Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-I
139
Powyższe fakty wskazują, że istnieje duży potencjał dla usług pośrednictwa oferowanych
klientom oraz spadku ich cen w następstwie intensyfikacji walki konkurencyjnej będącej
konsekwencją deregulacji dostępu do zawodów pośrednika w obrocie nieruchomościami.
g) Deregulacja dostępu do zawodów z zakresu pośrednictwa pracy
Zwiększenie dostępności usług pośrednictwa pracy może oznaczać dla przedsiębiorców
ułatwienia w poszukiwaniu odpowiednio wykwalifikowanych pracowników.
Ponadto uzasadnionym wydaje się założenie, że wzrostowi liczby zainteresowanych
wykonywaniem zawodów z zakresu pośrednictwa pracy towarzyszyć będzie obniżenie presji
płacowej pracowników zatrudnianych w Powiatowych Urzędach Pracy. Dodatkowo
dereglamentacja zawodów oznacza w praktyce stworzenie ich dyrektorom możliwości rekrutacji
kadry zgodnie z lokalnymi potrzebami, co może przyczynić się do wzrostu efektywności
funkcjonowania tych instytucji.
Dodatkową konsekwencją proponowanych zmian będzie odciążenie jednostek administracji
rządowej (na szczeblu województw) odpowiedzialnych obecnie za licencjonowanie osób
wykonujących usługi z zakresu pośrednictwa pracy, czego następstwem mogą być oszczędności
sektora finansów publicznych.
h) Deregulacja dostępu do zawodu instruktora nauki jazdy i egzaminatora osób ubiegających
się o uprawnienia do kierowania pojazdem
Prawdopodobnym jest spadek cen usług nauki jazdy w następstwie zwiększenia konkurencji na
rynku. Należy jednak zauważyć, że już obecnie na rynku, zwłaszcza w dużych miastach panuje
relatywnie wysoki poziom konkurencji.
Deregulacja zawodu egzaminatora osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdem
może obniżyć koszty funkcjonowania Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego poprzez
spadek presji płacowej osób wchodzących na rynek w następstwie deregulacji.
i) Deregulacja dostępu do zawodu detektywa
140
Należy zauważyć, że ceny na rynku usług detektywistycznych są, ze względu na specyfikę
branży, zawsze obiektem indywidualnych negocjacji. W niektórych przypadkach, na stronach
internetowych firm publikowane są minimalne ceny poszczególnych usług63, pozwalające
konsumentom zorientować się w przeciętnych kosztach usługi. Uzasadnionym wydaje się jednak
twierdzenie, że istnieje przestrzeń do obniżki, poprzez presje konkurencyjną, cen zwłaszcza
popularnych usług niewymagających daleko idącej wiedzy i doświadczenia.
j) Deregulacja dostępu do wykonywania przewozu drogowego osób taksówką
W świetle przytoczonych powyżej danych nie ulega wątpliwości, że jednym z celów
reglamentacji dostępu do zawodu taksówkarza jest ograniczenie konkurencji, a przez to
uzyskiwanie przez taksówkarzy renty monopolistycznej. Z przytoczonych powodów, także
w tym punkcie warto zastosować metodę case studies. Analizując ceny przewozów taksówką
w Krakowie64 – taryfa 1 – na odcinku do 10 km (wykres poniżej) można stwierdzić, że
w przypadku odległości do 5 km korzystniejsze warunki oferują przewoźnicy świadczący usługi
„przewozu osób”, ale ich przewaga maleje wraz z długością kursu. Nie ulega natomiast
wątpliwości, że to walka konkurencyjna z „przewozami osób”, nie zaś maksymalne ceny
urzędowe65 stanowiła bodziec do obniżania cen przez licencjonowanych taksówkarzy.
Liberalizacja dostępu do zawodu taksówkarza ograniczy dalsze podwyżki cen.
63 http://www.detektyw24.pl/cennik.php.
64 Informacje dotyczące cenników poszczególnych firm zaczerpnięto z ich stron internetowych lub informacji
telefonicznej. Cennik przewoźnika Icar Przewóz Osób – dane historyczne sprzed nowelizacji u. p. p.
65 Uchwała LXXVI/977/09 Rady Miasta Krakowa z dnia 17 czerwca 2009 r. w sprawie stref taryfowych dla
taksówek oraz ustalenia cen urzędowych o charakterze maksymalnym za przewozy taksówkami osobowymi na
terenie Gminy Miejskiej Kraków.
141
Brak przesłanek do istotnych obaw o pogorszenie jakości przewozów w wyniku deregulacji
zawodu. wiadczy o tym nie tylko pozostawienie pewnych, optymalnych wymogów stawianych
kandydatom, ale przede wszystkim będąca wynikiem walki konkurencyjnej popularność
„przewozów osób” w latach 2010 – 2011 – pomimo nagłośnionych spektakularnych przypadków
nadużyć.
Usunięcie patologicznej sytuacji, w której przedsiębiorczy obywatele wykazują łatwiejszy dostęp
do np. zawodu psychoterapeuty, niż taksówkarza oferując usługi przewozu osób pod nazwą
„mobilnych gabinetów psychoterapii”66. Deregulacja wyeliminuje tego typu przypadki, budując
poczucie praworządności i zaufania do prawodawcy tak istotne, szczególnie w obszarze obrotu
gospodarczego i przedsiębiorczości.
k) Deregulacja dostępu do zawodu przewodnika turystycznego miejskiego, terenowego
i górskiego oraz pilota wycieczek
Z przytoczonych powyżej danych dotyczących zdawalności egzaminów wynika, że jednym
z celów regulacji dostępu do zawodu przewodnika turystycznego jest ograniczenie konkurencji,
a przez to uzyskiwanie przez osoby dotychczas wykonujące ten zawód renty monopolistycznej.
Prowadzi to do wniosku, że otwarcie dostępu do zawodu spowoduje wyraźny spadek kosztów
ponoszonych przez konsumentów. Podobnie jak w poprzednim punkcie, ocenę skali tego
zjawiska ułatwi zastosowanie metody case studies. Analizując ceny usług przewodników
turystycznych w Krakowie należy zwrócić uwagę na zróżnicowanie istniejących modeli
biznesowych świadczenia usług: standardowy z opłatą rzędu 250 zł67 lub elastyczny, zakładający
dobrowolną i uznaniową opłatę na zakończenie wycieczki (tzw. „oprowadzanie za napiwki”)68.
Należy założyć, że deregulacja doprowadzi do powstania i ewolucji tego typu modeli
biznesowych, na styku rzeczywistości gospodarczej i wirtualnej (szczególnie w kontekście
aktywności zawodowej osób młodych – studentów i absolwentów). Utrzymywanie się już
obecnie na rynku firm stosujących drugi z wymienionych modeli biznesowych wskazuje, że
istnieje znaczna przestrzeń do obniżek cen usług przewodnickich w wyniku konkurencji
wolnorynkowej, jaką wprowadzają postulowane zmiany.
66 http://www.tvn24.pl/0,1740293,0,1,lokowoz--czyli-terapia-w-aucie,wiadomosc.html.
67 http://przewodnicypokrakowie.pl/cennik.htm.
68 http://freewalkingtour.pl/art/pokaz/2.
142
Należy podkreślić, że twierdzenia o zagrożeniu bezpieczeństwa turystów w następstwie procesu
deregulacji są bezpodstawne. Realne prawdopodobieństwo wystąpienia takich zagrożeń
występuje jedynie w obszarze działalności przewodnika turystycznego górskiego – w odniesieniu
do którego nie proponuje się daleko idącej deregulacji.
Niebagatelną, niewymierną korzyścią deregulacji dostępu do zawodu przewodnika turystycznego
miejskiego i terenowego jest eliminacja prawa, umożliwiającego strażom miejskim karanie
500-złotową grzywną osób oprowadzających znajomych po rodzinnym mieście. Obecny stan
rzeczy nie sprzyja budowaniu poczucia praworządności i zaufania do prawodawcy.
l) Deregulacja dostępu do zawodu instruktora sportu oraz trenerów klasy I, II oraz
mistrzowskiej
Należy założyć, że wzrost liczby osób zainteresowanych wykonywaniem zawodu trenera może
przełożyć się na spadek cen tych usług, proporcjonalny do skali tego zjawiska. Ponadto należy
podkreślić, że postulowane zmiany doprowadzą do likwidacji obecnego dualizmu na rynku pracy
trenerów. Obecnie mamy do czynienia z nieregulowanym rynkiem trenerów sportu
rekreacyjnego, i silną regulacją dostępu do zawodów trenerskich sportu wyczynowego.
W praktyce może to prowadzić do przypadków rzeczywistej lub pozornej zmiany trenera przez
zawodnika zaczynającego uprawiać sport wyczynowy.
5.4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie ma wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
6. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej, a wymogi
wypływające z niego w zakresie minimalnych standardów wymaganych do wykonywania
zawodu zostają utrzymane.
40/09/KC
Załącznik nr 1 do OSR
(wersja z dnia 27 czerwca 2012 r.)
TABELARYCZNE ZESTAWIENIE OPINII/ UWAG ZGŁOSZONYCH W RAMACH KONSULTACJI SPOŁECZNYCH ORAZ
DODATKOWYCH KONSULTACJI DO PROJEKTU USTAWY O ZMIANIE USTAW REGULUJ=CYCH WYKONYWANIE
NIEKTÓRYCH ZAWODÓW
(w wersji z dnia 6.03.2012 r. oraz w wersji z dnia 21 marca 2012 r.)
Do wersji projektu z dnia 6.03.2012 r.
Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (całość)
l.p. Podmiot
zgłaszający
Jednostka
Treść opinii/ uwag
Ocena zasadności zgłoszonych uwag
redakcyjna
ustawy/
uwaga o
charakterze
ogólnym
1
Rzecznik Praw
ogólna
Rzecznik Praw Absolwenta co do zasady pozytywnie opiniuje
Nie wymaga ustosunkowania się.
Absolwenta
projekt ustawy. Opinie Rzecznika do poszczególnych zawodów
zostały omówione przy poszczególnych ustawach.
Niezależnie od powyższego Rzecznik Praw Absolwenta
Minister Kultury i Dziedzictwa
Narodowego przygotowuje nowelizację
zaproponował dokonanie zmiany art. 29 ustawy o bibliotekach
stosownego rozporządzenia
oraz dołączenie do opiniowanego projektu ustawy przepisów
określającego dotychczas dodatkowe
deregulujących zawód bibliotekarza w zakresie ustawy o
wymogi dla zawodu bibliotekarza
bibliotekach przygotowywanych przez MKiDN.
dyplomowanego.
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
806-cz-II
› Pobierz plik
-
806-cz-I
› Pobierz plik