Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 740
- Data wpłynięcia: 2012-09-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
- data uchwalenia: 2013-03-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455
740-cz-II
Powyższe zagadnienia są obecnie regulowane przepisami art. 77 ust. 1 ustawy
z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849, z późn.
zm.).
Projektowane rozporządzenie w porównaniu do obowiązujących regulacji
zmienia minimalną odległość od śródlądowych wód powierzchniowych i rowów
w jakiej można wykonywać zabiegi ochrony roślin sprzętem naziemnym, z 20 m do 1
m w przypadku opryskiwaczy ciągnikowych i samobieżnych polowych oraz z 20 m do
3 m w przypadku opryskiwaczy sadowniczych.
Wynika to z faktu, że takie odległości są przyjmowane jako minimalne odległości
wykonywania zabiegów ochrony roślin w ustanowionych na poziomie UE wytycznych
(tzw. wytyczne grupy FOCUS) wykorzystywanych w Polsce do oceny stopnia
zagrożenia stwarzanego przez zabieg ochrony roślin dla środowiska wodnego.
W przypadku, gdy z oceny ryzyka wynikać będzie, że bezpieczeństwo zabiegów
wymaga zastosowania szerszej strefy buforowej, wartość ta będzie podawana na
etykiecie środka ochrony roślin. Przyjęcie projektowanego rozwiązania nie
spowoduje więc wzrostu zagrożenia dla środowiska wodnego.
Zrezygnowano z zakazu stosowania środków ochrony roślin w odległości
mniejszej niż 20 m od stanowisk roślin objętych ochroną gatunkową. Zakaz taki
w praktyce uniemożliwia całkowicie ochronę lasów. Zrezygnowano także z zakazu
stosowania środków ochrony roślin w odległości mniejszej niż 20 m od plantacji roślin
zielarskich, rezerwatów przyrody i parków narodowych, a także od granicy
wewnętrznego terenu ochrony pośredniej ujęcia wody.
Utrzymany został zakaz stosowania środków ochrony roślin w odległości
mniejszej niż 3 m od krawędzi dróg publicznych, a także w odległości mniejszej niż
20 m od pasiek.
Wprowadzony został zakaz stosowania środków ochrony roślin w odległości
mniejszej niż 1 m w przypadku opryskiwaczy polowych i mniejszej niż 3 m
w przypadku opryskiwaczy sadowniczych, od terenów nieużytkowanych rolniczo,
innych niż opisane powyżej. Wynika to z faktu, że takie odległości są przyjmowane
jako minimalne odległości wykonywania zabiegów ochrony roślin w ustanowionych
na poziomie UE wytycznych wykorzystywanych w Polsce do oceny stopnia
zagrożenia stwarzanego przez zabieg ochrony roślin dla roślin lub pożytecznych
bezkręgowców nie będących celem zabiegu. W przypadku, gdy z oceny ryzyka
5
wynikać będzie, że bezpieczeństwo zabiegów wymaga zastosowania szerszej strefy
buforowej, wartość ta będzie podawana na etykiecie środka ochrony roślin.
Zmniejszono z 500 m do 100 m odległość w jakiej można stosować środki
ochrony roślin sprzętem agrolotniczym przeznaczonym do stosowania środków
ochrony roślin, od miejsc lub obiektów, tj. krawędź jezdni dróg publicznych, pasieka,
śródlądowe wody powierzchniowe i rowy w rozumieniu przepisów – Prawo wodne,
przy kierunku wiatru wiejącym w stronę tych obiektów. Przy kierunku wiatru innym niż
określony powyżej zmniejszono odległość w jakiej można stosować środki ochrony
roślin sprzętem agrolotniczym przeznaczonym do stosowania środków ochrony
roślin, do 20 m w przypadku sprzętu agrolotniczego, przeznaczonego do stosowania
środków ochrony roślin, montowanego na samolocie i do 15 m w przypadku sprzętu
agrolotniczego, przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin,
montowanego na śmigłowcu.
Projektowane rozporządzenie w porównaniu do obowiązujących regulacji
zmienia wartość maksymalnej prędkości wiatru, przy jakiej można wykonywać
zabiegi ochrony roślin z 3 m/s na 4 m/s. Zgodnie z opinią jednostek naukowo-
-badawczych przy obecnej technice ochrony roślin możliwe jest bowiem bezpieczne
wykonywanie zabiegów przy takiej prędkości wiatru.
Utrzymany został zakaz stosowania środków ochrony roślin sprzętem
agrolotniczym przy wilgotności względnej powietrza mniejszej niż 60%.
Zmniejszono minimalną powierzchnię na jakiej można stosować środki ochrony
roślin sprzętem agrolotniczym z 5 ha do 3 ha. Precyzyjne stosowanie środków
ochrony roślin dzięki specjalnej aparaturze GPS pozwala na bezpieczne wykonanie
zabiegu na mniejszej powierzchni.
Proponuje się zawarcie w § 6 projektowanego rozporządzenia przepisu
przejściowego, zgodnie z którym środki ochrony roślin, dla których zostało wydane
zezwolenie na wprowadzanie do obrotu przed dniem wejścia w życie projektowanego
rozporządzenia i których etykieta nie określa minimalnej odległości od miejsc lub
obiektów, wskazanych w § 2 ust. 1 pkt 2 lub pkt 3 projektowanego rozporządzenia,
po uwzględnieniu których można stosować te środki, można będzie stosować przy
użyciu opryskiwaczy ciągnikowych i samobieżnych polowych lub sadowniczych,
jeżeli miejsce stosowania tych środków jest oddalone o co najmniej 20 od tych miejsc
lub obiektów. Przepis ten zachowuje dotychczasowe wymagania wynikające
z przepisów art. 77 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie
6
roślin, w odniesieniu dla środków ochrony roślin, dla których nie została
przeprowadzona ocena uzasadniająca umożliwienie ich stosowania w odległości
mniejszej niż 20 m od cieków wodnych i obszarów niewykorzystywanych rolniczo.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem
1 stycznia 2014 r. Z dniem 1 stycznia 2014 r. uchylone zostaną bowiem przepisami
ustawy z dnia … o środkach ochrony roślin przepisy art. 77 ust. 1 ustawy z dnia
18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin, regulujące zagadnienia objęte przepisami
projektowanego rozporządzenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Uni Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie wdraża częściowo postanowienia dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r.
ustanawiającej ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego
stosowania pestycydów i w związku z powyższym jego projekt nie podlega
procedurze notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.),
projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa Rozwoju Wsi.
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty objęte projektowanym rozporządzeniem
Projektowane rozporządzenie dotyczy podmiotów stosujących środki ochrony roślin.
2. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych,
w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek
pracy.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki, ani na przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.
6. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z organizacjami społeczno-
-zawodowymi hodowców roślin i instytucjami działającymi w obszarze regulowanym
rozporządzeniem, między innymi z: Business Centre Club, Federacją Związków
Pracodawców, Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Federacją Branżowych Związków
Producentów Rolnych, Forum Związków Zawodowych, Konfederacją Pracodawców
Polskich, Krajową Radą Izb Rolniczych, Krajową Sekcją Pracowników Ochrony
Roślin przy Zarządzie Głównym Związków Zawodowych Pracowników Rolnictwa RP,
Krajowym Związkiem Producentów Nasion Ogrodniczych i Materiału Szkółkarskiego,
Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Niezależnym
Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych „Solidarność”,
Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność”, Ogólnopolskim
Porozumieniem Związków Zawodowych, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków
Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych, Polską Izbą Nasienną, Polską
8
Konfederacją Pracodawców Prywatnych, Polskim Związkiem Ogrodniczym, Sekcją
Krajową Pracowników Administracji Rządowej i Samorządowej NSZZ „Solidarność”,
Związkiem Rzemiosła Polskiego, Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe
Młodych Rolników, Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa RP, Związkiem
Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”, Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”,
Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczypospolitej „Solidarni” oraz Zrzeszeniem
Producentów Nasion Ogrodniczych, Materiału Szkółkarskiego i Grzybów „SOGNAS”.
19/08/KC
9
z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849, z późn.
zm.).
Projektowane rozporządzenie w porównaniu do obowiązujących regulacji
zmienia minimalną odległość od śródlądowych wód powierzchniowych i rowów
w jakiej można wykonywać zabiegi ochrony roślin sprzętem naziemnym, z 20 m do 1
m w przypadku opryskiwaczy ciągnikowych i samobieżnych polowych oraz z 20 m do
3 m w przypadku opryskiwaczy sadowniczych.
Wynika to z faktu, że takie odległości są przyjmowane jako minimalne odległości
wykonywania zabiegów ochrony roślin w ustanowionych na poziomie UE wytycznych
(tzw. wytyczne grupy FOCUS) wykorzystywanych w Polsce do oceny stopnia
zagrożenia stwarzanego przez zabieg ochrony roślin dla środowiska wodnego.
W przypadku, gdy z oceny ryzyka wynikać będzie, że bezpieczeństwo zabiegów
wymaga zastosowania szerszej strefy buforowej, wartość ta będzie podawana na
etykiecie środka ochrony roślin. Przyjęcie projektowanego rozwiązania nie
spowoduje więc wzrostu zagrożenia dla środowiska wodnego.
Zrezygnowano z zakazu stosowania środków ochrony roślin w odległości
mniejszej niż 20 m od stanowisk roślin objętych ochroną gatunkową. Zakaz taki
w praktyce uniemożliwia całkowicie ochronę lasów. Zrezygnowano także z zakazu
stosowania środków ochrony roślin w odległości mniejszej niż 20 m od plantacji roślin
zielarskich, rezerwatów przyrody i parków narodowych, a także od granicy
wewnętrznego terenu ochrony pośredniej ujęcia wody.
Utrzymany został zakaz stosowania środków ochrony roślin w odległości
mniejszej niż 3 m od krawędzi dróg publicznych, a także w odległości mniejszej niż
20 m od pasiek.
Wprowadzony został zakaz stosowania środków ochrony roślin w odległości
mniejszej niż 1 m w przypadku opryskiwaczy polowych i mniejszej niż 3 m
w przypadku opryskiwaczy sadowniczych, od terenów nieużytkowanych rolniczo,
innych niż opisane powyżej. Wynika to z faktu, że takie odległości są przyjmowane
jako minimalne odległości wykonywania zabiegów ochrony roślin w ustanowionych
na poziomie UE wytycznych wykorzystywanych w Polsce do oceny stopnia
zagrożenia stwarzanego przez zabieg ochrony roślin dla roślin lub pożytecznych
bezkręgowców nie będących celem zabiegu. W przypadku, gdy z oceny ryzyka
5
wynikać będzie, że bezpieczeństwo zabiegów wymaga zastosowania szerszej strefy
buforowej, wartość ta będzie podawana na etykiecie środka ochrony roślin.
Zmniejszono z 500 m do 100 m odległość w jakiej można stosować środki
ochrony roślin sprzętem agrolotniczym przeznaczonym do stosowania środków
ochrony roślin, od miejsc lub obiektów, tj. krawędź jezdni dróg publicznych, pasieka,
śródlądowe wody powierzchniowe i rowy w rozumieniu przepisów – Prawo wodne,
przy kierunku wiatru wiejącym w stronę tych obiektów. Przy kierunku wiatru innym niż
określony powyżej zmniejszono odległość w jakiej można stosować środki ochrony
roślin sprzętem agrolotniczym przeznaczonym do stosowania środków ochrony
roślin, do 20 m w przypadku sprzętu agrolotniczego, przeznaczonego do stosowania
środków ochrony roślin, montowanego na samolocie i do 15 m w przypadku sprzętu
agrolotniczego, przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin,
montowanego na śmigłowcu.
Projektowane rozporządzenie w porównaniu do obowiązujących regulacji
zmienia wartość maksymalnej prędkości wiatru, przy jakiej można wykonywać
zabiegi ochrony roślin z 3 m/s na 4 m/s. Zgodnie z opinią jednostek naukowo-
-badawczych przy obecnej technice ochrony roślin możliwe jest bowiem bezpieczne
wykonywanie zabiegów przy takiej prędkości wiatru.
Utrzymany został zakaz stosowania środków ochrony roślin sprzętem
agrolotniczym przy wilgotności względnej powietrza mniejszej niż 60%.
Zmniejszono minimalną powierzchnię na jakiej można stosować środki ochrony
roślin sprzętem agrolotniczym z 5 ha do 3 ha. Precyzyjne stosowanie środków
ochrony roślin dzięki specjalnej aparaturze GPS pozwala na bezpieczne wykonanie
zabiegu na mniejszej powierzchni.
Proponuje się zawarcie w § 6 projektowanego rozporządzenia przepisu
przejściowego, zgodnie z którym środki ochrony roślin, dla których zostało wydane
zezwolenie na wprowadzanie do obrotu przed dniem wejścia w życie projektowanego
rozporządzenia i których etykieta nie określa minimalnej odległości od miejsc lub
obiektów, wskazanych w § 2 ust. 1 pkt 2 lub pkt 3 projektowanego rozporządzenia,
po uwzględnieniu których można stosować te środki, można będzie stosować przy
użyciu opryskiwaczy ciągnikowych i samobieżnych polowych lub sadowniczych,
jeżeli miejsce stosowania tych środków jest oddalone o co najmniej 20 od tych miejsc
lub obiektów. Przepis ten zachowuje dotychczasowe wymagania wynikające
z przepisów art. 77 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie
6
roślin, w odniesieniu dla środków ochrony roślin, dla których nie została
przeprowadzona ocena uzasadniająca umożliwienie ich stosowania w odległości
mniejszej niż 20 m od cieków wodnych i obszarów niewykorzystywanych rolniczo.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem
1 stycznia 2014 r. Z dniem 1 stycznia 2014 r. uchylone zostaną bowiem przepisami
ustawy z dnia … o środkach ochrony roślin przepisy art. 77 ust. 1 ustawy z dnia
18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin, regulujące zagadnienia objęte przepisami
projektowanego rozporządzenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Uni Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie wdraża częściowo postanowienia dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r.
ustanawiającej ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego
stosowania pestycydów i w związku z powyższym jego projekt nie podlega
procedurze notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.),
projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa Rozwoju Wsi.
7
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty objęte projektowanym rozporządzeniem
Projektowane rozporządzenie dotyczy podmiotów stosujących środki ochrony roślin.
2. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych,
w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek
pracy.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki, ani na przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.
6. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z organizacjami społeczno-
-zawodowymi hodowców roślin i instytucjami działającymi w obszarze regulowanym
rozporządzeniem, między innymi z: Business Centre Club, Federacją Związków
Pracodawców, Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Federacją Branżowych Związków
Producentów Rolnych, Forum Związków Zawodowych, Konfederacją Pracodawców
Polskich, Krajową Radą Izb Rolniczych, Krajową Sekcją Pracowników Ochrony
Roślin przy Zarządzie Głównym Związków Zawodowych Pracowników Rolnictwa RP,
Krajowym Związkiem Producentów Nasion Ogrodniczych i Materiału Szkółkarskiego,
Krajowym Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Niezależnym
Samorządnym Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych „Solidarność”,
Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym „Solidarność”, Ogólnopolskim
Porozumieniem Związków Zawodowych, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków
Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych, Polską Izbą Nasienną, Polską
8
Konfederacją Pracodawców Prywatnych, Polskim Związkiem Ogrodniczym, Sekcją
Krajową Pracowników Administracji Rządowej i Samorządowej NSZZ „Solidarność”,
Związkiem Rzemiosła Polskiego, Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe
Młodych Rolników, Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa RP, Związkiem
Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”, Związkiem Zawodowym Rolników „Ojczyzna”,
Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczypospolitej „Solidarni” oraz Zrzeszeniem
Producentów Nasion Ogrodniczych, Materiału Szkółkarskiego i Grzybów „SOGNAS”.
19/08/KC
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
740-cz-II
› Pobierz plik
-
740-cz-I
› Pobierz plik