Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 534
- Data wpłynięcia: 2012-06-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych
- data uchwalenia: 2012-07-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 965
534
pkt. 3
zastosowania ITS;
ust. 1
narzędzie zastosowania ITS;
Art.4
"usługa ITS" oznacza dostarczanie aplikacji ITS T
Art. 1 Art. 4 pkt. 31) usługa ITS – dostarczanie -
pkt. 4
poprzez dokładnie określone ramy organizacyjne i
ust. 1
aplikacji ITS w określonych ramach
operacyjne celem zwiększenia bezpieczeństwa
organizacyjnych i operacyjnych, w celu
użytkowników, efektywności, wygody lub
zwiększenia bezpieczeństwa
ułatwienia lub wspierania operacji transportowych
użytkowników, efektywności i wygody ich
i przewozowych;
przemieszczania się, a także ułatwienia lub
wspierania operacji transportowych i
przewozowych;
Art.4
"dostawca usług ITS" oznacza każdy podmiot, N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 5
publiczny lub prywatny, świadczący usługę ITS;
Art.4
"użytkownik ITS" oznacza każdego użytkownika T
Art. 1
-
pkt. 6
aplikacji lub usług ITS, w tym podróżnych,
ust. 1
Art. 4 pkt. 32) użytkownik ITS – każdy
użytkownik aplikacji lub usług ITS, w tym
szczególnie zagrożonych uczestników ruchu
podróżni, szczególnie zagrożeni uczestnicy
drogowego, użytkowników i operatorów
ruchu drogowego, użytkownicy i zarządcy
infrastruktury transportu drogowego, osoby
dróg, podmioty zarządzające pojazdami w
zarządzające parkiem pojazdów oraz podmioty
transporcie osób lub rzeczy oraz podmioty
obsługi w nagłych wypadkach;
ustawowo powołane do niesienia pomocy;
Art.4
"szczególnie zagrożeni uczestnicy ruchu
T
Art. 1
-
pkt. 7
drogowego" oznaczają niezmotoryzowanych
ust. 1 Art. 4 pkt. 33) szczególnie zagrożeni
uczestnicy ruchu drogowego –
uczestników ruchu drogowego, np. pieszych,
niezmotoryzowani uczestnicy ruchu
rowerzystów i motocyklistów, a także osoby
drogowego, w szczególności piesi i
niepełnosprawne lub o ograniczonej sprawności
rowerzyści, a także motocykliści oraz
ruchowej i orientacji;
osoby niepełnosprawne lub o ograniczonej
orientacji lub sprawności ruchowej;
Art.4
"urządzenie nomadyczne" oznacza przenośne N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 8
urządzenie do komunikacji lub przetwarzania
informacji, które może być wniesione do pojazdu
celem wsparcia w jego prowadzeniu lub w
operacjach transportowych;
5
Art.4
"platforma" oznacza jednostkę pokładową lub N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 9
zewnętrzną umożliwiającą wdrażanie,
dostarczanie, wykorzystywanie i integrację
aplikacji i usług ITS;
Art.4
"architektura" oznacza projekt koncepcyjny N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 10
określający strukturę, zachowanie i integrację
danego systemu w otaczającym go kontekście;
Art.4
"interfejs" oznacza połączenie między systemami, T
Art. 1
-
pkt. 11
które zapewnia mechanizmy, za których
ust. 1 Art. 4 pkt 34) interfejs – połączenie między
systemami, które zapewnia ich łączenie i
pośrednictwem systemy te mogą się łączyć i
współpracę;
wchodzić w interakcję;
Art.4
"zgodność" oznacza ogólną zdolność urządzenia N
Nie objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 12
lub systemu do współpracy z innym urządzeniem
-
lub systemem bez dokonywania zmian;
Art.4
"ciągłość usług" oznacza zdolność do
T
Art. 1 Art. 4 pkt. 35) ciągłość usług – zdolność do -
pkt. 13
zapewnienia nieprzerwanych usług w ramach
ust. 1
zapewnienia nieprzerwanych usług w
sieci transportowych na terenie całej Unii;
ramach sieci transportowych na obszarze
Unii Europejskiej.
Art.4
"dane o drogach" oznaczają dane o cechach N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 14
infrastruktury drogowej, w tym dotyczące stałych
znaków drogowych lub ich prawnie określonych
elementów dotyczących bezpieczeństwa;
Art.4
"dane o ruchu" oznaczają dane historyczne oraz N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 15
dane przekazywane w czasie rzeczywistym na
temat cech ruchu drogowego;
Art.4
"dane o podróży" oznaczają podstawowe dane, N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 16
takie jak rozkłady i cenniki obowiązujące w
transporcie publicznym, konieczne do
dostarczenia informacji o podróżach z
wykorzystaniem różnych rodzajów transportu,
przed podjęciem podróży i w jej trakcie, w celu
ułatwienia planowania, rezerwacji i dostosowania
podróży;
6
Art.4
"specyfikacja" oznacza wiążący
środek N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 17
ustanawiający przepisy zawierające wymogi,
procedury i wszelkie inne stosowne zasady;
Art.4
"norma" oznacza normę zdefiniowaną w art. 1 N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 18
pkt 6 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r.
ustanawiającej procedurę udzielania informacji w
zakresie norm i przepisów technicznych [16].
Artykuł 5 - Wdrażanie ITS
Art.5
T Art.1
Nowy rozdział 4a, art. 43a:
-
ust. 1.
Państwa członkowskie podejmują niezbędne
ust.2
środki, aby zapewnić stosowanie specyfikacji
przyjętych przez Komisję zgodnie z art. 6 do
Inteligentne systemy transportowe
wdrażanych aplikacji i usług ITS, zgodnie z
Art. 43a. ust. 1. W przypadku podjęcia
zasadami określonymi w załączniku II. Nie
narusza to prawa każdego z państw
przez podmioty, w szczególności
członkowskich do decyzji o wdrażaniu takich
zarządców dróg publicznych
aplikacji i usług na jego terytorium. Prawo to
poszczególnych kategorii, decyzji o
pozostaje bez uszczerbku dla wszelkich aktów
wdrażaniu aplikacji ITS i usług ITS,
ustawodawczych przyjętych na mocy art. 6 ust. 2
podmioty te, przy ich wdrażaniu stosują
akapit drugi.
przepisy wydane na podstawie ust. 3, mając
na uwadze potrzeby wszystkich
zainteresowanych, w szczególności
użytkowników ITS, w tym szczególnie
zagrożonych uczestników ruchu
drogowego.
2. Podmioty, o których mowa w ust. 1,
przy wyborze i wdrażaniu aplikacji ITS i
usług ITS stosują odpowiednio następujące
zasady:
7
1) skuteczności – rzeczywiste
przyczynianie się do rozwiązania
kluczowych wyzwań mających wpływ na
transport drogowy w Europie, w
szczególności zmniejszenia zatorów,
ograniczenia emisji zanieczyszczeń,
zwiększenia efektywności energetycznej
transportu, osiągnięcia wyższych
poziomów bezpieczeństwa i ochrony
użytkowników ITS, w tym szczególnie
zagrożonych uczestników ruchu
drogowego;
2) opłacalności – optymalizowanie
stosunku kosztów do rezultatów
mierzonych realizacją celów;
3) proporcjonalności – zapewnianie
różnych poziomów osiągalnej jakości usług
ITS i ich wdrażania, z uwzględnieniem
specyfiki lokalnej, regionalnej, krajowej i
europejskiej, jeżeli jest to celowe;
4) wspierania ciągłości usług ITS –
zapewnianie ciągłości usług ITS na
obszarze Unii Europejskiej, w
szczególności w ramach transeuropejskiej
sieci drogowej oraz, w miarę możliwości,
na zewnętrznych granicach Unii; ciągłość
usług powinna być zapewniona na
poziomie dostosowanym do cech sieci
łączących odpowiednio państwa, regiony, a
także miasta z obszarami wiejskimi;
8
5) zapewniania interoperacyjności –
zapewnianie, aby ITS oraz procesy
gospodarcze będące ich podstawą były
zdolne do wymiany danych, informacji i
wiedzy, by umożliwić skuteczne
świadczenie usług ITS;
6) wspierania zgodności wstecznej –
zapewnianie zdolności ITS do współpracy
z istniejącymi systemami służącymi temu
samemu celowi bez utrudniania rozwoju
nowych technologii, jeżeli jest to celowe;
7) poszanowania
istniejącej
infrastruktury krajowej i cech sieci
drogowej – uwzględnianie naturalnych
różnic między cechami sieci drogowych, w
szczególności w zakresie natężenia ruchu
oraz warunków drogowych związanych z
pogodą;
8) promowania równego dostępu –
nieutrudnianie dostępu do aplikacji ITS i
usług ITS szczególnie zagrożonym
uczestnikom ruchu drogowego oraz ich
niedyskryminowanie w
zakresie tego
dostępu;
9) wspierania
dojrzałości –
wykazywanie, po dokonaniu odpowiedniej
oceny ryzyka, odporności innowacyjnych
ITS osiągniętej dzięki odpowiedniemu
poziomowi zaawansowania technicznego i
wykorzystania operacyjnego;
9
zastosowania ITS;
ust. 1
narzędzie zastosowania ITS;
Art.4
"usługa ITS" oznacza dostarczanie aplikacji ITS T
Art. 1 Art. 4 pkt. 31) usługa ITS – dostarczanie -
pkt. 4
poprzez dokładnie określone ramy organizacyjne i
ust. 1
aplikacji ITS w określonych ramach
operacyjne celem zwiększenia bezpieczeństwa
organizacyjnych i operacyjnych, w celu
użytkowników, efektywności, wygody lub
zwiększenia bezpieczeństwa
ułatwienia lub wspierania operacji transportowych
użytkowników, efektywności i wygody ich
i przewozowych;
przemieszczania się, a także ułatwienia lub
wspierania operacji transportowych i
przewozowych;
Art.4
"dostawca usług ITS" oznacza każdy podmiot, N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 5
publiczny lub prywatny, świadczący usługę ITS;
Art.4
"użytkownik ITS" oznacza każdego użytkownika T
Art. 1
-
pkt. 6
aplikacji lub usług ITS, w tym podróżnych,
ust. 1
Art. 4 pkt. 32) użytkownik ITS – każdy
użytkownik aplikacji lub usług ITS, w tym
szczególnie zagrożonych uczestników ruchu
podróżni, szczególnie zagrożeni uczestnicy
drogowego, użytkowników i operatorów
ruchu drogowego, użytkownicy i zarządcy
infrastruktury transportu drogowego, osoby
dróg, podmioty zarządzające pojazdami w
zarządzające parkiem pojazdów oraz podmioty
transporcie osób lub rzeczy oraz podmioty
obsługi w nagłych wypadkach;
ustawowo powołane do niesienia pomocy;
Art.4
"szczególnie zagrożeni uczestnicy ruchu
T
Art. 1
-
pkt. 7
drogowego" oznaczają niezmotoryzowanych
ust. 1 Art. 4 pkt. 33) szczególnie zagrożeni
uczestnicy ruchu drogowego –
uczestników ruchu drogowego, np. pieszych,
niezmotoryzowani uczestnicy ruchu
rowerzystów i motocyklistów, a także osoby
drogowego, w szczególności piesi i
niepełnosprawne lub o ograniczonej sprawności
rowerzyści, a także motocykliści oraz
ruchowej i orientacji;
osoby niepełnosprawne lub o ograniczonej
orientacji lub sprawności ruchowej;
Art.4
"urządzenie nomadyczne" oznacza przenośne N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 8
urządzenie do komunikacji lub przetwarzania
informacji, które może być wniesione do pojazdu
celem wsparcia w jego prowadzeniu lub w
operacjach transportowych;
5
Art.4
"platforma" oznacza jednostkę pokładową lub N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 9
zewnętrzną umożliwiającą wdrażanie,
dostarczanie, wykorzystywanie i integrację
aplikacji i usług ITS;
Art.4
"architektura" oznacza projekt koncepcyjny N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 10
określający strukturę, zachowanie i integrację
danego systemu w otaczającym go kontekście;
Art.4
"interfejs" oznacza połączenie między systemami, T
Art. 1
-
pkt. 11
które zapewnia mechanizmy, za których
ust. 1 Art. 4 pkt 34) interfejs – połączenie między
systemami, które zapewnia ich łączenie i
pośrednictwem systemy te mogą się łączyć i
współpracę;
wchodzić w interakcję;
Art.4
"zgodność" oznacza ogólną zdolność urządzenia N
Nie objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 12
lub systemu do współpracy z innym urządzeniem
-
lub systemem bez dokonywania zmian;
Art.4
"ciągłość usług" oznacza zdolność do
T
Art. 1 Art. 4 pkt. 35) ciągłość usług – zdolność do -
pkt. 13
zapewnienia nieprzerwanych usług w ramach
ust. 1
zapewnienia nieprzerwanych usług w
sieci transportowych na terenie całej Unii;
ramach sieci transportowych na obszarze
Unii Europejskiej.
Art.4
"dane o drogach" oznaczają dane o cechach N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 14
infrastruktury drogowej, w tym dotyczące stałych
znaków drogowych lub ich prawnie określonych
elementów dotyczących bezpieczeństwa;
Art.4
"dane o ruchu" oznaczają dane historyczne oraz N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 15
dane przekazywane w czasie rzeczywistym na
temat cech ruchu drogowego;
Art.4
"dane o podróży" oznaczają podstawowe dane, N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 16
takie jak rozkłady i cenniki obowiązujące w
transporcie publicznym, konieczne do
dostarczenia informacji o podróżach z
wykorzystaniem różnych rodzajów transportu,
przed podjęciem podróży i w jej trakcie, w celu
ułatwienia planowania, rezerwacji i dostosowania
podróży;
6
Art.4
"specyfikacja" oznacza wiążący
środek N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 17
ustanawiający przepisy zawierające wymogi,
procedury i wszelkie inne stosowne zasady;
Art.4
"norma" oznacza normę zdefiniowaną w art. 1 N -
Nie
objęte obszarem transpozycji.
-
pkt. 18
pkt 6 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r.
ustanawiającej procedurę udzielania informacji w
zakresie norm i przepisów technicznych [16].
Artykuł 5 - Wdrażanie ITS
Art.5
T Art.1
Nowy rozdział 4a, art. 43a:
-
ust. 1.
Państwa członkowskie podejmują niezbędne
ust.2
środki, aby zapewnić stosowanie specyfikacji
przyjętych przez Komisję zgodnie z art. 6 do
Inteligentne systemy transportowe
wdrażanych aplikacji i usług ITS, zgodnie z
Art. 43a. ust. 1. W przypadku podjęcia
zasadami określonymi w załączniku II. Nie
narusza to prawa każdego z państw
przez podmioty, w szczególności
członkowskich do decyzji o wdrażaniu takich
zarządców dróg publicznych
aplikacji i usług na jego terytorium. Prawo to
poszczególnych kategorii, decyzji o
pozostaje bez uszczerbku dla wszelkich aktów
wdrażaniu aplikacji ITS i usług ITS,
ustawodawczych przyjętych na mocy art. 6 ust. 2
podmioty te, przy ich wdrażaniu stosują
akapit drugi.
przepisy wydane na podstawie ust. 3, mając
na uwadze potrzeby wszystkich
zainteresowanych, w szczególności
użytkowników ITS, w tym szczególnie
zagrożonych uczestników ruchu
drogowego.
2. Podmioty, o których mowa w ust. 1,
przy wyborze i wdrażaniu aplikacji ITS i
usług ITS stosują odpowiednio następujące
zasady:
7
1) skuteczności – rzeczywiste
przyczynianie się do rozwiązania
kluczowych wyzwań mających wpływ na
transport drogowy w Europie, w
szczególności zmniejszenia zatorów,
ograniczenia emisji zanieczyszczeń,
zwiększenia efektywności energetycznej
transportu, osiągnięcia wyższych
poziomów bezpieczeństwa i ochrony
użytkowników ITS, w tym szczególnie
zagrożonych uczestników ruchu
drogowego;
2) opłacalności – optymalizowanie
stosunku kosztów do rezultatów
mierzonych realizacją celów;
3) proporcjonalności – zapewnianie
różnych poziomów osiągalnej jakości usług
ITS i ich wdrażania, z uwzględnieniem
specyfiki lokalnej, regionalnej, krajowej i
europejskiej, jeżeli jest to celowe;
4) wspierania ciągłości usług ITS –
zapewnianie ciągłości usług ITS na
obszarze Unii Europejskiej, w
szczególności w ramach transeuropejskiej
sieci drogowej oraz, w miarę możliwości,
na zewnętrznych granicach Unii; ciągłość
usług powinna być zapewniona na
poziomie dostosowanym do cech sieci
łączących odpowiednio państwa, regiony, a
także miasta z obszarami wiejskimi;
8
5) zapewniania interoperacyjności –
zapewnianie, aby ITS oraz procesy
gospodarcze będące ich podstawą były
zdolne do wymiany danych, informacji i
wiedzy, by umożliwić skuteczne
świadczenie usług ITS;
6) wspierania zgodności wstecznej –
zapewnianie zdolności ITS do współpracy
z istniejącymi systemami służącymi temu
samemu celowi bez utrudniania rozwoju
nowych technologii, jeżeli jest to celowe;
7) poszanowania
istniejącej
infrastruktury krajowej i cech sieci
drogowej – uwzględnianie naturalnych
różnic między cechami sieci drogowych, w
szczególności w zakresie natężenia ruchu
oraz warunków drogowych związanych z
pogodą;
8) promowania równego dostępu –
nieutrudnianie dostępu do aplikacji ITS i
usług ITS szczególnie zagrożonym
uczestnikom ruchu drogowego oraz ich
niedyskryminowanie w
zakresie tego
dostępu;
9) wspierania
dojrzałości –
wykazywanie, po dokonaniu odpowiedniej
oceny ryzyka, odporności innowacyjnych
ITS osiągniętej dzięki odpowiedniemu
poziomowi zaawansowania technicznego i
wykorzystania operacyjnego;
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
534
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei