Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 740
- Data wpłynięcia: 2012-09-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
- data uchwalenia: 2013-03-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455
740-cz-I
sprawie wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin
gospodarcze.
(1), które w momencie ponownego zatwierdzania na mocy
2. Minister właściwy do spraw rolnictwa
rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 nie będą spełniać
zapewnia
udział
społeczeństwa
w
kryteriów istotnych dla ich zatwierdzenia określonych w
opracowywaniu krajowego planu działania.
załączniku II, pkt 3.6–3.8 do tego rozporządzenia.
3. Minister właściwy do spraw rolnictwa przy
Na podstawie takich wskaźników i uwzględniając w
opracowywaniu krajowego planu działania
stosownych przypadkach osiągnięte już przed przyjęciem
zasięga opinii ministra właściwego do spraw
niniejszej dyrektywy cele w zakresie ograniczenia
zdrowia i ministra właściwego do spraw
zagrożenia lub stosowania, ustanawiane są także
środowiska.
harmonogramy i cele dla ograniczenia stosowania, w
4. Krajowy plan działania określa w
szczególności jeśli ograniczenie stosowania jest
szczególności:
odpowiednim sposobem, by doprowadzić do ograniczenia
1) cele, jakie należy osiągnąć w zakresie
zagrożenia w odniesieniu do kwestii priorytetowych
ograniczenia
ryzyka
związanego
ze
określonych w art. 15 ust. 2 lit. c). Cele te mogą być
stosowaniem środków ochrony roślin dla
pośrednie lub ostateczne. Państwa członkowskie podejmują
zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska,
wszelkie niezbędne środki, by osiągnąć te cele.
w tym przestrzegania wymagań integrowanej
Podczas opracowywania i przeglądu krajowych planów
ochrony
roślin
przez
użytkowników
działania państwa członkowskie uwzględniają zdrowotny,
profesjonalnych, upowszechniania stosowania
społeczny, gospodarczy i środowiskowy wpływ
metod niechemicznych oraz ograniczania
planowanych środków, a także szczególne uwarunkowania
zależności produkcji roślinnej od stosowania
krajowe, regionalne i lokalne oraz wszystkie
chemicznych środków ochrony roślin, a także
zainteresowane grupy. Państwa członkowskie opisują w
upowszechniania
wiedzy
dotyczącej
swoich krajowych planach działania, w jaki sposób będą
bezpiecznego stosowania środków ochrony
wdrażały środki zgodnie z art. 5–15, by osiągnąć cele, o
roślin;
których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu.
2) harmonogram osiągania celów, o których
Krajowe plany działania uwzględniają plany przewidziane
mowa w pkt 1;
8
na mocy innych przepisów wspólnotowych dotyczących
3) działania jakie powinny być podejmowane
stosowania pestycydów, np. środki zaplanowane na
w celu osiągania celów, o których mowa w
podstawie dyrektywy 2000/60/WE.
pkt 1;
2. Do dnia 14 grudnia 2012 r. państwa członkowskie T
4) podmioty odpowiedzialne za prowadzenie
przekazują krajowe plany działania Komisji i innym
monitorowania osiągania celów, o których
państwom członkowskim. Krajowe plany działania poddaje
mowa w pkt 1, oraz sposób prowadzenia tego
się przeglądowi przynajmniej co pięć lat, a wszelkie istotne
monitorowania;
zmiany w krajowych planach działania są bezzwłocznie
5) wskaźniki służące do oceny ryzyka
zgłaszane Komisji.
związanego ze stosowaniem środków ochrony
roślin dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla
środowiska, w tym dotyczące zużycia
środków
ochrony
roślin
i
sposób
udostępniania wyników oceny tego ryzyka
opinii publicznej.
5. Minister właściwy do spraw rolnictwa
ogłasza, w drodze obwieszczenia, krajowy
plan działania w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
6. Minister właściwy do spraw rolnictwa:
1) przekazuje krajowy plan działania Komisji
Europejskiej
i
innym
państwom
członkowskim Unii Europejskiej;
2) dokonuje przeglądu krajowego planu
działania w odstępach czasu nie dłuższych niż
5 lat;
3) w przypadku niezrealizowania lub
9
zagrożenia niezrealizowania celów, o których
mowa w ust. 2 pkt 1, dokonuje zmiany
3. Do dnia 14 grudnia 2014 r. Komisja przedstawia N
krajowego planu działania.
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie
7. Do zmian krajowego planu działania stosuje
dotyczące informacji przekazanych przez państwa
się odpowiednio przepisy ust. 1-5 i ust. 6 pkt
członkowskie w odniesieniu do krajowych planów
1.
działania. Sprawozdanie obejmuje wykorzystywane
metody i konsekwencje dotyczące ustanowienia różnego
rodzaju celów w zakresie ograniczenia zagrożeń i
stosowania pestycydów.
Do dnia 14 grudnia 2018 r. Komisja przedstawia
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie
dotyczące doświadczeń zgromadzonych przez państwa
członkowskie w odniesieniu do realizacji celów krajowych,
ustanowionych zgodnie z ust. 1 dla osiągnięcia celów
niniejszej dyrektywy. Do sprawozdania tego załącza się, w
razie konieczności, odpowiednie wnioski legislacyjne.
4. Komisja udostępnia opinii publicznej za pośrednictwem N
strony internetowej informacje przekazane zgodnie z
ust. 2.
5. Do przygotowania i zmian krajowych planów działania N
zastosowanie mają przepisy o uczestnictwie opinii
publicznej ustanowione w art. 2 dyrektywy 2003/35/WE.
Art. 5
Szkolenia
1. Państwa członkowskie zapewniają wszystkim T
Art. 25 Art. 25. 1 Działalność gospodarcza w zakresie
użytkownikom profesjonalnym, dystrybutorom i doradcom
ust. 1,
wprowadzania środków ochrony roślin do
10
dostęp do odpowiednich szkoleń prowadzonych przez
ust. 2,
obrotu lub konfekcjonowania tych środków
podmioty wyznaczone przez właściwe organy. Dotyczy to
ust. 3 pkt jest działalnością regulowaną w rozumieniu
zarówno szkoleń początkowych, jak i uzupełniających,
1 lit. a i przepisów
o
swobodzie
działalności
mających na celu odpowiednio nabycie i aktualizację
pkt 2
gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru
wiedzy.
przedsiębiorców wykonujących działalność w
Szkolenia są zaplanowane tak, by zapewniały takim
zakresie wprowadzania środków ochrony
użytkownikom, dystrybutorom i doradcom zdobycie
roślin do obrotu lub konfekcjonowania tych
wystarczającej wiedzy dotyczącej tematów wymienionych
środków.
w załączniku I, z uwzględnieniem ich różnych ról i
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy producenta
obowiązków.
środka ochrony roślin, który uzyskał
2. Do dnia 14 grudnia 2013 r. państwa członkowskie T
zezwolenie na wprowadzanie danego środka
tworzą systemy certyfikacji i wyznaczają właściwe organy
ochrony roślin do obrotu, z tym że jeżeli
odpowiedzialne za ich wdrożenie. Minimalnym wymogiem
producent
ten
prowadzi
działalność
jest, by certyfikaty te stanowiły dowód wystarczającej
gospodarczą w zakresie zbywania środków
wiedzy na tematy wymienione w załączniku I zdobytej
ochrony roślin ostatecznemu nabywcy,
przez użytkowników profesjonalnych, dystrybutorów i
działalność w tym zakresie wymaga wpisu do
doradców w wyniku odbytego szkolenia lub w inny sposób.
rejestru, o którym mowa w ust. 1.
Systemy certyfikacji obejmują wymogi i procedury
3. Przedsiębiorca wykonujący działalność
dotyczące przyznawania, odnawiania i wycofywania
gospodarczą, o której mowa w ust. 1, w
certyfikatów.
zakresie obrotu środkami ochrony roślin, jest
obowiązany:
1) zapewnić, aby osoby dokonujące zbycia
środków ochrony roślin ostatecznemu
nabywcy:
a) ukończyły szkolenie w zakresie doradztwa
dotyczącego środków ochrony roślin w
11
Rzeczypospolitej Polskiej i posiadały
zaświadczenie o ukończeniu tego szkolenia, z
zastrzeżeniem art. 64 ust. 4,5,7 i 8, lub
b) nie wcześniej niż przed upływem 5 lat,
przed wykonywaniem tych czynności,
ukończyły szkolenie wymagane od osób
dokonujących zbycia środków ochrony roślin
w innym państwie członkowskim Unii
Europejskiej lub w państwie będącym stroną
umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, na podstawie przepisów
obowiązujących w tym państwie, i posiadają
dokument potwierdzający ukończenie tego
szkolenia lub przedstawiły inny dokument
wydany na podstawie przepisów
obowiązujących
w
tym
państwie,
potwierdzający uzyskanie uprawnień do
prowadzenia
działalności
w
zakresie
dokonywania zbycia środków ochrony roślin
ostatecznemu nabywcy,
[…]
2) w przypadku zbycia środków ochrony
roślin nabywcy innemu, niż wskazany w pkt
1, zapewnić możliwość bieżącej konsultacji z
osobą posiadającą kwalifikacje określone w
pkt 1 lit. a lub b , która będzie udzielała
12
gospodarcze.
(1), które w momencie ponownego zatwierdzania na mocy
2. Minister właściwy do spraw rolnictwa
rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 nie będą spełniać
zapewnia
udział
społeczeństwa
w
kryteriów istotnych dla ich zatwierdzenia określonych w
opracowywaniu krajowego planu działania.
załączniku II, pkt 3.6–3.8 do tego rozporządzenia.
3. Minister właściwy do spraw rolnictwa przy
Na podstawie takich wskaźników i uwzględniając w
opracowywaniu krajowego planu działania
stosownych przypadkach osiągnięte już przed przyjęciem
zasięga opinii ministra właściwego do spraw
niniejszej dyrektywy cele w zakresie ograniczenia
zdrowia i ministra właściwego do spraw
zagrożenia lub stosowania, ustanawiane są także
środowiska.
harmonogramy i cele dla ograniczenia stosowania, w
4. Krajowy plan działania określa w
szczególności jeśli ograniczenie stosowania jest
szczególności:
odpowiednim sposobem, by doprowadzić do ograniczenia
1) cele, jakie należy osiągnąć w zakresie
zagrożenia w odniesieniu do kwestii priorytetowych
ograniczenia
ryzyka
związanego
ze
określonych w art. 15 ust. 2 lit. c). Cele te mogą być
stosowaniem środków ochrony roślin dla
pośrednie lub ostateczne. Państwa członkowskie podejmują
zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska,
wszelkie niezbędne środki, by osiągnąć te cele.
w tym przestrzegania wymagań integrowanej
Podczas opracowywania i przeglądu krajowych planów
ochrony
roślin
przez
użytkowników
działania państwa członkowskie uwzględniają zdrowotny,
profesjonalnych, upowszechniania stosowania
społeczny, gospodarczy i środowiskowy wpływ
metod niechemicznych oraz ograniczania
planowanych środków, a także szczególne uwarunkowania
zależności produkcji roślinnej od stosowania
krajowe, regionalne i lokalne oraz wszystkie
chemicznych środków ochrony roślin, a także
zainteresowane grupy. Państwa członkowskie opisują w
upowszechniania
wiedzy
dotyczącej
swoich krajowych planach działania, w jaki sposób będą
bezpiecznego stosowania środków ochrony
wdrażały środki zgodnie z art. 5–15, by osiągnąć cele, o
roślin;
których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu.
2) harmonogram osiągania celów, o których
Krajowe plany działania uwzględniają plany przewidziane
mowa w pkt 1;
8
na mocy innych przepisów wspólnotowych dotyczących
3) działania jakie powinny być podejmowane
stosowania pestycydów, np. środki zaplanowane na
w celu osiągania celów, o których mowa w
podstawie dyrektywy 2000/60/WE.
pkt 1;
2. Do dnia 14 grudnia 2012 r. państwa członkowskie T
4) podmioty odpowiedzialne za prowadzenie
przekazują krajowe plany działania Komisji i innym
monitorowania osiągania celów, o których
państwom członkowskim. Krajowe plany działania poddaje
mowa w pkt 1, oraz sposób prowadzenia tego
się przeglądowi przynajmniej co pięć lat, a wszelkie istotne
monitorowania;
zmiany w krajowych planach działania są bezzwłocznie
5) wskaźniki służące do oceny ryzyka
zgłaszane Komisji.
związanego ze stosowaniem środków ochrony
roślin dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla
środowiska, w tym dotyczące zużycia
środków
ochrony
roślin
i
sposób
udostępniania wyników oceny tego ryzyka
opinii publicznej.
5. Minister właściwy do spraw rolnictwa
ogłasza, w drodze obwieszczenia, krajowy
plan działania w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
6. Minister właściwy do spraw rolnictwa:
1) przekazuje krajowy plan działania Komisji
Europejskiej
i
innym
państwom
członkowskim Unii Europejskiej;
2) dokonuje przeglądu krajowego planu
działania w odstępach czasu nie dłuższych niż
5 lat;
3) w przypadku niezrealizowania lub
9
zagrożenia niezrealizowania celów, o których
mowa w ust. 2 pkt 1, dokonuje zmiany
3. Do dnia 14 grudnia 2014 r. Komisja przedstawia N
krajowego planu działania.
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie
7. Do zmian krajowego planu działania stosuje
dotyczące informacji przekazanych przez państwa
się odpowiednio przepisy ust. 1-5 i ust. 6 pkt
członkowskie w odniesieniu do krajowych planów
1.
działania. Sprawozdanie obejmuje wykorzystywane
metody i konsekwencje dotyczące ustanowienia różnego
rodzaju celów w zakresie ograniczenia zagrożeń i
stosowania pestycydów.
Do dnia 14 grudnia 2018 r. Komisja przedstawia
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie
dotyczące doświadczeń zgromadzonych przez państwa
członkowskie w odniesieniu do realizacji celów krajowych,
ustanowionych zgodnie z ust. 1 dla osiągnięcia celów
niniejszej dyrektywy. Do sprawozdania tego załącza się, w
razie konieczności, odpowiednie wnioski legislacyjne.
4. Komisja udostępnia opinii publicznej za pośrednictwem N
strony internetowej informacje przekazane zgodnie z
ust. 2.
5. Do przygotowania i zmian krajowych planów działania N
zastosowanie mają przepisy o uczestnictwie opinii
publicznej ustanowione w art. 2 dyrektywy 2003/35/WE.
Art. 5
Szkolenia
1. Państwa członkowskie zapewniają wszystkim T
Art. 25 Art. 25. 1 Działalność gospodarcza w zakresie
użytkownikom profesjonalnym, dystrybutorom i doradcom
ust. 1,
wprowadzania środków ochrony roślin do
10
dostęp do odpowiednich szkoleń prowadzonych przez
ust. 2,
obrotu lub konfekcjonowania tych środków
podmioty wyznaczone przez właściwe organy. Dotyczy to
ust. 3 pkt jest działalnością regulowaną w rozumieniu
zarówno szkoleń początkowych, jak i uzupełniających,
1 lit. a i przepisów
o
swobodzie
działalności
mających na celu odpowiednio nabycie i aktualizację
pkt 2
gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru
wiedzy.
przedsiębiorców wykonujących działalność w
Szkolenia są zaplanowane tak, by zapewniały takim
zakresie wprowadzania środków ochrony
użytkownikom, dystrybutorom i doradcom zdobycie
roślin do obrotu lub konfekcjonowania tych
wystarczającej wiedzy dotyczącej tematów wymienionych
środków.
w załączniku I, z uwzględnieniem ich różnych ról i
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy producenta
obowiązków.
środka ochrony roślin, który uzyskał
2. Do dnia 14 grudnia 2013 r. państwa członkowskie T
zezwolenie na wprowadzanie danego środka
tworzą systemy certyfikacji i wyznaczają właściwe organy
ochrony roślin do obrotu, z tym że jeżeli
odpowiedzialne za ich wdrożenie. Minimalnym wymogiem
producent
ten
prowadzi
działalność
jest, by certyfikaty te stanowiły dowód wystarczającej
gospodarczą w zakresie zbywania środków
wiedzy na tematy wymienione w załączniku I zdobytej
ochrony roślin ostatecznemu nabywcy,
przez użytkowników profesjonalnych, dystrybutorów i
działalność w tym zakresie wymaga wpisu do
doradców w wyniku odbytego szkolenia lub w inny sposób.
rejestru, o którym mowa w ust. 1.
Systemy certyfikacji obejmują wymogi i procedury
3. Przedsiębiorca wykonujący działalność
dotyczące przyznawania, odnawiania i wycofywania
gospodarczą, o której mowa w ust. 1, w
certyfikatów.
zakresie obrotu środkami ochrony roślin, jest
obowiązany:
1) zapewnić, aby osoby dokonujące zbycia
środków ochrony roślin ostatecznemu
nabywcy:
a) ukończyły szkolenie w zakresie doradztwa
dotyczącego środków ochrony roślin w
11
Rzeczypospolitej Polskiej i posiadały
zaświadczenie o ukończeniu tego szkolenia, z
zastrzeżeniem art. 64 ust. 4,5,7 i 8, lub
b) nie wcześniej niż przed upływem 5 lat,
przed wykonywaniem tych czynności,
ukończyły szkolenie wymagane od osób
dokonujących zbycia środków ochrony roślin
w innym państwie członkowskim Unii
Europejskiej lub w państwie będącym stroną
umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, na podstawie przepisów
obowiązujących w tym państwie, i posiadają
dokument potwierdzający ukończenie tego
szkolenia lub przedstawiły inny dokument
wydany na podstawie przepisów
obowiązujących
w
tym
państwie,
potwierdzający uzyskanie uprawnień do
prowadzenia
działalności
w
zakresie
dokonywania zbycia środków ochrony roślin
ostatecznemu nabywcy,
[…]
2) w przypadku zbycia środków ochrony
roślin nabywcy innemu, niż wskazany w pkt
1, zapewnić możliwość bieżącej konsultacji z
osobą posiadającą kwalifikacje określone w
pkt 1 lit. a lub b , która będzie udzielała
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
740-cz-II
› Pobierz plik

-
740-cz-I
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei