Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uzasadnienie-TOM-I
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 276/2007 Rady Ministrów z dnia
13 listopada 2007 r. Bieżącą kontrolę nad realizacją Programu sprawuje Urząd Morski
w Gdyni.
W ramach Programu realizowane jest przedsięwzięcie polegające na połączeniu Zalewu
Wiślanego z portami Zatoki Gdańskiej oraz innymi portami Morza Bałtyckiego, co umożliwi
rozwój funkcji transportowej regionu Zalewu Wiślanego, rozwój funkcji turystyczno-
rekreacyjnej oraz zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej regionu. W szczególności
poprawa dostępności do portu od strony wody jest wielką szansą aktywizacji portu Elbląg
i portów Zalewu oraz dla firm zlokalizowanych w jego otoczeniu, w tym przede wszystkim
w przemysłu stoczniowego i jachtowego.
Realizacja inwestycji obejmie wykonanie prac w zakresie obudowy kanału od strony
morza z budową falochronów osłonowych, budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną
(w tym roboty ziemne, umocnienie brzegów kanału, budowa śluz, budowa stanowisk
postojowych), obudowę kanału od strony Zalewu Wiślanego, wykonanie toru wodnego
łączącego kanał z istniejącym systemem torów wodnych Zalewu oraz roboty drogowo-
mostowe (budowa mostu nad kanałem na Mierzei Wiślanej).
Całkowite koszty Programu w latach 2008-2013 wynoszą 417.200 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 3.000 tys. zł.
Jednostka
2013
Cel
Miernik
realizująca
plan
Zwiększenie możliwości rozwoju
regionów wsch. i pn.-wsch.
Urząd Morski
Długość toru podejściowego wraz
części Polski, które korzystać
0*)
w Gdyni
z infrastrukturą portową (w %)
będą z otwarcia Zalewu
Wiślanego na Morze Bałtyckie
*) Do 2013 r. planowane są prace związane z przygotowaniem inwestycji (w szczególności badania
środowiskowe).
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
106
Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską
0,72%
99,28%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
25. Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych
Wieloletni „Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych” na lata 2006-2015
realizowany będzie w 2013 r. na poziomie działania w ramach funkcji 20. Zdrowie, zadania
20.1.W Dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej, podzadania 20.1.2. Realizacja świadczeń
wysokospecjalistycznych i programów zdrowotnych ważnych dla zdrowia społeczeństwa.
Program został ustanowiony ustawą z dnia 1 lipca 2005 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego „Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych” (Dz. U. z 2005 r.
Nr 143, poz. 1200, z późn. zm.). Za realizację Programu odpowiada Minister Zdrowia.
Program ma na celu zahamowanie wzrostu zachorowań na nowotwory, osiągnięcie
średnich europejskich wskaźników w zakresie wczesnego wykrywania nowotworów oraz
skuteczności leczenia, jak również stworzenie warunków do wykorzystania w praktyce
onkologicznej postępu wiedzy o przyczynach i mechanizmach rozwoju nowotworów
złośliwych oraz utworzenie systemu ciągłego monitorowania skuteczności zwalczania
nowotworów w skali kraju i poszczególnych regionach kraju.
Podejmowane w ramach Programu działania zmierzają w szczególności do rozwoju
profilaktyki pierwotnej nowotworów złośliwych (w tym zwłaszcza zależnych od palenia tytoniu
i niewłaściwego żywienia), wdrożenia populacyjnych programów wczesnego wykrywania
(w szczególności raka szyjki macicy, piersi, jelita grubego oraz wybranych nowotworów
u dzieci), jak również zwiększenia dostępności do metod wczesnego rozpoznawania oraz
wdrożenie procedur zapewnienia jakości diagnostyki i terapii nowotworów. Dzięki realizacji
Programu możliwa także będzie standaryzacja procedur leczenia napromienianiem,
uzupełnienie oraz wymiana wyeksploatowanych urządzeń do radioterapii i diagnostyki
107
nowotworów,
a
także
upowszechnienie
metod
leczenia
skojarzonego,
rozwój
i upowszechnianie współczesnych metod rehabilitacji chorych, ograniczania odległych
następstw leczenia oraz opieki paliatywnej w onkologii. W ramach Programu realizowane są
także inicjatywy z zakresu rozwoju i upowszechnienia nauczania onkologii w kształceniu
przeddyplomowym i podyplomowym lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek, położnych
i przedstawicieli innych zawodów medycznych. Poprawie ulegnie także działanie systemu
zbierania danych o stopniu zaawansowania nowotworów. Program przyczyni się także do
upowszechniania wiedzy w społeczeństwie na temat profilaktyki, wczesnego rozpoznawania
i leczenia nowotworów.
Całkowite koszty Programu w latach 2006-2015 wynoszą 3.000.000 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 250.000 tys. zł.
Jednostka
2013
Cel
Miernik
realizująca
plan
Zahamowanie wzrostu
% wskaźnik objęcia populacji badaniami
zachorowań na
skryningowymi:
nowotwory złośliwe,
raka piersi
44
osiągnięcie średnich
raka szyjki macicy
27
europejskich wskaźników
w zakresie wczesnego
Ministerstwo
wykrywania nowotworów,
Zdrowia
liczba wykonywanych badań
wskaźników skuteczności
kolonoskopowych w ramach skryningu jelita
41
leczenia, stworzenie w
grubego (w tys.)
onkologii warunków do
wykorzystania w praktyce
onkologicznej
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych
8,33%
91,67%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
108
26. Narodowy Program Rozwoju Medycyny Transplantacyjnej
Wieloletni „Narodowy program rozwoju medycyny transplantacyjnej” na lata 2011-2020
realizowany będzie w 2013 r. na poziomie działania w ramach funkcji 20. Zdrowie, zadania
20.1.W Dostęp
do
świadczeń
opieki
zdrowotnej,
podzadania
20.1.4. Medycyna
transplantacyjna.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 164/2010 z dnia
12 października 2010 r., zmienioną uchwałą nr 212 z dnia 2 grudnia 2011 r. Za realizację
Programu odpowiedzialny jest Minister Zdrowia.
W okresie realizacji Programu dążyć się będzie do zwiększenia dostępności do leczenia
przeszczepieniem narządu przez wzrost liczby przeszczepień narządów od zmarłych
dawców, zwiększenia liczby potencjalnych niespokrewnionych dawców szpiku oraz rozwoju
publicznych i niepublicznych rejestrów niespokrewnionych dawców krwi pępowinowej, jak
również zwiększenia liczby przeszczepień nerki od żywego dawcy. Równocześnie
realizowana
będzie
budowa
systemu
organizacyjnego koordynatorów
pobierania
i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów we wszystkich zakładach opieki zdrowotnej
spełniających warunki do pobierania narządów od zmarłych dawców, a także inicjatywy
zmierzające do poprawy infrastruktury i unowocześnienia zakładów opieki zdrowotnej
przeszczepiających narządy, komórki i tkanki, banków tkanek i komórek oraz medycznych
laboratoriów diagnostycznych testujących komórki, tkanki lub narządy. W ramach Programu
wdrażane są nowe rodzaje przeszczepiania narządów, komórek i tkanek oraz rozwój
programów przeszczepiania w grupach biorców o podwyższonym ryzyku. Program
przewiduje rozwój i doskonalenie systemów monitorowania, nadzoru i kontroli jakości
w transplantologii w celu uzyskania poprawy wyników przeszczepiania w szczególności
przez kontynuację rozwoju rejestrów transplantacyjnych. Jednym z celów jest także ocena
epidemiologiczna rzeczywistych potrzeb w zakresie przeszczepiania poszczególnych
narządów i komórek krwiotwórczych oraz przeprowadzenie analizy ekonomicznej dotyczącej
kosztów
przeszczepiania
narządów
i
komórek
krwiotwórczych
wobec
leczenia
konwencjonalnego z uwzględnieniem wyników leczenia i skutków społecznych. Ponadto
zakłada się także przeprowadzenie szkoleń dla osób, których czynności bezpośrednio
wpływają na jakość komórek, tkanek lub narządów oraz bezpieczeństwo dawców i biorców.
Całkowite koszty Programu w latach 2011-2020 wynoszą 450.000 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 45.000 tys. zł.
Jednostka
2013
Cel
Miernik
realizująca
plan
Rozwój medycyny
Ministerstwo
Liczba przeszczepień narządów na 1 mln
transplantacyjnej w
38,1
Zdrowia
mieszkańców
Polsce
109
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Narodowy program rozwoju medycyny transplantacyjnej
10,00%
90,00%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
27. Programy wsparcia finansowego inwestycji w infrastrukturę w ochronie zdrowia
W ramach funkcji 20. Zdrowie, zadania 20.4.W Wspieranie rozwoju i restrukturyzacji
systemu ochrony zdrowia, podzadania 20.4.1. Inwestycje w infrastrukturę w ochronie
zdrowia, w 2013 r. realizowane będą na poziomie działań następujące programy wieloletnie
wsparcia finansowego inwestycji w infrastrukturę w ochronie zdrowia:
− program wieloletni „Szpital Pediatryczny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
w Warszawie” na lata 2008-2014,
− program wieloletni „Nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego Kraków-Prokocim” na lata
2006-2019,
− „Wieloletni Program Medyczny Rozbudowy i Przebudowy Szpitala Uniwersyteckiego
w Bydgoszczy” na lata 2007-2015,
− program wieloletni „Przebudowa i rozbudowa Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego
Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku” na lata 2008-2017,
− program wieloletni „Przebudowa Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie” na
lata 2011-2016.
Powyższe programy wieloletnie obejmują przedsięwzięcia związane z budową,
przebudową i rozbudową obiektów szpitalnych. Łączne całkowite koszty realizacji tych
Programów wynoszą 2.818.301 tys. zł, natomiast wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano
w kwocie 408.731 tys. zł.
110
13 listopada 2007 r. Bieżącą kontrolę nad realizacją Programu sprawuje Urząd Morski
w Gdyni.
W ramach Programu realizowane jest przedsięwzięcie polegające na połączeniu Zalewu
Wiślanego z portami Zatoki Gdańskiej oraz innymi portami Morza Bałtyckiego, co umożliwi
rozwój funkcji transportowej regionu Zalewu Wiślanego, rozwój funkcji turystyczno-
rekreacyjnej oraz zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej regionu. W szczególności
poprawa dostępności do portu od strony wody jest wielką szansą aktywizacji portu Elbląg
i portów Zalewu oraz dla firm zlokalizowanych w jego otoczeniu, w tym przede wszystkim
w przemysłu stoczniowego i jachtowego.
Realizacja inwestycji obejmie wykonanie prac w zakresie obudowy kanału od strony
morza z budową falochronów osłonowych, budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną
(w tym roboty ziemne, umocnienie brzegów kanału, budowa śluz, budowa stanowisk
postojowych), obudowę kanału od strony Zalewu Wiślanego, wykonanie toru wodnego
łączącego kanał z istniejącym systemem torów wodnych Zalewu oraz roboty drogowo-
mostowe (budowa mostu nad kanałem na Mierzei Wiślanej).
Całkowite koszty Programu w latach 2008-2013 wynoszą 417.200 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 3.000 tys. zł.
Jednostka
2013
Cel
Miernik
realizująca
plan
Zwiększenie możliwości rozwoju
regionów wsch. i pn.-wsch.
Urząd Morski
Długość toru podejściowego wraz
części Polski, które korzystać
0*)
w Gdyni
z infrastrukturą portową (w %)
będą z otwarcia Zalewu
Wiślanego na Morze Bałtyckie
*) Do 2013 r. planowane są prace związane z przygotowaniem inwestycji (w szczególności badania
środowiskowe).
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
106
Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską
0,72%
99,28%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
25. Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych
Wieloletni „Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych” na lata 2006-2015
realizowany będzie w 2013 r. na poziomie działania w ramach funkcji 20. Zdrowie, zadania
20.1.W Dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej, podzadania 20.1.2. Realizacja świadczeń
wysokospecjalistycznych i programów zdrowotnych ważnych dla zdrowia społeczeństwa.
Program został ustanowiony ustawą z dnia 1 lipca 2005 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego „Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych” (Dz. U. z 2005 r.
Nr 143, poz. 1200, z późn. zm.). Za realizację Programu odpowiada Minister Zdrowia.
Program ma na celu zahamowanie wzrostu zachorowań na nowotwory, osiągnięcie
średnich europejskich wskaźników w zakresie wczesnego wykrywania nowotworów oraz
skuteczności leczenia, jak również stworzenie warunków do wykorzystania w praktyce
onkologicznej postępu wiedzy o przyczynach i mechanizmach rozwoju nowotworów
złośliwych oraz utworzenie systemu ciągłego monitorowania skuteczności zwalczania
nowotworów w skali kraju i poszczególnych regionach kraju.
Podejmowane w ramach Programu działania zmierzają w szczególności do rozwoju
profilaktyki pierwotnej nowotworów złośliwych (w tym zwłaszcza zależnych od palenia tytoniu
i niewłaściwego żywienia), wdrożenia populacyjnych programów wczesnego wykrywania
(w szczególności raka szyjki macicy, piersi, jelita grubego oraz wybranych nowotworów
u dzieci), jak również zwiększenia dostępności do metod wczesnego rozpoznawania oraz
wdrożenie procedur zapewnienia jakości diagnostyki i terapii nowotworów. Dzięki realizacji
Programu możliwa także będzie standaryzacja procedur leczenia napromienianiem,
uzupełnienie oraz wymiana wyeksploatowanych urządzeń do radioterapii i diagnostyki
107
nowotworów,
a
także
upowszechnienie
metod
leczenia
skojarzonego,
rozwój
i upowszechnianie współczesnych metod rehabilitacji chorych, ograniczania odległych
następstw leczenia oraz opieki paliatywnej w onkologii. W ramach Programu realizowane są
także inicjatywy z zakresu rozwoju i upowszechnienia nauczania onkologii w kształceniu
przeddyplomowym i podyplomowym lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek, położnych
i przedstawicieli innych zawodów medycznych. Poprawie ulegnie także działanie systemu
zbierania danych o stopniu zaawansowania nowotworów. Program przyczyni się także do
upowszechniania wiedzy w społeczeństwie na temat profilaktyki, wczesnego rozpoznawania
i leczenia nowotworów.
Całkowite koszty Programu w latach 2006-2015 wynoszą 3.000.000 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 250.000 tys. zł.
Jednostka
2013
Cel
Miernik
realizująca
plan
Zahamowanie wzrostu
% wskaźnik objęcia populacji badaniami
zachorowań na
skryningowymi:
nowotwory złośliwe,
raka piersi
44
osiągnięcie średnich
raka szyjki macicy
27
europejskich wskaźników
w zakresie wczesnego
Ministerstwo
wykrywania nowotworów,
Zdrowia
liczba wykonywanych badań
wskaźników skuteczności
kolonoskopowych w ramach skryningu jelita
41
leczenia, stworzenie w
grubego (w tys.)
onkologii warunków do
wykorzystania w praktyce
onkologicznej
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych
8,33%
91,67%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
108
26. Narodowy Program Rozwoju Medycyny Transplantacyjnej
Wieloletni „Narodowy program rozwoju medycyny transplantacyjnej” na lata 2011-2020
realizowany będzie w 2013 r. na poziomie działania w ramach funkcji 20. Zdrowie, zadania
20.1.W Dostęp
do
świadczeń
opieki
zdrowotnej,
podzadania
20.1.4. Medycyna
transplantacyjna.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 164/2010 z dnia
12 października 2010 r., zmienioną uchwałą nr 212 z dnia 2 grudnia 2011 r. Za realizację
Programu odpowiedzialny jest Minister Zdrowia.
W okresie realizacji Programu dążyć się będzie do zwiększenia dostępności do leczenia
przeszczepieniem narządu przez wzrost liczby przeszczepień narządów od zmarłych
dawców, zwiększenia liczby potencjalnych niespokrewnionych dawców szpiku oraz rozwoju
publicznych i niepublicznych rejestrów niespokrewnionych dawców krwi pępowinowej, jak
również zwiększenia liczby przeszczepień nerki od żywego dawcy. Równocześnie
realizowana
będzie
budowa
systemu
organizacyjnego koordynatorów
pobierania
i przeszczepiania komórek, tkanek i narządów we wszystkich zakładach opieki zdrowotnej
spełniających warunki do pobierania narządów od zmarłych dawców, a także inicjatywy
zmierzające do poprawy infrastruktury i unowocześnienia zakładów opieki zdrowotnej
przeszczepiających narządy, komórki i tkanki, banków tkanek i komórek oraz medycznych
laboratoriów diagnostycznych testujących komórki, tkanki lub narządy. W ramach Programu
wdrażane są nowe rodzaje przeszczepiania narządów, komórek i tkanek oraz rozwój
programów przeszczepiania w grupach biorców o podwyższonym ryzyku. Program
przewiduje rozwój i doskonalenie systemów monitorowania, nadzoru i kontroli jakości
w transplantologii w celu uzyskania poprawy wyników przeszczepiania w szczególności
przez kontynuację rozwoju rejestrów transplantacyjnych. Jednym z celów jest także ocena
epidemiologiczna rzeczywistych potrzeb w zakresie przeszczepiania poszczególnych
narządów i komórek krwiotwórczych oraz przeprowadzenie analizy ekonomicznej dotyczącej
kosztów
przeszczepiania
narządów
i
komórek
krwiotwórczych
wobec
leczenia
konwencjonalnego z uwzględnieniem wyników leczenia i skutków społecznych. Ponadto
zakłada się także przeprowadzenie szkoleń dla osób, których czynności bezpośrednio
wpływają na jakość komórek, tkanek lub narządów oraz bezpieczeństwo dawców i biorców.
Całkowite koszty Programu w latach 2011-2020 wynoszą 450.000 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 45.000 tys. zł.
Jednostka
2013
Cel
Miernik
realizująca
plan
Rozwój medycyny
Ministerstwo
Liczba przeszczepień narządów na 1 mln
transplantacyjnej w
38,1
Zdrowia
mieszkańców
Polsce
109
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Narodowy program rozwoju medycyny transplantacyjnej
10,00%
90,00%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
27. Programy wsparcia finansowego inwestycji w infrastrukturę w ochronie zdrowia
W ramach funkcji 20. Zdrowie, zadania 20.4.W Wspieranie rozwoju i restrukturyzacji
systemu ochrony zdrowia, podzadania 20.4.1. Inwestycje w infrastrukturę w ochronie
zdrowia, w 2013 r. realizowane będą na poziomie działań następujące programy wieloletnie
wsparcia finansowego inwestycji w infrastrukturę w ochronie zdrowia:
− program wieloletni „Szpital Pediatryczny Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego
w Warszawie” na lata 2008-2014,
− program wieloletni „Nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego Kraków-Prokocim” na lata
2006-2019,
− „Wieloletni Program Medyczny Rozbudowy i Przebudowy Szpitala Uniwersyteckiego
w Bydgoszczy” na lata 2007-2015,
− program wieloletni „Przebudowa i rozbudowa Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego
Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku” na lata 2008-2017,
− program wieloletni „Przebudowa Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie” na
lata 2011-2016.
Powyższe programy wieloletnie obejmują przedsięwzięcia związane z budową,
przebudową i rozbudową obiektów szpitalnych. Łączne całkowite koszty realizacji tych
Programów wynoszą 2.818.301 tys. zł, natomiast wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano
w kwocie 408.731 tys. zł.
110
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik
-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik
-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik
-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik
-
755
› Pobierz plik