Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3763
- Data wpłynięcia: 2015-07-24
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3763-cz-2
– 53 –
Nazwa projektu
Data sporządzenia
Projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie 07.07.2015 r.
regulaminu postepowania kwalifikacyjnego, oraz trybu i sposobu
odbywania szkolenia specjalizacyjnego przez lekarza będącego
ródło:
żołnierzem w czynnej służbie wojskowej oraz pełniącego służbę art. 16x ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r.
lub zatrudnionego w podmiocie leczniczym utworzonym przez o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U.
Ministra Obrony Narodowej
z 2015 r., poz. 464)
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Nr w wykazie prac Ministra Obrony
Ministerstwo Obrony Narodowej w porozumieniu z Ministerstwem Narodowej:
Zdrowia
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
Podsekretarz Stanu Maciej Jankowski
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Ppłk Marek Weselak, Źepartament Wojskowej Służby Zdrowia
tel:261873205
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Na podstawie art. 16x ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2015 r.
poz. 464) Minister Obrony Narodowej określa:
1. wzór wniosku o rozpoczęcie szkolenia specjalizacyjnego
2. tryb i sposób przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego oraz punktowe kryteria kwalifikacji lekarzy do
odbywania szkolenia specjalizacyjnego;
3. regulamin postępowania kwalifikacyjnego;
4. szczegółowy sposób odbywania szkolenia specjalizacyjnego,;
5. formy specjalistycznego szkolenia teoretycznego i praktycznego oraz sposoby ich prowadzenia;
6. sposób i tryb uzyskania potwierdzenia posiadania umiejętności praktycznych określonych programem
specjalizacji;
7. wzory dokumentów potwierdzających realizację programu specjalizacji i jego ukończenie.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projektowane rozporządzenie zastąpi obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia
27 marca 2013 r. w sprawie w sprawie trybu i sposobu odbywania szkolenia specjalizacyjnego przez lekarza
będącego żołnierzem w czynnej służbie wojskowej oraz pełniącego służbę lub zatrudnionego w podmiocie
leczniczym utworzonym przez Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 401)
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Brak danych.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Wojewodowie
16
Przepisy prawa
Bezpośrednie
Lekarze i lekarze
dentyści
Departament Wojskowej
912
Służby Zdrowia
Bezpośrednie
Centrum Medyczne
Kształcenia
1
Przepisy prawa
Bezpośrednie
Podyplomowego
– 54 –
1
Przepisy Prawa
Bezpośrednie
Ministerstwo Zdrowia
Ministerstwo Spraw
Wewnętrznych
1
Przepisy Prawa
Bezpośrednie
CEM
1
Bezpośrednie
Przepisy prawa
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Niniejszy projekt będzie konsultowany z Wojskową Izbą Lekarską i Konwentem Źziekanów Korpusu Oficerów
Zawodowych Wojska Polskiego. Ponadto zostanie przesłany do konsultacji społecznych, których wynik zostanie
omówiony po ich przeprowadzeniu. Projekt zostanie przesłany do zaopiniowania do:
1) Wojskowej Rady Lekarskiej;
2) Naczelnej Rady Lekarskiej;
3) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych;
4) NSZZ Solidarność;
5) Forum Związków Zawodowych;
6) Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia – „Porozumienie Zielonogórskie”;
7) Stowarzyszenia Niezależne Forum o Wojsku.
Jednocześnie zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie
Informacji Publicznej na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji oraz w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Obrony Narodowej.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
Łącznie
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
(2015–2025)
Źochody ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
-
budżet państwa
-
JST
-
-
pozostałe jednostki
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(oddzielnie)
– 55 –
ródła finansowania
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych
do obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
zmian
W ujęciu
duże
-
-
-
-
-
-
-
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
-
-
-
-
-
-
-
ceny stałe
małych i
z … r.)
średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
-
-
-
-
-
-
-
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
-
niepieniężnym
przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
-
małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
-
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
-
Dodatkowe
-
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych
do obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
– 56 –
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
zdrowie
sytuacja i rozwój
mienie państwowe
informatyzacja
regionalny
inne:
Omówienie wpływu
Regulacja będzie miała wpływ na zdrowie ludzi poprzez zwiększony dopływ wysoko
wykwalifikowanej lekarzy i lekarzy specjalistów.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Proponuje się, aby przepisy rozporządzenia weszły w życie z dniem 1 maja 2016 r., czyli wraz z planowanym
uruchomieniem Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie dotyczy.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy.
41/07/KC
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A Z D R O W I A 1)
z dnia
w sprawie uznania dziedzin diagnostyki laboratoryjnej za priorytetowe
Na podstawie art. 30a ust. 5 ustawy dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej
(Dz. U. z 2014 r. poz. 1384 i 1491 oraz …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Uznaje się następujące dziedziny diagnostyki laboratoryjnej za priorytetowe:
1) laboratoryjna diagnostyka medyczna;
2) mikrobiologia medyczna;
3) laboratoryjna transfuzjologia medyczna;
4) laboratoryjna genetyka medyczna;
5) cytomorfologia medyczna.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
Nazwa projektu
Data sporządzenia
Projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie 07.07.2015 r.
regulaminu postepowania kwalifikacyjnego, oraz trybu i sposobu
odbywania szkolenia specjalizacyjnego przez lekarza będącego
ródło:
żołnierzem w czynnej służbie wojskowej oraz pełniącego służbę art. 16x ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r.
lub zatrudnionego w podmiocie leczniczym utworzonym przez o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U.
Ministra Obrony Narodowej
z 2015 r., poz. 464)
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Nr w wykazie prac Ministra Obrony
Ministerstwo Obrony Narodowej w porozumieniu z Ministerstwem Narodowej:
Zdrowia
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra,
Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu
Podsekretarz Stanu Maciej Jankowski
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Ppłk Marek Weselak, Źepartament Wojskowej Służby Zdrowia
tel:261873205
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Na podstawie art. 16x ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2015 r.
poz. 464) Minister Obrony Narodowej określa:
1. wzór wniosku o rozpoczęcie szkolenia specjalizacyjnego
2. tryb i sposób przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego oraz punktowe kryteria kwalifikacji lekarzy do
odbywania szkolenia specjalizacyjnego;
3. regulamin postępowania kwalifikacyjnego;
4. szczegółowy sposób odbywania szkolenia specjalizacyjnego,;
5. formy specjalistycznego szkolenia teoretycznego i praktycznego oraz sposoby ich prowadzenia;
6. sposób i tryb uzyskania potwierdzenia posiadania umiejętności praktycznych określonych programem
specjalizacji;
7. wzory dokumentów potwierdzających realizację programu specjalizacji i jego ukończenie.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projektowane rozporządzenie zastąpi obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia
27 marca 2013 r. w sprawie w sprawie trybu i sposobu odbywania szkolenia specjalizacyjnego przez lekarza
będącego żołnierzem w czynnej służbie wojskowej oraz pełniącego służbę lub zatrudnionego w podmiocie
leczniczym utworzonym przez Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 401)
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Brak danych.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Wojewodowie
16
Przepisy prawa
Bezpośrednie
Lekarze i lekarze
dentyści
Departament Wojskowej
912
Służby Zdrowia
Bezpośrednie
Centrum Medyczne
Kształcenia
1
Przepisy prawa
Bezpośrednie
Podyplomowego
– 54 –
1
Przepisy Prawa
Bezpośrednie
Ministerstwo Zdrowia
Ministerstwo Spraw
Wewnętrznych
1
Przepisy Prawa
Bezpośrednie
CEM
1
Bezpośrednie
Przepisy prawa
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Niniejszy projekt będzie konsultowany z Wojskową Izbą Lekarską i Konwentem Źziekanów Korpusu Oficerów
Zawodowych Wojska Polskiego. Ponadto zostanie przesłany do konsultacji społecznych, których wynik zostanie
omówiony po ich przeprowadzeniu. Projekt zostanie przesłany do zaopiniowania do:
1) Wojskowej Rady Lekarskiej;
2) Naczelnej Rady Lekarskiej;
3) Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych;
4) NSZZ Solidarność;
5) Forum Związków Zawodowych;
6) Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia – „Porozumienie Zielonogórskie”;
7) Stowarzyszenia Niezależne Forum o Wojsku.
Jednocześnie zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie
Informacji Publicznej na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji oraz w Biuletynie Informacji
Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Obrony Narodowej.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
Łącznie
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
(2015–2025)
Źochody ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
-
budżet państwa
-
JST
-
-
pozostałe jednostki
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(oddzielnie)
– 55 –
ródła finansowania
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych
do obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców
oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
zmian
W ujęciu
duże
-
-
-
-
-
-
-
pieniężnym
przedsiębiorstwa
(w mln zł,
sektor mikro-,
-
-
-
-
-
-
-
ceny stałe
małych i
z … r.)
średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
-
-
-
-
-
-
-
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże
-
niepieniężnym
przedsiębiorstwa
sektor mikro-,
-
małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina,
-
obywatele oraz
gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
-
Dodatkowe
-
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych
do obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
– 56 –
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
zdrowie
sytuacja i rozwój
mienie państwowe
informatyzacja
regionalny
inne:
Omówienie wpływu
Regulacja będzie miała wpływ na zdrowie ludzi poprzez zwiększony dopływ wysoko
wykwalifikowanej lekarzy i lekarzy specjalistów.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Proponuje się, aby przepisy rozporządzenia weszły w życie z dniem 1 maja 2016 r., czyli wraz z planowanym
uruchomieniem Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie dotyczy.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy.
41/07/KC
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A Z D R O W I A 1)
z dnia
w sprawie uznania dziedzin diagnostyki laboratoryjnej za priorytetowe
Na podstawie art. 30a ust. 5 ustawy dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej
(Dz. U. z 2014 r. poz. 1384 i 1491 oraz …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Uznaje się następujące dziedziny diagnostyki laboratoryjnej za priorytetowe:
1) laboratoryjna diagnostyka medyczna;
2) mikrobiologia medyczna;
3) laboratoryjna transfuzjologia medyczna;
4) laboratoryjna genetyka medyczna;
5) cytomorfologia medyczna.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3763-cz-2
› Pobierz plik
-
3763-cz-1
› Pobierz plik