Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy dostosowania systemu prawa do wyroku TK z dnia 30 lipca 2014 r. (sygn. akt K 23/11); projekt zakłada m.in.: dookreślenie katalogu sytuacji uzasadniających zarządzenie kontroli operacyjnej w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych, sprecyzowania zamkniętego rodzajowo katalogu środków i metod działania, za pomocą których władze publiczne mogą w sposób niejawny gromadzić informacje o jednostkach, przeniesienie z aktów wykonawczych do regulacji ustawowych kwestii dotyczących dokumentacji materiałów zgromadzonych podczas kontroli, sprecyzowania w ustawie maksymalnego czasu prowadzenia kontroli operacyjnej, uchylenie obowiązku przekazywania informacji dotyczących kontroli operacyjnej przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej (zagregowaną informację na temat przetwarzania danych telekomunikacyjnych oraz wyników kontroli będzie corocznie przedstawiał Sejmowi i Senatowi Minister Sprawiedliwości)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3765
- Data wpłynięcia: 2015-07-29
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3765
7. W przypadku gdy zgromadzone zgodnie z ust. 1 lub 3 dane telekomunikacyjne
lub pocztowe nie zawierają informacji mających znaczenia dla prowadzonego
postępowania, Szef SKW zarządza ich niezwłoczne, komisyjne i protokolarne
zniszczenie.
8. O wydaniu i wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia danych
telekomunikacyjnych lub pocztowych, o którym mowa w ust. 6 pkt 1 i ust. 7, Szef
SKW, jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania Wojskowego Sądu
Okręgowego w Warszawie.
Art. 32c. 1. Kontrolę nad uzyskiwaniem przez SKW danych telekomunikacyjnych
lub pocztowych sprawuje Wojskowy Sąd Okręgowy w Warszawie.
2. Szef SKW przekazuje sądowi, o którym mowa w ust. 1, raz na 6 miesięcy,
sprawozdanie obejmujące:
1)
liczbę przypadków pozyskania danych telekomunikacyjnych lub pocztowych oraz
ich rodzaj;
2)
podstawę prawną pozyskania danych telekomunikacyjnych lub pocztowych;
3)
rodzaje przestępstw, w związku z zaistnieniem których wystąpiono o dane
telekomunikacyjne lub pocztowe;
4)
liczbę przypadków, ze wskazaniem ich podziału na rodzaje spraw, w których
wystąpiono o dane telekomunikacyjne lub pocztowe.
4. W ramach kontroli, o której mowa w ust. 1, sąd może zapoznać się
z materiałami uzasadniającymi udostępnienie SKW danych telekomunikacyjnych lub
pocztowych oraz materiałami uzyskanymi w wyniku podjętych czynności.
5. W przypadku stwierdzenia przez sąd braku podstaw do pozyskania danych
telekomunikacyjnych lub pocztowych, zgromadzone dane podlegają niezwłocznemu
komisyjnemu i protokolarnemu zniszczeniu. Przepis art. 32 ust. 10 stosuje się
odpowiednio.
6. O zarządzeniu zniszczenia danych Szef SKW jest obowiązany do niezwłocznego
poinformowania sądu, o którym mowa w ust. 1.
Art. 32d. 1. W celu zapobiegania lub wykrywania przestępstw SKW może mieć
udostępniane dane abonamentowe:
1)
o których mowa w art. 161 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne,
– 55 –
2)
w przypadku użytkownika, który nie jest osobą fizyczną numer zakończenia sieci
oraz siedzibę lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej, firmę lub
nazwę i formę organizacyjną tego użytkownika,
3)
w przypadku stacjonarnej publicznej sieci telekomunikacyjnej – także nazwę
miejscowości oraz ulicy, przy której znajduje się zakończenie sieci, udostępnione
użytkownikowi
– oraz może je przetwarzać.
2. Do udostępniania danych, o których mowa w ust. 1, art. 32 ust. 2–10 stosuje
się.”.
Art. 10. W ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym
(Dz. U. z 2014 r. poz. 1411 i 1822) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 17:
a)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Kontrola operacyjna prowadzona jest niejawnie i polega na:
1)
podsłuchu rozmów prowadzonych przy użyciu środków technicznych;
2)
podsłuchu i podglądzie pomieszczeń i osób poza miejscami publicznymi;
3)
kontroli treści korespondencji;
4)
nadzorze elektronicznym osób, miejsc i przedmiotów oraz środków
transportu;
5)
kontroli zawartości przesyłek.”,
b)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a i 5b w brzmieniu:
„5a. Kontroli operacyjnej nie stanowią czynności, o których mowa w ust. 5
pkt 4, polegające na uzyskiwaniu danych w trybie art. 18.
5b. Czynności, o których mowa w ust. 5, mogą być realizowane przy użyciu
środków technicznych niezbędnych do realizacji celów kontroli operacyjnej.”,
c)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. W uzasadnionych przypadkach, gdy podczas stosowania kontroli
operacyjnej pojawią się nowe okoliczności istotne dla zapobieżenia lub wykrycia
przestępstwa albo ustalenia sprawcy i uzyskania dowodów przestępstwa, sąd,
o którym mowa w ust. 2, na pisemny wniosek Szefa CBA, złożony po uzyskaniu
pisemnej zgody Prokuratora Generalnego, może wydawać, również po upływie
okresów, o których mowa w ust. 8, kolejne postanowienia o przedłużeniu kontroli
– 56 –
operacyjnej na następujące po sobie okresy, z których żaden nie może trwać dłużej
niż 12 miesięcy.”,
d) po ust. 15e dodaje się ust. 15f–15k w brzmieniu:
„15f. W przypadku gdy zachodzi przypuszczenie, że materiały, o których
mowa w ust. 15:
1)
zawierają informacje, o których mowa:
a)
w art. 178 Kodeksu postępowania karnego,
b)
w art. 178a i w art. 180 § 3 Kodeksu postępowania karnego,
z wyłączeniem informacji o przestępstwach, o których mowa w art. 240
§ 1 Kodeksu karnego
– Szef CBA nakazuje ich niezwłoczne, komisyjne i protokolarne zniszczenie;
2)
mogą zawierać informacje stanowiące tajemnice związane z
wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu
postępowania karnego, Szef CBA przekazuje Prokuratorowi Generalnemu te
materiały.
15g. W przypadku, o którym mowa w ust. 15f pkt 2, Prokurator Generalny
niezwłocznie po otrzymaniu materiałów, kieruje je do sądu, który zarządził
kontrolę operacyjną albo wyraził na nią zgodę w trybie określonym w ust. 3, wraz
z wnioskiem o:
1)
wyrażenie zgody na ich wykorzystanie w postępowaniu karnym, albo
2) wydanie zarządzenia o ich niezwłocznym, komisyjnym i protokolarnym
zniszczeniu.
15h. Sąd wydaje postanowienie o stwierdzeniu dopuszczalności
wykorzystania w postępowaniu karnym materiałów mogących zawierać informacje
stanowiące tajemnice związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których
mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, gdy jest to niezbędne dla
dobra wymiaru sprawiedliwości, a okoliczność nie może być ustalona na podstawie
innego dowodu, albo zarządza ich zniszczenie, w terminie 14 dni od dnia złożenia
wniosku przez Prokuratora Generalnego.
15i. Na postanowienie sądu o stwierdzeniu dopuszczalności wykorzystania w
postępowaniu karnym materiałów mogących zawierać informacje stanowiące
tajemnice związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których mowa
w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, Prokuratorowi Generalnemu
– 57 –
przysługuje zażalenie. Do zażalenia stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu
postępowania karnego.
15j. O wykonaniu zarządzenia dotyczącego zniszczenia informacji
stanowiących tajemnice związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których
mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, Szef CBA jest obowiązany
do niezwłocznego poinformowania Prokuratora Generalnego.
15k. W sprawach dotyczących kontroli operacyjnej lub udostępnienia danych
telekomunikacyjnych i pocztowych albo wykorzystania materiałów z tych
czynności w postępowaniu karnym w odniesieniu do posłów, senatorów
i Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej postanowienie wydaje Pierwszy Prezes
Sądu Najwyższego.”,
e)
po ust. 16a dodaje się ust. 16b–16e w brzmieniu:
„16b. Sąd, Prokurator Generalny i Szef CBA prowadzą rejestry, odpowiednio:
postanowień, zarządzeń i wniosków dotyczących kontroli.
16c. Dokumentację materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli
operacyjnej, stanowią:
1)
nośniki, na których utrwalone zostały treści rozmów telefonicznych lub
innych przekazów informacji albo treści korespondencji lub zawartość
przesyłek;
2)
kopie wykonane z nośników, o których mowa w pkt 1;
3)
dokumenty sporządzone na podstawie informacji utrwalonych na nośnikach
i kopiach, o których mowa w pkt 1 i 2.
16d. Dokumentacja materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli
operacyjnej podlega protokolarnemu i komisyjnemu zniszczeniu w przypadku,
o którym mowa w:
1)
ust. 15 – niezwłocznie po przekazaniu materiałów, które dokumentuje,
prokuratorowi;
2)
ust. 16 – wraz z tymi materiałami.
– 58 –
16e. W przypadku, o którym mowa w ust. 15f, dokumentacja materiałów
zgromadzonych podczas stosowania kontroli operacyjnej, o której mowa
w ust. 15c:
1)
pkt 1 – podlega komisyjnemu, protokolarnemu zniszczeniu wraz
z materiałami, które dokumentuje, albo niezwłocznie po przekazaniu tych
materiałów prokuratorowi;
2)
pkt 2 i 3 – nie jest sporządzana.”,
f)
ust. 18 otrzymuje brzmienie:
„18. Prezes Rady Ministrów, określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób dokumentowania kontroli operacyjnej,
2)
sposób przechowywania i przekazywania dokumentacji kontroli operacyjnej,
3)
szczegółowy sposób dokumentowania materiałów uzyskanych podczas
stosowania kontroli operacyjnej oraz sposób przechowywania, przekazywania
oraz przetwarzania i niszczenia tych materiałów i dokumentacji,
4)
sposób prowadzenia rejestrów, o których mowa w ust. 16b,
5)
wzory dokumentów wchodzących w zakres dokumentacji kontroli operacyjnej
oraz rejestrów, o których mowa w ust. 16b
– uwzględniając potrzebę zapewnienia niejawnego charakteru podejmowanych
czynności i uzyskanych materiałów oraz przejrzystość dokumentacji i rejestrów.”;
2)
w art. 18:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W celu rozpoznawania, zapobiegania, zwalczania, wykrywania albo
utrwalania dowodów przestępstw CBA może, gdy inne środki okazały się
bezskuteczne albo mogą być nieprzydatne, uzyskiwać informacje niezbędne do
realizacji zadań, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, w postaci danych:
1)
określonych w art. 180c i art. 180d ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243, 827 i 1198), zwanych dalej
„danymi telekomunikacyjnymi”,
2)
identyfikujących podmiot korzystający z usług pocztowych w rozumieniu
art. 2 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529)
oraz dotyczących faktu, okoliczności świadczenia tych usług lub korzystania
z nich, zwanych dalej „danymi pocztowymi”.”,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3765
› Pobierz plik