eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o Radzie Fiskalnej

Poselski projekt ustawy o Radzie Fiskalnej

projekt dotyczy powołania Rady Fiskalnej instytucji o charakterze opiniodawczo-doradczym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 611
  • Data wpłynięcia: 2012-02-22
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 21 dnia 14-09-2012

611

2. Posiedzenia plenarne Rady zwołuje Przewodniczący Rady w miarę potrzeb,
co najmniej raz na miesiąc.

3. Do ważno ci rozstrzygnięć Rady potrzebna jest obecno ć co najmniej dwóch
członków.

Art. 8. 1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia większo cią głosów, w głosowaniu
jawnym.
2. W razie równego rozkładu głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.
3. Stanowiska zajęte przez członków Rady w głosowaniu podlegają ogłoszeniu
w Monitorze Polskim po upływie 6 tygodni, ale nie później niż 3 miesięcy od daty
podjęcia uchwały.
4. W postępowaniu przed Radą nie stosuje się Kodeksu postępowania
administracyjnego.

Art. 9. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej okre li, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy tryb działania Rady i postępowania przed Radą, mając na względzie
potrzebę zapewnienia efektywnego i sprawnego wykonywania przez Radę zadań
przewidzianych w ustawach.
Art. 10. 1. Rada wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rady, zwanego
dalej "Biurem".
2. Organizację i tryb działania Biura okre la regulamin uchwalany przez Radę.
3. Do pracowników Biura stosuje się przepisy o pracownikach urzędów
państwowych.

Art. 11. Pracodawca zatrudniający członka Rady udzieli mu, na jego wniosek,
urlopu bezpłatnego na czas sprawowania funkcji. Okres urlopu wlicza się do stażu
pracy, od którego zależą uprawnienia wynikające ze stosunku pracy.

Art.12. 1.Koszty działalno ci Rady i Biura są pokrywane z budżetu państwa.
2. Dochody i wydatki Rady stanowią odrębną czę ć w budżecie państwa.
3. Dysponentem czę ci budżetowej odpowiadającej Radzie jest Przewodniczący
Rady.
4.
Projekt planu dochodów i wydatków uchwalony przez Radę
Przewodniczący Rady przekazuje ministrowi wła ciwemu do spraw finansów
publicznych, w celu włączenia tego projektu do projektu ustawy budżetowej, na
zasadach okre lonych w art. 139 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Art. 13. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) w art. 139 ust.2 otrzymuje brzmienie:

„2. Minister Finansów włącza do projektu ustawy budżetowej dochody i
wydatki Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej, Trybunału Konstytucyjnego, Najwyższej Izby Kontroli,
Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego wraz z wojewódzkimi
sądami administracyjnymi, Krajowej Rady Sądownictwa, sądownictwa
powszechnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Krajowej
Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony Danych
Osobowych, Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji cigania Zbrodni przeciwko
Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego i Państwowej Inspekcji Pracy,
Rady Fiskalnej.”

Art. 14. Sejm powołując po raz pierwszy członków Rady wskazuje długo ć
kadencji poszczególnych członków, mając na uwadze art. 5 ust. 7.
Art. 15. Ustawa wchodzi w życie w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Kluczem do obrony przed negatywnymi skutkami kryzysu zadłużeniowego jest
podniesienie wiarygodno ci finansów publicznych. Ważnym jej elementem są
niezależne od rządu instytucje fiskalne, których zadaniem jest opiniowanie i
kontrola rządowej polityki fiskalnej i zapobieganie narastaniu długu, dostarczanie
wiarygodnych prognoz makroekonomicznych oraz analizowanie ekonomicznej
efektywno ci wydatków publicznych i podatków. Temu celowi ma służyć
powołanie nowej instytucji o charakterze opiniodawczo - doradczym, jakim jest
Rada Fiskalna.
Zadaniem Rady Fiskalnej będzie szeroko pojęte opiniowanie rządowej polityki
fiskalnej na potrzeby polskiej opinii publicznej, w tym Sejmu i Senatu, oraz
zagranicznych rynków finansowych i inwestorów. Jednym z podstawowych zadań o
charakterze ogólnym będzie dbanie o przejrzysto ć finansów publicznych,
analizowanie wpływu polityki budżetowej na długofalowy rozwój gospodarczy i
międzypokoleniową sprawiedliwo ć oraz ocena ekonomicznej efektywno ci
wydatków publicznych i systemu podatkowego i ich zgodno ć z celami polityki
społeczno-gospodarczej.
Działanie reguł fiskalnych można wzmocnić poprzez powołanie niezależnych
instytucji fiskalnych. Takie z powodzeniem działają już od długich lat w wielu
krajach, od USA przez Belgię, Danię i Holandię, po bliską nam Szwecję, Słowenię i
Węgry. Powołanie niezależnych od rządów instytucji opiniodawczych rekomenduje
również Międzynarodowy Fundusz Walutowy i Bank wiatowy.
Już obecnie można zauważyć pozytywny związek między istnieniem
niezależnych instytucji fiskalnych, a jako cią finansów publicznych, w tym
poziomem długu publicznego i ryzykiem niewypłacalno ci. Podkre lenia wymaga
fakt, że narastanie długu publicznego jest kosztowne zarówno dla przyszłych
pokoleń, które zaciągnięty dług muszą spłacać, jak i dla obecnych pokoleń, bo
wysoki bądź szybko rosnący dług publiczny negatywnie wpływa na tempo wzrostu
gospodarczego i zwiększa ryzyko wybuchu kryzysów zadłużeniowych.
Niezależne instytucje fiskalne są szczególnie przydatne w kontek cie planów
krajów takich jak Polska, wej cia do strefy euro, bo po pozbyciu się wpływu na
stopy procentowe i kurs walutowy, polityka fiskalna zostanie głównym kanałem
polityki gospodarczej, w szczególno ci mającej na celu zachowanie
konkurencyjno ci.
Polska powinna przygotować się do obrony przed rosnącym ryzykiem
kryzysów zadłużeniowych w Europie i na wiecie i do utrzymania stabilno ci
fiskalnej w długim okresie, szczególnie w wietle wyzwań związanych z
planowanym wej ciem do strefy euro i starzeniem się polskiego społeczeństwa.
Kluczowym elementem podniesienia wiarygodno ci polskich finansów
publicznych powinno być powołanie niezależnej Rady Fiskalnej.
W art. 2 projektu ustawy wskazuje się na zadania Rady Fiskalnej. Są nimi w
szczególno ci:
1) analizowanie projektu budżetu w zakresie jego spójno ci z przedstawionymi
założeniami oraz prognozami makroekonomicznymi;
2) analizowanie zgodno ci polityki finansowej państwa z cyklem
koniunkturalnym, przy uwzględnieniu długoterminowej wypłacalno ci systemu
finansów publicznych;
3) analizowanie zgodno ci polityki finansowej państwa z obowiązującymi regułami
fiskalnymi oraz ze zobowiązaniami międzynarodowymi Polski;
4) analizowanie skutków ekonomicznych i budżetowych projektów aktów
normatywnych, w szczególno ci tych, których skutkiem finansowym może być
zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów
publicznych w stosunku do wielko ci wynikających z obowiązujących
przepisów;
5) informowanie Sejmu, Senatu, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w
przedmiocie wiarygodno ci i jako ci systemu finansów publicznych w Polsce;
6) informowanie Sejmu i Senatu o podejmowanych przez Radę działaniach, w
szczególno ci o opracowanych analizach;
7) informowanie opinii publicznej o podejmowanych przez Radę działaniach;
8) promowanie debaty publicznej o podejmowanych przez Radę działaniach;
9) rozpowszechnianie opracowań, analiz i publikacji Rady.
Należy podkre lić, że Rada Fiskalna otrzymała istotne uprawnienia związane
z przygotowywaniem budżetu państwa (art. 3). Rada otrzymuje do zaopiniowania
założenia projektu budżetu państwa oraz projekt ustawy budżetowej przed
przedstawieniem ich Radzie Ministrów, w terminie odpowiednim do wydania
opinii. Rada wydaje opinię przed przyjęciem dokumentów przez Radę Ministrów.
W przypadku wyrażenia opinii przez Radę, Minister Finansów ma obowiązek
odniesienia się do tej opinii oraz dołączenia jej do założeń projektu budżetu
państwa oraz projektu ustawy budżetowej.
Przed uchwaleniem ustawy budżetowej, Sejm jest obowiązany odnie ć się do
załączonej opinii Rady.
Ponadto Rada Fiskalna uzyskała szereg innych dodatkowych uprawnień, które
powinny przyczynić się do wła ciwego stosowania przepisów odnoszących się do
szeroko pojętego systemu finansów publicznych. W szczególno ci Rada otrzymuje
do zaopiniowania plany wieloletnie przed ich przyjęciem przez Radę Ministrów, w
terminie odpowiednim do wydania opinii. Rada wydaje opinię przed przyjęciem
planu przez Radę Ministrów. Rada ma prawo dokonywać oceny planowania i
gospodarowania
rodkami publicznymi w jednostkach sektora finansów
publicznych.
Zgodnie z projektowanym art. 5 w skład Rady wchodzi trzech członków
powoływanych przez Sejm. Wniosek o powołanie osoby na członka Rady, spo ród
osób wyróżniających się wiedzą i do wiadczeniem w zakresie systemu finansów
publicznych, składa odpowiednio Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Prezes
Narodowego Banku Polskiego, Prezes Polskiej Akademii Nauk. Przewodniczącym
Rady jest członek zawnioskowany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: