eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych

projekt dotyczy wprowadzenia wymogu uzyskania uznania roszczenia na piśmie lub jego potwierdzenia prawomocnym wyrokiem sądu lub decyzją organu administracji publicznej zaopatrzoną w rygor natychmiastowej wykonalności, by wierzyciel mógł przekazać do biura informacje gospodarcze o zobowiązaniu dłużnika

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 767
  • Data wpłynięcia: 2012-08-01
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

767

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Materia, której dotyczy projekt ustawy, nie jest bezpośrednio objęta zakresem
regulacji prawa Unii Europejskiej. Trzeba jednak odnotować, że pośrednio
dotyka ona zagadnień będących przedmiotem dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów
o kredyt konsumencki oraz uchylającej dyrektywę Rady 87/102/EWG (Dz. Urz.
UE L 133 z 22.5.2008, str. 66), zwanej dalej „dyrektywą 2008/48/WE”.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 dyrektywy 2008/48/WE, państwa członkowskie
zapewniają przeprowadzanie przez kredytodawcę przed zawarciem umowy o
kredyt oceny zdolności kredytowej konsumenta na podstawie wystarczających
informacji przekazanych mu, w stosownych przypadkach, przez konsumenta
oraz, w razie konieczności, na postawie informacji uzyskanych z odpowiedniej
bazy danych. Z art. 9 ust. 1 i 2 dyrektywy 2008/48/WE wynika, że każde
państwo członkowskie zapewnia kredytodawcom z innych państw
członkowskich dostęp do baz danych wykorzystywanych w tym państwie
członkowskim do oceny zdolności kredytowej konsumentów, a jeżeli odmowa
udzielenia kredytu nastąpiła na podstawie informacji pochodzących z bazy
danych, kredytodawca natychmiast i bez pobierania żadnych opłat informuje
konsumenta o wynikach weryfikacji oraz podaje mu informacje dotyczące bazy
danych, w której dokonano weryfikacji.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje wprost kwestii, o których mowa w
projekcie ustawy, ale – jak odnotowano powyżej – dyrektywa 2008/48/WE
obejmuje materię wiążącą się z projektowanymi przepisami. Postanowienia
dyrektywy 2008/48/WE zostały wdrożone do polskiego systemu prawa na mocy
ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. Nr 126, poz.
715, ze zmianami). W rozumieniu art. 5 pkt 15 ustawy o kredycie
konsumenckim „bazami danych” są m.in. biura informacji gospodarczej, o
których mowa w ustawie o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie
danych gospodarczych. Jak stanowi art. 9 ust. 2 ustawy o kredycie
konsumenckim, ocena ryzyka kredytowego dokonywana jest na podstawie
informacji uzyskanych od konsumenta lub na podstawie informacji zawartych w
bazie danych lub zbiorze danych kredytodawcy. Natomiast, jeżeli kredytodawca
odmówi konsumentowi udzielenia kredytu konsumenckiego na podstawie
informacji zawartych w bazie danych lub zbiorze danych kredytodawcy,
kredytodawca niezwłocznie przekazuje konsumentowi bezpłatną informację o
wynikach tego sprawdzenia oraz wskazuje bazę danych, w której tego
sprawdzenia dokonano (art. 10 ustawy o kredycie konsumenckim). Z
przywołanych przepisów wynika, iż zaproponowane w przedłożonym projekcie
ustawy propozycje zmian do ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i
wymianie danych gospodarczych z uwagi na to, że dotyczą zakresu informacji

2
zamieszczanych w bazach informacji gospodarczych, łączą się z przedmiotem
regulacji dyrektywy 2008/48/WE. Należy uznać, że projektowane przepisy nie
są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.

4. Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i
wymianie danych gospodarczych nie jest sprzeczny z prawem Unii
Europejskiej.




Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona

















3

Warszawa, 10 sierpnia 2012 r.

BAS-WAPEiM-2091/12


Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krzysztof Kłosowski) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu


Projekt ustawy dotyczy zmiany art. 2, 14 i 15 ustawy z dnia 9 kwietnia
2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych
gospodarczych (Dz. U. z 2010 r. Nr 81, poz. 530, ze zmianami). Projektodawcy
proponują, aby do pojęcia „informacje gospodarcze” zaliczyć dane dotyczące
zobowiązania pieniężnego w zakresie informacji o uznaniu roszczenia na piśmie.
Zgodnie z projektem ustawy, wierzyciele będą mogli przekazywać do biura
informacji gospodarczej informacje o zobowiązaniu dłużnika wyłącznie
wówczas, gdy zobowiązanie zostało potwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu
lub decyzją organu administracji publicznej zaopatrzoną w rygor
natychmiastowej wykonalności lub roszczenie zostało uznane na piśmie.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji
gospodarczych i wymianie danych gospodarczych nie jest projektem ustawy
wykonującej prawo UE w rozumieniu art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu.



Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona


strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: