Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce
Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 833
- Data wpłynięcia: 2012-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1342
833
prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący,
z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów
przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich
w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa
lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.”;
6) w art. 57 ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Zmiana miejsca odbioru wyrobów akcyzowych lub
zarejestrowanego odbiorcy wymaga uzyskania nowego
zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako
zarejestrowany odbiorca lub nowego zezwolenia na
jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako
zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem następców
prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach
wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa
podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych
w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa.”;
7) w art. 62a ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Zmiana zarejestrowanego wysyłającego wymaga uzyskania
nowego zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych
jako zarejestrowany wysyłający, z wyłączeniem następców
prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach
wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa
podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych
w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa.”;
8) w art. 64 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących
dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia
społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego
prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub
25
upadłościowe, z wyjątkiem postępowania upadłościowego
z możliwością zawarcia układu;”;
9) w art. 81 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Zmiana przedstawiciela podatkowego lub sprzedawcy
określonych w zezwoleniu na wykonywanie czynności
w charakterze przedstawiciela podatkowego wymaga
uzyskania nowego zezwolenia, z wyłączeniem następców
prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach
wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa
podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych
w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa.”;
10) w art. 82 po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. W przypadku niedokonania przez właściwego naczelnika
urzędu celnego zwrotu akcyzy, o którym mowa w ust. 1, 2
i 2e, w terminach określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 82 ust. 7, zwrot ten traktuje się jako nadpłatę
podatku podlegającą oprocentowaniu w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa.”;
11) w art. 91 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do podmiotów
produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej
mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana
do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą,
służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana
przez ten podmiot, pod warunkiem że od wyrobów
energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii
elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej
wysokości.”;
12) w art. 118 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
26
„5. Wyroby akcyzowe określone w ust. 1 pkt 3 i 6 mogą być
bez znaków akcyzy umieszczone w składzie wolnocłowym
lub w wolnym obszarze celnym lub wydane z magazynu
wyrobów gotowych, pod warunkiem pisemnego
powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego
przed dniem umieszczenia wyrobów akcyzowych
w składzie wolnocłowym lub w wolnym obszarze celnym
lub wydania wyrobów akcyzowych z magazynu wyrobów
gotowych. Właściwy naczelnik urzędu celnego może
zarządzić konwojowanie wyrobów akcyzowych do granicy
terytorium kraju w przypadku ich dostawy
wewnątrzwspólnotowej lub eksportu albo do momentu
umieszczenia ich w składzie wolnocłowym lub wolnym
obszarze celnym. Konwojowanie odbywa się na koszt
podatnika lub odbiorcy tych wyrobów.”;
13) w art. 125 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W przypadku wystąpienia w ciągu roku kalendarzowego
okoliczności uzasadniających złożenie, zmianę lub
cofnięcie wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy
podmiot, którego to dotyczy, jest obowiązany, z chwilą
powstania tych okoliczności, do niezwłocznego złożenia
w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw
finansów publicznych takiego zapotrzebowania, jego
zmiany lub cofnięcia, z tym że ostateczna zmiana
wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy w przypadku:
1) wyrobów tytoniowych nie może być złożona po dniu
30 września danego roku kalendarzowego, a jeżeli jest
składana po dniu 1 września danego roku
kalendarzowego, nie może przekraczać 5% ilości
zamówienia zawartego w ostatniej zmianie wstępnego
zapotrzebowania, a jeżeli takiej zmiany nie było – we
wstępnym zapotrzebowaniu;
27
2) zmiany wzorów znaków akcyzy nie może być złożona
po upływie ostatniego dnia czwartego miesiąca
poprzedzającego datę wprowadzenia nowych wzorów
znaków akcyzy, a jeżeli jest składana po pierwszym
dniu czwartego miesiąca poprzedzającego datę
wprowadzenia nowych wzorów znaków akcyzy nie
może przekraczać 5% ilości zamówienia zawartego
w ostatniej zmianie wstępnego zapotrzebowania,
a jeżeli takiej zmiany nie było – we wstępnym
zapotrzebowaniu.”;
14) w art. 130:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Znaków akcyzy oraz upoważnień do odbioru znaków
akcyzy nie można zbywać lub na jakichkolwiek innych
zasadach odstępować lub przekazywać odpłatnie albo
nieodpłatnie innym podmiotom, z zastrzeżeniem
ust. 3 – 5.”,
b) dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:
„5. Znaki akcyzy mogą być przekazane następcom
prawnym
lub
podmiotom
przekształconym
w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane
w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa
i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia
1997 r. – Ordynacja podatkowa.
6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych
określi, w drodze rozporządzenia, tryb przekazania
znaków akcyzy następcom prawnym lub podmiotom
przekształconym, uwzględniając konieczność kontroli
nad przekazaniem znaków akcyzy oraz identyfikacji
rodzaju i liczby przekazywanych znaków akcyzy.” .
28
Art. 16. W ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-
-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z późn. zm.)) po art. 18 dodaje się
art. 18a w brzmieniu:
„Art. 18a. 1. Zobowiązania wynikające z umów o partnerstwie
publiczno-prywatnym nie wpływają na poziom
państwowego długu publicznego oraz deficyt sektora
finansów publicznych w sytuacji, gdy partner
prywatny ponosi większość ryzyka budowy oraz
większość ryzyka dostępności lub ryzyka popytu
– z uwzględnieniem wpływu na wymienione ryzyka
czynników takich jak gwarancje i finansowanie przez
partnera publicznego oraz alokacja aktywów po
zakończeniu trwania umowy.
2. Minister
właściwy
do
spraw
gospodarki
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
finansów publicznych oraz po zasięgnięciu opinii
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego może
określić, w drodze rozporządzenia, zakres
poszczególnych rodzajów ryzyka oraz czynniki
uwzględniane przy ich ocenie, mając na względzie
zapewnienie przejrzystości poszczególnych rodzajów
ryzyka.”.
Art. 17. W ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach
(Dz. U. Nr 79, poz. 666, z późn. zm.)) w art. 18 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4.
Wprowadzający baterie lub akumulatory dołącza do wniosku
kopię dowodu uiszczenia opłaty rejestrowej.”.
Art. 18. 1. Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, u których
rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia
2013 r. i zakończy się po dniu 31 grudnia 2012 r., stosują do końca przyjętego przez
29
z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów
przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich
w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa
lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.”;
6) w art. 57 ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Zmiana miejsca odbioru wyrobów akcyzowych lub
zarejestrowanego odbiorcy wymaga uzyskania nowego
zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako
zarejestrowany odbiorca lub nowego zezwolenia na
jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako
zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem następców
prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach
wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa
podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych
w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa.”;
7) w art. 62a ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Zmiana zarejestrowanego wysyłającego wymaga uzyskania
nowego zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych
jako zarejestrowany wysyłający, z wyłączeniem następców
prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach
wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa
podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych
w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa.”;
8) w art. 64 w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących
dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia
społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego
prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub
25
upadłościowe, z wyjątkiem postępowania upadłościowego
z możliwością zawarcia układu;”;
9) w art. 81 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Zmiana przedstawiciela podatkowego lub sprzedawcy
określonych w zezwoleniu na wykonywanie czynności
w charakterze przedstawiciela podatkowego wymaga
uzyskania nowego zezwolenia, z wyłączeniem następców
prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach
wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa
podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych
w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa.”;
10) w art. 82 po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. W przypadku niedokonania przez właściwego naczelnika
urzędu celnego zwrotu akcyzy, o którym mowa w ust. 1, 2
i 2e, w terminach określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 82 ust. 7, zwrot ten traktuje się jako nadpłatę
podatku podlegającą oprocentowaniu w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa.”;
11) w art. 91 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do podmiotów
produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej
mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana
do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą,
służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana
przez ten podmiot, pod warunkiem że od wyrobów
energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii
elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej
wysokości.”;
12) w art. 118 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
26
„5. Wyroby akcyzowe określone w ust. 1 pkt 3 i 6 mogą być
bez znaków akcyzy umieszczone w składzie wolnocłowym
lub w wolnym obszarze celnym lub wydane z magazynu
wyrobów gotowych, pod warunkiem pisemnego
powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego
przed dniem umieszczenia wyrobów akcyzowych
w składzie wolnocłowym lub w wolnym obszarze celnym
lub wydania wyrobów akcyzowych z magazynu wyrobów
gotowych. Właściwy naczelnik urzędu celnego może
zarządzić konwojowanie wyrobów akcyzowych do granicy
terytorium kraju w przypadku ich dostawy
wewnątrzwspólnotowej lub eksportu albo do momentu
umieszczenia ich w składzie wolnocłowym lub wolnym
obszarze celnym. Konwojowanie odbywa się na koszt
podatnika lub odbiorcy tych wyrobów.”;
13) w art. 125 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W przypadku wystąpienia w ciągu roku kalendarzowego
okoliczności uzasadniających złożenie, zmianę lub
cofnięcie wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy
podmiot, którego to dotyczy, jest obowiązany, z chwilą
powstania tych okoliczności, do niezwłocznego złożenia
w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw
finansów publicznych takiego zapotrzebowania, jego
zmiany lub cofnięcia, z tym że ostateczna zmiana
wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy w przypadku:
1) wyrobów tytoniowych nie może być złożona po dniu
30 września danego roku kalendarzowego, a jeżeli jest
składana po dniu 1 września danego roku
kalendarzowego, nie może przekraczać 5% ilości
zamówienia zawartego w ostatniej zmianie wstępnego
zapotrzebowania, a jeżeli takiej zmiany nie było – we
wstępnym zapotrzebowaniu;
27
2) zmiany wzorów znaków akcyzy nie może być złożona
po upływie ostatniego dnia czwartego miesiąca
poprzedzającego datę wprowadzenia nowych wzorów
znaków akcyzy, a jeżeli jest składana po pierwszym
dniu czwartego miesiąca poprzedzającego datę
wprowadzenia nowych wzorów znaków akcyzy nie
może przekraczać 5% ilości zamówienia zawartego
w ostatniej zmianie wstępnego zapotrzebowania,
a jeżeli takiej zmiany nie było – we wstępnym
zapotrzebowaniu.”;
14) w art. 130:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Znaków akcyzy oraz upoważnień do odbioru znaków
akcyzy nie można zbywać lub na jakichkolwiek innych
zasadach odstępować lub przekazywać odpłatnie albo
nieodpłatnie innym podmiotom, z zastrzeżeniem
ust. 3 – 5.”,
b) dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:
„5. Znaki akcyzy mogą być przekazane następcom
prawnym
lub
podmiotom
przekształconym
w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane
w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa
i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia
1997 r. – Ordynacja podatkowa.
6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych
określi, w drodze rozporządzenia, tryb przekazania
znaków akcyzy następcom prawnym lub podmiotom
przekształconym, uwzględniając konieczność kontroli
nad przekazaniem znaków akcyzy oraz identyfikacji
rodzaju i liczby przekazywanych znaków akcyzy.” .
28
Art. 16. W ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-
-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z późn. zm.)) po art. 18 dodaje się
art. 18a w brzmieniu:
„Art. 18a. 1. Zobowiązania wynikające z umów o partnerstwie
publiczno-prywatnym nie wpływają na poziom
państwowego długu publicznego oraz deficyt sektora
finansów publicznych w sytuacji, gdy partner
prywatny ponosi większość ryzyka budowy oraz
większość ryzyka dostępności lub ryzyka popytu
– z uwzględnieniem wpływu na wymienione ryzyka
czynników takich jak gwarancje i finansowanie przez
partnera publicznego oraz alokacja aktywów po
zakończeniu trwania umowy.
2. Minister
właściwy
do
spraw
gospodarki
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
finansów publicznych oraz po zasięgnięciu opinii
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego może
określić, w drodze rozporządzenia, zakres
poszczególnych rodzajów ryzyka oraz czynniki
uwzględniane przy ich ocenie, mając na względzie
zapewnienie przejrzystości poszczególnych rodzajów
ryzyka.”.
Art. 17. W ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach
(Dz. U. Nr 79, poz. 666, z późn. zm.)) w art. 18 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4.
Wprowadzający baterie lub akumulatory dołącza do wniosku
kopię dowodu uiszczenia opłaty rejestrowej.”.
Art. 18. 1. Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, u których
rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia
2013 r. i zakończy się po dniu 31 grudnia 2012 r., stosują do końca przyjętego przez
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
833
› Pobierz plik