Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 809
- Data wpłynięcia: 2012-10-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1456
809
wpływało na jednolitość dokumentu, nie niosąc w zamian odpowiedniej wartości informacji.
Zmiana ta podniesie jakość dokumentu i jednocześnie usprawni prace nad nim.
Ponadto w obecnym stanie prawnym Wieloletni Plan Finansowy Państwa jest aktualizowany
przez Radę Ministrów, w drodze uchwały, corocznie, w terminie dwóch miesięcy od dnia
ogłoszenia ustawy budżetowej (art. 107 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).
W przedmiotowym projekcie wskazano nowy termin sporządzania przez Radę Ministrów
aktualizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa. Aktualizacja przedmiotowego
dokumentu przyjmowana byłaby przez Radę Ministrów, raz w roku, w terminie do dnia
30 kwietnia. Proponowany termin jest zgodny z obowiązującym od 2011 r. tzw. semestrem
europejskim, a także rozporządzeniem Rady nr 1466/97/WE w sprawie wzmocnienia nadzoru
pozycji budżetowych oraz nadzoru o kondycji polityk gospodarczych. Przedstawione zmiany
są konsekwencją przyjętych na posiedzeniu w dniu 4 maja 2012 r. ustaleń stałego komitetu
Rady Ministrów, dotyczących wypracowania przez Ministra Finansów propozycji rozwiązań
mających na celu skorelowanie prac nad pakietem dokumentów, których przedłożenie Radzie
Ministrów uwarunkowane zostało przepisami prawa.
Jednocześnie zawarte w projekcie przepisy mają na celu wyeliminowanie sytuacji, w których
Wieloletni Plan Finansowy Państwa mógłby podlegać aktualizacji więcej niż raz w roku.
Zmiana 3 w art. 8
Sporządzony skonsolidowany plan wydatków na rok budżetowy i trzy kolejne lata
państwowych jednostek budżetowych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki
budżetowej, państwowych funduszy celowych oraz państwowych osób prawnych, o których
mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych, stanowił będzie element uzasadnienia
projektu ustawy budżetowej, sporządzany w układzie zadań budżetowych wyszczególnionych
w definicji układu zadaniowego zawartej w art. 2 pkt 3 ww. ustawy, wraz z celami
i miernikami stopnia realizacji celów. Zmiana ta ma charakter doprecyzowujący
i jednoznacznie wskazuje sposób prezentowania danych w skonsolidowanym planie
wydatków.
Zmiana 4 i 6 w art. 8
W celu zapewnienia Ministrowi Finansów większego zakresu informacji o prognozowanej
sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego niezbędne jest wprowadzenie
rozwiązań rozszerzających zakres danych pozyskiwanych przez Ministra Finansów oraz
usprawniających proces ich przekazania.
Stworzenie podstawy systematycznego pozyskiwania informacji o prognozowanej sytuacji
25
finansowej JST jest istotne z punktu widzenia sprawowania przez Ministra Finansów ogólnej
kontroli:
–
nad sektorem finansów publicznych w zakresie przestrzegania zasady stanowiącej, że
państwowy dług publiczny nie może przekroczyć 60% wartości rocznego produktu
krajowego brutto, w tym także kontrolę nad stanem długu Skarbu Państwa w celu
zapewnienia przestrzegania zasady, o której mowa wyżej (art. 74 ust. 1 i 2 ustawy
o finansach publicznych),
–
poziomu deficytu sektora finansów publicznych (art. 174 pkt 4 ustawy o finansach
publicznych).
Proponowana regulacja umożliwia pozyskiwanie informacji o prognozowanych danych JST
tylko w formie elektronicznej oraz przewiduje wprowadzenie jednolitego wzoru wieloletniej
prognozy finansowej dla JST.
Zmieniane przepisy stanowią, że jednostka samorządu terytorialnego będzie przekazywać do
regionalnej izby obrachunkowej w formie dokumentu elektronicznego:
1) projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany, o której
mowa w art. 230 ust. 2,
2) uchwały i zarządzenia w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.
Tym samym JST nie będą zobowiązane do przesyłania formy papierowej ww. dokumentów.
Przekazanie w formie elektronicznej następować będzie z wykorzystaniem aplikacji
wskazanej przez Ministra Finansów w Biuletynie Informacji Publicznej. Minister Finansów
opublikuje także struktury danych przekazywanych za pomocą tej aplikacji, co umożliwi
sprawne przekazanie danych zarówno do regionalnych izb obrachunkowych, jak i przez
izby – do Ministra Finansów.
Przekazaniu do regionalnych izb obrachunkowych, oprócz uchwał organu stanowiącego, będą
podlegały także zarządzenia organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego,
dotyczące wieloletniej prognozy finansowej, np. zarządzenia w sprawie jej zmiany na
podstawie przepisu art. 232 ustawy o finansach publicznych.
Wzory wieloletniej prognozy finansowej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego
oraz załącznika, o którym mowa w art. 226 ust. 3, a także terminy przekazywania
wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego przez regionalne izby
obrachunkowe do Ministra Finansów, określi rozporządzenie wydane na podstawie
dodawanego art. 230b.
26
Mając na względzie postulaty strony samorządowej i doświadczenia związane
z obowiązywaniem przepisów ustawy o finansach publicznych, zaproponowano nowelizację
art. 226 i art. 227 ust. 1. Projektowany art. 226 zmienia katalog przedsięwzięć wieloletnich
załączanych do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej JST. W wykazie
wieloletnich przedsięwzięć powinny być ujęte wieloletnie programy, projekty lub zadania,
w tym związane z:
1) programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3,
2) umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Zmiana 5 w art. 8
Nowelizacja art. 227 ust. 1 zmienia horyzont czasowy wieloletniej prognozy finansowej
jednostki samorządu terytorialnego i ma na celu zapewnienie spójności z ustawowym
wymogiem zachowania realistyczności prognoz.
Art. 9
Propozycje zmian dotyczą wprowadzenia w art. 94 ust. 2a oraz dodania art. 121a w ustawie
z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U.
Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.).
Wprowadzenie w art. 94 ust. 2a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające
ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.) ma na celu
umożliwienie również w 2013 roku tworzenie w budżecie państwa rezerwy celowej
przeznaczonej na wydatki budżetowe w wysokości odpowiadającej planowanemu
przyrostowi dochodów, w przypadku państwowych jednostek budżetowych wykonujących
zadania realizowane dotychczas przez gospodarstwo pomocnicze państwowej jednostki
budżetowej lub finansowane ze środków gromadzonych na rachunku dochodów własnych,
mogą zostać zwiększone wydatki budżetowe proporcjonalnie do przyrostu uzyskiwanych
dochodów.
Wydłużenie okresu funkcjonowania tej rezerwy o jeden rok pozwoli na lepszą ocenę
gospodarki finansowej jednostek wykonujących zadania, które wcześniej były finansowane
z rachunku dochodów własnych lub które były finansowane przez gospodarstwa pomocnicze.
Z kolei dodawany art. 121a uwzględnia fakt, że przed datą wejścia w życie obowiązującej
ustawy o finansach publicznych JST korzystały z możliwości emitowania obligacji
nominowanych w walutach obcych na zagranicznych rynkach kapitałowych. Celowe jest
zapewnienie tym samorządom możliwości ich wykupu, zgodnie z warunkami emisji. Emisje
27
na rynkach zagranicznych są znaczące kwotowo w porównaniu do emisji na rynku krajowym.
Wobec tego proponuje się, aby przy ustalaniu limitu łącznej kwoty spłat i wykupu zadłużenia
jednostek samorządu terytorialnego nie uwzględniało się kwot wykupu wyemitowanych
przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. (tj. dniem 1 stycznia 2010 r.)
obligacji nominowanych w walutach obcych na zagranicznych rynkach kapitałowych,
w zakresie części kapitałowej. Stworzy to możliwość dotrzymania zobowiązań wcześniej
przyjętych bez ponoszenia dodatkowych kosztów i ryzyk związanych z wcześniejszym
wykupem i nie będzie powodować zwiększenia zadłużenia JST.
Przepis art. 35 wprowadza dla JST, które przekształcają samodzielne publiczne zakłady
opieki zdrowotnej i planują spłatę ich zobowiązań z tego tytułu, czasowe preferencje
w zakresie zasady zrównoważenia części bieżącej budżetu jednostki samorządu
terytorialnego, indywidualnego limitu spłaty zobowiązań i limitu 60% długu jednostki
samorządu terytorialnego. Odpowiednio wyłączane są kwoty wydatków bieżących, kwoty
długu oraz jego spłat z tego tytułu.
Wydatki z budżetu JST na spłatę przejętych zobowiązań sfinansowane otrzymaną dotacją
z budżetu państwa będą neutralne dla zrównoważenia części bieżącej budżetu, ale część
wydatków niepodlegająca sfinansowaniu dotacją może doprowadzić do zachwiania
równowagi z przyczyn, na które JST nie miała bezpośredniego wpływu. W związku z tym,
aby umożliwić JST przekształcenie spzoz-u, proponuje się trzyletni okres wyłączeń z reguły
nakazującej zrównoważenie wydatków bieżących dla wydatków na spłatę przejętych
zobowiązań samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przekształconego na
zasadach określonych w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
w wysokości, w jakiej nie podlegają sfinansowaniu dotacją z budżetu państwa.
Analogiczne wyłączenie dla wydatków na spłatę ww. zobowiązań wprowadza się we
wchodzącym od 2014 r. docelowym limicie spłaty zobowiązań obowiązującej ustawy
o finansach publicznych, który w swojej konstrukcji zawiera kategorie wydatków bieżących,
z tym że z uwagi na to, że konstrukcja wzoru ograniczającego spłatę zobowiązań odwołuje się
do danych z okresu 3 ostatnich lat, wyłączenia dotyczą okresu lat 2014 – 2018.
Jednocześnie dokonuje się modyfikacji w limicie spłaty zobowiązań zarówno wygasającym
z końcem roku 2013 tzw. limicie 15%, jak i docelowym limicie spłaty zobowiązań
obowiązującej ustawy o finansach publicznych w ten sposób, aby umożliwić w okresie
2013 – 2018 JST spłatę zobowiązań dłużnych (np. kredytów) zaciągniętych na spłatę
przejętych zobowiązań po przekształcanych spzoz-ach.
28
Zanim nastąpi spłata przejętych zobowiązań, zwiększą one poziom zobowiązań JST
ograniczony limitem 60%. Wprowadzenie przewidzianych wyłączeń z limitu długu pozwoli
nie tylko na zachowanie relacji określonych w ustawie o finansach publicznych, ale także
umożliwi prowadzenie racjonalnej gospodarki finansowej JST oraz może się przyczynić do
zwiększenia zainteresowania JST dokonywaniem przekształceń spzoz-ów.
Na potrzebę wprowadzenia przedmiotowych wyłączeń wskazuje także Krajowa Rada
Regionalnych Izb Obrachunkowych w sprawozdaniu z działalności za rok 2011.
Określone w art. 35 ramy czasowe dla poszczególnych ograniczeń z zakresu gospodarki
finansowej JST są związane z przygotowywaniem przez zarządy JST projektu budżetu
i wieloletniej prognozy finansowej JST, której horyzont czasowy obejmuje co najmniej rok
budżetowy i trzy kolejne lata, a także uchwalaniem tych dokumentów przez organy
stanowiące w roku 2013. Możliwość uchwalenia budżetu danej JST w roku 2013 jest
warunkowana zachowaniem relacji art. 242 ustawy o finansach publicznych oraz – określonej
w 4-letniej wieloletniej prognozie finansowej – relacji w zakresie spłaty zobowiązań JST. Bez
wdrożenia proponowanych przepisów JST napotkają w roku 2013 na problem przygotowania
i uchwalenia budżetu i WPF.
Proponowane regulacje są też skorelowane z planowanymi w budżecie państwa na rok 2013
środkami dla JST na wsparcie przekształceń dokonywanych przez JST w zakresie
funkcjonowania opieki zdrowotnej.
Projektowany przepis art. 36 wprowadza okresy przejściowe umożliwiające jednostkom
samorządu terytorialnego dostosowanie uchwał budżetowych i uchwał w sprawie
wieloletnich prognoz finansowych do rozwiązań zawartych w nowelizowanej ustawie
o finansach publicznych oraz w przepisie art. 35 projektu.
VI. Blok zmian związanych z podatkiem od towarów i usług
(art. 10 i art. 11)
W art. 10 projektu proponuje się zmiany w podatku od towarów i usług polegające na
przedłużeniu, do dnia 31 grudnia 2013 r., okresu obowiązywania:
1) odliczenia podatku naliczonego stanowiącego 60% kwoty podatku określonej w fakturze
lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub
kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca
(nie więcej jednak niż 6 000 zł), w przypadku nabycia samochodów osobowych
29
Zmiana ta podniesie jakość dokumentu i jednocześnie usprawni prace nad nim.
Ponadto w obecnym stanie prawnym Wieloletni Plan Finansowy Państwa jest aktualizowany
przez Radę Ministrów, w drodze uchwały, corocznie, w terminie dwóch miesięcy od dnia
ogłoszenia ustawy budżetowej (art. 107 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).
W przedmiotowym projekcie wskazano nowy termin sporządzania przez Radę Ministrów
aktualizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa. Aktualizacja przedmiotowego
dokumentu przyjmowana byłaby przez Radę Ministrów, raz w roku, w terminie do dnia
30 kwietnia. Proponowany termin jest zgodny z obowiązującym od 2011 r. tzw. semestrem
europejskim, a także rozporządzeniem Rady nr 1466/97/WE w sprawie wzmocnienia nadzoru
pozycji budżetowych oraz nadzoru o kondycji polityk gospodarczych. Przedstawione zmiany
są konsekwencją przyjętych na posiedzeniu w dniu 4 maja 2012 r. ustaleń stałego komitetu
Rady Ministrów, dotyczących wypracowania przez Ministra Finansów propozycji rozwiązań
mających na celu skorelowanie prac nad pakietem dokumentów, których przedłożenie Radzie
Ministrów uwarunkowane zostało przepisami prawa.
Jednocześnie zawarte w projekcie przepisy mają na celu wyeliminowanie sytuacji, w których
Wieloletni Plan Finansowy Państwa mógłby podlegać aktualizacji więcej niż raz w roku.
Zmiana 3 w art. 8
Sporządzony skonsolidowany plan wydatków na rok budżetowy i trzy kolejne lata
państwowych jednostek budżetowych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki
budżetowej, państwowych funduszy celowych oraz państwowych osób prawnych, o których
mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych, stanowił będzie element uzasadnienia
projektu ustawy budżetowej, sporządzany w układzie zadań budżetowych wyszczególnionych
w definicji układu zadaniowego zawartej w art. 2 pkt 3 ww. ustawy, wraz z celami
i miernikami stopnia realizacji celów. Zmiana ta ma charakter doprecyzowujący
i jednoznacznie wskazuje sposób prezentowania danych w skonsolidowanym planie
wydatków.
Zmiana 4 i 6 w art. 8
W celu zapewnienia Ministrowi Finansów większego zakresu informacji o prognozowanej
sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego niezbędne jest wprowadzenie
rozwiązań rozszerzających zakres danych pozyskiwanych przez Ministra Finansów oraz
usprawniających proces ich przekazania.
Stworzenie podstawy systematycznego pozyskiwania informacji o prognozowanej sytuacji
25
finansowej JST jest istotne z punktu widzenia sprawowania przez Ministra Finansów ogólnej
kontroli:
–
nad sektorem finansów publicznych w zakresie przestrzegania zasady stanowiącej, że
państwowy dług publiczny nie może przekroczyć 60% wartości rocznego produktu
krajowego brutto, w tym także kontrolę nad stanem długu Skarbu Państwa w celu
zapewnienia przestrzegania zasady, o której mowa wyżej (art. 74 ust. 1 i 2 ustawy
o finansach publicznych),
–
poziomu deficytu sektora finansów publicznych (art. 174 pkt 4 ustawy o finansach
publicznych).
Proponowana regulacja umożliwia pozyskiwanie informacji o prognozowanych danych JST
tylko w formie elektronicznej oraz przewiduje wprowadzenie jednolitego wzoru wieloletniej
prognozy finansowej dla JST.
Zmieniane przepisy stanowią, że jednostka samorządu terytorialnego będzie przekazywać do
regionalnej izby obrachunkowej w formie dokumentu elektronicznego:
1) projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany, o której
mowa w art. 230 ust. 2,
2) uchwały i zarządzenia w sprawie wieloletniej prognozy finansowej.
Tym samym JST nie będą zobowiązane do przesyłania formy papierowej ww. dokumentów.
Przekazanie w formie elektronicznej następować będzie z wykorzystaniem aplikacji
wskazanej przez Ministra Finansów w Biuletynie Informacji Publicznej. Minister Finansów
opublikuje także struktury danych przekazywanych za pomocą tej aplikacji, co umożliwi
sprawne przekazanie danych zarówno do regionalnych izb obrachunkowych, jak i przez
izby – do Ministra Finansów.
Przekazaniu do regionalnych izb obrachunkowych, oprócz uchwał organu stanowiącego, będą
podlegały także zarządzenia organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego,
dotyczące wieloletniej prognozy finansowej, np. zarządzenia w sprawie jej zmiany na
podstawie przepisu art. 232 ustawy o finansach publicznych.
Wzory wieloletniej prognozy finansowej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego
oraz załącznika, o którym mowa w art. 226 ust. 3, a także terminy przekazywania
wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego przez regionalne izby
obrachunkowe do Ministra Finansów, określi rozporządzenie wydane na podstawie
dodawanego art. 230b.
26
Mając na względzie postulaty strony samorządowej i doświadczenia związane
z obowiązywaniem przepisów ustawy o finansach publicznych, zaproponowano nowelizację
art. 226 i art. 227 ust. 1. Projektowany art. 226 zmienia katalog przedsięwzięć wieloletnich
załączanych do uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej JST. W wykazie
wieloletnich przedsięwzięć powinny być ujęte wieloletnie programy, projekty lub zadania,
w tym związane z:
1) programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3,
2) umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Zmiana 5 w art. 8
Nowelizacja art. 227 ust. 1 zmienia horyzont czasowy wieloletniej prognozy finansowej
jednostki samorządu terytorialnego i ma na celu zapewnienie spójności z ustawowym
wymogiem zachowania realistyczności prognoz.
Art. 9
Propozycje zmian dotyczą wprowadzenia w art. 94 ust. 2a oraz dodania art. 121a w ustawie
z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U.
Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.).
Wprowadzenie w art. 94 ust. 2a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające
ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241, z późn. zm.) ma na celu
umożliwienie również w 2013 roku tworzenie w budżecie państwa rezerwy celowej
przeznaczonej na wydatki budżetowe w wysokości odpowiadającej planowanemu
przyrostowi dochodów, w przypadku państwowych jednostek budżetowych wykonujących
zadania realizowane dotychczas przez gospodarstwo pomocnicze państwowej jednostki
budżetowej lub finansowane ze środków gromadzonych na rachunku dochodów własnych,
mogą zostać zwiększone wydatki budżetowe proporcjonalnie do przyrostu uzyskiwanych
dochodów.
Wydłużenie okresu funkcjonowania tej rezerwy o jeden rok pozwoli na lepszą ocenę
gospodarki finansowej jednostek wykonujących zadania, które wcześniej były finansowane
z rachunku dochodów własnych lub które były finansowane przez gospodarstwa pomocnicze.
Z kolei dodawany art. 121a uwzględnia fakt, że przed datą wejścia w życie obowiązującej
ustawy o finansach publicznych JST korzystały z możliwości emitowania obligacji
nominowanych w walutach obcych na zagranicznych rynkach kapitałowych. Celowe jest
zapewnienie tym samorządom możliwości ich wykupu, zgodnie z warunkami emisji. Emisje
27
na rynkach zagranicznych są znaczące kwotowo w porównaniu do emisji na rynku krajowym.
Wobec tego proponuje się, aby przy ustalaniu limitu łącznej kwoty spłat i wykupu zadłużenia
jednostek samorządu terytorialnego nie uwzględniało się kwot wykupu wyemitowanych
przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. (tj. dniem 1 stycznia 2010 r.)
obligacji nominowanych w walutach obcych na zagranicznych rynkach kapitałowych,
w zakresie części kapitałowej. Stworzy to możliwość dotrzymania zobowiązań wcześniej
przyjętych bez ponoszenia dodatkowych kosztów i ryzyk związanych z wcześniejszym
wykupem i nie będzie powodować zwiększenia zadłużenia JST.
Przepis art. 35 wprowadza dla JST, które przekształcają samodzielne publiczne zakłady
opieki zdrowotnej i planują spłatę ich zobowiązań z tego tytułu, czasowe preferencje
w zakresie zasady zrównoważenia części bieżącej budżetu jednostki samorządu
terytorialnego, indywidualnego limitu spłaty zobowiązań i limitu 60% długu jednostki
samorządu terytorialnego. Odpowiednio wyłączane są kwoty wydatków bieżących, kwoty
długu oraz jego spłat z tego tytułu.
Wydatki z budżetu JST na spłatę przejętych zobowiązań sfinansowane otrzymaną dotacją
z budżetu państwa będą neutralne dla zrównoważenia części bieżącej budżetu, ale część
wydatków niepodlegająca sfinansowaniu dotacją może doprowadzić do zachwiania
równowagi z przyczyn, na które JST nie miała bezpośredniego wpływu. W związku z tym,
aby umożliwić JST przekształcenie spzoz-u, proponuje się trzyletni okres wyłączeń z reguły
nakazującej zrównoważenie wydatków bieżących dla wydatków na spłatę przejętych
zobowiązań samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej przekształconego na
zasadach określonych w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
w wysokości, w jakiej nie podlegają sfinansowaniu dotacją z budżetu państwa.
Analogiczne wyłączenie dla wydatków na spłatę ww. zobowiązań wprowadza się we
wchodzącym od 2014 r. docelowym limicie spłaty zobowiązań obowiązującej ustawy
o finansach publicznych, który w swojej konstrukcji zawiera kategorie wydatków bieżących,
z tym że z uwagi na to, że konstrukcja wzoru ograniczającego spłatę zobowiązań odwołuje się
do danych z okresu 3 ostatnich lat, wyłączenia dotyczą okresu lat 2014 – 2018.
Jednocześnie dokonuje się modyfikacji w limicie spłaty zobowiązań zarówno wygasającym
z końcem roku 2013 tzw. limicie 15%, jak i docelowym limicie spłaty zobowiązań
obowiązującej ustawy o finansach publicznych w ten sposób, aby umożliwić w okresie
2013 – 2018 JST spłatę zobowiązań dłużnych (np. kredytów) zaciągniętych na spłatę
przejętych zobowiązań po przekształcanych spzoz-ach.
28
Zanim nastąpi spłata przejętych zobowiązań, zwiększą one poziom zobowiązań JST
ograniczony limitem 60%. Wprowadzenie przewidzianych wyłączeń z limitu długu pozwoli
nie tylko na zachowanie relacji określonych w ustawie o finansach publicznych, ale także
umożliwi prowadzenie racjonalnej gospodarki finansowej JST oraz może się przyczynić do
zwiększenia zainteresowania JST dokonywaniem przekształceń spzoz-ów.
Na potrzebę wprowadzenia przedmiotowych wyłączeń wskazuje także Krajowa Rada
Regionalnych Izb Obrachunkowych w sprawozdaniu z działalności za rok 2011.
Określone w art. 35 ramy czasowe dla poszczególnych ograniczeń z zakresu gospodarki
finansowej JST są związane z przygotowywaniem przez zarządy JST projektu budżetu
i wieloletniej prognozy finansowej JST, której horyzont czasowy obejmuje co najmniej rok
budżetowy i trzy kolejne lata, a także uchwalaniem tych dokumentów przez organy
stanowiące w roku 2013. Możliwość uchwalenia budżetu danej JST w roku 2013 jest
warunkowana zachowaniem relacji art. 242 ustawy o finansach publicznych oraz – określonej
w 4-letniej wieloletniej prognozie finansowej – relacji w zakresie spłaty zobowiązań JST. Bez
wdrożenia proponowanych przepisów JST napotkają w roku 2013 na problem przygotowania
i uchwalenia budżetu i WPF.
Proponowane regulacje są też skorelowane z planowanymi w budżecie państwa na rok 2013
środkami dla JST na wsparcie przekształceń dokonywanych przez JST w zakresie
funkcjonowania opieki zdrowotnej.
Projektowany przepis art. 36 wprowadza okresy przejściowe umożliwiające jednostkom
samorządu terytorialnego dostosowanie uchwał budżetowych i uchwał w sprawie
wieloletnich prognoz finansowych do rozwiązań zawartych w nowelizowanej ustawie
o finansach publicznych oraz w przepisie art. 35 projektu.
VI. Blok zmian związanych z podatkiem od towarów i usług
(art. 10 i art. 11)
W art. 10 projektu proponuje się zmiany w podatku od towarów i usług polegające na
przedłużeniu, do dnia 31 grudnia 2013 r., okresu obowiązywania:
1) odliczenia podatku naliczonego stanowiącego 60% kwoty podatku określonej w fakturze
lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub
kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca
(nie więcej jednak niż 6 000 zł), w przypadku nabycia samochodów osobowych
29
Dokumenty związane z tym projektem:
-
809
› Pobierz plik