Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny
projekt dotyczy stworzenia podstawy prawnej umożliwiającej uzyskanie przez przedsiębiorcę przesyłowego tytułu prawnego do korzystania z urządzeń, których koszty budowy poniosła inna osoba
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 74
- Data wpłynięcia: 2011-12-07
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
74
Telekomunikacji, Izbie
Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, Polskiej Izbie Komunikacji Elektronicznej,
Krajowej Izbie Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, Polskiej Konfederacji
Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”.
Uwagi do projektu zgłosiły Krajowa Rada Notarialna, Krajowa Rada Radców
Prawnych oraz następujące organizacje przedsiębiorców: Izba Gospodarcza
„Ciepłownictwo Polskie”, Izba Gospodarcza Gazownictwa, Polska Izba Informatyki
i Telekomunikacji, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Polska Izba Komunikacji
Elektronicznej, Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji.
Uwzględniono uwagę Krajowej Rady Notarialnej oraz Izby Gospodarczej
„Ciepłownictwo Polskie” wskazującą na potrzebę wyraźnego uregulowania
w
projektowanym art. 2851 k.c., czy służebność gruntowa ustanawiana jest na
nieruchomości, czy na prawie użytkowania wieczystego. W konsekwencji w przepisie
tym wskazano, że służebność gruntowa obciąża prawo użytkowania wieczystego.
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Krajowa Izba Gospodarcza
Elektroniki i Telekomunikacji oraz Polska Izba Komunikacji Elektronicznej zwróciły
uwagę na potrzebę wyszczególnienia w projektowanym art. 49 § 1 k.c. urządzeń
infrastruktury telekomunikacyjnej. W związku z tym katalog urządzeń przesyłowych
wymienionych w omawianym przepisie poszerzono o kategorię urządzeń przesyłowych,
którą stanowią urządzenia infrastruktury telekomunikacyjnej.
Polska Izba Komunikacji Elektronicznej wskazała także na konieczność
doprecyzowania projektowanego art. 3052 § 3 k.c., określającego kryteria ustanowienia
służebności przesyłu, przez wprowadzenie (tak jak w przypadku ustanawiania drogi
koniecznej) obowiązku uwzględnienia interesu społeczno-gospodarczego.
W konsekwencji proponowany przepis wymienia także wskazane kryterium.
Uwzględniono uwagę Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej dotyczącą
projektowanego art. 49 § 1 k.c. – pojęcie „urządzenia linii tramwajowych” zastąpiono
pojęciem „urządzenia tras tramwajowych”, co pozwala na uwzględnienie wszystkich
elementów infrastruktury tramwajowej.
Krajowa Rada Radców Prawnych, po dokonaniu analizy projektowanych
regulacji, wyraziła pozytywną opinię o projekcie.
16
Pozostałe podmioty, którym w ramach prowadzonych konsultacji społecznych
przekazano projekt do zaopiniowania, nie wniosły do niego uwag ani zastrzeżeń.
4. Skutki społeczno-gospodarcze oraz finansowe ustawy
4.1. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej nowelizacji nie spowoduje skutków
finansowych dla budżetu państwa w części 15 „Sądy powszechne”
i 37 „Sprawiedliwość”.
Wejście w życie ustawy nie spowoduje skutków finansowych dla budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
4.2. Wpływ na rynek pracy
Regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
4.3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
4.4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
11_02zb
17