Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 809
- Data wpłynięcia: 2012-10-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1456
809
czy na Dolnym Śląsku także promocję lokalnych produktów regionalnych.
Wszędzie tam, gdzie warunki klimatyczne utrudniają uprawę winorośli, cydr ma szansę
konkurować z winem, a biorąc pod uwagę rosnącą popularność tzw. piw smakowych także
z piwem.
Proponuje się, aby przedmiotowa stawka została określona w wysokości 97,00 zł od
1 hektolitra wyrobu gotowego, co odpowiada akcyzie należnej od piwa o ekstrakcie
12,5 Plato jakim jest np. piwo Żywiec Jasne Pełne. Tak określona stawka akcyzy zrównuje
opodatkowanie cydru i perry z piwem, a więc wyrobem o podobnej zawartości alkoholu.
Dodatkowym argumentem za taką wysokością przedmiotowej stawki akcyzy są również
szeroko pojęte względy społeczne. Postanowienia ustawy z dnia 26 października 1982 r.
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi obligują organy administracji
rządowej i jednostki samorządu terytorialnego m.in. do podejmowania działań zmierzających
do zmiany struktury spożywania napojów alkoholowych.
Zmiana nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
Zmiana nie wymaga także przedstawienia instytucjom i organom Unii Europejskiej lub
Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii, dokonania konsultacji albo
uzgodnienia, bowiem w przepisach Unii Europejskiej obowiązujących na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej nie określono takiego wymogu, zatem nie występują przesłanki,
o których mowa w § 12a Regulaminu pracy Rady Ministrów.
Art. 99 ust. 2 i 3
Wzrost stawek podatku akcyzowego na papierosy podyktowany jest koniecznością
osiągnięcia w przyszłości wprowadzonego dyrektywą Rady 2011/64/UE z dnia 21 czerwca
2011 r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych
wyższego unijnego minimum podatkowego na papierosy, które stanowi, iż od 1 stycznia
2014 r. minimalny całkowity podatek akcyzowy na papierosy wynieść ma co najmniej
60% średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów dopuszczonych do konsumpcji,
przy czym podatek ten musi wynieść nie mniej niż 90 EUR na 1000 sztuk od wszystkich
papierosów. Polska uzyskała okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2017 r. na podwyższenie
stawek podatku akcyzowego na papierosy do wspomnianego powyżej unijnego minimum
podatkowego.
20
Powyższe oznaczać będzie konieczność dalszego podwyższania podatku akcyzowego na
papierosy na 2013 r. i lata następne, tak aby wymagane minimum zostało osiągnięte na dzień
1 stycznia 2018 r. Pozwoli to zneutralizować skutki społeczne i gospodarcze, jakie
spowodowałaby jednorazowa, skokowa podwyżka akcyzy.
Mając na uwadze szeroko pojęte względy społeczne i zdrowotne, zaproponowano
zwiększenie obciążenia podatkowego także innych wyrobów tytoniowych – tytoniu do
palenia (ciętego tytoniu do ręcznego sporządzania papierosów i innego tytoniu do palenia,
tj. tytoniu fajkowego) oraz cygar i cygaretek. Przepisy ustawy z dnia 9 listopada 1995 r.
o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U.
z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn. zm.) obligują bowiem Radę Ministrów do ustalania
programu określającego politykę zdrowotną, społeczną i ekonomiczną, zmierzającą do
zmniejszenia używania wyrobów tytoniowych.
Proponuje się, aby od 1 stycznia 2013 r., określone w art. 99 ust. 2 ustawy stawki podatku
akcyzowego na wyroby tytoniowe wyniosły:
–
na papierosy: stawka kwotowa – 188,00 zł/1000 sztuk i stawka procentowa w wysokości
31,41% maksymalnej ceny detalicznej,
–
na tytoń do palenia: stawka kwotowa – 128,02 zł/kg i stawka procentowa 31,41%
maksymalnej ceny detalicznej,
–
cygara i cygaretki 266,90 zł/1000 sztuk.
Zakłada się, że w przypadku papierosów podwyżka akcyzy ogółem wyniesie 5%, co wymaga
podwyższenia stawki kwotowej z dotychczasowego poziomu 170,97 zł/1000 szt. do
wysokości 188,00 zł/1000 szt., przy niezmienionej stawce procentowej na poziomie 31,41%.
Na 2013 r. przyjęto założenie nieuwzględniania podwyżek cen detalicznych papierosów,
tj. przyjęto średnią ważoną detaliczną cenę sprzedaży na szacowanym poziomie za 6 miesięcy
2012 r. Wyniosła ona 539,50 zł/1000 szt. i 10,79 zł/20 szt.
W przypadku proponowanej 5% podwyżki akcyzy ogółem na papierosy jej udział w średniej
ważonej detalicznej cenie sprzedaży papierosów, przyjętej na 2013 r. na poziomie roku 2012,
osiągnąłby poziom 66,26%.
Proponuje się, aby łączne opodatkowanie akcyzą tytoniu do palenia stanowiło ponad
2/3 łącznego opodatkowania akcyzą papierosów. Aktualnie relacja ta wynosi 71,40%.
Utrzymanie tej relacji wymagałoby podwyższenia w 2013 r. łącznej akcyzy na tytoń do
palenia o 5%, przy założeniu przyjęcia na 2013 r. średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży
na ten wyrób na poziomie ceny za I półrocze 2012 r., tj. w wysokości 405,00 zł/kg.
21
Przy takim założeniu, proponuje się podwyższyć kwotową stawkę akcyzy na tytoń do palenia
z poziomu 115,86 zł/kg do wysokości 128,02 zł/kg, przy niezmienionej stawce procentowej
na poziomie 31,41%.
Na cygara i cygaretki proponuje się wzrost akcyzy w tej samej skali, co na papierosy,
tj. o 5%. W związku z powyższym, należy podwyższyć stawkę kwotową z poziomu
254,20 zł/1000 szt. do poziomu 266,90 zł/1000 szt.
Dokonując oceny wyboru relacji między stawką kwotową i procentową opodatkowania
akcyzą papierosów, brano pod uwagę szereg uwarunkowań.
System z większym udziałem stawki kwotowej akcyzy zmniejsza ryzyko obniżania poziomu
cen detalicznych wyrobów tytoniowych i tym samym generowania strat z akcyzy z części
procentowej podatku akcyzowego od tych wyrobów.
System oparty na podnoszeniu stawki kwotowej przy pozostawieniu wysokości stawki
procentowej na poziomie 31,41% zapewnia równomierność podnoszenia wszystkich cen
papierosów bez względu na segment cenowy, w którym się znajdują.
Uwzględniając, że ceny papierosów tanich, jak i drogich powinny wzrastać o podobną kwotę,
określono stawki podatku akcyzowego od papierosów na poziomie 31,41% od maksymalnej
ceny detalicznej i stawki kwotowej w wysokości 188,00 zł/1000 sztuk. Zapewni to wpływy
do budżetu państwa na planowanym poziomie i wprowadzi równomierny wzrost cen
detalicznych dla wszystkich poziomów cenowych papierosów. Zapobiegnie to sytuacji,
nierównomiernego wpływu podwyżki podatku akcyzowego na poszczególne segmenty
cenowe wyrobów tytoniowych i zrealizuje cel społeczny poprzez równomierne obciążenie
podwyżką zarówno tanich, jak i drogich papierosów.
Rynek wyrobów tytoniowych będzie monitorowany, co umożliwi elastyczne reagowanie
w zależności od zagrożeń zdrowotnych i budżetowych mogących wystąpić na tym rynku.
W art. 99 ust. 3 określono podwyższone stawki kwotowe na papierosy i tytoń do palenia
nieobjęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy i nieoznaczone maksymalną ceną
detaliczną.
Na papierosy proponuje się podwyższenie stawki kwotowej z poziomu 312,00 zł/1000 szt. do
wysokości 327,60 zł/1000 szt., tj. o 5%.
Na tytoń do palenia proponuje się podwyższenie stawki kwotowej z poziomu 208,00 zł/kg do
wysokości 218,40 zł/kg, tj. o 5%.
Zmiana nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
22
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
Projektowana zmiana nie wymaga także przedstawienia instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii, dokonania
konsultacji albo uzgodnienia, bowiem w przepisach Unii Europejskiej obowiązujących na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie określono takiego wymogu, zatem nie występują
przesłanki, o których mowa w § 12a Regulaminu pracy Rady Ministrów.
W związku z opisanymi powyżej uwarunkowaniami termin wejścia w życie projektowanej
zmiany ustawy określono na 1 stycznia 2013 r.
Zmiana załącznika nr 2
Rozszerzenie katalogu wyrobów akcyzowych, do których ma mieć zastosowanie procedura
zawieszenia poboru akcyzy o wyroby o kodach CN 3811 11 10, 3811 11 90, 3811 19 00 oraz
3811 90 00 realizuje postanowienia decyzji wykonawczej Komisji 2012/209/UE z dnia
20 kwietnia 2012 r., która zastąpiła decyzję wykonawczą Komisji 2011/545/UE z dnia
16 września 2011 r.
Decyzja 2011/545/UE miała być stosowana od dnia 1 lipca 2012 r., natomiast stosowanie
decyzji 2012/209/UE przewidziano od dnia 1 stycznia 2013 r. wymaga ona jednak
implementacji do krajowego systemu prawnego.
Do wyrobów akcyzowych wymienionych w decyzji Komisji 2012/209/UE, jako objętych
systemem zharmonizowanej akcyzy, będą miały zastosowanie jednolite, obowiązujące na
terytorium całej Unii Europejskiej zasady przemieszczania wyrobów akcyzowych. Podmioty
krajowe dokonujące obrotu tymi wyrobami unikną zatem wielu wątpliwości i komplikacji
wynikających z różnego traktowania tych wyrobów w różnych państwach członkowskich.
W szczególności do powyższych wyrobów akcyzowych na terytorium całej Unii Europejskiej
stosowany będzie elektroniczny system przemieszczania wyrobów akcyzowych
z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (EMCS). Tym samym stosowanie tej
procedury do wyrobów, wymienionych w decyzji 2012/209/UE, umożliwi podatnikom
przesunięcie obowiązku zapłaty akcyzy do momentu wydania tych wyrobów do konsumpcji.
Dodatkowo, w stosunku do ww. wyrobów akcyzowych wyeliminowane zostaną sytuacje,
kiedy przemieszczanie tych wyrobów i dokumentowanie tego przemieszczania na terytorium
UE odbywa się częściowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (w państwie
członkowskim, w którym przedmiotowe wyroby są objęte procedurą zawieszenia poboru
23
akcyzy), a częściowo poza tą procedurą (w państwie członkowskim, w którym do wyrobów
tych nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy).
Zmiana nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
Zmiana nie wymaga także przedstawienia instytucjom i organom Unii Europejskiej lub
Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii, dokonania konsultacji albo
uzgodnienia, bowiem w przepisach Unii Europejskiej obowiązujących na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej nie określono takiego wymogu, zatem nie występują przesłanki,
o których mowa w § 12a Regulaminu pracy Rady Ministrów.
V. Blok zmian dotyczący zmian w obszarze ustawy o finansach publicznych oraz ustawy
– Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
(art. 8, art. 9, art. 35 i art. 36)
Głównym celem projektowanych zmian jest dostosowanie sposobu prezentowania danych
w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa do aktualnej ustawy budżetowej oraz
zapewnienie jego większej przejrzystości.
Ponadto zaproponowane przepisy umożliwić mają również w 2013 roku tworzenie
w budżecie państwa rezerwy celowej przeznaczonej na wydatki budżetowe w wysokości
odpowiadającej planowanemu przyrostowi dochodów związanych z dokonanymi zmianami
organizacyjnymi.
Potrzeba wprowadzenia powyższych zmian wynika z zebranych doświadczeń i uwzględnienia
wewnętrznych uwarunkowań formalnoprawnych.
W projekcie przewidziano następujące rozstrzygnięcia:
Art. 8
Dotyczy zmian art. 103 i art. 104 oraz art. 107 w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
W projekcie zrezygnowano z wyszczególniania wydatków w podziale na 11 kategorii,
bowiem Wieloletni Plan Finansowy Państwa z założenia jest dokumentem ujmującym
prognozę wydatków w podziale na funkcje państwa wraz z celami i miernikami stopnia
wykonania danej funkcji. Wprowadzanie kolejnego podziału wydatków negatywnie
24
Wszędzie tam, gdzie warunki klimatyczne utrudniają uprawę winorośli, cydr ma szansę
konkurować z winem, a biorąc pod uwagę rosnącą popularność tzw. piw smakowych także
z piwem.
Proponuje się, aby przedmiotowa stawka została określona w wysokości 97,00 zł od
1 hektolitra wyrobu gotowego, co odpowiada akcyzie należnej od piwa o ekstrakcie
12,5 Plato jakim jest np. piwo Żywiec Jasne Pełne. Tak określona stawka akcyzy zrównuje
opodatkowanie cydru i perry z piwem, a więc wyrobem o podobnej zawartości alkoholu.
Dodatkowym argumentem za taką wysokością przedmiotowej stawki akcyzy są również
szeroko pojęte względy społeczne. Postanowienia ustawy z dnia 26 października 1982 r.
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi obligują organy administracji
rządowej i jednostki samorządu terytorialnego m.in. do podejmowania działań zmierzających
do zmiany struktury spożywania napojów alkoholowych.
Zmiana nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
Zmiana nie wymaga także przedstawienia instytucjom i organom Unii Europejskiej lub
Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii, dokonania konsultacji albo
uzgodnienia, bowiem w przepisach Unii Europejskiej obowiązujących na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej nie określono takiego wymogu, zatem nie występują przesłanki,
o których mowa w § 12a Regulaminu pracy Rady Ministrów.
Art. 99 ust. 2 i 3
Wzrost stawek podatku akcyzowego na papierosy podyktowany jest koniecznością
osiągnięcia w przyszłości wprowadzonego dyrektywą Rady 2011/64/UE z dnia 21 czerwca
2011 r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych
wyższego unijnego minimum podatkowego na papierosy, które stanowi, iż od 1 stycznia
2014 r. minimalny całkowity podatek akcyzowy na papierosy wynieść ma co najmniej
60% średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży papierosów dopuszczonych do konsumpcji,
przy czym podatek ten musi wynieść nie mniej niż 90 EUR na 1000 sztuk od wszystkich
papierosów. Polska uzyskała okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2017 r. na podwyższenie
stawek podatku akcyzowego na papierosy do wspomnianego powyżej unijnego minimum
podatkowego.
20
Powyższe oznaczać będzie konieczność dalszego podwyższania podatku akcyzowego na
papierosy na 2013 r. i lata następne, tak aby wymagane minimum zostało osiągnięte na dzień
1 stycznia 2018 r. Pozwoli to zneutralizować skutki społeczne i gospodarcze, jakie
spowodowałaby jednorazowa, skokowa podwyżka akcyzy.
Mając na uwadze szeroko pojęte względy społeczne i zdrowotne, zaproponowano
zwiększenie obciążenia podatkowego także innych wyrobów tytoniowych – tytoniu do
palenia (ciętego tytoniu do ręcznego sporządzania papierosów i innego tytoniu do palenia,
tj. tytoniu fajkowego) oraz cygar i cygaretek. Przepisy ustawy z dnia 9 listopada 1995 r.
o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U.
z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn. zm.) obligują bowiem Radę Ministrów do ustalania
programu określającego politykę zdrowotną, społeczną i ekonomiczną, zmierzającą do
zmniejszenia używania wyrobów tytoniowych.
Proponuje się, aby od 1 stycznia 2013 r., określone w art. 99 ust. 2 ustawy stawki podatku
akcyzowego na wyroby tytoniowe wyniosły:
–
na papierosy: stawka kwotowa – 188,00 zł/1000 sztuk i stawka procentowa w wysokości
31,41% maksymalnej ceny detalicznej,
–
na tytoń do palenia: stawka kwotowa – 128,02 zł/kg i stawka procentowa 31,41%
maksymalnej ceny detalicznej,
–
cygara i cygaretki 266,90 zł/1000 sztuk.
Zakłada się, że w przypadku papierosów podwyżka akcyzy ogółem wyniesie 5%, co wymaga
podwyższenia stawki kwotowej z dotychczasowego poziomu 170,97 zł/1000 szt. do
wysokości 188,00 zł/1000 szt., przy niezmienionej stawce procentowej na poziomie 31,41%.
Na 2013 r. przyjęto założenie nieuwzględniania podwyżek cen detalicznych papierosów,
tj. przyjęto średnią ważoną detaliczną cenę sprzedaży na szacowanym poziomie za 6 miesięcy
2012 r. Wyniosła ona 539,50 zł/1000 szt. i 10,79 zł/20 szt.
W przypadku proponowanej 5% podwyżki akcyzy ogółem na papierosy jej udział w średniej
ważonej detalicznej cenie sprzedaży papierosów, przyjętej na 2013 r. na poziomie roku 2012,
osiągnąłby poziom 66,26%.
Proponuje się, aby łączne opodatkowanie akcyzą tytoniu do palenia stanowiło ponad
2/3 łącznego opodatkowania akcyzą papierosów. Aktualnie relacja ta wynosi 71,40%.
Utrzymanie tej relacji wymagałoby podwyższenia w 2013 r. łącznej akcyzy na tytoń do
palenia o 5%, przy założeniu przyjęcia na 2013 r. średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży
na ten wyrób na poziomie ceny za I półrocze 2012 r., tj. w wysokości 405,00 zł/kg.
21
Przy takim założeniu, proponuje się podwyższyć kwotową stawkę akcyzy na tytoń do palenia
z poziomu 115,86 zł/kg do wysokości 128,02 zł/kg, przy niezmienionej stawce procentowej
na poziomie 31,41%.
Na cygara i cygaretki proponuje się wzrost akcyzy w tej samej skali, co na papierosy,
tj. o 5%. W związku z powyższym, należy podwyższyć stawkę kwotową z poziomu
254,20 zł/1000 szt. do poziomu 266,90 zł/1000 szt.
Dokonując oceny wyboru relacji między stawką kwotową i procentową opodatkowania
akcyzą papierosów, brano pod uwagę szereg uwarunkowań.
System z większym udziałem stawki kwotowej akcyzy zmniejsza ryzyko obniżania poziomu
cen detalicznych wyrobów tytoniowych i tym samym generowania strat z akcyzy z części
procentowej podatku akcyzowego od tych wyrobów.
System oparty na podnoszeniu stawki kwotowej przy pozostawieniu wysokości stawki
procentowej na poziomie 31,41% zapewnia równomierność podnoszenia wszystkich cen
papierosów bez względu na segment cenowy, w którym się znajdują.
Uwzględniając, że ceny papierosów tanich, jak i drogich powinny wzrastać o podobną kwotę,
określono stawki podatku akcyzowego od papierosów na poziomie 31,41% od maksymalnej
ceny detalicznej i stawki kwotowej w wysokości 188,00 zł/1000 sztuk. Zapewni to wpływy
do budżetu państwa na planowanym poziomie i wprowadzi równomierny wzrost cen
detalicznych dla wszystkich poziomów cenowych papierosów. Zapobiegnie to sytuacji,
nierównomiernego wpływu podwyżki podatku akcyzowego na poszczególne segmenty
cenowe wyrobów tytoniowych i zrealizuje cel społeczny poprzez równomierne obciążenie
podwyżką zarówno tanich, jak i drogich papierosów.
Rynek wyrobów tytoniowych będzie monitorowany, co umożliwi elastyczne reagowanie
w zależności od zagrożeń zdrowotnych i budżetowych mogących wystąpić na tym rynku.
W art. 99 ust. 3 określono podwyższone stawki kwotowe na papierosy i tytoń do palenia
nieobjęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy i nieoznaczone maksymalną ceną
detaliczną.
Na papierosy proponuje się podwyższenie stawki kwotowej z poziomu 312,00 zł/1000 szt. do
wysokości 327,60 zł/1000 szt., tj. o 5%.
Na tytoń do palenia proponuje się podwyższenie stawki kwotowej z poziomu 208,00 zł/kg do
wysokości 218,40 zł/kg, tj. o 5%.
Zmiana nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
22
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
Projektowana zmiana nie wymaga także przedstawienia instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii, dokonania
konsultacji albo uzgodnienia, bowiem w przepisach Unii Europejskiej obowiązujących na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie określono takiego wymogu, zatem nie występują
przesłanki, o których mowa w § 12a Regulaminu pracy Rady Ministrów.
W związku z opisanymi powyżej uwarunkowaniami termin wejścia w życie projektowanej
zmiany ustawy określono na 1 stycznia 2013 r.
Zmiana załącznika nr 2
Rozszerzenie katalogu wyrobów akcyzowych, do których ma mieć zastosowanie procedura
zawieszenia poboru akcyzy o wyroby o kodach CN 3811 11 10, 3811 11 90, 3811 19 00 oraz
3811 90 00 realizuje postanowienia decyzji wykonawczej Komisji 2012/209/UE z dnia
20 kwietnia 2012 r., która zastąpiła decyzję wykonawczą Komisji 2011/545/UE z dnia
16 września 2011 r.
Decyzja 2011/545/UE miała być stosowana od dnia 1 lipca 2012 r., natomiast stosowanie
decyzji 2012/209/UE przewidziano od dnia 1 stycznia 2013 r. wymaga ona jednak
implementacji do krajowego systemu prawnego.
Do wyrobów akcyzowych wymienionych w decyzji Komisji 2012/209/UE, jako objętych
systemem zharmonizowanej akcyzy, będą miały zastosowanie jednolite, obowiązujące na
terytorium całej Unii Europejskiej zasady przemieszczania wyrobów akcyzowych. Podmioty
krajowe dokonujące obrotu tymi wyrobami unikną zatem wielu wątpliwości i komplikacji
wynikających z różnego traktowania tych wyrobów w różnych państwach członkowskich.
W szczególności do powyższych wyrobów akcyzowych na terytorium całej Unii Europejskiej
stosowany będzie elektroniczny system przemieszczania wyrobów akcyzowych
z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (EMCS). Tym samym stosowanie tej
procedury do wyrobów, wymienionych w decyzji 2012/209/UE, umożliwi podatnikom
przesunięcie obowiązku zapłaty akcyzy do momentu wydania tych wyrobów do konsumpcji.
Dodatkowo, w stosunku do ww. wyrobów akcyzowych wyeliminowane zostaną sytuacje,
kiedy przemieszczanie tych wyrobów i dokumentowanie tego przemieszczania na terytorium
UE odbywa się częściowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (w państwie
członkowskim, w którym przedmiotowe wyroby są objęte procedurą zawieszenia poboru
23
akcyzy), a częściowo poza tą procedurą (w państwie członkowskim, w którym do wyrobów
tych nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy).
Zmiana nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
Zmiana nie wymaga także przedstawienia instytucjom i organom Unii Europejskiej lub
Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii, dokonania konsultacji albo
uzgodnienia, bowiem w przepisach Unii Europejskiej obowiązujących na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej nie określono takiego wymogu, zatem nie występują przesłanki,
o których mowa w § 12a Regulaminu pracy Rady Ministrów.
V. Blok zmian dotyczący zmian w obszarze ustawy o finansach publicznych oraz ustawy
– Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych
(art. 8, art. 9, art. 35 i art. 36)
Głównym celem projektowanych zmian jest dostosowanie sposobu prezentowania danych
w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa do aktualnej ustawy budżetowej oraz
zapewnienie jego większej przejrzystości.
Ponadto zaproponowane przepisy umożliwić mają również w 2013 roku tworzenie
w budżecie państwa rezerwy celowej przeznaczonej na wydatki budżetowe w wysokości
odpowiadającej planowanemu przyrostowi dochodów związanych z dokonanymi zmianami
organizacyjnymi.
Potrzeba wprowadzenia powyższych zmian wynika z zebranych doświadczeń i uwzględnienia
wewnętrznych uwarunkowań formalnoprawnych.
W projekcie przewidziano następujące rozstrzygnięcia:
Art. 8
Dotyczy zmian art. 103 i art. 104 oraz art. 107 w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
W projekcie zrezygnowano z wyszczególniania wydatków w podziale na 11 kategorii,
bowiem Wieloletni Plan Finansowy Państwa z założenia jest dokumentem ujmującym
prognozę wydatków w podziale na funkcje państwa wraz z celami i miernikami stopnia
wykonania danej funkcji. Wprowadzanie kolejnego podziału wydatków negatywnie
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
809
› Pobierz plik