postępowania w przypadkach, gdy podatnik nie ujawni podstawy
opodatkowania albo ujawni ją na poziomie uzasadniającym podejrzenie
zaniżenia jej wysokości. Postępowanie w sprawach ujawniania podstaw
opodatkowania prowadziłyby organy kontroli skarbowej. Postępowanie byłoby
wszczynane z urzędu albo na wniosek podmiotu, którego działania lub
zaniechania doprowadziły do ukrycia w całości lub części podstawy
opodatkowania.
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.

4. Konkluzje
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz
niektórych innych ustaw nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


Dyrektor

Biura Analiz Sejmowych

Zbigniew
Wrona



























2
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: