eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o fundacjach politycznych

Poselski projekt ustawy o fundacjach politycznych

projekt dotyczy określenia zasad tworzenia i funkcjonowania fundacji politycznych ustanawianych jedynie przez partie polityczne

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 381
  • Data wpłynięcia: 2012-03-02
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

381

2) cudzoziemców mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej.
3. Łączna suma wpłat od osoby fizycznej na rzecz fundacji nie może przekraczać
w jednym roku 5-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie
odrębnych przepisów, obowiązującego w dniu poprzedzającym wpłatę.
4. Środki finansowe mogą być wpłacane na rzecz fundacji jedynie czekiem rozrachunkowym,
przelewem lub kartą płatniczą.
5. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do darowizn niepieniężnych.
6. Fundacja nie może przyjmować darowizn pieniężnych i niepieniężnych od osób prawnych
z wyjątkiem darowizn od fundatora obejmujących w szczególności środki pochodzące
z subwencji z budżetu państwa w części przekraczającej kwotę wskazaną w art. 12 ust. 1.
7. Fundacja może pozyskiwać dochody z majątku pochodzące jedynie:
1) z oprocentowania środków zgromadzonych na rachunkach bankowych

i lokatach;
2) z obrotu obligacjami Skarbu Państwa i bonami skarbowymi Skarbu
Państwa;
3) ze zbycia należących do niej składników majątkowych;
8. Fundacja nie może przeprowadzać zbiórek publicznych.

Art. 15.
1. Fundacja nie może udzielać fundatorowi darowizn, pożyczek, poręczeń i gwarancji lub
w inny sposób zabezpieczać zobowiązań fundatora majątkiem fundacji.
2. Fundacja nie może udzielać członkom partii politycznej będącej fundatorem oraz osobom
fizycznym spokrewnionym albo spowinowaconym z członkami tej partii politycznej
darowizn, pożyczek, poręczeń i gwarancji lub w inny sposób zabezpieczać zobowiązań
majątkiem fundacji.
3. Fundacja nie może nabywać odpłatnie od fundatora towarów i usług.

Art. 16.
1. Fundacja prowadzi rejestr składający się z:
1) informacji o darowiznach niepieniężnych, określających datę przyjęcia darowizny albo
innego nieodpłatnego świadczenia, ich wartość oraz imię, nazwisko oraz adres darczyńcy;
2) informacji o darowiznach pieniężnych, których wartość przekracza kwartalnie kwotę 1 000
zł. określających datę przyjęcia darowizny, jej wartość oraz imię i nazwisko oraz adres
darczyńcy.
2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, obejmuje także użyczenie samochodu, nieruchomości,
sprzętu biurowego, telefonów i połączenia z internetem.
3. Informacje znajdujące się w rejestrze, o którym mowa w ust. 1, fundacja jest obowiązana
udostępniać na stronie Biuletynu Informacji Publicznej fundacji, z wyłączeniem adresu
darczyńcy lub użyczającego i aktualizowane są nie rzadziej niż co kwartał w terminie do
końca miesiąca następującego po danym kwartale.
4. Informacje znajdujące się w rejestrze, o którym mowa w ust. 1, udostępnia się na stronie
Biuletynu Informacji Publicznej fundacji przez okres co najmniej 3 lat.

Rozdział 5
Organy fundacji

Art. 17.
1. Organami fundacji są zarząd fundacji i rada fundacji.
2. Statut może przewidywać tworzenie innych obok zarządu fundacji i rady fundacji organów
fundacji, w szczególności rady patronackiej wyznaczającej kierunki działania fundacji
w zakresie realizacji jej celów statutowych.

Art. 18.
Zarząd fundacji kieruje działaniami fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.

Art. 19.
1. Rada fundacji sprawuje nadzór nad działalnością zarządu fundacji w sposób określony
w statucie.
2. Rada fundacji uchwala kodeks etyczny wiążący pracowników fundacji i członków jej
organów. Kodeks etyczny umieszcza się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej fundacji.
3. Rada fundacji składa się z członków powoływanych i odwoływanych przez
fundatora.

Art. 20.
1. Członkami zarządu fundacji i rady fundacji nie mogą być osoby skazane prawomocnym
wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne lub przestępstwo skarbowe.
2. Członkowie rady fundacji nie mogą być członkami zarządu fundacji ani pozostawać z nimi
w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
3. Członkowie rady fundacji mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w radzie
zwrot uzasadnionych kosztów.

Rozdział 6
Nadzór nad fundacjami

Art. 21.
Państwowa Komisja Wyborcza sprawuje nadzór nad działalnością fundacji na zasadach
i w granicach określonych ustawą.

Art. 22.
Państwowa Komisja Wyborcza może wystąpić do sądu o uchylenie uchwały zarządu fundacji,
pozostającej w rażącej sprzeczności z jej celem albo z postanowieniami jej statutu lub
z przepisami prawa. Państwowa Komisja Wyborcza może jednocześnie zwrócić się do sądu
o wstrzymanie wykonania uchwały zarządu do czasu rozstrzygnięcia sprawy.

Art. 23.
1. Jeżeli działanie zarządu fundacji w istotny sposób narusza przepisy prawa lub
postanowienia jej statutu albo jest niezgodne z jej celem, Państwowa Komisja Wyborcza
wzywa zarząd fundacji i radę fundacji do podjęcia działań zmierzających do przywrócenia
stanu zgodnego z prawem w określonym terminie.

2. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, albo w razie dalszego
uporczywego działania zarządu fundacji w sposób niezgodny z prawem, statutem lub celem
fundacji, Państwowa Komisja Wyborcza może wystąpić do sądu o zawieszenie zarządu
fundacji i rady fundacji oraz wyznaczenie zarządcy przymusowego.

Art. 24.
Sądem właściwym w sprawach, o których mowa w art. 22 i art. 23, jest sąd rejonowy
właściwy ze względu na miejsce siedziby fundacji. Sprawy te sąd rozpoznaje na
rozprawie w postępowaniu nieprocesowym.

Art. 25.
1. Fundacja składa corocznie Państwowej Komisji Wyborczej, w terminie do dnia 30
kwietnia, sprawozdanie ze swojej działalności za rok poprzedni.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, jest przez fundację udostępniane do publicznej
wiadomości, w szczególności poprzez umieszczenie go na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej fundacji.
3. Minister Sprawiedliwości określa, w drodze rozporządzenia, ramowy zakres sprawozdania,
o którym mowa w ust. 1, obejmujący w szczególności najważniejsze informacje

o działalności fundacji w okresie sprawozdawczym pozwalające ocenić prawidłowość
realizacji przez fundację jej celów statutowych, mając na względzie zapewnienie jawności
działalności fundacji.

Art. 26.
1. Fundacja sporządza coroczną informację finansową obejmującą sprawozdania:
1) o środkach otrzymanych z budżetu państwa, o których mowa w art. 12 ust. 1,
2) o źródłach pozyskania pozostałych środków finansowych oraz o sposobie ich
wykorzystania i poniesionych wydatkach, zwaną dalej „informacją”.
2. Do informacji załącza się kopie dowodów księgowych w rozumieniu ustawy z dnia 29
września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.)
dotyczące operacji, o których mowa w ust. 1. Na żądanie Państwowej Komisji Wyborczej
fundacja udostępnia dowody księgowe w oryginale.
3. Fundacja składa informację Państwowej Komisji Wyborczej w terminie do dnia 31 marca
roku następnego.
4. Informacja składana jest wraz z załączoną opinią i raportem biegłego rewidenta, którego
wybiera Państwowa Komisja Wyborcza. Koszty sporządzenia opinii i raportu pokrywane są
przez Krajowe Biuro Wyborcze.
5. Państwowa Komisja Wyborcza udostępnia informacje na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej Państwowej Komisji Wyborczej w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania
z wyłączeniem danych, o których mowa w ust. 2.
6. Organizacje pozarządowe, które w swoich statutach przewidują działania związane
z działalnością na rzecz jawności i przejrzystości życia publicznego mogą zgłaszać do
Państwowej Komisji Wyborczej umotywowane pisemne zastrzeżenia co do informacji
w terminie 60 dni od dnia udostępnienia informacji w Biuletynie Informacji Publicznej
Państwowej Komisji Wyborczej.
7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii Państwowej
Komisji Wyborczej, określa, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, wraz z niezbędnymi
objaśnieniami dotyczącymi jej sporządzania, zakresu zawartych w niej danych oraz wykazu
dołączanych do informacji dokumentów, w sposób umożliwiający w szczególności rzetelną
weryfikację danych dotyczących przeznaczenia środków otrzymanych z budżetu państwa,
o których mowa w art. 12 ust. 1.


Art. 27.
1. Państwowa Komisja Wyborcza w terminie 4 miesięcy od dnia złożenia informacji:
1) przyjmuje informację bez zastrzeżeń;
2) przyjmuje informację ze wskazaniem uchybień;
3) odrzuca informację.
2. Odrzucenie informacji następuje w przypadku:
1) stwierdzenia wykorzystania przez fundację środków otrzymanych z budżetu państwa,
o których mowa w art. 12 ust. 1, na cele niezwiązane z działalnością statutową;
2) stwierdzenia wykorzystania przez fundację dochodów z innych źródeł na cele niezwiązane
z działalnością statutową;
3) gromadzenia środków finansowych poza rachunkiem bankowym z naruszeniem przepisów
art. 11 ust. 2;
4) pozyskiwania dochodów w sposób niezgodny z art. 14;
5) naruszenia zakazów określonych w art. 15;
6) prowadzenia działalności gospodarczej;
7) nieudostępnienia Państwowej Komisji Wyborczej dowodów księgowych zgodnie z art. 26
ust. 2.
3. W razie zaistnienia wątpliwości co do prawidłowości lub rzetelności informacji Państwowa
Komisja Wyborcza może zwrócić się do fundacji o usunięcie wad informacji lub o udzielenie
wyjaśnień w określonym terminie.
4. Państwowa Komisja Wyborcza, badając informację, może zlecać sporządzanie ekspertyz
lub opinii. Koszty sporządzenia ekspertyz i opinii pokrywane są przez Krajowe Biuro
Wyborcze.
5. Organy administracji publicznej udzielają Państwowej Komisji Wyborczej, na jej żądanie,
pomocy niezbędnej w badaniu informacji.
6. Organy kontroli, rewizji i inspekcji, działające w administracji rządowej i samorządzie
terytorialnym, współpracują z Państwową Komisją Wyborczą i są obowiązane do
udostępniania Państwowej Komisji Wyborczej, na jej wniosek, wyników postępowań
kontrolnych prowadzonych przez te organy.




Art. 28.
1. W przypadku odrzucenia informacji przez Państwową Komisję Wyborczą fundacja ma
prawo, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia o odrzuceniu informacji, wnieść do
Sądu Najwyższego skargę na postanowienie Państwowej Komisji Wyborczej w przedmiocie
odrzucenia informacji.
2. Rozpatrzenie skargi przez Sąd Najwyższy następuje w składzie 7 sędziów. Do rozpatrzenia
skargi stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu
nieprocesowym.
3. Sąd Najwyższy rozpatruje skargę i wydaje w tej sprawie orzeczenie w terminie 60 dni od
dnia doręczenia skargi. Od orzeczenia sądu nie przysługuje środek prawny.
4. Jeżeli Sąd Najwyższy uzna skargę, o której mowa w ust. 1, za zasadną, Państwowa
Komisja Wyborcza niezwłocznie wydaje postanowienie o przyjęciu informacji.

Art. 29.
1. Fundacja traci przez rok prawo do otrzymywania środków z budżetu państwa, o których
mowa w art. 12 ust. 1, jeżeli:
1) nie złoży informacji w terminie określonym w art. 26 ust. 3, lub
2) informacja zostanie odrzucona przez Państwową Komisję Wyborczą albo
3) Sąd Najwyższy oddali skargę, o której mowa w art. 28 ust. 1.
2. Utrata przez fundację prawa do otrzymywania środków z budżetu państwa,
o których mowa w art. 12 ust. 1, następuje w roku kalendarzowym następującym po roku,
w którym wystąpiło zdarzenie, o którym mowa w ust. 1.
3. Fundacja traci prawo do otrzymywania środków z budżetu państwa także w przypadku
utraty prawa do otrzymywania subwencji przez fundatora z przyczyn określonych w art. 38d
ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 857,
z późn. zm.). Do ustalenia okresu utraty prawa do otrzymywania środków z budżetu państwa
stosuje się odpowiednio art. 38d tej ustawy.

Rozdział 7
Likwidacja fundacji

Art. 30.
1. O likwidacji fundacji może postanowić w każdym czasie fundator.
2. Państwowa Komisja Wyborcza zwraca się do sądu o likwidację fundacji w następujących
przypadkach:
1) fundacja trwale zaprzestała prowadzenia działalności statutowej;
2) wyczerpaniu uległ majątek i środki finansowe fundacji, w szczególności na
skutek utraty przez fundatora prawa do subwencji, o której mowa w art. 12
ust. 1;
3) w razie likwidacji partii politycznej, która ustanowiła fundację.
3. O środkach finansowych i majątku pozostałych po likwidacji fundacji decyduje sąd.
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 8

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: