eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

projekt dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym emerytur i rent do wysokości szacowanych minimalnych kosztów utrzymania

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 847
  • Data wpłynięcia: 2012-09-05
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 30 dnia 14-12-2012

847


W przypadku emerytury lub renty w wysokości 1.000 zł miesięcznie, to jest
12.000 rocznie, należny podatek wynosi wg aktualnego stanu prawnego 1603 zł, to jest
134 zł miesięcznie. Według proponowanych zasad dochód w tej wysokości byłby
całkowicie zwolniony z podatku. Ze względu na zachowanie kwoty wolnej od podatku wg
dotychczasowych zasad, również świadczeniobiorcy otrzymujący emerytury lub renty w
wysokości wyższej niż 1.000 zł byliby całkowicie zwolnieni z podatku, aż do kwoty
rocznie nie przekraczającej 15.091 zł (12.000 emerytury lub renty zwolnionej z podatku
oraz 3.091 kwoty wolnej od podatku), to jest miesięcznie 1258 zł.

4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Wejście w życie niniejszej nowelizacji ustawy spowoduje znaczące polepszenie
sytuacji emerytów i rencistów, zwłaszcza otrzymujących świadczenia w wysokości
przeciętnej oraz niższej. Ustawa nie będzie miała zastosowania wobec emerytur lub rent
w wysokości przekraczającej 2500 zł miesięcznie, natomiast w przypadku świadczeń w
wysokości powyżej 2000 zł, kwota zwolnienia będzie stopniowo ograniczana.

W przypadku emerytury lub renty w wysokości 1000 zł miesięcznie, każdy emeryt
lub rencista otrzyma wypłatę netto wyższą o 134 zł.

Oczywiście, proponowane rozwiązanie spowoduje zmniejszenie wpływów
podatkowych od grupy emerytów i rencistów. Według statystyk Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych (co nie uwzględnia emerytur tzw. mundurowych), świadczenia emerytalno-
rentowe pobiera aktualnie ok. 7,4 mln osób. Z tej grupy, 20% osób pobiera świadczenia
w wysokości do 1000 zł i te byłyby całkowicie zwolnione z podatku. Pozostałe osoby
płaciły podatek od nadwyżki ponad 1000 zł miesięcznie. Około 14% otrzymuje
świadczenie w wysokości ponad 2500 i tych osób nie dotyczyłoby zwolnienie. Do tej
grupy należy doliczyć ok. 1,4 mln osób otrzymujących świadczenia z Kasy Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego, które w większości objęte będą projektowanym
zwolnieniem. Grupa tzw. emerytów mundurowych liczy ok. 280 tys. osób i zważywszy
na wysoką przeciętnie wysokość świadczeń, nie będzie korzystać z projektowanego
zwolnienia.

Ogólnie można szacować, że grupa emerytów i rencistów otrzymywałaby
świadczenia w wysokości netto wyższej o ok. 12 mld. zł rocznie. Budżet państwa
odnotuje zmniejszone wpływy z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w
wysokości ok. 5 mld zł., natomiast składki z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego będą
niższe o ok. 7 mld zł.

Koszt netto dla budżetu państwa byłby niższy niż samo zmniejszenie dochodów z
podatku dochodowego oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne, zważywszy na to, że
zwiększone dochody emerytów i rencistów zwiększyłyby wydatki konsumpcyjne tej
grupy, a tym samym zwiększyłyby się wpływy z innych podatków, przede wszystkim z
podatku VAT.

5. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
W związku z projektowaną zmianą nie przewiduje się konieczności wydania
aktów wykonawczych.

6. Konsultacje społeczne
Należy zakładać, że zgodnie z art. 34 ust. 3 regulaminu Sejmu Marszałek Sejmu
przed skierowaniem do pierwszego czytania skieruje niniejszy projekt ustawy do
konsultacji w trybie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

7. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Uni Europejskiej.





Warszawa, 20 września 2012 r.

BAS-WAPEiM-2293/12

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Andrzej Romanek)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r.
poz. 32) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę art. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, ze
zmianami).
Zmiana
polega na dodaniu dwóch kategorii zwolnień
przedmiotowych od podatku dochodowego. Zwolnienia odnoszą się do emerytur
i rent o określonej wysokości.
Zgodnie z art. 2 projektu, ustawa miałaby wejść w życie 1 stycznia 2013 r.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Prawo Unii Europejskiej nie obejmuje przedmiotu projektu ustawy.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

4. Konkluzja
Przedmiot poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych nie jest objęty prawem UE.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona


Warszawa, 20 września 2012 r.
BAS-WAPEiM-2294/12

Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
podatku dochodowym od osób fizycznych (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Andrzej Romanek) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu

Projekt przewiduje zmianę art. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, ze
zmianami). Zmiana
polega na dodaniu dwóch kategorii zwolnień
przedmiotowych od podatku dochodowego. Zwolnienia odnoszą się do emerytur
i rent o określonej wysokości. Projekt nie zawiera przepisów mających na celu
wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona



strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: