eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawSenacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw

Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy dostosowania systemu prawa do wyroku TK z dnia 30 lipca 2014 r. (sygn. akt K 23/11); projekt zakłada m.in.: dookreślenie katalogu sytuacji uzasadniających zarządzenie kontroli operacyjnej w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych, sprecyzowania zamkniętego rodzajowo katalogu środków i metod działania, za pomocą których władze publiczne mogą w sposób niejawny gromadzić informacje o jednostkach, przeniesienie z aktów wykonawczych do regulacji ustawowych kwestii dotyczących dokumentacji materiałów zgromadzonych podczas kontroli, sprecyzowania w ustawie maksymalnego czasu prowadzenia kontroli operacyjnej, uchylenie obowiązku przekazywania informacji dotyczących kontroli operacyjnej przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej (zagregowaną informację na temat przetwarzania danych telekomunikacyjnych oraz wyników kontroli będzie corocznie przedstawiał Sejmowi i Senatowi Minister Sprawiedliwości)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3765
  • Data wpłynięcia: 2015-07-29
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3765

– 59 –
b)
w ust. 2 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) Szefowi CBA w przypadku postanowienia Sądu Okręgowego w Warszawie
wyrażającego zgodę na pozyskanie danych w przypadkach, o których mowa
w art. 18b ust. 1 lub 3.”,
c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, udostępnianie danych
telekomunikacyjnych lub pocztowych odbywa się bez udziału pracowników
podmiotu prowadzącego działalność telekomunikacyjną lub operatora
świadczącego usługi pocztowe przy niezbędnym ich współudziale, jeżeli
możliwość taką przewiduje porozumienie zawarte pomiędzy Szefem CBA a tym
podmiotem.”,
d)
dodaje się ust. 5–8 w brzmieniu:
„5. Materiały uzyskane w wyniku czynności związanych z udostępnieniem
danych o których mowa w ust. 1, które zawierają informacje mające znaczenie dla
postępowania karnego Szef CBA przekazuje Prokuratorowi Generalnemu.
6. Materiały uzyskane w wyniku czynności związanych z udostępnieniem
danych, o których mowa w ust. 1, które nie zawierają informacji mających
znaczenie dla postępowania karnego albo nie są istotne dla bezpieczeństwa
państwa, podlegają niezwłocznemu komisyjnemu i protokolarnemu zniszczeniu.
7. Dane, o których mowa w ust. 1, przetwarza się przez okres, w którym są
one niezbędne do realizacji ustawowych zadań, przy czym, nie rzadziej niż co
3 lata, dokonuje się weryfikacji potrzeby dalszego ich przetwarzania.
8. W przypadku gdy w wyniku weryfikacji ustalono, że dalsze przetwarzanie
danych, o których mowa w ust. 1, nie jest niezbędne dla realizacji ustawowych
zadań, dane te oraz materiały, o których mowa w ust. 6, niezwłocznie, nie później
jednak niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia weryfikacji, niszczy komisja
powołana przez Szefa CBA. Z czynności komisji sporządza się protokół.”;
3)
po art. 18 dodaje się art. 18a–18d w brzmieniu:
„Art. 18a. 1. Jeżeli z materiałów, o których mowa w art. 18 ust. 5 wynika, że
zawierają one dane dotyczące bezpośrednio osoby wykonującej zawód lub funkcję,
o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, Szef CBA przekazuje
Prokuratorowi Generalnemu te materiały.
– 60 –
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, prokurator wojskowy niezwłocznie po
otrzymaniu materiałów kieruje je do Sądu Okręgowego w Warszawie, wraz
z wnioskiem o wyrażenie zgody na ich wykorzystanie w postępowaniu karnym.
3. Sąd Okręgowy w Warszawie wydaje postanowienie o stwierdzeniu
dopuszczalności wykorzystania w postępowaniu karnym materiałów zawierających
dane, o których mowa ust. 1, gdy jest to niezbędne dla dobra wymiaru sprawiedliwości,
a okoliczność nie może być ustalona na podstawie innego dowodu, albo zarządza ich
komisyjne i protokolarne zniszczenie, w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku przez
Prokuratora Generalnego.
4. O wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia materiałów zawierających
dane, o których mowa w ust. 1, Szef CBA jest obowiązany do niezwłocznego
poinformowania Sądu Okręgowego w Warszawie.
Art. 18b. 1. Jeżeli z materiałów sprawy wynika, że konieczne jest pozyskanie
danych telekomunikacyjnych lub pocztowych dotyczących bezpośrednio osoby
wykonującej zawód lub funkcję, o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania
karnego, Szef CBA występuje do Sądu Okręgowego w Warszawie z pisemnym
wnioskiem o wyrażenie, w drodze postanowienia, zgody na pozyskanie tych danych
i ich wykorzystanie w postępowaniu karnym.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, przedstawia się wraz z materiałami
uzasadniającymi potrzebę pozyskania danych, o których mowa w ust. 1.
3. W przypadkach niecierpiących zwłoki, jeżeli mogłoby to spowodować
zagrożenie życia lub zdrowia, możliwość utraty informacji, zatarcie lub zniszczenie
dowodów przestępstwa, Szef CBA może wystąpić do podmiotu prowadzącego
działalność telekomunikacyjną lub operatora świadczącego usługi pocztowe
o przekazanie danych, o których mowa w ust. 1, zwracając się jednocześnie do Sądu
Okręgowego w Warszawie z pisemnym wnioskiem o wyrażenie zgody w drodze
postanowienia w tej sprawie.
4. Sąd Okręgowy w Warszawie wydaje postanowienie w przedmiocie zgody na
pozyskanie danych i ich wykorzystanie w postępowaniu karnym gdy jest to niezbędne
dla dobra wymiaru sprawiedliwości, a okoliczność nie może być ustalona na podstawie
innego dowodu.
– 61 –
5. Na postanowienie sądu o odmowie uwzględnienia wniosku przysługuje
zażalenie Szefowi CBA, który złożył wniosek o wydanie tego postanowienia. Do
zażalenia stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego.
6. W przypadku nieuwzględnienia zażalenia Szef CBA, który wystąpił
o przekazanie danych osób, o których mowa w ust. 1, jest zobowiązany do:
1)
wydania zarządzenia o ich niezwłocznym, komisyjnym i protokolarnym
zniszczeniu – w przypadku gdy dane te zostały przekazane;
2)
poinformowania podmiotu prowadzącego działalność telekomunikacyjną lub
pocztową o braku zgody na ich przekazanie – w przypadku gdy dane te nie zostały
przekazane.
7. W przypadku gdy zgromadzone zgodnie z ust. 1 lub 3 dane telekomunikacyjne
nie zawierają informacji mających znaczenia dla prowadzonego postępowania, Szef
CBA zarządza ich niezwłoczne, komisyjne i protokolarne zniszczenie.
8. O wydaniu i wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia danych
telekomunikacyjnych lub pocztowych, o których mowa w ust. 6 pkt 1 i ust. 7, Szef CBA
jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania Sądu Okręgowego w Warszawie.
Art. 18c. 1. Kontrolę nad uzyskiwaniem przez CBA danych telekomunikacyjnych
lub pocztowych sprawuje Sąd Okręgowy w Warszawie.
2. Szef CBA przekazuje sądowi, o którym mowa w ust. 1, raz na 6 miesięcy,
sprawozdanie obejmujące:
1)
liczbę przypadków pozyskania danych telekomunikacyjnych lub pocztowych oraz
ich rodzaj;
2)
podstawę prawną pozyskania danych telekomunikacyjnych lub pocztowych;
3)
rodzaje przestępstw, w związku z zaistnieniem których wystąpiono o dane
telekomunikacyjne lub pocztowe;
4)
liczbę przypadków zwalczania korupcji w instytucjach państwowych i samorządzie
terytorialnym oraz działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwa,
w których wystąpiono o dane telekomunikacyjne lub pocztowe.
4. W ramach kontroli, o której mowa w ust. 1, sąd może zapoznać się
z materiałami uzasadniającymi udostępnienie CBA danych telekomunikacyjnych lub
pocztowych oraz materiałami uzyskanymi w wyniku podjętych czynności.
5. W przypadku stwierdzenia przez sąd braku podstaw do pozyskania danych
telekomunikacyjnych lub pocztowych, zgromadzone dane podlegają niezwłocznemu
– 62 –
komisyjnemu i protokolarnemu zniszczeniu. Przepis art. 18 ust. 8 stosuje się
odpowiednio.
6. O zarządzeniu zniszczenia danych Szef CBA jest obowiązany do niezwłocznego
poinformowania sądu, o którym mowa w ust. 1.
Art. 18d. 1. W celu zapobiegania lub wykrywania przestępstw CBA może mieć
udostępniane dane abonamentowe:
1)
o których mowa w art. 161 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne,
2)
w przypadku użytkownika, który nie jest osobą fizyczną numer zakończenia sieci
oraz siedzibę lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej, firmę lub
nazwę i formę organizacyjną tego użytkownika,
3)
w przypadku stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej – także nazwę
miejscowości oraz ulicy, przy której znajduje się zakończenie sieci, udostępnione
użytkownikowi
– oraz może je przetwarzać.
2. Do udostępniania danych, o których mowa w ust. 1, art. 18 ust. 2–8 stosuje się.”.
Art. 11. W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1404, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 75d:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W celu rozpoznawania, zapobiegania, zwalczania, wykrywania albo
uzyskania i utrwalenia dowodów przestępstw skarbowych, o których mowa
w rozdziale 9, z wyłączeniem art. 108 § 2 Kodeksu karnego skarbowego, Służba
Celna, może mieć, gdy inne środki okazały się bezskuteczne albo mogą być
nieprzydatne, udostępniane dane, o których mowa w art. 180c i art. 180d ustawy
z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243, 827
i 1198), zwane dalej „danymi telekomunikacyjnymi”, oraz może je przetwarzać.”,
b)
w ust. 2 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) organowi Służby Celnej wskazanemu w postanowieniu sądu wyrażającym
zgodę na pozyskanie danych telekomunikacyjnych w przypadkach, o których
mowa w art. 75db ust. 1 lub 3.”,

5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. 486, 1055, 1215, 1395
i 1662 oraz z 2015 r. poz. 211 i 671.
– 63 –
c)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Materiały uzyskane w wyniku czynności związanych z udostępnieniem
danych telekomunikacyjnych, które zawierają informacje mające znaczenie dla
postępowania karnego lub postępowania karnego skarbowego, Szef Służby Celnej
albo dyrektor izby celnej przekazuje prokuratorowi właściwemu ze względu na
siedzibę organu przekazującego .”,
d)
dodaje się ust. 6–8 w brzmieniu:
„6. Materiały uzyskane w wyniku czynności związanych z udostępnieniem
danych telekomunikacyjnych, które nie zawierają informacji mających znaczenie
dla postępowania karnego lub postępowania karnego skarbowego, podlegają
niezwłocznemu komisyjnemu i protokolarnemu zniszczeniu.
7. Dane telekomunikacyjne przetwarza się przez okres, w którym są one
niezbędne do realizacji ustawowych zadań, przy czym, nie rzadziej niż co 3 lata,
dokonuje się weryfikacji potrzeby dalszego ich przetwarzania.
8. W przypadku gdy w wyniku weryfikacji ustalono, że dalsze przetwarzanie
danych telekomunikacyjnych nie jest niezbędne dla realizacji ustawowych zadań,
dane te oraz materiały, o których mowa w ust. 6, niezwłocznie, nie później jednak
niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia weryfikacji, niszczy komisja powołana
przez Szefa Służby Celnej albo dyrektora izby celnej. Z czynności komisji
sporządza się protokół.”;
2)
po art. 75d dodaje się art. 75da–75dd w brzmieniu:
„Art. 75da. 1. Jeżeli z materiałów sprawy, o których mowa w art. 75d ust. 5
wynika, że zawierają one dane dotyczące bezpośrednio osoby wykonującej zawód lub
funkcję, o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, Szef Służby
Celnej albo dyrektor izby celnej przekazuje prokuratorowi te materiały.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, prokurator niezwłocznie po otrzymaniu
materiałów kieruje je do właściwego miejscowo sądu okręgowego, wraz z wnioskiem
o wyrażenie zgody na ich wykorzystanie w postępowaniu karnym lub postępowaniu
karnym skarbowym.
3. Sąd okręgowy wydaje postanowienie o stwierdzeniu dopuszczalności
wykorzystania w postępowaniu karnym lub postępowaniu karnym skarbowym
materiałów zawierających dane, o których mowa ust. 1, gdy jest to niezbędne dla dobra
wymiaru sprawiedliwości, a okoliczność nie może być ustalona na podstawie innego
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: