eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 739
  • Data wpłynięcia: 2012-09-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2013 r. poz. 134

739

8) przewidywany wpływ głównych planowanych inwestycji na przepustowość lotniska.
2. Na żądanie zarządzającego lotniskiem, przed przeprowadzeniem konsultacji, o których
mowa w ust. 1, podmioty, o których mowa w art. 77 ust. 1 ustawy, w terminie określonym
przez zarządzającego, nie krótszym niż 14 dni, przekazują informacje:
1) na temat prognozy ruchu lotniczego danego przewoźnika do lub z danego lotniska,
w tym liczby pasażerów lub tonażu ładunków i operacji ruchu pasażerskiego lub
towarowego, na okres co najmniej roku kalendarzowego następującego po roku,
w którym prowadzone są konsultacje;
2) dotyczące planowanej siatki połączeń do/z danego lotniska, zmiany w liczbie i typach
użytkowanych statków powietrznych (strukturze floty wykorzystywanej
w wykonywaniu operacji do/z danego lotniska) w okresie co najmniej roku
kalendarzowego następującego po roku, w którym prowadzone są konsultacje;
3) dotyczące planów rozwoju związanych z danym lotniskiem;
4) dotyczące potrzeb i wymagań związanych z danym lotniskiem, w szczególności
związanych z przepustowością terminali i dróg startowych oraz infrastrukturą służącą
parkowaniu statków powietrznych.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku konsultacji prowadzonych na
wniosek Prezesa Urzędu, o którym mowa w art. 77c ust. 3 ustawy.

§ 15. 1. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego przedstawia Prezesowi Urzędu do
zatwierdzenia, taryfę opłat lotniskowych wraz z uzasadnieniem zawierającym
w szczególności:
1) proponowany termin wejścia w życie taryfy opłat lotniskowych;
2) zakres i warunki świadczenia usług standardowych i dodatkowych;
3) opis aktualnej sytuacji finansowej zarządzającego wraz z opisem wpływu zmiany
opłat na tę sytuację;
4) opis i uzasadnienie dla proponowanych zniżek od opłat lotniskowych obejmujące
w szczególności opis spodziewanych rezultatów tych zniżek dla ruchu do/z danego
lotniska wraz z informacją o źródłach finansowania przychodów utraconych
w związku z funkcjonowaniem systemu zniżek;
5) dokumentację z przeprowadzonych konsultacji, o których mowa w § 13,
w szczególności dokumentację potwierdzającą dotrzymanie przez zarządzającego
lotniskiem terminu, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt b, kopie opinii
przewoźników, o których mowa w art. 77 ust. 3 ustawy oraz protokół ze spotkania
konsultacyjnego, o którym mowa w § 13 ust. 3;
6) uzasadnienie proponowanych zmian w taryfie opłat lotniskowych względem
obowiązującej dotychczas, obejmujące w szczególności okoliczności wpływające
na konieczność zmiany taryfy opłat lotniskowych oraz uzasadnienie dla
proponowanej wysokości opłat.
2. W celu zbadania zgodności projektu opłat lotniskowych z przepisami prawa, Prezes
Urzędu może żądać od zarządzającego lotniskiem użytku publicznego przedstawienia
dodatkowych informacji, dotyczących wprowadzanych albo zmienianych opłat,
w szczególności:
1) kalkulacji kosztów stanowiących podstawę ustalenia poszczególnych opłat
lotniskowych;
2) planu działalności gospodarczej obejmującego co najmniej 2 lata;
3) dodatkowych informacji poświadczających spełnienie wymogów rozporządzenia.
3. W przypadku zamiaru zmiany jednego lub kilku postanowień taryfy opłat lotniskowych,
przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w zakresie dotyczącym proponowanej zmiany.
7

§ 16. 1. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego przekazuje do instytucji zapewniającej
służby żeglugi powietrznej kopię decyzji Prezesa Urzędu o zatwierdzeniu opłat lotniskowych
lub taryfę opłat lotniskowych, w odniesieniu, do której Prezes Urzędu nie nakazał zmiany,
celem ich publikacji w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa
w art. 121 ust. 3 ustawy, w Zbiorze Informacji Lotniczych Polska (AIP Polska), niezwłocznie
po jej otrzymaniu lub po upływie terminu, o którym mowa w art. 77b ust. 2 lub 3 ustawy.
2. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego przekazuje podmiotom, o których mowa
w art. 75 ust. 1 ustawy, taryfę opłat lotniskowych niezwłocznie po otrzymaniu decyzji
Prezesa o jej zatwierdzeniu lub upływie terminu, o którym mowa w art. 77b ust. 2 lub
3 ustawy.
3. Taryfa opłat lotniskowych zamieszczana jest na stronie internetowej zarządzającego
lotniskiem, zgodnie z art. 77h ust. 3 ustawy, niezwłocznie po otrzymaniu decyzji Prezesa o jej
zatwierdzeniu lub upływie terminu, o którym mowa w art. 77b ust. 2 lub 3 ustawy.

§ 17. 1. Opłaty lotniskowe na lotniskach użytku wyłącznego powinny być zróżnicowane
wyłącznie ze względu na rodzaje i charakterystyki statków powietrznych oraz charakter
wykonywanych operacji lotniczych.
2. Zarządzający lotniskiem użytku wyłącznego, z zachowaniem zasady niedyskryminacji oraz
na warunkach jednakowych dla poszczególnych podmiotów, o których mowa w art. 54 ust. 3
ustawy, może udzielać zniżek od ustalonych opłat lotniskowych, jeżeli nie powoduje to
wzrostu opłat lotniskowych pobieranych od podmiotów niekorzystających z tych zniżek.
3. Opłaty lotniskowe, o których mowa w ust. 1, wraz z warunkami stosowanych zniżek
podawane są do wiadomości podmiotów, o których mowa w art. 54 ust. 3 ustawy,
przynajmniej na 1 miesiąc przed ich wejściem w życie.
4. Opłaty lotniskowe pobierane na lotniskach użytku wyłącznego publikowane są
w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy.
5. Do opłat lotniskowych, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepis § 3 ust. 1.

§ 18. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)



MINISTER
TRANSPORTU BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ

__________________________
2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia
2004 r. w sprawie opłat lotniczych (Dz. U. Nr 103, poz. 1083), które traci moc z dniem wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 3 ustawy z dnia ... o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (Dz. U.

poz. ...).







8

UZASADNIENIE

Przedmiotowe rozporządzenie stanowi wykonanie art. 77j ustawy – Prawo lotnicze (zwanej
dalej „ustawą”). Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania dotyczące ustalania taryfy
opłat lotniskowych, sposobu i trybu prowadzenia konsultacji, o których mowa w art. 77 i 77c,
i w tym zakresie przedstawianych informacji oraz trybu zatwierdzania taryfy opłat
lotniskowych i jej publikacji.
Przedmiotowe rozporządzenie zastąpi dotychczasowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury
z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie opłat lotniskowych.

Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmian, jakie zostały wprowadzone
w ustawie w związku z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE z dnia
11 marca 2009 r. w sprawie opłat lotniskowych, dokonującą harmonizacji zasad ustalania
opłat lotniskowych na lotniskach obsługujących powyżej 5 mln pasażerów rocznie.

W znacznym stopniu przepisy niniejszego rozporządzenia są analogiczne do przepisów
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie opłat
lotniskowych. Dotyczy to w szczególności rodzajów pobieranych opłat lotniskowych, oparcia
opłat na kosztach oraz określenia rodzajów kosztów stanowiących podstawę dla ustalenia
wysokości poszczególnych rodzajów opłat. Zmiany względem dotychczasowego
rozporządzenia wynikają ze zmiany przepisów ustawy oraz przepisów ww. dyrektywy
2009/12/WE.
Ponadto nowy zapis rozporządzenia pozwala zarządzającym lotniskami na ustalanie opłat
lotniskowych w oparciu o koszty planowane, a nie historyczne, do czego zobowiązywało
dotychczasowe rozporządzenie. W praktyce zapis ten nie sprzyjał dynamicznie rozwijającemu
się rynkowi, a ponadto uniemożliwiał ustalanie opłat nowopowstającym portom lotniczym,
które nie posiadały kosztów historycznych.

Celem wydania nowego rozporządzenia jest uporządkowanie oraz usystematyzowanie
mechanizmu konstruowania oraz zatwierdzania opłat lotniskowych, w kontekście
dotychczasowych doświadczeń w tym zakresie. Ponadto przepisy niniejszego rozporządzenia
dokonują wdrożenia dyrektywy 2009/12/WE w zakresie szczegółowych uregulowań
dotyczących prowadzenia konsultacji opłat.

Poniżej przedstawiono uzasadnienie dla poszczególnych proponowanych przepisów nowego
rozporządzenia:

1) § 2: przepis ten co do zasady odpowiada aktualnym przepisom rozporządzenia,
a zmiany w nim wprowadzane dotyczą opłaty hałasowej wprowadzonej w art. 75
ustawy. Ponadto wprowadzono wprost – wynikającą z ustawy – możliwość pobierania
przez zarządzających lotniskami opłat dodatkowych,
2) § 3: przepisy tego paragrafu odpowiadają aktualnym regulacjom rozporządzenia,
3) § 4:
a) ust. 1: zaktualizowano i uszczegółowiono zasady ustalania opłat lotniskowych
na podstawie obowiązujących zaleceń ICAO (Doc. 9082) oraz zrezygnowano
z odniesienia do poziomu opłat w portach lotniczych Unii Europejskiej (4
ust. 1 pkt. 6) dotychczasowego rozporządzenia) – ze względu na problemy
z porównywalnością danych oraz bezprzedmiotowość takiego porównania,
b) ust. 2: zrezygnowano z możliwości stosowania rabatów od opłat lotniskowych
na rzecz samych zniżek od opłat lotniskowych, co wynika z praktyki
stosowanej przez zarządzających lotniskami i braku zasadności używania
9

w regulacji kategorii nie stosowanej w praktyce – zmiana tożsama ze zmianą
dokonaną w projekcie ustawy; jednocześnie doprecyzowano przepisy
dotyczące możliwości stosowania zniżek, wskazując przykładowe cele, jaki
zniżki takie mogą służyć,
c) ust. 3: ściślejsze określenie możliwych zniżek od opłat lotniskowych, w tym
ograniczenie w czasie możliwość udzielania zniżek dla nowych połączeń do/z
danego lotniska,
d) ust. 4: wskazanie na możliwość stosowania, poza zniżkami od opłat
lotniskowych, modulacji tych opłat ze względu na kwestie interesu
publicznego i ogólnego, w tym kwestie środowiskowe oraz na możliwości
różnicowania opłat ze względu na zróżnicowane warunki, zakres, jakość,
koszty świadczonych usług (wdrożenie przepisu art. 3 dyrektywy
2009/12/WE),
4) § 5:
a) ust. 1: wprowadzenie zasady, iż opłaty ustala się wyłącznie na podstawie
planowanych kosztów wykazywanych w dokumentach finansowych na rok, w
którym te opłaty mają zacząć obowiązywać, co jest bardziej adekwatnym
odzwierciedleniem rzeczywistych kosztów świadczenia usług lotniskowych
niż koszty poniesione w roku poprzedzającym wprowadzenie nowych opłat
lotniskowych,
b) ust. 2: jest powtórzeniem aktualnego przepisu ust. 1 rozporządzenia,
c) ust. 3: wskazanie wprost, iż wyłącza się z podstawy kosztowej kalkulacji opłat
lotniskowych koszty, które to pokrywane są z bezzwrotnych środków
publicznych np. budżetu państwa oraz środków pochodzących z funduszy UE.
Ma to szczególne znaczenie w świetle przeznaczenia znaczących środków
publicznych – szczególnie środków wspólnotowych – na finansowanie
infrastruktury lotniskowej w kolejnych latach. Zasadne jest zapewnienie, aby
koszty sfinansowane ze środków publicznych nie były jednocześnie wliczane
do podstaw kosztowych opłat lotniskowych – tzn. aby użytkownicy lotniska
nie ponosili kosztów, które zostały pokryte przez fundusze publiczne,
d) ust. 4: doprecyzowano przepisy dotyczące możliwości doliczenia do podstawy
kosztowej opłat lotniskowych środków służących przyszłym inwestycjom,
wprowadzając jako warunek takiego działania skonsultowanie inwestycji
z podmiotami korzystającymi z lotniska,
5) § 6: uściślono zasadę dotyczącą uwzględnienia kosztu kapitału w kalkulacji opłat.
Wskazano, iż w podstawie kosztowej opłat lotniskowych zarządzający lotniskiem
może uwzględnić całkowity koszt kapitału obcego, a także koszt kapitału własnego
albo – jako rozwiązanie alternatywne – uzasadnioną marżę zysku – za wyjątkiem
przypadków ustanowienia opłat, które nie powinny przynosić zysku: opłaty związane
z zapewnieniem ochrony oraz ochroną środowiska. Brak jest jednoznacznej metody
kalkulacji uzasadnionej marży zysku, która to jest zależna od ryzyka prowadzonej
działalności – wyższa w przypadku działań objętych większym ryzykiem.
Uzasadniona marża zysku powinna być określana dla każdego lotniska indywidualnie.
W tym paragrafie wprowadza się ponadto wprost możliwość ustalenia opłat poniżej
kosztów świadczenia usług nimi objętych – co jest praktyką w małych portach
lotniczych uzasadnioną koniecznością zapewnienia konkurencyjności tych lotnisk.
Utrzymuje się ponadto zapis o konieczności odpowiedniej ewidencji i podziału
kosztów na poszczególne usługi objęte opłatami,
10

6) § 7: przepisy tego paragrafu są co do zasady powtórzeniem przepisów § 7 aktualnie
obowiązującego rozporządzenia. Określają one ścisły, ale otwarty, katalog kosztów,
które są podstawą do ustalania opłaty startowej lub za lądowanie,
7) § 8: przepisy te dotyczą opłaty postojowej i są co do zasady utrzymaniem obecnych
regulacji w tym zakresie,
8) § 9: przepisy te dotyczą opłaty pasażerskiej i są co do zasady utrzymaniem obecnych
regulacji w tym zakresie, z tym że wskazano wprost, iż opłaty za ochronę nie mogą
generować zysku dla zarządzającego lotniskiem,
9) § 10: przepisy te dotyczą opłaty towarowej i są co do zasady utrzymaniem obecnych
regulacji w tym zakresie, z tym że wskazano wprost, iż opłaty za ochronę nie mogą
generować zysku dla zarządzającego lotniskiem,
10) § 11: ustalenie, iż w przypadku powietrznej opłaty hałasowej zarządzający lotniskiem
zobowiązany jest prowadzić ewidencję pozwalającą na określenie kosztów
i przychodów z tytułu tej opłat oraz wskazanie, że wysokość tej opłaty powinna być
uzależniona od hałasu generowanego przez statek powietrzny,
11) § 12: dotyczy opłat za ochronę, o których mowa w § 8 ust. 7, § 9 ust. 3, § 10 ust. 2.
Przepis ten wskazuje wprost, iż opłaty te nie mogą generować zysku dla
zarządzającego lotniskiem i wprowadza mechanizm wyrównawczy w przypadku
wystąpienia różnicy między uzyskanymi przychodami, a poniesionymi kosztami,
12) § 13: przepis ten stanowi implementację dyrektywy 2009/12/WE w zakresie art. 6
ust. 2. Określa on terminy przedkładania projektu do konsultacji użytkownikom
lotniska (z rozróżnieniem dla lotnisk o ruchu do 5 mln pasażerów i powyżej tego
progu) oraz wskazuje, iż wraz z projektem taryfy zarządzający lotniskiem przedkłada
użytkownikom uzasadnienie dla proponowanych zmian, które umożliwi podmiotom
korzystającym z lotniska ocenę proponowanych zmian w taryfie. Przepis określa
także, iż zarządzający lotniskiem może z własnej inicjatywy zorganizować spotkanie
konsultacyjne, jednocześnie wprowadzając obowiązek organizacji takiego spotkania,
jeśli zwrócą się o to konsultowane podmioty,
13) § 14: dotyczy konsultacji, o których mowa w art. 6 ust. 1 dyrektywy 2009/12/WE.
Dokonuje on wdrożenia przepisów art. 7 tej dyrektywy. Określono w nim minimalny
zakres informacji, jakie muszą zostać przedłożone przez zarządzającego lotniskiem do
konsultacji użytkownikom lotniska (zakres tożsamy z zakresem określonym w art. 7
dyrektywy 2009/11/WE oraz na podstawie obowiązujących zaleceń ICAO), jak
również jakie muszą zostać udostępnione przez przewoźników zarządzającemu,
14) § 15: określa zakres uzasadnienia, jakie ma być przedstawione Prezesowi Urzędu wraz
z taryfą opłat lotniskowych przez zarządzającego lotniskiem o ruchu powyżej 5 mln
pasażerów rocznie (albo największym lotniskiem w RP) celem zatwierdzenia,
15) § 16: określa tryb publikacji taryfy opłat lotniskowych,
16) § 17: lotniskiem dotyczy lotnisk użytku wyłącznego. Przepisy te są co do zasady
powtórzeniem przepisów § 14 aktualnie obowiązującego rozporządzenia,
dostosowanymi do ustawy znowelizowanej ustawą z dnia 30 czerwca 2011 r.
o zmianie ustawy – Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw.








11

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: