Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych
projekt dotyczy wprowadzenia wymogu uzyskania uznania roszczenia na piśmie lub jego potwierdzenia prawomocnym wyrokiem sądu lub decyzją organu administracji publicznej zaopatrzoną w rygor natychmiastowej wykonalności, by wierzyciel mógł przekazać do biura informacje gospodarcze o zobowiązaniu dłużnika
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 767
- Data wpłynięcia: 2012-08-01
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
767
Materia, której dotyczy projekt ustawy, nie jest bezpośrednio objęta zakresem
regulacji prawa Unii Europejskiej. Trzeba jednak odnotować, że pośrednio
dotyka ona zagadnień będących przedmiotem dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2008/48/WE z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie umów
o kredyt konsumencki oraz uchylającej dyrektywę Rady 87/102/EWG (Dz. Urz.
UE L 133 z 22.5.2008, str. 66), zwanej dalej „dyrektywą 2008/48/WE”.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 dyrektywy 2008/48/WE, państwa członkowskie
zapewniają przeprowadzanie przez kredytodawcę przed zawarciem umowy o
kredyt oceny zdolności kredytowej konsumenta na podstawie wystarczających
informacji przekazanych mu, w stosownych przypadkach, przez konsumenta
oraz, w razie konieczności, na postawie informacji uzyskanych z odpowiedniej
bazy danych. Z art. 9 ust. 1 i 2 dyrektywy 2008/48/WE wynika, że każde
państwo członkowskie zapewnia kredytodawcom z innych państw
członkowskich dostęp do baz danych wykorzystywanych w tym państwie
członkowskim do oceny zdolności kredytowej konsumentów, a jeżeli odmowa
udzielenia kredytu nastąpiła na podstawie informacji pochodzących z bazy
danych, kredytodawca natychmiast i bez pobierania żadnych opłat informuje
konsumenta o wynikach weryfikacji oraz podaje mu informacje dotyczące bazy
danych, w której dokonano weryfikacji.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa Unii
Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje wprost kwestii, o których mowa w
projekcie ustawy, ale – jak odnotowano powyżej – dyrektywa 2008/48/WE
obejmuje materię wiążącą się z projektowanymi przepisami. Postanowienia
dyrektywy 2008/48/WE zostały wdrożone do polskiego systemu prawa na mocy
ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. Nr 126, poz.
715, ze zmianami). W rozumieniu art. 5 pkt 15 ustawy o kredycie
konsumenckim „bazami danych” są m.in. biura informacji gospodarczej, o
których mowa w ustawie o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie
danych gospodarczych. Jak stanowi art. 9 ust. 2 ustawy o kredycie
konsumenckim, ocena ryzyka kredytowego dokonywana jest na podstawie
informacji uzyskanych od konsumenta lub na podstawie informacji zawartych w
bazie danych lub zbiorze danych kredytodawcy. Natomiast, jeżeli kredytodawca
odmówi konsumentowi udzielenia kredytu konsumenckiego na podstawie
informacji zawartych w bazie danych lub zbiorze danych kredytodawcy,
kredytodawca niezwłocznie przekazuje konsumentowi bezpłatną informację o
wynikach tego sprawdzenia oraz wskazuje bazę danych, w której tego
sprawdzenia dokonano (art. 10 ustawy o kredycie konsumenckim). Z
przywołanych przepisów wynika, iż zaproponowane w przedłożonym projekcie
ustawy propozycje zmian do ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i
wymianie danych gospodarczych z uwagi na to, że dotyczą zakresu informacji
2
zamieszczanych w bazach informacji gospodarczych, łączą się z przedmiotem
regulacji dyrektywy 2008/48/WE. Należy uznać, że projektowane przepisy nie
są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.
4. Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i
wymianie danych gospodarczych nie jest sprzeczny z prawem Unii
Europejskiej.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
3
Warszawa, 10 sierpnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-2091/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krzysztof Kłosowski) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
w rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu
Projekt ustawy dotyczy zmiany art. 2, 14 i 15 ustawy z dnia 9 kwietnia
2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych
gospodarczych (Dz. U. z 2010 r. Nr 81, poz. 530, ze zmianami). Projektodawcy
proponują, aby do pojęcia „informacje gospodarcze” zaliczyć dane dotyczące
zobowiązania pieniężnego w zakresie informacji o uznaniu roszczenia na piśmie.
Zgodnie z projektem ustawy, wierzyciele będą mogli przekazywać do biura
informacji gospodarczej informacje o zobowiązaniu dłużnika wyłącznie
wówczas, gdy zobowiązanie zostało potwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu
lub decyzją organu administracji publicznej zaopatrzoną w rygor
natychmiastowej wykonalności lub roszczenie zostało uznane na piśmie.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji
gospodarczych i wymianie danych gospodarczych nie jest projektem ustawy
wykonującej prawo UE w rozumieniu art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Dokumenty związane z tym projektem:
-
767
› Pobierz plik