Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 740
- Data wpłynięcia: 2012-09-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
- data uchwalenia: 2013-03-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455
740-cz-I
regulowanej w zakresie wprowadzania do
obrotu lub konfekcjonowania środków
ochrony roślin, w tym kontrola podmiotów
prowadzących działalność w tym zakresie;”
[…]
7) kontrola wprowadzania do obrotu środków
ochrony roślin;”
Art. 85
Art. 85. Przedsiębiorców wpisanych do
rejestru, o którym mowa w art. 64 ust. 1
ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie
roślin, wojewódzki inspektor wpisuje się z
urzędu do rejestru, o którym mowa w art. 25
ust. 1 niniejszej ustawy.
Art. 86
Art. 86. Producent środka ochrony roślin,
który uzyskał zezwolenie na wprowadzanie
danego środka ochrony roślin do obrotu, i
który w dniu wejścia w życie niniejszej
ustawy prowadzi działalność gospodarczą w
zakresie zbywania środków ochrony roślin
ostatecznemu nabywcy bez wpisu do rejestru,
o którym mowa w art. 64 ust. 1 ustawy z dnia
18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin, traci
prawo do prowadzenia tej działalności, jeżeli
w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy nie złoży wniosku o wpis do
48
rejestru przedsiębiorców, o którym mowa w
art. 25 ust. 1 niniejszej ustawy.
Art. 88
Art. 88. Do dnia 25 listopada 2015 r.
przepisy art. 28 oraz art. 76 ust. 1 pkt 6
stosuje się wyłącznie do zbywania środków
ochrony
roślin
klasyfikowanych z
uwzględnieniem art. 61 rozporządzenia nr
1272/2008.
Art. 7
Informowanie i podnoszenie świadomości
1. Państwa członkowskie podejmują środki mające na celu T
Art. 47 Art. 47. 1. Minister właściwy do spraw
informowanie ogółu społeczeństwa oraz wspieranie i
ust. 1 i rolnictwa opracowuje krajowy plan działania
ułatwianie dostarczania informacji i programów na rzecz
ust. 4
na rzecz ograniczenia ryzyka związanego ze
podnoszenia świadomości oraz dostępności dla ogółu
stosowaniem środków ochrony roślin, zwany
społeczeństwa dokładnych i wyważonych informacji o
dalej
„krajowym
planem
działania”,
pestycydach, w szczególności informacji dotyczących
uwzględniając
w
szczególności
wynikających z ich stosowania zagrożeń oraz
uwarunkowania krajowe w zakresie produkcji
potencjalnych ostrych i przewlekłych skutków dla zdrowia
roślinnej oraz stosowania środków ochrony
ludzi, dla organizmów niebędących celem zwalczania i dla
roślin, a także mając na względzie skutki
środowiska, oraz mające na celu stosowanie
ujętych w tym planie działań na zdrowie ludzi,
alternatywnych środków niechemicznych.
ochronę środowiska oraz warunki społeczno-
2.
Państwa
członkowskie
ustanawiają
systemy T
gospodarcze.
gromadzenia informacji o przypadkach ostrych zatruć
4. Krajowy plan działania określa w
pestycydami oraz, w stosownych przypadkach, o
szczególności:
przewlekłych objawach zatruć wśród osób, które mogą być
1) cele, jakie należy osiągnąć w zakresie
narażone na regularny kontakt z pestycydami, takich jak
ograniczenia
ryzyka
związanego
ze
operatorzy, pracownicy sektora rolnego lub osoby
stosowaniem środków ochrony roślin dla
49
mieszkające w pobliżu obszarów, na których są stosowane
zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska,
pestycydy.
w tym przestrzegania wymagań integrowanej
ochrony
roślin
przez
użytkowników
profesjonalnych, upowszechniania stosowania
metod niechemicznych oraz ograniczania
zależności produkcji roślinnej od stosowania
chemicznych środków ochrony roślin, a także
upowszechniania
wiedzy
dotyczącej
bezpiecznego stosowania środków ochrony
roślin;
2) harmonogram osiągania celów, o których
mowa w pkt 1;
3) działania jakie powinny być podejmowane
w celu osiągania celów, o których mowa w
pkt 1;
4) podmioty odpowiedzialne za prowadzenie
monitorowania osiągania celów, o których
mowa w pkt 1, oraz sposób prowadzenia tego
monitorowania;
5) wskaźniki służące do oceny ryzyka
związanego ze stosowaniem środków ochrony
roślin dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla
środowiska, w tym dotyczące zużycia
środków
ochrony
roślin
i
sposób
udostępniania wyników oceny tego ryzyka
opinii publicznej.
50
Art. 73
Art.
73.
Urząd obsługujący ministra
właściwego do spraw rolnictwa gromadzi
informacje o zatruciach ludzi środkami
ochrony roślin.
Art. 74
Art. 74. Minister właściwy do spraw
rolnictwa udostępnia informacje dotyczące
środków ograniczających ryzyko związane ze
stosowaniem środków ochrony roślin dla
zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska
na stronie internetowej administrowanej przez
urząd obsługujący ministra właściwego do
spraw rolnictwa.
Art. 109
Art. 109. Ustawa wchodzi w życie po
pkt 1
upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z
wyjątkiem:
1) przepisów art. 73 i art. 74, które wchodzą
w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.;
3. Aby zwiększyć porównywalność informacji, Komisja we N
współpracy z państwami członkowskimi opracuje do dnia
14 grudnia 2012 r. dokument strategiczny zawierający
wytyczne w sprawie monitorowania i badania wpływu
stosowania pestycydów na zdrowie ludzi i na środowisko.
Art. 8
Kontrola sprzętu znajdującego się w użyciu
1. Państwa członkowskie zapewniają regularną kontrolę T
Art. 3
Art. 3.
profesjonalnie używanego sprzętu do aplikacji pestycydów.
ust. 2
[…]
51
Okres pomiędzy kolejnymi kontrolami do roku 2020 nie
2. Główny Inspektor Ochrony Roślin i
przekracza pięciu lat, a po tej dacie – trzech lat.
Nasiennictwa, zwany dalej „Głównym
2. Do dnia 14 grudnia 2016 r. państwa członkowskie T
Inspektorem”, jest organem właściwym do
zapewniają przeprowadzenie kontroli sprzętu do aplikacji
przekazywania Komisji Europejskiej
pestycydów przynajmniej raz. Po tej dacie w użyciu
informacji o wdrożeniu systemu kontroli
profesjonalnym znajduje się wyłącznie sprzęt do aplikacji
sprzętu przeznaczonego do stosowania
pestycydów, którego kontrola zakończyła się wynikiem
środków ochrony roślin.
pozytywnym.
Art. 48
Art. 48. 1. Do zabiegu z zastosowaniem
Nowy sprzęt poddawany jest kontroli co najmniej raz w
środków ochrony roślin używa się sprzętu
okresie 5 lat od zakupu.
przeznaczonego do stosowania środków
3. W drodze odstępstwa od ust. 1 i 2 i po przeprowadzeniu N
ochrony roślin, który:
oceny ryzyka dla zdrowia ludzi i dla środowiska, w tym
1) użyty zgodnie z przeznaczeniem nie
oceny skali wykorzystania sprzętu, państwa członkowskie
stwarza zagrożenia dla zdrowia ludzi, zwierząt
mogą:
oraz dla środowiska;
a) stosować różne harmonogramy i różną częstotliwość
2) jest sprawny technicznie i skalibrowany,
kontroli sprzętu aplikującego pestycydy inaczej niż w
tak aby zapewnić prawidłowe stosowanie
postaci oprysku, ręcznego sprzętu do aplikacji pestycydów
środków ochrony roślin.
lub opryskiwaczy plecakowych oraz dodatkowego osprzętu
2. Sprzęt przeznaczony do stosowania
do aplikacji pestycydów, wykorzystywanego na bardzo
środków ochrony roślin, będący w
niewielką skalę, który powinien zostać ujęty w krajowych
użytkowaniu
przez
użytkowników
planach działania przewidzianych w art. 4.
profesjonalnych, który w przypadku braku
Następującego dodatkowego osprzętu do aplikacji
sprawności technicznej może stwarzać
pestycydów w żadnym przypadku nie uważa się za sprzęt
szczególne zagrożenie dla zdrowia ludzi,
wykorzystywany na bardzo niewielką skalę:
zwierząt lub dla środowiska, poddaje się
(i) osprzętu do oprysków montowanego na pojazdach
okresowym badaniom w celu potwierdzenia
szynowych lub statkach powietrznych;
tej sprawności.
52
Dokumenty związane z tym projektem:
-
740-cz-II
› Pobierz plik
-
740-cz-I
› Pobierz plik