eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

projekt dotyczy wprowadzenia systemu uzyskania zaświadczeń, przez nabywców wyrobów akcyzowych z obniżoną stawką akcyzy, uprawniających do nabywania wyrobów akcyzowych z obniżoną stawką akcyzy; zaświadczenia te będą wydawane przez organy podatkowe nabywcom zainteresowanym wykorzystaniem oleju napędowego dla celów opałowych w oparciu o składane przez nich oświadczenie dokumentujące m.in. ilość, rodzaj i miejsce położenia urządzeń grzewczych napędzanych olejem opałowym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 429
  • Data wpłynięcia: 2012-03-01
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 16 dnia 15-06-2012

429


Druk nr 429

Warszawa, 1 marca 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja






Pani

Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



- o zmianie ustawy o podatku
akcyzowym.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Andrzeja Derę.



(-) Jacek Bogucki; (-) Andrzej Dąbrowski; (-) Andrzej Dera; (-) Mieczysław
Golba; (-) Patryk Jaki; (-) Mariusz Orion Jędrysek; (-) Beata Kempa;
(-) Bartosz Kownacki; (-) Arkadiusz Mularczyk; (-) Jerzy Rębek; (-) Józef
Rojek; (-) Andrzej Romanek; (-)
Edward Siarka;
(-)


Piotr Szeliga;
(-) Tadeusz Woźniak; (-) Marzena Dorota Wróbel; (-) Jan Ziobro;
(-) Kazimierz Ziobro; (-) Jarosław aczek.





Projekt

Ustawa
z dnia …………. 2012 r.
o zmianie ustawy o podatku akcyzowym


Art. 1
W ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz.
11, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 89 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze
względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest
obowiązany do uzyskania od nabywcy kopii zaświadczenia wydanego przez
Naczelnika urzędu celnego, uprawniającego do nabycia wyrobów akcyzowych
z obniżoną stawką akcyzy określoną w ust. 1 pkt. 9, 10 i 15”;

2) w art. 89 uchyla się ustęp 6, 7, 8, 8a, 9, 10;

3) w art. 89 ust. 14 otrzymuje brzmienie:
„14. 1) Sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15
sporządza i przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego,

w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano
sprzedaży, miesięczne zestawienie transakcji sprzedaży tych wyrobów
akcyzowych.
2) Zestawienie transakcji określone w pkt 1 zawiera:
a) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres nabywcy,
b) datę sprzedaży,
c) rodzaj i ilość sprzedanych wyrobów akcyzowych.
3) Do zestawienia sprzedaży, sprzedawca załącza przedłożone przy zakupie
kopie zaświadczeń nabywców uprawniających ich do nabywania wyrobów
akcyzowych z obniżoną stawką akcyzy określoną w ust. 1 pkt 9, 10 i 15.
4) Sprzedawca zobowiązany jest przechowywać kopie uzyskanych przez
nabywców zaświadczeń oraz kopie zestawień transakcji sprzedaży przez okres
5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały mu złożone.”;

4) w art. 89 uchyla się ustęp 15;

5) w art. 89 ust. 16 otrzymuje brzmienie:
„16. W razie nieprzedstawienia sprzedawcy przez nabywcę wyrobów
akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 zaświadczenia określonego
w art. 89 ust. 5, sprzedawca stosuje stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1.”;

6) dodaje się art. 89a o następującej treści:
„Art. 89a. 1. Nabywcy wyrobów akcyzowych o których mowa w art. 89 ust. 1
pkt 9 oraz w art. 89 ust. 1 pkt 10 i 15 z przeznaczeniem ich dla celów
opałowych, składają do naczelnika urzędu celnego oświadczenie co do
posiadanych urządzeń grzewczych zasilanych w/w wyrobami akcyzowymi.”;
2. Oświadczenie określone w ust 1 zawiera następujące dane:
1) dane dotyczące nabywcy, w tym nazwę oraz adres siedziby
lub zamieszkania, a także NIP lub REGON;
2) wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń
grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;
3) datę i miejsce złożenia oświadczenia;
4) czytelny podpis składającego oświadczenie.
3. Naczelnik urzędu celnego, wydaje podmiotom określonym w ust. 1
zaświadczenie uprawniające do nabywania wyrobów akcyzowych określonych
w ust. 1 z obniżoną stawką akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1
pkt 9, 10 i 15.”

Art. 2
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.



UZASADNIENIE


Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o podatku akcyzowym uzależniają
zastosowanie obniżonej stawki akcyzy na niektóre wyroby akcyzowe, od spełnienia
skomplikowanych warunków ze strony podmiotów dokonujących sprzedaży tych
podmiotów. Obowiązki te zostały szczegółowo określone w art. 89 ust. 5 – 15 ustawy
o podatku akcyzowym. Sprzedawcy paliw objętych akcyzą zobowiązani są w myśl
dotychczasowych przepisów, w szczególności do odbierania od nabywców wyrobów
akcyzowych oświadczeń o treści określonej w przepisach ustawy, a także
do sporządzania i przekazywania do organu celnego miesięcznego zestawienia
wskazanych oświadczeń. Niespełnienie tych warunków, w tym tak nieistotne z punktu
widzenia fiskalnego uchybienia, jak naruszenie terminu do złożenia wyżej
wymienionego zestawienia, skutkuje dotkliwymi sankcjami w stosunku

do sprzedawców wyrobów akcyzowych. Stosownie bowiem do art. 89 ust. 16
w/w ustawy o podatku akcyzowym, skutkuje to zastosowaniem podwyższonej stawki
akcyzy określonej w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Rozwiązanie
sprowadzające się do nałożenia obowiązku kontroli prawidłowości wykorzystania
wyrobów akcyzowych nabytych z obniżoną stawką akcyzy na sprzedawców tych
wyrobów, nie wydaje się uzasadnione. Wątpliwości konstytucyjne budzi przede
wszystkim stosowanie tak dotkliwych sankcji na wypadek dokonania przez
sprzedawców drobnych i nieistotnych fiskalnie uchybień związanych np. z terminem
do złożenia zestawień oświadczeń uzyskanych od nabywców. Niezasadne jest ponadto
przerzucenie obowiązku kontroli prawidłowości wykorzystania wyrobów akcyzowych
nabytych z obniżona stawką akcyzy na sprzedawców, w miejsce odpowiedniej
kontroli samych nabywców tych wyrobów. Proponowane w nowelizacji rozwiązanie
zakłada wprowadzenie systemu uzyskania zaświadczeń, przez nabywców wyrobów
akcyzowych z obniżoną stawką akcyzy, uprawniających do nabywania wyrobów
akcyzowych z obniżoną stawką akcyzy. Zaświadczenia te, wydawane będą nabywcom
zainteresowanym wykorzystaniem oleju napędowego dla celów opałowych, przez
organy podatkowe, w oparciu o składane przez nabywców oświadczenie
dokumentujące m.in. ilość, rodzaj i miejsce położenia urządzeń grzewczych
napędzanych olejem opałowym. Uzyskane zaświadczenie uprawniałoby nabywcę
do wyrobów akcyzowych z obniżoną stawką akcyzy, po przedłożeniu sprzedawcy
kopii uzyskanego uprzednio zaświadczenia. W razie nieprzedstawienia zaświadczenia,
sprzedawca stosowałby stawkę akcyzy podstawową (tj. bez obniżenia). Jednocześnie
po stronie sprzedawców pozostałby obowiązek rejestrowania faktu sprzedaży
wyrobów akcyzowych z obniżoną stawką akcyzy i przekazywania do urzędu celnego
comiesięcznych zestawień wskazujących nabywców tych towarów. Proponowane
w nowelizacji rozwiązanie umożliwi z jednej strony weryfikację przez organy kontroli
skarbowej prawidłowości użycia wyrobów akcyzowych – bezpośrednio u nabywców,
z drugiej zaś, wyeliminuje błędną praktykę obarczania obowiązkiem kontroli
sprzedawców tych wyrobów. Organy celne w oparciu o złożone przez nabywców
oświadczenia będą dysponowały wiedzą, a co za tym idzie możliwością kontroli
nabywców, co do prawidłowości wykorzystania zakupionych z obniżoną stawką
akcyzy wyrobów akcyzowych. Rozwiązanie to wyeliminuje jednocześnie wątpliwe
pod kątem zgodności z Konstytucją sankcjonowanie sprzedawców wyrobów
akcyzowych za uchybienia w realizacji obowiązków, związanych z przekazywaniem
zestawień
oświadczeń. Nowelizacja świadomie nie zawiera przepisów
wprowadzających sankcje dla sprzedawców z tytułu nieprawidłowego wykonania,
bądź niewykonania, obowiązków nakładanych mocą nowelizującej ustawy. Obowiązki
sprzedawców określone ustawą są istotne z punktu widzenia możliwości kontroli
nabywców, tym samym sankcje takie winny zostać wprowadzone. Odpowiednie
przepisy sankcyjne winny jednak zostać ujęte nie w ustawie o podatku akcyzowym,
lecz w ustawie Kodeks karny skarbowy. Odpowiedzialność z tytułu naruszenia
obowiązków ustawowych winna mieć charakter karno-skarbowy, a nie wiązać się
z zastosowaniem wyższej stawki akcyzy. Ponadto sankcje te winny pozostawać
w odpowiedniej proporcji do dokonanego przez sprzedawcę uchybienia.

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: