Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 812
- Data wpłynięcia: 2012-10-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców
- data uchwalenia: 2013-04-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 567
812
Art. 6 Do celów ust. 1 akapit trzeci lit. b):
N
ust. 2
a) jeśli zarządzający transportem lub przedsiębiorca
transportowy zostali, w jednym lub kilku państwach
członkowskich, skazani za popełnienie poważnego
przestępstwa lub nałożono na nich sankcje za jedno z
najpoważniejszych
naruszeń
przepisów
wspólnotowych, wymienionych w załączniku IV,
właściwy organ państwa członkowskiego, w którym
przedsiębiorca ma siedzibę, przeprowadza w
odpowiedni i terminowy sposób należycie
zakończone
postępowanie
administracyjne
obejmujące w odpowiednich przypadkach kontrolę w
lokalach danego przedsiębiorstwa.
W ramach postępowania ustala się, czy w określonym
przypadku i w danych okolicznościach utrata dobrej reputacji
stanowiłaby nieproporcjonalną reakcję. Każde takie ustalenie
musi być należycie umotywowane i uzasadnione.
Jeśli właściwy organ uzna, że utrata dobrej reputacji będzie
stanowiła nieproporcjonalną reakcję, może zdecydować, że
dobra reputacja pozostanie nienaruszona. W takim przypadku
uzasadnienie zostaje zapisane w rejestrze krajowym. Liczba
takich decyzji zamieszczana jest w sprawozdaniu, o którym
mowa w art. 26 ust. 1.
Jeśli właściwy organ uzna, że utrata dobrej reputacji nie
będzie stanowiła nieproporcjonalnej reakcji, wyrok skazujący
lub nałożona sankcja skutkują utratą dobrej reputacji;
b) Komisja sporządza wykaz kategorii, rodzajów i wagi
poważnych naruszeń przepisów wspólnotowych, które – poza
naruszeniami wymienionymi w załączniku IV – mogą
doprowadzić do utraty dobrej reputacji. Ustalając priorytety
kontroli zgodnie z art. 12 ust. 1, państwa członkowskie biorą
pod uwagę informacje o tych naruszeniach, w tym informacje
otrzymane z innych państw członkowskich.
Środki odnoszące się do tego wykazu, mające na celu zmianę
elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia
poprzez dodanie do niego innych elementów przyjmuje się,
są przyjmowane zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z
kontrolą, o której mowa w art. 25 ust. 3.
W tym celu Komisja:
8
(i) określa kategorie i rodzaje najczęściej popełnianych
naruszeń;
(ii) określa wagę naruszeń w zależności od ryzyka
spowodowania śmierci lub ciężkich obrażeń ciała; oraz
(iii) podaje częstotliwość występowania naruszeń, powyżej
której powtarzające się naruszenia uznaje się za
poważniejsze,
uwzględniając
liczbę
kierowców
wykonujących operacje transportowe, którymi kieruje
zarządzający transportem.
Art. 6 Wymóg określony w art. 3 ust. 1 lit. b) nie jest spełniony do N
ust. 3
czasu zastosowania środka rehabilitacyjnego lub innych
środków o skutku równoważnym na podstawie odpowiednich
przepisów krajowych.
Art. 7 W celu spełnienia wymogu określonego w art. 3 ust. 1lit. c) T
Art. 1 Audytorem lub odpowiednio upoważnioną osobą do
ust. 1
przedsiębiorca musi być w stanie w każdym momencie roku
pkt 5 poświadczenia rocznych sprawozdań finansowych, w
finansowego spełnić swoje zobowiązania finansowe. W tym
(art. 7 rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009,
celu przedsiębiorca wykazuje na podstawie poświadczonych
ust. 6) jest biegły rewident w rozumieniu ustawy z dnia 29
przez audytora lub odpowiednio upoważnioną osobę
września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152,
rocznych sprawozdań finansowych, że co roku dysponuje
poz. 1223, z późn. zm.).
kapitałem i rezerwami o wartości co najmniej równej 9 000
EUR w przypadku wykorzystywania tylko jednego pojazdu i
5 000 EUR na każdy dodatkowy wykorzystywany pojazd.
Do celów niniejszego rozporządzenia wartość EUR ustala się
co roku w walutach krajowych państw członkowskich, które
nieuczestniczą w trzecim etapie unii gospodarczej i
walutowej. Stosowane kursy odpowiadają opublikowanym w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej kursom z
pierwszego dnia roboczego
października. Kursy te
obowiązują od dnia 1 stycznia następnego roku
kalendarzowego.
Pozycje księgowe, o których mowa w akapicie pierwszym,
odpowiadają pozycjom określonym w czwartej dyrektywie
Rady78/660/EWG z dnia 25 lipca 1978 r. wydanej na
podstawie art. 54 ust. 3 lit. g) Traktatu, w sprawie rocznych
sprawozdań finansowych niektórych rodzajów spółek.
Art. 7 W drodze odstępstwa od ust. 1 właściwy organ może zgodzić N
ust. 2
się lub wymagać, aby przedsiębiorca wykazał swoją zdolność
finansową za pomocą zabezpieczenia, takiego jak gwarancja
bankowa lub ubezpieczenie, w tym ubezpieczenie
odpowiedzialności zawodowej z jednego lub kilku banków
9
lub innych instytucji finansowych, w tym przedsiębiorstw
ubezpieczeniowych, składających solidarną gwarancję za
przedsiębiorstwo na kwoty określone w ust. 1 akapit
pierwszy.
Art. 7 Sprawdzeniu podlegają roczne sprawozdania finansowe, o N
ust. 3
których mowa w ust. 1, oraz gwarancja, o której mowa w ust.
2, jednostki gospodarczej posiadającej siedzibę w państwie
członkowskim, w którym został złożony wniosek o
zezwolenie, a nie innej jednostki posiadającej siedzibę w
innym państwie członkowskim.
Art. 8 W celu spełnienia wymogu określonego w art. 3 ust. 1 lit. d) T
Art. 1 Uzyskanie certyfikatu kompetencji zawodowych w
ust. 1
dana osoba lub dane osoby muszą posiadać wiedzę na
pkt 24 drogowym transporcie osób lub rzeczy wymaga wykazania
poziomie przewidzianym w załączniku I część I w
(art. 37 się wiedzą niezbędną do wykonywania działalności
wymienionych tam dziedzinach. Wiedza ta zostaje
ust. 1) gospodarczej w zakresie transportu drogowego, określonym
sprawdzona w trakcie obowiązkowego egzaminu pisemnego,
w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 oraz
który – jeśli tak zdecyduje państwo członkowskie – może
złożenia z wynikiem pozytywnym egzaminu pisemnego,
zostać uzupełniony egzaminem ustnym. Egzaminy te
przed komisją egzaminacyjną działającą przy jednostce,
organizowane są zgodnie z załącznikiem I część II. W tym
o której mowa w art. 38 ust. 2.
celu państwa członkowskie mogą zdecydować o obowiązku
udziału w szkoleniu przed egzaminem.
Art. 8 Warunki związane z wymogiem kompetencji zawodowych
N
ust. 2
1. Zainteresowane osoby przystępują do egzaminu w
państwie członkowskim, w którym posiadają zwykłe miejsce
zamieszkania, lub w państwie członkowskim, w którym
pracują.
"Zwykłe miejsce zamieszkania" oznacza miejsce, w którym
dana osoba zwykle przebywa, to znaczy przynajmniej przez
185 dni w każdym roku kalendarzowym, z powodu więzi
osobistych świadczących o bliskim związku tej osoby z jej
miejscem zamieszkania.
Jednakże za zwykłe miejsce zamieszkania osoby, która
posiada więzi zawodowe w innym miejscu niż więzi osobiste
i która w konsekwencji mieszka na przemian w różnych
miejscach położonych w dwóch lub więcej państwach
członkowskich, uważa się miejsce, z którym łączą ją więzi
osobiste, pod warunkiem że osoba ta regularnie do tego
miejsca powraca. Ten ostatni warunek nie jest wymagany, w
przypadku gdy dana osoba zamieszkuje w państwie
członkowskim w celu wykonywania pracy przez czas
określony. Studia uniwersyteckie bądź nauka w szkole nie
10
oznaczają zmiany zwykłego miejsca zamieszkania.
Art. 8 Wyłącznie organy lub podmioty należycie upoważnione do T
Art. 1 1. Uzyskanie certyfikatu kompetencji zawodowych w
ust. 3
tego celu przez państwo członkowskie zgodnie z określonymi
pkt 24 drogowym transporcie osób lub rzeczy wymaga wykazania
przez nie kryteriami mogą organizować egzaminy pisemne i
(art. 37 się wiedzą niezbędną do wykonywania działalności
ustne, o których mowa w ust. 1, i wydawać odpowiednie
ust. 1 i gospodarczej w zakresie transportu drogowego, określonym
certyfikaty. Państwa członkowskie regularnie sprawdzają,
4)
w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 oraz
czy warunki organizowania egzaminów przez te organy lub
złożenia z wynikiem pozytywnym egzaminu pisemnego,
podmioty są zgodne z załącznikiem I.
przed komisją egzaminacyjną działającą przy jednostce,
o której mowa w art. 38 ust. 2.
4. Warunki i tryb przeprowadzenia egzaminu, o którym
mowa w ust. 1, określa regulamin opracowany przez
jednostkę, o której mowa w art. 38 ust. 2, i zatwierdzony
przez ministra właściwego do spraw transportu.
Art. 8 Państwa członkowskie mogą należycie upoważnić – według N
ust. 4
określonych przez siebie kryteriów – podmioty, które mogą
oferować wnioskodawcom szkolenia wysokiej jakości
przygotowujące do egzaminów, a także kształcenie
ustawiczne w celu umożliwienia zarządzającym transportem
uaktualnianie wiedzy, o ile mają taką wolę. Takie państwa
członkowskie regularnie sprawdzają, czy upoważnione
podmioty nadal spełniają kryteria, na których podstawie
uzyskały to upoważnienie.
Art. 8 Aby
zapewnić uaktualnienie wiedzy zarządzających N
ust. 5
transportem w zakresie zmian dotyczących sektora
transportu, państwa członkowskie mogą promować
odbywające się cyklicznie co 10 lat szkolenia w dziedzinach
wymienionych w załączniku I.
Art. 8 Państwa członkowskie mogą nałożyć na osoby, które N
ust. 6
posiadają certyfikat kompetencji zawodowych, lecz nie
zarządzały przedsiębiorstwem transportu drogowego rzeczy
lub przewozu drogowego osób w ciągu ostatnich pięciu lat,
obowiązek odbycia ponownego szkolenia w celu
uaktualnienia wiedzy na temat zmian w przepisach, o których
mowa w części I załącznika I.
Art. 8 Państwo członkowskie może zwolnić posiadaczy wydanych T
Art. 1 1. Osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów
ust. 7
w tym państwie członkowskim określonych dyplomów
pkt 26 drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich lub
potwierdzających wykształcenie wyższe lub techniczne,
(art.
świadectwem ukończenia studiów podyplomowych,
obejmujące wiedzę ze wszystkich dziedzin wymienionych w
38a)
których program obejmuje cały zakres zagadnień, o których
załączniku I, które zostały wyraźnie wskazane w tym celu;
mowa w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr
zwolnienie dotyczy tylko przedmiotów objętych dyplomami.
1071/2009, zwolnione są z egzaminu pisemnego, o którym
11
Zwolnienie ma jedynie zastosowanie do tych sekcji części I
mowa w art. 37.
załącznika I, co do których dyplom obejmuje wszystkie
2. Osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów
dziedziny wymienione w nagłówku każdej sekcji.
pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia, jednolitych
Państwo członkowskie może zwolnić z poszczególnych
studiów magisterskich lub świadectwem ukończenia
części egzaminu posiadaczy certyfikatów kompetencji
studiów podyplomowych, których program obejmuje część
zawodowych obowiązujących w odniesieniu do krajowego
zagadnień, o których mowa w załączniku I do
transportu drogowego w tym państwie członkowskim.
rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, zwolnione są z części
egzaminu pisemnego, o którym mowa w art. 37, w zakresie
dziedzin objętych programem studiów.
3. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2 stanowią
zwolnienia w rozumieniu art. 8 ust. 7 rozporządzenia (WE)
nr 1071/2009.
4. Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 2 dokonuje
jednostka, o której mowa w art. 38 ust. 2.
Art. 8 Jako dowód posiadania kompetencji zawodowych
T
Art. 1 1.Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze
ust. 8
przedstawia się certyfikat wydany przez organ lub podmiot, o
pkt 27 rozporządzenia:
których mowa w ust. 3. Certyfikat nie może być
(art. 39 1) jednostki, o których mowa w art. 38 ust. 2;
przekazywany innej osobie. Certyfikat posiada cechy
ust. 1) 2) wymagania kwalifikacyjne dotyczące członków komisji
bezpieczeństwa określone w załączniku II, jest sporządzany
egzaminacyjnej i tryb ustalania jej składu;
zgodnie ze wzorem znajdującym się w załączniku III i jest
3) rodzaje zabezpieczeń certyfikatu kompetencji
opatrywany
pieczęcią
i
podpisem
odpowiednio
zawodowych;
upoważnionego organu lub podmiotu, które go wydały.
4) tryb zwalniania z egzaminu pisemnego, o którym mowa
w art. 37.
Art. 8 Komisja dostosowuje załącznik I, II i III do postępu N
ust. 9
technicznego. Środki te, mające na celu zmianę elementów
innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, przyjmuje się
zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o
której mowa w art. 25 ust. 3.
Art. 8 Komisja
zachęca do wymiany między państwami N
ust. 10 członkowskimi doświadczeń i informacji na temat szkoleń,
egzaminów i zezwoleń, a także ułatwia taką wymianę, w tym
również przez dowolny organ, który może wyznaczyć w tym
celu.
Art. 9 Państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o zwolnieniu z N
egzaminów, o których mowa w art. 8 ust. 1, osób, które
wykażą, że przez okres 10 lat od dnia 4 grudnia 2009 r.
nieprzerwanie zarządzały przedsiębiorstwem transportu
drogowego rzeczy lub przewozu drogowego osób co
najmniej w jednym państwie członkowskim.
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
812
› Pobierz plik