Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce
Rządowy projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 833
- Data wpłynięcia: 2012-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce
- data uchwalenia: 2012-11-16
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1342
833
również ulega zmianie, gdyż stawki za poszczególne typy
korzystania ze środowiska aktualizowane są rokrocznie.
W związku z tym koncepcja „jednokrotnego składania
wykazu” nie ma odniesienia do rzeczywistości.
OPZZ
Zmiana niecelowa – przekazywanie informacji związanych Podmioty zobowiązane do uiszczenia opłaty
z działalnością
firm korzystających ze środowiska środowiskowej nadal będą miały obowiązek
podmiotom administracji publicznej wspiera ich działania informowania organu administracji, zmniejszy się
zmierzające do racjonalnego kształtowania środowiska jedynie liczba organów – z 3 do 1 – do których
i gospodarowania jego zasobami zgodnie z zasadą należy bezpośrednio złożyć wykaz. Organy będą
zrównoważonego
rozwoju
oraz
przeciwdziałania mogły między sobą przekazywać informacje
zanieczyszczeniom.
przedsiębiorcy.
Wskazanie zakresu
Rada
Proponuje się dodanie w ustawie o swobodzie działalności Regulacje zawarte w ustawie o swobodzie
przedmiotowego
Podatkowa
gospodarczej przepisu, że o ile przepis szczególny nie działalności gospodarczej mają charakter norm
interpretacji
PKPP
określa organu właściwego dla interpretacji – właściwym ogólnych. Określenie organów właściwych dla
indywidualnych
Lewiatan
organem w sprawach interpretacji jest minister właściwy wydania konkretnych interpretacji przepisów
w prawie ubezpieczeń
dla danego działu administracji zgodnie z ustawą o działach prawa w zakresie danin publicznych powinno mieć
społecznych i opieki
administracji rządowej.
miejsce w przepisach szczegółowych.
zdrowotnej
Na tym etapie propozycja wymaga pogłębionej
(poprzednia nazwa
analizy przepisów ustaw szczegółowych oraz
propozycji: Wskazanie
18
organu właściwego do
konsultacji
z
organami
właściwymi
dokonywania
w przedmiotowej sprawie.
interpretacji prawa
ubezpieczeń
społecznych)
19
III. Wpływ regulacji na sektor publiczny, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na sektor finansów publicznych,
poza propozycjami:
– wprowadzenia możliwości żądania odsetek podatkowych od zwrotu akcyzy po
terminie,
– redukcji obowiązku przekazywania wykazu informacji wykorzystywanych do
ustalenia wysokości opłat środowiskowych – ta propozycja będzie wymagać
(w razie potrzeby) stworzenia możliwości wzajemnego udostępniania
odpowiednich informacji,
– zapewnienia publikowania przez ZUS, NFZ i KRUS wydanych interpretacji
– negatywne skutki dla budżetu wymienionych jednostek będą minimalne
(w latach 2009 – 2012 NFZ wydał łącznie ok. 49 interpretacji przepisów na
78 wniosków o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów, w 2011 r. złożono
do ZUS 1.208 wniosków, z czego 787 dotyczyło przepisów pozostających we
właściwości ZUS).
Regulacja ogranicza krąg podmiotów zobowiązanych do uiszczania opłaty skarbowej
z tytułu: rejestracji oraz ewidencji podmiotów zużywających energię elektryczną
wytwarzaną z generatorów o łącznej mocy 1 MW oraz tytułu uzyskania przez
następców prawnych i podmioty przekształcone odpowiedniego zezwolenia. Ponadto
odstąpienie od obowiązku przedkładania poświadczonych kopii w niektórych
postępowaniach administracyjnych może zmniejszyć liczbę poświadczania przez
organy, że dokument przedstawiany w kopii został przez ten organ faktycznie wydany.
Możliwe natomiast są wpływy pośrednie: odstąpienie w kilku przypadkach od
obowiązku uzyskiwania zaświadczeń na rzecz oświadczeń oraz likwidacja zezwoleń
spowoduje nieoszacowane w tym dokumencie uwolnienie zasobów jednostek sektora
finansów publicznych, co umożliwi wzrost efektywności. Ponadto obniżenie kosztów
funkcjonowania
przedsiębiorstw
będzie
skutkowało
zwiększeniem
ich
konkurencyjności, a w efekcie, na skutek wzrostu gospodarczego, zwiększy wpływy ze
wszystkich podatków.
IV. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Głównym efektem wejścia w życie ustawy będzie obniżenie kosztów funkcjonowania
przedsiębiorstw, częściowo przez zmniejszenie wydatków na realizację obowiązków
administracyjnych,
a częściowo przez redukcję czasochłonnych obciążeń
administracyjnych.
Redukcja samych obowiązków informacyjnych w pierwszym roku wyniesie
przynajmniej 3,2 mln zł. Wartość ta została oszacowana na podstawie modelu kosztu
standardowego. Przytoczona kwota dotyczy tylko tych obowiązków informacyjnych,
które zostały zmierzone w Raporcie z pomiaru obciążeń administracyjnych
(wykonanego na zlecenie MG). W wielu przypadkach redukcja obciążeń regulacyjnych
może być jeszcze wyższa. Należy zaznaczyć, iż ta wartość przeliczona na roboczo-
godziny (przynajmniej 146.000 godzin rocznie) pozostanie do dyspozycji
przedsiębiorców, co pozwoli przedsiębiorcom efektywniej wykorzystać posiadane
zasoby.
Ze względu na szczególny charakter ustawy poniżej zestawiono wpływ na przedsiębiorczość
dla każdej propozycji:
1. Zmiany w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
1) ułatwienia w metodzie kasowej rozliczania VAT dla małych podatników
Zmiana warunków, które powodują, iż obecnie mała grupa przedsiębiorców korzysta
z metody kasowej, przyczyni się do ograniczenia tzw. zatorów płatniczych, a dzięki temu
21
poprawie płynności finansowej przedsiębiorstw i poprawie warunków wykonywania
działalności gospodarczej oraz rzetelności obrotu gospodarczego w Polsce.
2) ułatwienia w skorzystaniu z ulgi na złe długi w zakresie VAT
Przyjęcie propozycji pozwoli wierzycielowi na zmniejszenie należnego podatku VAT z tytułu
dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku niezapłaconych
wierzytelności. Rozwiązanie to powinno sprzyjać rzetelności obrotu oraz ograniczeniu
zatorów płatniczych.
2. Zmiany w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
1) regulacje w podatkach dochodowych zmierzające do likwidacji zatorów płatniczych
Przewidziane w projekcie zmiany mające na celu złagodzenie zjawiska zatorów płatniczych
wpłyną na poprawę płynności finansowej przedsiębiorstw.
2) zmiany w zakresie leasingu
a) skrócenie wymogu minimalnego czasu trwania umowy leasingu
nieruchomości
Rozwiązanie ułatwia oszacowanie przez finansującego ryzyka związanego
z zawarciem umowy, a tym samym poprawia konkurencyjność przedsiębiorstw.
b) umożliwienie objęcia umową leasingu użytkowania wieczystego
Przyjęcie tego rozwiązania będzie skutkować odciążeniem użytkowników
wieczystych, którzy nie będą musieli zawierać dodatkowych umów.
c) zmiana stron w umowie leasingu w trakcie trwania podstawowego okresu
umowy leasingu
Ze względu na zmieniające się warunki ekonomiczne, potwierdzenie
dokonywania zmian stron umowy zarówno finansującego, jak i korzystającego
ułatwi przedsiębiorcom zrezygnowanie z dalszego korzystania z przedmiotu
22
korzystania ze środowiska aktualizowane są rokrocznie.
W związku z tym koncepcja „jednokrotnego składania
wykazu” nie ma odniesienia do rzeczywistości.
OPZZ
Zmiana niecelowa – przekazywanie informacji związanych Podmioty zobowiązane do uiszczenia opłaty
z działalnością
firm korzystających ze środowiska środowiskowej nadal będą miały obowiązek
podmiotom administracji publicznej wspiera ich działania informowania organu administracji, zmniejszy się
zmierzające do racjonalnego kształtowania środowiska jedynie liczba organów – z 3 do 1 – do których
i gospodarowania jego zasobami zgodnie z zasadą należy bezpośrednio złożyć wykaz. Organy będą
zrównoważonego
rozwoju
oraz
przeciwdziałania mogły między sobą przekazywać informacje
zanieczyszczeniom.
przedsiębiorcy.
Wskazanie zakresu
Rada
Proponuje się dodanie w ustawie o swobodzie działalności Regulacje zawarte w ustawie o swobodzie
przedmiotowego
Podatkowa
gospodarczej przepisu, że o ile przepis szczególny nie działalności gospodarczej mają charakter norm
interpretacji
PKPP
określa organu właściwego dla interpretacji – właściwym ogólnych. Określenie organów właściwych dla
indywidualnych
Lewiatan
organem w sprawach interpretacji jest minister właściwy wydania konkretnych interpretacji przepisów
w prawie ubezpieczeń
dla danego działu administracji zgodnie z ustawą o działach prawa w zakresie danin publicznych powinno mieć
społecznych i opieki
administracji rządowej.
miejsce w przepisach szczegółowych.
zdrowotnej
Na tym etapie propozycja wymaga pogłębionej
(poprzednia nazwa
analizy przepisów ustaw szczegółowych oraz
propozycji: Wskazanie
18
organu właściwego do
konsultacji
z
organami
właściwymi
dokonywania
w przedmiotowej sprawie.
interpretacji prawa
ubezpieczeń
społecznych)
19
III. Wpływ regulacji na sektor publiczny, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na sektor finansów publicznych,
poza propozycjami:
– wprowadzenia możliwości żądania odsetek podatkowych od zwrotu akcyzy po
terminie,
– redukcji obowiązku przekazywania wykazu informacji wykorzystywanych do
ustalenia wysokości opłat środowiskowych – ta propozycja będzie wymagać
(w razie potrzeby) stworzenia możliwości wzajemnego udostępniania
odpowiednich informacji,
– zapewnienia publikowania przez ZUS, NFZ i KRUS wydanych interpretacji
– negatywne skutki dla budżetu wymienionych jednostek będą minimalne
(w latach 2009 – 2012 NFZ wydał łącznie ok. 49 interpretacji przepisów na
78 wniosków o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów, w 2011 r. złożono
do ZUS 1.208 wniosków, z czego 787 dotyczyło przepisów pozostających we
właściwości ZUS).
Regulacja ogranicza krąg podmiotów zobowiązanych do uiszczania opłaty skarbowej
z tytułu: rejestracji oraz ewidencji podmiotów zużywających energię elektryczną
wytwarzaną z generatorów o łącznej mocy 1 MW oraz tytułu uzyskania przez
następców prawnych i podmioty przekształcone odpowiedniego zezwolenia. Ponadto
odstąpienie od obowiązku przedkładania poświadczonych kopii w niektórych
postępowaniach administracyjnych może zmniejszyć liczbę poświadczania przez
organy, że dokument przedstawiany w kopii został przez ten organ faktycznie wydany.
Możliwe natomiast są wpływy pośrednie: odstąpienie w kilku przypadkach od
obowiązku uzyskiwania zaświadczeń na rzecz oświadczeń oraz likwidacja zezwoleń
spowoduje nieoszacowane w tym dokumencie uwolnienie zasobów jednostek sektora
finansów publicznych, co umożliwi wzrost efektywności. Ponadto obniżenie kosztów
funkcjonowania
przedsiębiorstw
będzie
skutkowało
zwiększeniem
ich
konkurencyjności, a w efekcie, na skutek wzrostu gospodarczego, zwiększy wpływy ze
wszystkich podatków.
IV. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Głównym efektem wejścia w życie ustawy będzie obniżenie kosztów funkcjonowania
przedsiębiorstw, częściowo przez zmniejszenie wydatków na realizację obowiązków
administracyjnych,
a częściowo przez redukcję czasochłonnych obciążeń
administracyjnych.
Redukcja samych obowiązków informacyjnych w pierwszym roku wyniesie
przynajmniej 3,2 mln zł. Wartość ta została oszacowana na podstawie modelu kosztu
standardowego. Przytoczona kwota dotyczy tylko tych obowiązków informacyjnych,
które zostały zmierzone w Raporcie z pomiaru obciążeń administracyjnych
(wykonanego na zlecenie MG). W wielu przypadkach redukcja obciążeń regulacyjnych
może być jeszcze wyższa. Należy zaznaczyć, iż ta wartość przeliczona na roboczo-
godziny (przynajmniej 146.000 godzin rocznie) pozostanie do dyspozycji
przedsiębiorców, co pozwoli przedsiębiorcom efektywniej wykorzystać posiadane
zasoby.
Ze względu na szczególny charakter ustawy poniżej zestawiono wpływ na przedsiębiorczość
dla każdej propozycji:
1. Zmiany w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
1) ułatwienia w metodzie kasowej rozliczania VAT dla małych podatników
Zmiana warunków, które powodują, iż obecnie mała grupa przedsiębiorców korzysta
z metody kasowej, przyczyni się do ograniczenia tzw. zatorów płatniczych, a dzięki temu
21
poprawie płynności finansowej przedsiębiorstw i poprawie warunków wykonywania
działalności gospodarczej oraz rzetelności obrotu gospodarczego w Polsce.
2) ułatwienia w skorzystaniu z ulgi na złe długi w zakresie VAT
Przyjęcie propozycji pozwoli wierzycielowi na zmniejszenie należnego podatku VAT z tytułu
dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku niezapłaconych
wierzytelności. Rozwiązanie to powinno sprzyjać rzetelności obrotu oraz ograniczeniu
zatorów płatniczych.
2. Zmiany w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
1) regulacje w podatkach dochodowych zmierzające do likwidacji zatorów płatniczych
Przewidziane w projekcie zmiany mające na celu złagodzenie zjawiska zatorów płatniczych
wpłyną na poprawę płynności finansowej przedsiębiorstw.
2) zmiany w zakresie leasingu
a) skrócenie wymogu minimalnego czasu trwania umowy leasingu
nieruchomości
Rozwiązanie ułatwia oszacowanie przez finansującego ryzyka związanego
z zawarciem umowy, a tym samym poprawia konkurencyjność przedsiębiorstw.
b) umożliwienie objęcia umową leasingu użytkowania wieczystego
Przyjęcie tego rozwiązania będzie skutkować odciążeniem użytkowników
wieczystych, którzy nie będą musieli zawierać dodatkowych umów.
c) zmiana stron w umowie leasingu w trakcie trwania podstawowego okresu
umowy leasingu
Ze względu na zmieniające się warunki ekonomiczne, potwierdzenie
dokonywania zmian stron umowy zarówno finansującego, jak i korzystającego
ułatwi przedsiębiorcom zrezygnowanie z dalszego korzystania z przedmiotu
22
Dokumenty związane z tym projektem:
-
833
› Pobierz plik