eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie

projekt dotyczy zmian w zakresie nadzoru nad funkcjonowaniem polskich związków sportowych poprzez m.in. rozdzielenia uprawnienia do zawieszenia w czynnościach władz polskiego związku sportowego oraz do jego rozwiązania pomiędzy ministra właściwego do spraw kultury fizycznej oraz sąd

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 744
  • Data wpłynięcia: 2012-06-22
  • Uchwalenie: wycofany dnia 21-11-2012

744


Druk nr 744

Warszawa, 22 czerwca 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja








Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu ni ej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:

- o zmianie ustawy o sporcie.

Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upowa niamy pana posła Adama Hofmana.

(-) Waldemar Andzel; (-) Dorota Arciszewska-Mielewczyk; (-) Włodzimierz
Bernacki; (-) Arkadiusz Czartoryski; (-) Edward Czesak; (-) Jacek Falfus;
(-) Szymon Gi yński; (-) Artur Górski; (-) Adam Hofman; (-) Michał Jach;
(-) Wiesław Stanisław Janczyk; (-) Izabela Kloc; (-) Sławomir Kłosowski;
(-) Henryk Kowalczyk; (-) Maks Kraczkowski; (-) Adam Kwiatkowski;
(-) Krzysztof Lipiec; (-) Gabriela Masłowska; (-) Jerzy Materna; (-) Piotr
Naimski; (-) Anna Paluch; (-) Bolesław Grzegorz Piecha; (-) Stanisław
Piotrowicz; (-) Piotr Polak; (-) Jarosław Rusiecki; (-) Małgorzata Sadurska;
(-) Jarosław Sellin; (-) Krzysztof Szczerski; (-) Andrzej Szlachta; (-) Janusz
niadek; (-) Ryszard Terlecki; (-) El bieta Witek; (-) Michał Wojtkiewicz;
(-) Anna Zalewska; (-) Sławomir Zawi lak; (-) Jarosław Zieliński;
(-) Maria Zuba; (-) Jerzy y yński.

Projekt

Ustawa
z dnia………….. 2012 r.
o zmianie ustawy o sporcie


Art. 1.
W ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 z późn.
zm.) wprowadza się następujące zmiany:


1) Art. 22 otrzymuje brzmienie:

Art. 22. 1. Jeżeli działalność władz polskiego związku sportowego narusza prawo lub
postanowienia statutu, minister właściwy do spraw kultury fizycznej, w zależności od
stopnia stwierdzonych nieprawidłowości, jest uprawniony do:
1) udzielenia władzom polskiego związku sportowego upomnienia i zażądania od nich
podjęcia działań mających na celu zapewnienie stanu zgodnego z prawem;
2) wstrzymania wykonania decyzji władz polskiego związku sportowego i wezwania ich
do jej zmiany lub uchylenia w określonym terminie;
3) uchylenia decyzji władz polskiego związku sportowego, o której mowa w pkt 2, w
przypadku niespełnienia przez związek żądania jej zmiany lub uchylenia;
4) zawieszenia w czynnościach władz polskiego związku sportowego i wyznaczenia
kuratora;
5) wystąpienia do sądu rejestrowego z wnioskiem o zastosowanie środka, o którym
mowa w art. 23 a ust. 1.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, minister właściwy do spraw kultury
fizycznej dokonuje w drodze decyzji.





2) Art. 23 otrzymuje brzmienie:

„Art. 23. 1. Kurator wyznaczony na podstawie art. 22 ust. 1 p. 4) zobowiązany jest do
przeprowadzenia w terminie 1 roku od dnia wyznaczenia wyboru nowych władz polskiego
związku sportowego.
2. Kuratorowi przysługują określone w statucie uprawnienia zawieszonych
w czynnościach władz polskiego związku sportowego.
3. Kuratorowi przysługuje wynagrodzenie, określone przez sąd, wypłacane z budżetu
polskiego związku sportowego, w którym pełni swoją funkcję.”

3) Po art. 23 dodaje się art. 23a w brzmieniu:

„Art. 23a. 1. Sąd na wniosek ministra właściwego do spraw kultury fizycznej może w
drodze postanowienia rozwiązać polski związek sportowy, jeżeli jego działalność
wykazuje rażące lub uporczywe naruszanie prawa albo postanowień statutu i nie ma
warunków do przywrócenia działalności zgodnej z prawem lub statutem.
2. W przypadku rozwiązania polskiego związku sportowego sąd:
1) zarządza jego likwidację, wyznaczając likwidatora, oraz w przypadku braku
stosownych postanowień statutu lub uchwały statutowych organów określa
przeznaczenie jego majątku;
2) wykreśla go z Krajowego Rejestru Sądowego.


Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.






Uzasadnienie

Obecne realia szeroko pojmowanego życia sportowego wymagają dokonania
zmian w zakresie nadzoru nad działalnością instytucji zarządzających sportem.
Mając powyższe na uwadze koniecznym wydaje się wprowadzenie nowych regulacji
prawnych.

Obecne uregulowania prawne dają kompetencje zarówno do zawieszenia
w czynnościach władz jak również rozwiązania polskiego związku sportowego
wyłącznie sądowi, który może podjąć powyższe kroki prawne na wniosek ministra
właściwego do spraw kultury fizycznej.

Wnioskodawcy proponują rozdzielić uprawnienia do zawieszenia
w czynnościach władz polskiego związku sportowego oraz do jego rozwiązania
pomiędzy ministra właściwego do spraw kultury fizycznej oraz sąd. Uzasadnieniem
takiego rozwiązania jest okoliczność, że sąd powszechny istotnie powinien
weryfikować kwestie dotyczące przepisów prawa i statutów, i wobec tak poważnych
nieprawidłowości, stosować sankcję w postaci rozwiązania związku; natomiast
minister właściwy do spraw kultury fizycznej powinien mieć możliwość bieżącego
reagowania na naruszenie prawa przez władze związku sportowego. W tej sytuacji
stosowana autonomicznie przez ministra do spraw kultury fizycznej sankcja będzie
miała mniejszą wagę niż sankcja stosowana przez sąd, gdyż polegać będzie tylko na
wprowadzeniu kuratora celem dokonania wyborów nowych władz.

Zgodnie z proponowanymi zmianami minister właściwy do spraw kultury
fizycznej będzie miał prawo do zawieszenia w czynnościach władz polskiego związku
sportowego i wyznaczenie w jego miejsce kuratora. Warunkiem uzasadniającym
skorzystanie z powyższego uprawnienia będzie naruszanie prawa lub postanowień
statutu. W razie skorzystania przez ministra z prawa zawieszenia władz związku
będzie on zobowiązany do jednoczesnego wyznaczenia kuratora. Powołanie kuratora
następuje w ściśle określonym celu, jakim jest wybór nowych władz polskiego
związku sportowego. Wydłuża się termin jaki kurator będzie miał na wybór nowych
władz z 6 miesięcy do 1 roku.

Wnioskodawcy proponują dodanie art. 23a, który pozostawia możliwość
rozwiązania związku sportowego w trybie sądowym. Przepis ten przewiduje, że jeśli
działalność polskiego związku sportowego wykazuje rażące lub uporczywe naruszanie
prawa albo postanowień statutu i nie ma warunków do przywrócenia działalności
zgodnej z prawem lub statutem sąd na wniosek ministra właściwego do spraw kultury
fizycznej będzie mógł wydać postanowienie o rozwiązaniu polskiego związku
sportowego. Jest to rozwiązanie tożsame z obecnie obowiązującą ustawą o sporcie, od
której odróżnia je przekazanie kompetencji do wyznaczenia kuratora w związku
ministrowi właściwemu do spraw kultury fizycznej.

Efektem wprowadzenia proponowanych zmian będzie efektywniejsze
prowadzenie czynności nadzorczych nad polskimi związkami sportowymi.

Wejście w życie niniejszego projektu nie wywołuje skutków finansowych dla
budżetu państwa ani dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Projekt ustawy wywołuje pozytywne skutki społeczno-gospodarcze oraz nie jest
sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: