eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3763
  • Data wpłynięcia: 2015-07-24
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3763-cz-2

– 2 –
U Z A S A D N I E N I E
Przedmiotem niniejszego rozporządzenia jest realizacja delegacji ustawowej
wynikającej z art. 30a ust. 5 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej
(Dz. U. z 2014 r., poz. 1384, z późn. zm.), która została wprowadzona ustawą z dnia … o
zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw ( Dz.
U. poz. …).
Projekty ma na celu uznanie przez ministra właściwego do spraw zdrowia, który
kierując się bieżącą strategią rządu w zakresie ochrony zdrowia, dziedzin diagnostyki
laboratoryjnej za priorytetowe.
Mając na uwadze, iż jednym z celów ministra właściwego do spraw zdrowia jest
zachowanie wysokiej jakości czynności diagnostyki laboratoryjnej niniejszy projekt jako
dziedziny priorytetowe uznaje:
1) laboratoryjną diagnostykę medyczną;
2) mikrobiologię medyczną;
3) laboratoryjną transfuzjologię medyczną;
4) laboratoryjną genetykę medyczną;
5) cytomorfologię medyczną.
Mając na uwadze, iż wyniki badań laboratoryjnych stanowią podstawę postawienia
właściwej diagnozy, doboru właściwej terapii i oceny efektów leczenia, bardzo istotne jest
właściwe ukierunkowanie rozwoju diagnostyki laboratoryjnej, a także kształcenia diagnostów
laboratoryjnych.
Wyszczególnienie dziedzin priorytetowych daje gwarancję zwrócenia szczególnej uwagi
na wyżej wymienione obszary diagnostyki laboratoryjnej i podnoszenia poziomu udzielanych
świadczeń w medycznych laboratoriach diagnostycznych w kontekście zaplanowanych
działań w zakresie polityki zdrowotnej.


– 3 –
Nazwa projektu
Źata sporządzenia
rozporządzenie w sprawie uznania dziedzin diagnostyki laboratoryjnej 20.04.2015 r.
za priorytetowe


ródło
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
art. 30a ust. 5 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r.
Ministerstwo Zdrowia
o diagnostyce laboratoryjnej (Dz. U. z 2014 r.

poz. 1384, z późn. zm.)
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza

Stanu lub Podsekretarza Stanu
Nr w wykazie prac Ministra Zdrowia
Piotr Warczyński, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia


Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Edyta Kramek – Z-ca Dyrektora Departamentu Nauki i Szkolnictwa
Wyższego w Ministerstwie Zdrowia, tel. 22 6349400,
email: dep-ns@mz.gov.pl
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Zgodnie z art. 30a ust. 5 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej minister właściwy do spraw zdrowia
może, w drodze rozporządzenia, kierując się bieżącą strategią rządu, uznać dziedziny diagnostyki laboratoryjnej za
priorytetowe. W projektowanym akcie prawnym następujące dziedziny diagnostyki laboratoryjnej uznaje się za
priorytetowe:
1) laboratoryjną diagnostykę medyczną,
2) mikrobiologię medyczną,
3) laboratoryjną transfuzjologię medyczną,
4) laboratoryjną genetykę medyczną,
5) cytomorfologię medyczną.
Źiagności laboratoryjni są grupą zawodową zaufania publicznego, posiadają prawo i obowiązek do pogłębiania oraz
aktualizowania wiedzy i umiejętności zawodowych, w tym do uzyskiwania tytułu specjalisty w dziedzinach mających
zastosowanie w ochronie zdrowia (w zakresie diagnostyki laboratoryjnej istnieje 13 dziedzin specjalizacji, w tym 5
priorytetowych). Odpowiedni poziom i kierunek kształcenia diagnostów laboratoryjnych nie pozostaje bez znaczenia w
kontekście zaplanowanych działań w zakresie profilaktyki zdrowotnej, w szczególności związanych z chorobami
cywilizacyjnymi. Mając na uwadze, iż wyniki badań laboratoryjnych stanowią podstawę postawienia właściwej
diagnozy, doboru właściwej terapii i oceny efektów leczenia, bardzo istotne jest właściwe ukierunkowanie kształcenia
podyplomowego, co pozwoli na dostosowanie poziomu udzielanych świadczeń w medycznych laboratoriach
diagnostycznych do możliwości, jakie daje współczesna medycyna.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rozporządzenie wymienia dziedziny diagnostyki laboratoryjnej, które minister właściwy do spraw zdrowia uzna za istotne
z punktu widzenia realizacji zadań wynikających z bieżącej strategii rządu.
Uznanie dziedzin diagnostyki laboratoryjnej jako dziedzin priorytetowych pozwoli na właściwe ukierunkowanie
rozwoju diagnostyki laboratoryjnej, a także kształcenia diagnostów laboratoryjnych. Wyszczególnienie dziedzin
priorytetowych daje gwarancję zwrócenia szczególnej uwagi na wyżej wymienione obszary diagnostyki laboratoryjnej i
podnoszenia poziomu udzielanych świadczeń w medycznych laboratoriach diagnostycznych w kontekście
zaplanowanych działań w zakresie polityki zdrowotnej.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Nie dotyczy.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Źiagności laboratoryjny
15 509 osób
Krajowa Izba Źiagnostów
Uregulowanie w przepisach
Laboratoryjnych
rozporządzenia dziedzin
priorytetowych da możliwość
ukierunkowania kierunku
rozwoju zawodowego
diagnostów laboratoryjnych.
Szkoły wyższe, które
11
Uczelnie medyczne, które
Wskazanie kierunku działań
prowadzą studia na

kształcą na kierunku analityka
przy planowaniu szkoleń
kierunku analityka
medyczna i mają możliwość
specjalizacyjnych dla
medyczna.
prowadzenia kształcenia
diagnostów laboratoryjnych.
specjalizacyjnego dla
– 4 –
diagnostów laboratoryjnych
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem szerokich konsultacji społecznych m.in. z Krajową Radą Źiagnostów
Laboratoryjnych, Naczelną Radą Aptekarską, Naczelną Radą Lekarską, Naczelną Radą Pielęgniarek i Położnych,
Sekretariatem Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych,
Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Lekarzy, Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Pracowników Źiagnostyki
Medycznej i Fizjoterapii, Federacją Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia, Federacją Związku
Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej, Polskim Towarzystwem Źiagnostyki Laboratoryjnej, Kolegium Medycyny
Laboratoryjnej, Polską Akademią Nauk oraz z towarzystwami naukowymi w obszarze diagnostyki laboratoryjnej,
Konsultantami krajowymi w poszczególnych dziedzinach medycyny oraz ze wszystkimi uczelniami medycznymi w
Polsce.
Wyniki konsultacji zostaną omówione, w raporcie dołączonym do niniejszej oceny, po ich zakończeniu.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169,
poz. 1414, z późn. zm.) oraz § 52 uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979), niniejszy projekt zostanie opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Zdrowia oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji,
w serwisie „Rządowy Proces Legislacyjny”.

6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–
10)
Źochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)











ródła finansowania

Dodatkowe

informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie
(0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa






pieniężnym
sektor mikro-, małych i






(w mln zł,
średnich
ceny stałe z
przedsiębiorstw
… r.)
rodzina, obywatele







oraz gospodarstwa
domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
– 5 –
niepieniężnym sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele

oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne


Dodatkowe
Prowadzenie przedmiotowej regulacji nie będzie mieć wpływu na konkurencyjność gospodarki
informacje, w tym
i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i
wskazanie źródeł
gospodarstwa domowe.
danych i przyjętych do Przewiduje się jednak, iż uznanie dziedziny diagnostyki za dziedziny priorytetowe spowoduje
obliczeń założeń
zwiększenie liczby osób przystępujących do procesu specjalizacji a tym samym wpłynie na
zwiększenie liczby specjalistów w dziedzinach wymienionych w rozporządzeniu, co może
mieć pozytywny wpływ na jakość udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej w regionie.
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja będzie miała wpływ na osoby przystępujące do kształcenia specjalizacyjnego w dziedzinach
diagnostyki laboratoryjnej, lecz w bezpośredni sposób nie wpływa na rynek pracy. Jednakże projekt rozporządzenia
może przyczynić się do zwiększenia liczby osób posiadających tytuł specjalisty w dziedzinach diagnostyki
laboratoryjnej uznanych za priorytetowe, a tym samym wpłyną na jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych przez
laboratoria diagnostyczne w ww. dziedzinach.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu

11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia – od tego dnia wymienione w
rozporządzeniu dziedziny diagnostyki laboratoryjnej staną się dziedzinami priorytetowymi.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?

13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy.



12/07/BS
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A Z D R O W I A 1)
z dnia
w sprawie specjalizacji i uzyskiwania tytułu specjalisty przez diagnostów
laboratoryjnych
Na podstawie art. 30zd ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej
(Dz. U. z 2014 r. poz. 1384 i 1491 oraz z 2015 r. poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
wykaz dziedzin diagnostyki laboratoryjnej, w których możliwe jest odbywanie szkolenia
specjalizacyjnego;
2)
wykaz kodów specjalizacji w określonych dziedzinach;
3)
wykaz specjalności, w których diagnosta laboratoryjny, posiadający odpowiednią
specjalizację I stopnia, może uzyskać tytuł specjalisty w określonej dziedzinie, po
odbyciu szkolenia specjalizacyjnego zgodnie z programem, o którym mowa art. 30e
ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej, zwanej dalej ustawą;
4)
zakres danych zawartych w Elektronicznej Karcie Specjalizacji, zwanej dalej „EKS”;
5)
zakres danych wprowadzanych do Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników
Medycznych, zwanego dalej „SMK” przez kierownika specjalizacji;
6)
wysokość wynagrodzenia za wykonanie czynności kontrolnych w ramach kontroli
realizacji szkolenia specjalizacyjnego przez zespół kontrolny;
7)
szczegółowy tryb działania Państwowej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej „PKE”;
wysokość wynagrodzenia przewodniczącego i członków PKE;
8)
wzór oświadczenia członków Zespołu Egzaminacyjnego, o którym mowa w art. 30u
ust. 4 ustawy;
9)
wysokość opłaty za Państwowy Egzamin Specjalizacyjny Diagnostów Laboratoryjnych
zwany dalej „PESDL”;
10) szczegółowy sposób i tryb składania PESDL oraz ustalania jego wyników;

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).
strony : 1 ... 40 ... 44 . [ 45 ] . 46 ... 60 ... 63

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: