eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce

Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce

Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 833
  • Data wpłynięcia: 2012-10-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce
  • data uchwalenia: 2012-11-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1342

833

leasingu. W okresie pogorszenia sytuacji finansowej lub zmiany profilu
prowadzonej działalności pozwoli na zminimalizowanie skutków zmniejszenia
konkurencyjności.

d) ustalenie wartości przedmiotu ponownego leasingu według jego wartości
rynkowej
Rozwiązanie pozwoli na ustalenie rynkowej (rzeczywistej) wartości netto
przedmiotu umowy leasingu, ponieważ wraz z upływem czasu następuje jego
realna utrata wartości. Ponowna umowa leasingu tego samego przedmiotu będzie
dla korzystającego bardziej opłacalna, w sytuacji gdy wartość początkowa
uwzględni, wynikający z upływu czasu i eksploatacji, spadek wartości.

3. Zmiany w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
1) zniesienie uznaniowości administracyjnej dotyczącej możliwości ograniczenia wysokości
zaliczek płaconych przez podatników
Zniesienie uznaniowości administracyjnej w tym zakresie umożliwi wykorzystanie
w większym stopniu instrumentu ograniczenia poboru zaliczek na podatek, co przełoży się
korzystnie na warunki funkcjonowania przedsiębiorstw korzystających z tej możliwości.
2) zapewnienie sukcesji podatkowej przy przekształcaniu osób fizycznych prowadzących
działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę kapitałową
Od dnia 1 lipca 2011 r. przedsiębiorca będący osobą fizyczną może dokonać przekształcenia
i rozpocząć wykonywanie działalności gospodarczej w formie jednoosobowej spółki
kapitałowej – spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wprowadzona została sukcesja
cywilnoprawna. Brak jednak wciąż przepisów, które umożliwiałyby sukcesję podatkową
takiej czynności. W związku z tym niezbędne jest dokonanie zmian w prawie podatkowym
skutkujących sukcesją podatkową w przypadku przekształcania przedsiębiorcy będącego
osobą fizyczną w spółkę kapitałową. Niniejsza propozycja poprawia spójność prawa
gospodarczego.

23

3) zniesienie możliwości dokonywania wymiaru uzupełniającego przy zwrocie sprawy
organowi pierwszej instancji przez organ rozpatrujący odwołanie
Skutkiem wprowadzenia tego rozwiązania będzie przywrócenie funkcjonowania zasady
reformationis in peius w prawie podatkowym.

4. Zmiany w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawie
z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych

1) zapewnienie publikowania przez ZUS, NFZ i KRUS wydanych interpretacji
Publikowanie interpretacji przyczyni się do postulowanego przez środowisko
przedsiębiorców upowszechnienia informacji o praktyce stosowania prawa z zakresu
ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych w sytuacjach rodzących wątpliwości
przedsiębiorców, a w dalszej perspektywie do ułatwienia im wykonywania ciążących na nich
obowiązków.
2) wskazanie zakresu przedmiotowego interpretacji indywidualnych w prawie ubezpieczeń
społecznych i opieki zdrowotnej
Rozwiązanie ma na celu doprecyzowanie przepisów.

5. Zmiany w ustawie z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (art. 8
projektu)

Uregulowanie sposobu sporządzania sprawozdania finansowego przy przekształceniu osób
fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę kapitałową
niezobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych
W przypadku przedsiębiorców – osób fizycznych, którzy nie mają obowiązku prowadzenia
ksiąg rachunkowych, brak jest precyzyjnego określenia, które pozwoliłoby – jak to się dzieje
w przypadku spółek osobowych na podstawie art. 101 ksh – na sporządzanie przez nich
sprawozdania finansowego w oparciu o podsumowanie zapisów w podatkowej księdze
24

przychodów i rozchodów oraz innych ewidencji prowadzonych dla celów podatkowych, spis
z natury, a także inne dokumenty. Kwestia ta powinna być wyraźnie uregulowana
w przepisach – nie ma bowiem uzasadnienia odmiennego traktowania znajdujących się
w takiej samej sytuacji przedsiębiorców – osób fizycznych i przedsiębiorców działających
w postaci spółek osobowych, tym bardziej, że w ramach przepisów ustawy o rachunkowości
ustawodawca wymienia wskazane podmioty w jednej grupie i przewiduje wobec nich takie
same regulacje (art. 2 ust. 1 pkt 2 i ust. 2). Niniejsza propozycja poprawia spójność prawa
gospodarczego.

6. Zmiany w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska
Redukcja obowiązku przekazywania wykazu informacji wykorzystywanych do ustalenia
wysokości opłat środowiskowych
W celu redukcji obciążeń administracyjnych nałożonych na przedsiębiorców uzasadnione jest
zniesienie obowiązku przekazywania wykazu do kilku podmiotów jednocześnie
(wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, wójta, burmistrza lub prezydenta miasta).

7. Zmiany w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym
1) zniesienie obowiązku rejestracyjnego oraz obowiązku ewidencyjnego dla podmiotów
zużywających energię elektryczną wytwarzaną z generatorów o łącznej mocy
nieprzekraczającej 1 MW
Proponowana zmiana ma na celu obniżenie kosztów funkcjonowania podmiotów, które
zużywają wytworzoną w opisany powyżej sposób energię elektryczną.
2) ułatwienia w ewidencjonowaniu sprzedaży i nabyciu wyrobów węglowych
Wprowadzenie powyższej zmiany w ustawie o podatku akcyzowym umożliwi Ministrowi
Finansów uproszczenie procedur towarzyszących obrotowi wyrobami węglowymi
zwolnionymi od akcyzy oraz szybkie reagowanie na utrudnienia w tym zakresie mogące się
pojawić w przyszłości.

25

3) odstąpienie od wymogu uzyskiwania nowego zezwolenia akcyzowego
Proponowana zmiana umożliwi następcom prawnym i podmiotom przekształconym
korzystanie w pełni z praw i obowiązków wynikających z udzielonych wcześniej zezwoleń.
Następcy prawni oraz podmioty przekształcone w sytuacjach uregulowanych w Ordynacji
podatkowej nie będą musieli uzyskiwać nowych zezwoleń na prowadzoną dotychczas
i kontynuowaną działalność, a dotychczasowe zezwolenia podlegałyby zmianie.
W następstwie wyeliminowany zostanie długotrwały proces uzyskiwania zezwoleń, który
częstokroć przyczyniał się do konieczności czasowego zaprzestania działalności nowo
powstałych podmiotów.
4) wydłużenie terminu na przekazywanie danych o wyrobach akcyzowych
Zaproponowana zmiana wydłuży ww. termin w taki sposób, aby podatnik nie miał trudności
w przekazaniu całkowitych danych o dokonanych wyprowadzeniach. Wydłużenie terminu
pozwoli na rzeczywiste określenie przypadków wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza
procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz redukuje obciążenia administracyjne w wysokości
2,54 mln zł rocznie.
5) ujednolicenie warunków dla zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego
z warunkami dla zezwoleń akcyzowych
Przedmiotowa zmiana spowoduje ujednolicenie ww. wymaganych warunków, które obecnie
w różnych sytuacjach na gruncie akcyzy są zróżnicowane. Ułatwi to podatnikom
funkcjonowanie przez wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych.
6) wprowadzenie możliwości żądania odsetek podatkowych od zwrotu akcyzy po terminie
Wprowadzenie proponowanej zmiany wynika z potrzeby zachowania symetrii
w konsekwencjach nieprzestrzegania normy prawnej. Ponadto niedokonanie zwrotu akcyzy
w terminie niewątpliwie prowadzi do zatorów płatniczych. W skrajnym przypadku
niezwrócenie akcyzy w terminie może prowadzić do upadłości przedsiębiorcy. Ordynacja
podatkowa i ustawa o podatku od towarów i usług zawierają w tym zakresie pewne
rozwiązania i gwarancje należytego ich stosowania; nie ma uzasadnionych powodów, aby
inaczej postępować w przypadku zwrotu akcyzy. Rozwiązanie to powinno sprzyjać
ograniczeniu zatorów płatniczych, a także poprawiać spójność prawa gospodarczego.

26

7) odstąpienie od obowiązku pisemnego powiadamiania w zakresie czynności
wyprowadzania ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych
Przedmiotowe rozwiązanie usunie zbędny wymóg wysyłania dodatkowo pisemnego
powiadomienia o wyprowadzeniu wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego, zmniejszy
więc koszty funkcjonowania przedsiębiorców. Między innymi propozycja redukuje
obciążenia administracyjne o wysokości 0,6 mln zł rocznie.
8) zniesienie
ograniczeń dotyczących terminu ostatecznej zmiany wstępnego
zapotrzebowania na znaki akcyzy
Celem proponowanej zmiany jest zniesienie ograniczeń dotyczących terminu ostatecznej
zmiany wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy w sytuacjach, w których ograniczenia te
nie mają istotnego znaczenia fiskalnego i stanowią niepotrzebną uciążliwość dla podmiotów.
Jednocześnie zmiana ta pozwoli zredukować obciążenia administracyjne o kwotę
0,077 mln zł rocznie.
9) odstąpienie od zakazu przekazywania znaków akcyzy
Podmioty przekształcane w sytuacjach uregulowanych w Ordynacji podatkowej nie
musiałyby zwracać niewykorzystanych znaków akcyzy, a następcy prawni wnioskować
o wydanie nowych znaków akcyzy. Propozycja obniży koszty funkcjonowania
przedsiębiorstw.

8. Zmiany w ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym

Klasyfikacja aktywów zaangażowanych w partnerstwo publiczno-prywatne
Propozycja wyraźnego ujęcia w polskim prawie wytycznych wynikających z decyzji
EUROSTAT pozwoli na usunięcie wątpliwości podnoszonych przez jednostki samorządu
terytorialnego wynikających z niejasnych przesłanek determinujących zaliczanie bądź
niezaliczanie zobowiązań z tytułu PPP do deficytu sektora finansów publicznych i długu
publicznego. Dzięki ustawowej randze niniejszej propozycji zapewniona zostanie w polskim
porządku prawnym stabilność reguł wynikających z decyzji EUROSTAT, co powinno
27

strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 . 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: