Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 755
- Data wpłynięcia: 2012-09-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169
755-uzasadnienie-TOM-I
− funkcji 10. Nauka polska, zadania 10.2. Wzmocnienie badań naukowych służących
praktycznym zastosowaniom, podzadania 10.2.1. Wspieranie badań stosowanych,
prac rozwojowych oraz komercjalizacji wyników B+R,
− funkcji 14. Rynek pracy, zadania 14.2. Budowa nowoczesnych stosunków pracy
warunków pracy, podzadania 14.2.3. Prawna ochrona pracy oraz bezpieczeństwo
i higiena pracy.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów Nr 154/2010 z dnia 21 września
2010 r. Nadzór nad realizacją i wdrażaniem wyników Programu przez głównego wykonawcę
i koordynatora – Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy sprawuje
Minister Pracy i Polityki Społecznej.
Program stanowi odpowiedź na wyzwania dotyczące stanu bezpieczeństwa i ochrony
pracy w Polsce oraz zadania wynikające z dokumentów międzynarodowych i krajowych
w tym obszarze. W ramach Programu opracowywane są innowacyjne rozwiązania
organizacyjne i techniczne, ukierunkowane na rozwój zasobów ludzkich oraz nowych
wyrobów, technologii, metod i systemów zarządzania, których wykorzystanie przyczyni się
do znaczącego ograniczenia liczby osób zatrudnionych w warunkach narażenia na czynniki
niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe oraz ograniczenia związanych z nimi wypadków przy
pracy, chorób zawodowych i wynikających z tego strat ekonomicznych i społecznych.
Całkowite koszty Programu w latach 2011-2013 wynoszą 93.500 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 31.500 tys. zł, z tego w części 28 –
Nauka w kwocie 10.500 tys. zł oraz w części 31 – Praca w kwocie 21.000 tys. zł.
Jednostka
2013
Cel
Miernik
realizująca
plan
Opracowanie innowacyjnych
Liczba produktów (rozwiązań
rozwiązań organizacyjnych i
prewencji technicznej i
244
technicznych poprawiających
organizacyjnej) programu
Centralny
warunki i bezpieczeństwo pracy
wieloletniego w części B
Instytut Ochrony
Pracy – PIB
Liczba zadań w zakresie służb
Realizacja zadań w zakresie służb
państwowych realizowanych w
94
państwowych
ramach programu wieloletniego
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
91
Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy - II etap
11,23%
22,46%
66,31%
Planowane wydatki na 2013 r. - Funkcja 10.
Planowane wydatki na 2013 r. - Funkcja 14.
Pozostałe koszty
14. Program dla Odry-2006
Wieloletni „Program dla Odry – 2006” na lata 2002-2016 realizowany będzie w 2013 r.
na poziomie działania w ramach funkcji 12. Środowisko, zadania 12.5.W Gospodarowanie
zasobami
wodnymi,
podzadania
12.5.3.W Ochrona
przeciwpowodziowa
oraz
przeciwdziałanie skutkom suszy.
Program został ustanowiony ustawą z dnia 6 lipca 2001 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego „Program dla Odry – 2006” (Dz. U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1067, z późn. zm.).
Za koordynację i realizację Programu odpowiada Pełnomocnik Rządu ds. „Programu dla
Odry – 2006”.
Program obejmuje swym zasięgiem obszar położony w granicach administracyjnych
8 województw Polski (śląskiego, opolskiego, dolnośląskiego, łódzkiego, lubuskiego,
wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i zachodniopomorskiego) – jego realizacja ma
zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców Nadodrza, jak również stworzyć warunki do
aktywizacji gospodarczej na terenach zniszczonych przez powodzie. Program zakłada
zbudowanie systemu zintegrowanej gospodarki wodnej dorzecza Odry, uwzględniającej
przede
wszystkim
potrzeby
zabezpieczania
przeciwpowodziowego,
sporządzenia
prewencyjnych planów zagospodarowania przestrzennego, zbilansowania zasobów wodnych,
ochrony czystości wody, środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz transportu wodnego.
Modernizacja Odrzańskiego Systemu Wodnego ma zapewnić zrównoważony rozwój
społeczny i gospodarczy obszaru Nadodrza.
Całkowite koszty Programu w latach 2002-2016 wynoszą 10.772.185 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 71.584 tys. zł.
92
Jednostka
2013
Cel
Miernik
koordynująca
plan
Pełnomocnik
Zapewnienie bezpieczeństwa
Liczba km zbudowanych lub
Rządu ds.
przeciwpowodziowego
zmodernizowanych wałów i urządzeń
61
Programu dla
mieszkańcom dorzecza Odry
melioracji wodnych
Odry – 2006
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Program dla Odry - 2006
18,47%
81,53%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
15. Program ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły
Wieloletni „Program ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły” na lata 2011-
2030 realizowany będzie w 2013 r. na poziomie działania w ramach funkcji 12. Środowisko,
zadania 12.5.W Gospodarowanie zasobami wodnymi, podzadania 12.5.3.W Ochrona
przeciwpowodziowa oraz przeciwdziałanie skutkom suszy.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 151/2011 z dnia 9 sierpnia
2011 r. Za koordynację i realizację Programu odpowiada Pełnomocnik Rządu ds. „Programu
ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły”.
Celem programu jest podniesienie bezpieczeństwa powodziowego w dorzeczu górnej
Wisły. Inwestycje będą prowadzone na Wiśle oraz jej dopływach m.in. na Dunajcu, Nidzie,
Nidzicy, Przemszy, Rabie, Sanie, Skawie, Sole i Wisłoce. Do największych zadań należą
m.in. zabezpieczenie przed zagrożeniem powodziowym doliny Wisły na odcinku od ujścia
Skawy do ujścia Dunajca, ochrona przeciwpowodziowa aglomeracji Kraków, ochrona przed
93
powodzią w zlewni Wisłoki, w tym budowa zbiorników retencyjnych Kąty-Myscowa oraz
Dukla.
Całkowite koszty Programu w latach 2011-2030 wynoszą 13.150.716 tys. zł,
natomiast wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 107.860 tys. zł.
Jednostka
2013
Cel
Miernik
koordynująca
plan
Pełnomocnik Rządu Liczba zrealizowanych inwestycji
Podniesienie bezpieczeństwa
ds. Programu
w zakresie gospodarowania
powodziowego w dorzeczu
ochrony przed
7,64
zasobami wodnymi w stosunku
górnej Wisły
powodzią górnej
do zaplanowanych (w %)
Wisły
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Program ochrony przed powodzią dorzecza górnej Wisły
2,06%
97,94%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
16. Pomoc państwa w zakresie dożywiania
Program wieloletni „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2010-2013
realizowany będzie w 2013 r. na poziomie działania w ramach funkcji 13. Zabezpieczenie
społeczne i wspieranie rodziny, zadania 13.1.W Pomoc i integracja społeczna, podzadania
13.1.1.W Wspieranie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Program został ustanowiony ustawą z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” (Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2259,
z późn. zm.). Nadzór nad realizacją Programu przez Wojewodów sprawuje Minister Pracy
i Polityki Społecznej.
94
Program ukierunkowany jest na wsparcie gmin w wypełnianiu zadań własnych
o charakterze obowiązkowym w zakresie dożywiania dzieci oraz zapewnienia posiłku
osobom jego pozbawionym, jak również długofalowe działanie w zakresie poprawy stanu
zdrowia dzieci i młodzieży poprzez ograniczanie zjawiska niedożywienia, upowszechnianie
zdrowego stylu żywienia, poprawę poziomu życia osób i rodzin o niskich dochodach oraz
rozwój w gminach bazy żywieniowej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci
i młodzieży. W ramach Programu realizowane są w szczególności działania dotyczące
zapewnienia pomocy w zakresie dożywiania dzieci do 7 roku życia, uczniów do czasu
ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej, osób samotnych, w podeszłym wieku, chorych lub
niepełnosprawnych. Ponadto Program uwzględnia także działania zmierzające do rozwoju
i wykorzystywania bazy żywieniowej w gminach lub zwiększenia jej dostępności, w tym
tworzenia lub doposażenia punktów przygotowywania lub wydawania posiłków oraz dowozu
posiłków, jak również monitorowanie skuteczności działań realizowanych w ramach
Programu w skali kraju i poszczególnych regionach kraju.
Całkowite koszty Programu w latach 2010-2013 wynoszą 3.100.000 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 550.000 tys. zł.
Jednostki
2013
Cel
Miernik
realizujące
plan
Zapewnienie pomocy w zakresie
dożywiania osobom i rodzinom
pozbawionym posiłku,
Liczba osób objętych dożywianiem
Wojewodowie
2
w szczególności dzieciom, osobom
(w mln)
samotnym, w podeszłym wieku,
chorym lub niepełnosprawnym
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
95
praktycznym zastosowaniom, podzadania 10.2.1. Wspieranie badań stosowanych,
prac rozwojowych oraz komercjalizacji wyników B+R,
− funkcji 14. Rynek pracy, zadania 14.2. Budowa nowoczesnych stosunków pracy
warunków pracy, podzadania 14.2.3. Prawna ochrona pracy oraz bezpieczeństwo
i higiena pracy.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów Nr 154/2010 z dnia 21 września
2010 r. Nadzór nad realizacją i wdrażaniem wyników Programu przez głównego wykonawcę
i koordynatora – Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy sprawuje
Minister Pracy i Polityki Społecznej.
Program stanowi odpowiedź na wyzwania dotyczące stanu bezpieczeństwa i ochrony
pracy w Polsce oraz zadania wynikające z dokumentów międzynarodowych i krajowych
w tym obszarze. W ramach Programu opracowywane są innowacyjne rozwiązania
organizacyjne i techniczne, ukierunkowane na rozwój zasobów ludzkich oraz nowych
wyrobów, technologii, metod i systemów zarządzania, których wykorzystanie przyczyni się
do znaczącego ograniczenia liczby osób zatrudnionych w warunkach narażenia na czynniki
niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe oraz ograniczenia związanych z nimi wypadków przy
pracy, chorób zawodowych i wynikających z tego strat ekonomicznych i społecznych.
Całkowite koszty Programu w latach 2011-2013 wynoszą 93.500 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 31.500 tys. zł, z tego w części 28 –
Nauka w kwocie 10.500 tys. zł oraz w części 31 – Praca w kwocie 21.000 tys. zł.
Jednostka
2013
Cel
Miernik
realizująca
plan
Opracowanie innowacyjnych
Liczba produktów (rozwiązań
rozwiązań organizacyjnych i
prewencji technicznej i
244
technicznych poprawiających
organizacyjnej) programu
Centralny
warunki i bezpieczeństwo pracy
wieloletniego w części B
Instytut Ochrony
Pracy – PIB
Liczba zadań w zakresie służb
Realizacja zadań w zakresie służb
państwowych realizowanych w
94
państwowych
ramach programu wieloletniego
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
91
Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy - II etap
11,23%
22,46%
66,31%
Planowane wydatki na 2013 r. - Funkcja 10.
Planowane wydatki na 2013 r. - Funkcja 14.
Pozostałe koszty
14. Program dla Odry-2006
Wieloletni „Program dla Odry – 2006” na lata 2002-2016 realizowany będzie w 2013 r.
na poziomie działania w ramach funkcji 12. Środowisko, zadania 12.5.W Gospodarowanie
zasobami
wodnymi,
podzadania
12.5.3.W Ochrona
przeciwpowodziowa
oraz
przeciwdziałanie skutkom suszy.
Program został ustanowiony ustawą z dnia 6 lipca 2001 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego „Program dla Odry – 2006” (Dz. U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1067, z późn. zm.).
Za koordynację i realizację Programu odpowiada Pełnomocnik Rządu ds. „Programu dla
Odry – 2006”.
Program obejmuje swym zasięgiem obszar położony w granicach administracyjnych
8 województw Polski (śląskiego, opolskiego, dolnośląskiego, łódzkiego, lubuskiego,
wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i zachodniopomorskiego) – jego realizacja ma
zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców Nadodrza, jak również stworzyć warunki do
aktywizacji gospodarczej na terenach zniszczonych przez powodzie. Program zakłada
zbudowanie systemu zintegrowanej gospodarki wodnej dorzecza Odry, uwzględniającej
przede
wszystkim
potrzeby
zabezpieczania
przeciwpowodziowego,
sporządzenia
prewencyjnych planów zagospodarowania przestrzennego, zbilansowania zasobów wodnych,
ochrony czystości wody, środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz transportu wodnego.
Modernizacja Odrzańskiego Systemu Wodnego ma zapewnić zrównoważony rozwój
społeczny i gospodarczy obszaru Nadodrza.
Całkowite koszty Programu w latach 2002-2016 wynoszą 10.772.185 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 71.584 tys. zł.
92
Jednostka
2013
Cel
Miernik
koordynująca
plan
Pełnomocnik
Zapewnienie bezpieczeństwa
Liczba km zbudowanych lub
Rządu ds.
przeciwpowodziowego
zmodernizowanych wałów i urządzeń
61
Programu dla
mieszkańcom dorzecza Odry
melioracji wodnych
Odry – 2006
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Program dla Odry - 2006
18,47%
81,53%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
15. Program ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły
Wieloletni „Program ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły” na lata 2011-
2030 realizowany będzie w 2013 r. na poziomie działania w ramach funkcji 12. Środowisko,
zadania 12.5.W Gospodarowanie zasobami wodnymi, podzadania 12.5.3.W Ochrona
przeciwpowodziowa oraz przeciwdziałanie skutkom suszy.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 151/2011 z dnia 9 sierpnia
2011 r. Za koordynację i realizację Programu odpowiada Pełnomocnik Rządu ds. „Programu
ochrony przed powodzią w dorzeczu górnej Wisły”.
Celem programu jest podniesienie bezpieczeństwa powodziowego w dorzeczu górnej
Wisły. Inwestycje będą prowadzone na Wiśle oraz jej dopływach m.in. na Dunajcu, Nidzie,
Nidzicy, Przemszy, Rabie, Sanie, Skawie, Sole i Wisłoce. Do największych zadań należą
m.in. zabezpieczenie przed zagrożeniem powodziowym doliny Wisły na odcinku od ujścia
Skawy do ujścia Dunajca, ochrona przeciwpowodziowa aglomeracji Kraków, ochrona przed
93
powodzią w zlewni Wisłoki, w tym budowa zbiorników retencyjnych Kąty-Myscowa oraz
Dukla.
Całkowite koszty Programu w latach 2011-2030 wynoszą 13.150.716 tys. zł,
natomiast wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 107.860 tys. zł.
Jednostka
2013
Cel
Miernik
koordynująca
plan
Pełnomocnik Rządu Liczba zrealizowanych inwestycji
Podniesienie bezpieczeństwa
ds. Programu
w zakresie gospodarowania
powodziowego w dorzeczu
ochrony przed
7,64
zasobami wodnymi w stosunku
górnej Wisły
powodzią górnej
do zaplanowanych (w %)
Wisły
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
Program ochrony przed powodzią dorzecza górnej Wisły
2,06%
97,94%
Planowane wydatki na 2013 r.
Pozostałe koszty
16. Pomoc państwa w zakresie dożywiania
Program wieloletni „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” na lata 2010-2013
realizowany będzie w 2013 r. na poziomie działania w ramach funkcji 13. Zabezpieczenie
społeczne i wspieranie rodziny, zadania 13.1.W Pomoc i integracja społeczna, podzadania
13.1.1.W Wspieranie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Program został ustanowiony ustawą z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu
wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” (Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2259,
z późn. zm.). Nadzór nad realizacją Programu przez Wojewodów sprawuje Minister Pracy
i Polityki Społecznej.
94
Program ukierunkowany jest na wsparcie gmin w wypełnianiu zadań własnych
o charakterze obowiązkowym w zakresie dożywiania dzieci oraz zapewnienia posiłku
osobom jego pozbawionym, jak również długofalowe działanie w zakresie poprawy stanu
zdrowia dzieci i młodzieży poprzez ograniczanie zjawiska niedożywienia, upowszechnianie
zdrowego stylu żywienia, poprawę poziomu życia osób i rodzin o niskich dochodach oraz
rozwój w gminach bazy żywieniowej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci
i młodzieży. W ramach Programu realizowane są w szczególności działania dotyczące
zapewnienia pomocy w zakresie dożywiania dzieci do 7 roku życia, uczniów do czasu
ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej, osób samotnych, w podeszłym wieku, chorych lub
niepełnosprawnych. Ponadto Program uwzględnia także działania zmierzające do rozwoju
i wykorzystywania bazy żywieniowej w gminach lub zwiększenia jej dostępności, w tym
tworzenia lub doposażenia punktów przygotowywania lub wydawania posiłków oraz dowozu
posiłków, jak również monitorowanie skuteczności działań realizowanych w ramach
Programu w skali kraju i poszczególnych regionach kraju.
Całkowite koszty Programu w latach 2010-2013 wynoszą 3.100.000 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2013 r. zaplanowano w kwocie 550.000 tys. zł.
Jednostki
2013
Cel
Miernik
realizujące
plan
Zapewnienie pomocy w zakresie
dożywiania osobom i rodzinom
pozbawionym posiłku,
Liczba osób objętych dożywianiem
Wojewodowie
2
w szczególności dzieciom, osobom
(w mln)
samotnym, w podeszłym wieku,
chorym lub niepełnosprawnym
Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2013 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.
95
Dokumenty związane z tym projektem:
-
755-strategia
› Pobierz plik

-
755-trzyletni-plan-limitu-mianowan
› Pobierz plik

-
755-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
755-uzasadnienie-TOM-I
› Pobierz plik

-
755
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Ile kosztują tanie mieszkania w polskich metropoliach?