eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji

projekt dotyczy obniżenia niektórych opłat egzekucyjnych pobieranych przez komorników m.in. przy wykonywaniu postanowień o udzieleniu zabezpieczenia lub spraw o egzekucję świadczeń pieniężnych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 766
  • Data wpłynięcia: 2012-08-01
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

766


Druk nr 766


Warszawa, 2 sierpnia 2012 r.
SEJM

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja







Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu

Rzeczypospolitej Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o komornikach
sądowych i egzekucji.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Krzysztofa Kłosowskiego.

(-) Maciej Banaszak; (-) Piotr
Paweł Bauć; (-) Robert Biedroń;
(-) Bartłomiej Bodio; (-) Jerzy Borkowski; (-) Artur Bramora; (-) Jan
Cedzyński; (-) Piotr Chmielowski; (-) Artur Dębski; (-) Marek Domaracki;
(-) Dariusz Cezar Dziadzio; (-) Wincenty Elsner; (-) Artur Górczyński;
(-) Anna Grodzka; (-) Michał Kabaciński; (-) Adam Kępiński; (-) Krzysztof
Kłosowski; (-) Henryk Kmiecik; (-) Sławomir Kopyciński; (-) Roman
Kotliński; (-) Jacek Kwiatkowski; (-) Andrzej Lewandowski; (-) Tomasz
Makowski; (-) Małgorzata Marcinkiewicz; (-) Maciej Mroczek; (-) Jacek
Najder; (-) Wanda Nowicka; (-) Michał Tomasz Pacholski; (-) Janusz
Palikot; (-) Wojciech Penkalski; (-) Andrzej Piątak; (-) Zofia Popiołek;
(-) Marek Poznański; (-) Andrzej Rozenek; (-) Adam Rybakowicz;
(-) Armand Kamil Ryfiński; (-) Paweł Sajak; (-) Marek Stolarski;
(-) Halina Szymiec-Raczyńska; (-) Maciej Wydrzyński.
Projekt
Ustawa z dnia......
o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji.


Art. 1. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U.
z 2011 r. Nr 231, poz. 1376 j.t.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 45 ust. 1 po zdaniu pierwszym dodaje się zdanie o następującym
brzmieniu:
„Jeżeli komornik dokonuje zabezpieczenia roszczenia poprzez zajęcie rachunku
bankowego, wynagrodzenia za pracę, świadczenia z ubezpieczenia społecznego
jak również wypłacanych na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy, zasiłku dla bezrobotnych, dodatku aktywizacyjnego,
stypendium, dodatku szkoleniowego oraz wierzytelności dłużnika komornik
pobiera opłatę w wysokości 2% wartości roszczenia, które podlega
zabezpieczeniu, nie wyższej jednak niż 100% przeciętnego wynagrodzenia
miesięcznego.”;
2) w art. 49 w ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„Jednakże w przypadku wyegzekwowania świadczenia wskutek skierowania
egzekucji do wierzytelności z rachunku bankowego, wynagrodzenia za pracę,
świadczenia z ubezpieczenia społecznego jak również wypłacanych na podstawie
przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zasiłku dla
bezrobotnych, dodatku aktywizacyjnego, stypendium, dodatku szkoleniowego
oraz wierzytelności dłużnika, komornik pobiera od dłużnika opłatę stosunkową w
wysokości 3% wartości wyegzekwowanego świadczenia, jednak nie niższej niż
1/20 i nie wyższej niż 100% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.”

Art. 2. 1. Sprawy egzekucyjne wszczęte przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
rozliczane są do dnia jej zakończenia według przepisów dotychczasowych.
2. Za wykonanie postanowień o udzieleniu zabezpieczenia roszczenia
pieniężnego wydanych przed wejściem w życie niniejszej ustawy komornikowi
przysługuje opłata według przepisów dotychczasowych.

Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


Uzasadnienie



Głównym celem złożonego projektu nowelizacji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997
r. o komornikach sądowych i egzekucji jest obniżenie wybranych opłat egzekucyjnych
pobieranych przez komorników. Nowelizacja w obrębie art. 45 ust. 1 wskazanej ustawy
ma na celu obarczenie niższą opłatą wykonanie niektórych postanowień o udzieleniu
zabezpieczenia wyróżnionych na podstawie sposobu jego udzielenia – t.j. poprzez zajęcie
rachunku bankowego, wynagrodzenia za pracę, świadczenia z ubezpieczenia
społecznego jak również wypłacanych na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy, zasiłku dla bezrobotnych, dodatku aktywizacyjnego,
stypendium, dodatku szkoleniowego oraz wierzytelności dłużnika. Zgodnie z
projektowanymi zmianami, komornik w takich przypadkach pobierze opłatę w
wysokości 2% wartości roszczenia podlegającemu zabezpieczeniu, jednakże jej
wysokość nie może przekroczyć wartości 100% przeciętnego miesięcznego
wynagrodzenia. Z kolei zmiana w zakresie regulacji art. 49 ust. 1 polega na obniżeniu
opłaty stosunkowej w sprawach o egzekucję świadczeń pieniężnych wskutek
skierowania egzekucji do wierzytelności z rachunku bankowego, wynagrodzenia za
pracę, świadczenia z ubezpieczenia społecznego jak również wypłacanych na podstawie
przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zasiłku dla bezrobotnych,
dodatku aktywizacyjnego, stypendium, dodatku szkoleniowego oraz wierzytelności
dłużnika do 3% wartości egzekwowanego świadczenia, z zachowaniem
dotychczasowego progu minimalnego oraz obniżenia progu maksymalnego z
dziesięciokrotnej do jednokrotnej wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
W projekcie nowelizacji zamieszczone zostały również przepisy o charakterze
intertemporalnym. W przypadku spraw egzekucyjnych wszczętych przed dniem wejścia
w życie niniejszego projektu, rozliczane są one do dnia ich zakończenia zgodnie z
unormowaniami przepisów dotychczasowych. Również w odniesieniu do postanowień o
udzieleniu zabezpieczenia roszczenia pieniężnego, które zostały wydane przed wejściem
w życie przedkładanych zmian, komornikowi przysługuje opłata według przepisów
dotychczas obowiązujących.

Proponowane zmiany nie dotyczą zatem wszystkich sposobów wykonania
postanowień o udzieleniu zabezpieczenia czy też spraw o egzekucję świadczeń
pieniężnych, lecz ograniczają się do tych, które nie wymagają dużego nakładu pracy oraz
zazwyczaj nie charakteryzują się wysokim stopniem skomplikowania sprawy.
Dotychczasowy katalog takich czynności zawarty w regulacji art. 49 ust. 1
przedmiotowej ustawy został uzupełniony o wierzytelności dłużnika oraz zaadoptowany
na potrzeby proponowanej regulacji w obrębie art. 45 ust. 1. W takich oto przypadkach
projektodawcy uważają wysokość obecnie obowiązujących stawek opłat pobieranych
przez komorników za nieuzasadnione oraz nie znajdujące potwierdzenia w nakładzie
wykonanej pracy. Prócz tego nieustanny rozwój narzędzi informatycznych oraz innych
środków przyczyniających się do zwiększenia skuteczności i efektywności
prowadzonych egzekucji bez nadmiernego wzrostu kosztów uzasadnia przedłożone
zmiany. Obniżenie wysokości opłat pobieranych przez komorników dopełnia założenia
rozwiązań ustawowych – regulacji art. 797 § 2 Kodeksu Postępowania Cywilnego –
pozwalającej na złożenie do komornika wniosku o wszczęcie egzekucji na podstawie
elektronicznego
postępowania upominawczego za pośrednictwem systemu
informatycznego. Jednakże nie jest wystarczające samo zwiększenie dostępności do
egzekucji komorniczej poprzez wprowadzenie nowego elektronicznego sposobu
składania wniosków w tym zakresie. Konieczne jest również zniesienie barier w wyniku
obniżenia opłat, co czyni niniejszy projekt nowelizacji. Obniżenie opłat jedynie w
stosunku do określonych kategorii czynności, które nie wymagają dużego nakładu pracy,
oraz pozostawienie pozostałych opłat na dotychczasowym poziomie stanowi rozwiązanie
kompromisowe, godzące z jednej strony postulat szerszej dostępności dla
przedsiębiorców i osób prywatnych do usług komorniczych z zabezpieczeniem interesów
członków tejże korporacji. Trudno przekładać bezpośrednio na ten grunt prawa
ekonomii, jednakże obniżenie opłat powinno przyczynić się do zwiększenia ilości
czynności podejmowanych przez komorników. Prócz tego obniżenie opłat za wykonanie
postanowień o udzieleniu zabezpieczenia roszczenia pieniężnego w zakresie niektórych
sposobów dokonania zabezpieczenia przyczyni się do efektywniejszego zwiększenia
ochrony interesów strony, która prowadzi lub zamierza prowadzić sądowe postępowanie
przeciwko określonemu podmiotowi, by nie okazało się, iż pomimo uzyskania
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: