eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty

projekt dotyczy wprowadzenia do programu nauczania historii w wymiarze 180 godzin, w klasach I-III

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 462
  • Data wpłynięcia: 2012-04-18
  • Uchwalenie: wycofany dnia 03-07-2012

462


Druk nr 462

Warszawa, 3 kwietnia 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja



Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:


- o zmianie ustawy o systemie oświaty.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Patryka Jakiego.



(-) Andrzej Dąbrowski; (-) Andrzej Dera; (-) Mieczysław Golba; (-) Patryk
Jaki; (-) Mariusz Orion Jędrysek; (-) Beata Kempa; (-) Bartosz Kownacki;
(-) Arkadiusz Mularczyk; (-) Jerzy Rębek; (-) Józef Rojek; (-) Andrzej
Romanek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr Szeliga; (-) Tadeusz Wo niak;
(-) Marzena Dorota Wróbel; (-) Jan Ziobro;
(-)


Kazimierz Ziobro;
(-) Jarosław aczek.



Projekt
USTAWA
z dnia ……….. 2012 r.
o zmianie ustawy o systemie oświaty.

Art. 1
W art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty dodaje się punkt
2b w brzmieniu:
„2b. Z materii rozporządzenia, o którym mowa w ust. 2 pkt. 1, wyłączone
zostają lekcje historii, dla których w liceum (IV etap edukacyjny) w trzyletnim
okresie nauczania, minimalny wymiar godzin obowiązkowych zajęć
edukacyjnych i zajęć z wychowawcą wynosi obligatoryjnie w przedmiocie
podstawowym wymiar 180 godzin lekcyjnych.

Art. 2
Ustawa wchodzi w życie 1 września 2012 r.























UZASADNIENIE


W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 22 lutego 2012 roku poz.
204 opublikowane zostało Rozporządzenie Minister Edukacji Narodowej z dnia
7 lutego 2012 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
Rozporządzenie to określa ramowy plan nauczania dla szkół publicznych.

Załącznik 7 tegoż rozporządzenia określa ramowy plan nauczania dla liceum
ogólnokształcącego, w tym liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów
w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz
zagrożonych niedostosowaniem społecznym i liceum ogólnokształcącego z oddziałami
dwujęzycznymi, w którym jest prowadzone kształcenie w klasie wstępnej.

Zgodnie z przedstawionym w zał. 7 Rozporządzenia ramowym planem
nauczania, historia stanowiąca przedmiot obowiązkowy może być nauczana

w zakresie podstawowym lub rozszerzonym, stosownie do wyboru ucznia (słuchacza).
Nauka historii w zakresie podstawowym obejmuje zaledwie 60 godzin i jest
realizowana w klasie I. Jednocześnie, dla uczniów, którzy nie wybiorą nauczania
historii w zakresie rozszerzonym, kończy się nauczanie tego przedmiotu w tradycyjnej
formule.
Trudno się z takim stanem rzeczy zgodzić. Wiedza z zakresu historii nie tylko
kształtuje tożsamość narodową młodego człowieka, ale stanowi podstawę do
zrozumienia mechanizmów rządzących światem i globalnych zmian w nim
zachodzących. Rozwija umiejętności analityczne i pozwala na lepsze zrozumienie
otaczającej rzeczywistości. Właściwe i kompleksowe przekazanie wiedzy z zakresu
historii winno być realizowane w całym III letnim cyklu kształcenia. Z tego powodu
niecelowym wydaje się wprowadzanie dodatkowego przedmiotu „historia

i społeczeństwo”. Analiza tematyczna tego przedmiotu jednoznacznie wskazuje na
zdecydowanie odejście od nacisku na historię Polski kosztem syntezy historii
powszechnej z wiedzą o społeczeństwie. Taki stan rzeczy wskazuje na odejście od
kształtowania postaw młodych Polaków o wspaniałe wzorce znane z naszej historii.
Charakterystyka bohaterów naszej Ojczyzny, to dla młodego człowieka budulec
wartości. W dodatku w porównaniu do wielu np. filmów niezwykle wiarygodny,
ponieważ oparty na prawdziwej historii naszych ojców. Rugowanie i ograniczanie
lekcji historii pokazuje jak bardzo zaburzyliśmy hierarchię wartości i poczucie
odpowiedzialności za budowanie polskiej wspólnoty narodowej, rozumianej jako
ciągłość nie tylko pokoleń, wartości, ale również państwa.

Dla ciągłości edukacji właściwym jest realizowanie programu nauczania historii
w wymiarze 180 godzin w klasach I-III, tak by wiedza o historii Polski i wiata
utrwaliła się i umożliwiła w przyszłości podejmowanie właściwych decyzji w oparciu
o doświadczenie przodków. Takie rozwiązanie będzie stanowiło również ułatwienie
dla nauczycieli tego przedmiotu.

Proponowany projekt ustawy przyniesie pozytywne skutki społeczne, poprzez
przywrócenie lekcji historii w Liceach Ogólnokształcących, wyznaczając im należne
miejsce i status w ramowym planie nauczania, a Polskie państwo zyska
sprzymierzeńca w walce o budowanie wspólnoty narodowej.

Wstępna analiza proponowanych zmian wskazuje na brak negatywnych
skutków finansowych ustawy dla budżetu państwa, nie można jednak wykluczyć
skutków pozytywnych projektowanych rozwiązań.

Projekt przedmiotowej regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej oraz
innymi aktami prawa międzynarodowego ratyfikowanymi przez Rzeczpospolitą
Polską.


Warszawa, 30 kwietnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-1048/12


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Patryk Jaki)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy

Projekt przewiduje dodanie punktu 2b w art. 22 ust. 2 ustawy
z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz.
2572, ze zmianami). Artykuł 22 ust. 2 pkt 1 ustawy zawiera przepis
upoważniający ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do
określenia, w drodze rozporządzenia, ramowych planów nauczania, w tym
wymiaru godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, z uwzględnieniem
w szczególności obowiązującego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych dla
poszczególnych etapów edukacyjnych, a także wymiaru godzin zajęć
rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych. Projekt przewiduje, że z
materii tego rozporządzenia mają zostać wyłączone „lekcje historii, dla których
w liceum (IV etap edukacyjny) w trzyletnim okresie nauczania, minimalny
wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć
z wychowawcą wynosi obligatoryjnie w przedmiocie podstawowym wymiar
180 godzin lekcyjnych”.
Proponowana ustawa ma wejść w życie z dniem 1 września 2012 r.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Ze względu na przedmiot projektu można wskazać art. 165 ust. 1 i 2
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TfUE). Przepis ten stanowi, że
Unia Europejska przyczynia się do rozwoju edukacji o wysokiej jakości,
poprzez zachęcanie do współpracy między państwami członkowskimi oraz, jeśli
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: