eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I

określonych To też propozycja uzależnienia wykonywania
tego transportu od wpisu do rejestru przedsiębiorców i na
podstawie identyfikatora, nie znajdują prawnego
uzasadnienia.
Notabene. Rejestr Przedsiębiorców od wielu, wielu lat
istnieje i jest prowadzony przez każdy Urząd Gminy oraz
przez właściwy Krajowy Sąd Rejestrowy. To też nic
widzimy zasadności powielania istniejących rejestrów
przedsiębiorców
Proponowana decentralizacja powoduje możność
dowolnego interpretowania prawa przez urzędników gminy,
nierówne traktowane przedsiębiorców .będzie sprzyjać
powstawaniu patologii i tworzeniu szarej strefy oraz
korupcji, co jest niezgodne z podstawowymi zasadami
prawa określonymi Konstytucją RP i nic tylko.
Nie znajdujemy w proponowanych zmianach ani w
uzasadnieniu prawdziwej przyczyny dokonywania
deregulacji określonej ar 15 projektu.
Wszystkim wiadomo, że ustawa, o transporcie drogowym w
swym brzmieniu nikomu nic ogranicza dostępu do
wykonywania transportu drogowego taksówką. Nie ma
potrzeby dokonywania zmian w tym zakresie!
Proponowanym zmianom mówimy stanowczo NIE !.
Paradoksem jest, że chce się zmieniać przepisy, które
stabilizują rynek w sposób prawidłowy na przepisy, które
niosą ze sobą chaos, bałagan, bankructwo i korupcję Komu
na tym zależy?.
Można za tym domniemywać, ze cała ta „deregulacja" jest
dokonywana na potrzeby bliżej nam nie znanych osób,
fizycznych lub prawnych a nic dla dobra obecnych i
przyszłych taksówkarzy, albowiem zmiany przedłożone tym
projektem nie znajdują prawnego, ekonomicznego i

362
moralnego uzasadnienia, zaś twierdzenie o konieczności
ułatwienia dostępu do zawodu i szerzenie mitu o
niedostępności do niego jest tworzeniem nieprawdziwego
wizerunku w tej materii Reasumując.
W żadnym przypadku proponowane zmiany nie ułatwiają
dostępu do wykonywania zawodu taksówkarza, wręcz,
przeciwnie, wskutek dowolności ich stosowania mogą one
utrudniać dostęp do wykonywania tego zawodu, a to
podobno nie jest powiedzmy zamierzeniem tego projektu
Przedsiębiorcy - Taksówkarze bardziej negatywnie oceniają
proponowane zmiany zawarte w art. 15 projektu ustawy, o
zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych
zawodów z dnia 21 maja 2012 r.
W związku z powyższym mając na względzie dobro
przedsiębiorcy - taksówkarza oraz społeczeństwa
korzystające z tych usług zwracamy się, o zaniechanie
dokonywania zmian w ustawie, o transporcie drogowym.
7 Ogólnopolskie
ogólna
Podtrzymujemy nasze negatywne stanowisko i sprzeciw UWAGA NIEAKTUALNA
Porozumienie
przeciwko proponowanym zmianom legislacyjnym

Organizacji
dotyczącym deregulacji zawodu taksówkarza poprzez Opracowano nowe, zmienione
Stowarzyszeniowych
zmianę przepisów ustawy o transporcie drogowym, co
brzmienie art. 15,
i Związkowych
zostało przez Ogólnopolskie Porozumienie Organizacji
zmieniającego ustawę o
uzasadnione w sposób dogłębny i szczegółowy w piśmie z
transporcie drogowym, które
dnia 23.03.2012 r. zawierającym stanowisko i opinię do
nie przewiduje zniesienia
projektu /mian z dnia 6 marca 2012 r.
licencji na wykonywanie
Jeżeli chodzi o przedstawione przy piśmie z 21 maja 2012 r.
transportu drogowego
znak DSD-454-I/12/I2 nowe propozycje rządowe dot.
taksówką, jak również nie
„sposobu uregulowania zawodu taksówkarza" to na wstępie
przewiduje wprowadzenia
zwracamy uwagę, iż w żaden sposób nie zostały one
rejestru przedsiębiorców.
uzasadnione przez pomysłodawców zmian i to zarówno w
zakresie „ratio legis" , jak ich zgodności z konstytucją, z
prawem unijnym, co powoduje, że są one niezrozumiałe i

363
nieczytelne.
Nie wiadomo dlaczego „na nowo" zmienia się przepisy
ustawy z dnia 16.09.2001 r. o transporcie drogowym
dotyczące zawodu taksówkarza, jakie skutki te zmiany
spowodują, tym bardziej, że do proponowanych /mian me
dołączono żadnych analiz i opinii, co uniemożliwia
prawidłowy proces konsultacji społecznych nad zmianami a
tym samym ich zaopiniowanie.
Przedstawione zmiany zakładają przede wszystkim
likwidację dotychczasowych licencji i zastąpienie ich
identyfikatorami, wydawanymi po uzyskaniu wpisu do
rejestru prowadzonego prze/ radę gminy, przy czym
dotychczasowe licencje zachowują ważność do końca
okresu, na który zostały przyznane.
Omawiane propozycje zakładają przekazanie
kompetencji do decyzji samorządu tzn., że poszczególne
rady gmin będą rozstrzygać czy kandydat na taksówkarza
będzie musiał odbyć szkolenie i zdać egzamin z topografii
miasta. Wyrażamy stanowisko, iż zmiany te nie mają nic
wspólnego z kompromisem między całkowitym
uwolnieniem zawodu a obecnymi rozwiązaniami jak
również z konstytucyjną zasadą decentralizacji, a więc
przekazaniem kompetencji z organów rządowych na
samorządowe, co proponują pomysłodawcy zmian.
Tak naprawdę wyraźnie widać, iż rząd na skutek protestów
środowiska taksówkarzy chce pozbyć się konfliktowych ,
trudnych problemów i scedować je na jednostki samorządu
terytorialnego tak jak zrobił to wcześniej w sprawie oświaty
(szkół) i służby zdrowia (szpitale). Zwracamy uwagę, że
przyjęcie przez samorządy nowych kompetencji będzie
dodatkowo obciążało ich budżet ( koszty szkoleń i
egzaminów).

364
Uważamy również, że zakładane zmiany przede
wszystkim spowodują chaos i bałagan - zasady
wykonywania zawodu taksówkarza będą bowiem
niejednolite i regulowane odmiennie w różnych miastach -
skutkować to będzie obniżeniem jakości i bezpieczeństwa
wykonywanych usług. Powodować to będzie także
dezorientację klientów (pasażerów), jak również nierówne
traktowanie obywateli i przedsiębiorców co sprzeczne jest z
podstawowymi zasadami Konstytucji RP a także istotnie
utrudni kontrole przedsiębiorców przez Policję , Inspekcję
Drogową itp.
Likwidacja licencji i zastąpienie ich wpisem do rejestru tak
naprawdę zwiększy tylko bałagan i biurokracje jak i koszty
wydawania przez rady gmin uchwał - jak to ma sic zatem do
głoszonych przez zwolenników deregulacji HASEŁ
„TANIEGO PA STWA", zwiększenia WOLNO CI
GOSPODARCZEJ" i ..OGRANICZENIA BIUROKRACJI"
? Dotychczasowe czytelne zasady wydawania licencji
zastąpione zostaną uznaniowością urzędników i niejasnymi
regułami ustalanymi w sposób dowolny przez rady gminy,
co nic tylko sprzyjać będzie patologicznym zjawiskom
korupcyjnym ale również niejasnościom w interpretacji
przepisów m.in. co do obszaru wykonywania przewozu, lub
co do podstaw wykreślenia taksówkarza z rejestru
(ART.17b).
Niejasne jest przy tym postanowienie proponowane w
Art. 17 „b" pkt.7 co do czasu pracy kierowców - przecież
przepisy o czasie pracy kierowców nic obejmują
taksówkarzy a objęcie ich takim wymogiem ze względu na
specyfikę świadczonych usług przewozowych (kierowca
taksówki nie jeździ ciągle lecz głównie czeka na zlecenie)
spowodowałoby bardzo istotne utrudnienia w wykonywania

365
tych usług. Nowy projekt ustawy o deregulacji zawodu
taksówkarza należy ocenić z w/w względów wyłącznie
negatywnie a wprowadzenie w życie proponowanych
rozwiązań spowoduje uzasadnione protesty środowiska
taksówkarzy. Założenia ustawy i pomysły polityków o
deregulacji dotykające taksówkarzy i rynek przewozów
osobowych są niestety kolejnym i niepokojącym
przykładem obowiązującej w naszym kraju patologicznej
zasady pry matu bieżącej polityki nad prawem
umożliwiającym politykom bez żadnych konsekwencji
łatwe majstrowanie w prawie, przez ciągłą zmianę
przepisów, co skutkuje niestabilnością i inflacją prawa i w
sposób negatywny wpływa na życie społeczno-gospodarcze
a także hamuje rozwój kraju. Przypomnieć należy, iż ta
sama koalicja rządowa PO/PSL w niedawnym czasie (w
poprzedniej kadencji) w latach 2009-2011 przygotowywała
nowelizację ustawy z dnia 6 września 2001 r. O transporcie
drogowym m.in. przepisów dotyczących usług
taksówkowych. Opracowano wówczas w konsultacji ze
środowiskiem taksówkarzy liczne projekty zmian (projekt
rządowy, sejmowy, senacki, m.st. W—wy, NS/Z
„Solidarność Taksówkarzy") w celu uporządkowania rynku
przewozów taksówkowych, zlikwidowania patologii
nieuczciwej konkurencji m.in. poprzez wyeliminowanie
tzw." przewoźników okazjonalnych" wykonujących
nielegalnie usługi taksówkowe. Wynikiem tych prac było 12
nowelizacji w roku 2011 i 2012, które w znaczący sposób
uporządkowały ten rynek. Cały ten dorobek tak trudno
osiągnięty, a także pieniądze podatników przeznaczone na
prace legislacyjne „zostaną wyrzucone w bioto" poprzez
wprowadzenie deregulacji wrócimy bowiem do punktu
wyjścia tj. rynku przewozów taksówkowych z jego

366
strony : 1 ... 90 ... 130 ... 136 . [ 137 ] . 138 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: