Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3763
- Data wpłynięcia: 2015-07-24
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3763-cz-1
na elektronicznym nośniku danych nie może przekraczać 0,0004 przeciętnego
wynagrodzenia (tj. ok. 1,50 zł).
8. W art. 30a wprowadzono zasadę, że elektroniczną dokumentację medyczną, o
której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ustawy o systemie, po
podmiotach zaprzestających udzielania świadczeń zdrowotnych, przejmuje
jednostka podległa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwa w zakresie
systemów informacyjnych ochrony zdrowia. Natomiast w przypadku innych
rodzajów dokumentacji medycznej, za przejęcie odpowiedzialny jest podmiot
wskazany w przepisach wydanych na podstawie art. 30 ustawy o prawach pacjenta.
XI. W ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i
chorób zakaźnych u ludzi
Zmiany art. 27 i art. 29 stanowią konsekwencję zmian w art. 26 ustawy o systemie
(zakres danych przetwarzanych w Systemie Monitorowania Zagrożeń). Wprowadzono
zmiany dotyczące zgłoszeń rozpoznanych zakażeń i chorób zakaźnych lub zgonów z
powodu choroby zakaźnej oraz zgłoszeń dodatnich wyników badania w kierunku
biologicznych czynników chorobotwórczych. Ponadto, z punktu widzenia obecnych
zagrożeń epidemiologicznych, w tym trwającej epidemii gorączki Ebola, kluczowe jest
uzupełnienie informacji przekazywanych drogą elektroniczną, zawartych w
zgłoszeniach, o obywatelstwo osoby podejrzanej o zachorowanie.
XII. W ustawie z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich
W art. 39 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich nałożono na Naczelną
Radę Lekarską obowiązek nieodpłatnego przekazywania danych zawartych w
Centralnym Rejestrze Lekarzy i Lekarzy Ministrowi Zdrowia, co pozwala uzyskać
wiedzę o lekarzach bez obowiązku uiszczenia za to stosownej opłaty.
XIII. W ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych
specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych
1. W art. 2 pkt 14 wprowadzono zmianę definicji osoby uprawnionej, która wskazuje,
że każda z osób posiadających na podstawie przepisów dotyczących wykonywania
danego zawodu medycznego, jest uprawniona do wystawiania recept
refundowanych i zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne. Rozszerzenie
definicji osoby uprawnionej podyktowane było przede wszystkim zwiększeniem
33
dostępu pacjenta do świadczenia rzeczowego, jakim są związane z procesem
leczenia leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby
medyczne, przez nadanie uprawnienia do wystawiana recept refundowanych i
zleceń na zaopatrzenie dla wszystkich osób upoważnionych na mocy przepisów
zawodowych. Ponadto należy dodać, iż zmiana niniejszej definicji nastąpiła z
uwagi na przyznanie kolejnej grupie zawodowej, tj. pielęgniarkom i położnym na
mocy ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej uprawnienia do wystawiania
recept i zleceń w ramach kontynuacji, a także samodzielnie.
2. W związku z utworzeniem Systemu Obsługi List Refundacyjnych, o którym mowa
w art. 30a ustawy o systemie, w art. 18, art. 19, art. 23a, art. 24, art. 25–27, art. 32a,
art. 35 i art. 36 ustawy doprecyzowano przepisy w celu umożliwienia
elektronicznej obsługi refundacji leków, środków spożywczych specjalnego
przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
3. Zmiany w art. 38 mają na celu wprowadzenie elektronicznego zlecenia jako
obligatoryjnego od dnia 1 marca 2017 r. Wyjątki od tej zasady dotyczą przypadku,
w którym brak dostępu do systemu teleinformatycznego, wystawienia zlecenia dla
osoby o nieustalonej tożsamości oraz wystawienia zlecenia, o którym mowa w art.
42b ust. 11 pkt 2 ustawy o świadczeniach.
4. W randze ustawowej został uregulowany zakres danych, jakie powinny się znaleźć
na zleceniu na zaopatrzenie oraz zleceniu na naprawę, zarówno w postaci
elektronicznej, jak i papierowej. Zakres danych oprócz danych osobowych będzie
zawierał także dane dotyczące podmiotu, w ramach którego wystawiano zlecenie,
elementy, jakie powinno zawierać zlecenie, dane dotyczące wyrobu medycznego.
Dane dotyczące realizacji zleceń bądź zakresu pozostałych danych, jakie powinny
znaleźć się na zleceniu będą się znajdowały w rozporządzeniu w sprawie zleceń, o
którym mowa w art. 38 ust. 7.
5. Ponadto wprowadzono instytucję informacji o wystawionym zleceniu, którą pacjent
otrzymuje od osoby wystawiającej zlecenie w przypadku wystawienia zlecenia w
postaci elektronicznej. Informacja ta stanowi potwierdzenie o wystawieniu zlecenia
w postaci elektronicznej, a także zawiera informacje o wyrobie medycznym, który
na nim został wystawiony.
34
6. Zmiana w art. 44 ust. 2 polega na dostosowaniu brzmienia przepisu do możliwości
sporządzania recepty w postaci elektronicznej i postaci papierowej. W świetle
obecnie obowiązujących przepisów prawa, osoba wydająca leki na receptę
dokonuje odpowiedniej adnotacji na druku recepty. Użyte sformułowanie na druku
recepty kojarzy się wyłącznie z postacią papierową. Pozostawienie obecnego
brzmienia przepisu wykluczy w takiej sytuacji możliwość zakupu tańszego
odpowiednika przepisanego na elektronicznej recepcie.
7. Kolejną zmianą systemową, jaka została wprowadzona i która wiąże się z procesem
informatyzacji oraz nadaniem uprawnienia pielęgniarkom i położnym do
wystawiania recept, w tym refundowanych, jest rezygnacja z umów
upoważniających do wystawienia recept na refundowane leki, środki spożywcze
specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, które są zawierane
przez lekarzy z dyrektorami wojewódzkich oddziałów Narodowego Funduszu
Zdrowia. Wymóg ten wynikał z art. 48 ust. 2. Umożliwienie wystawiania recept
refundowanych kolejnej grupie zawodowej wiązałby się z potrzebą generowania
dodatkowych umów upoważniających, których obsługa stanowiłaby duże
obciążenie dla Narodowego Funduszu Zdrowia. Likwidacja umów
upoważniających wynika z celu nadrzędnego dla Ministra Zdrowia, tj. zapewnienia
pacjentom jak najszerszego dostępu do świadczeń gwarantowanych, którymi są
m.in. leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyroby
medyczne refundowane.
8. Zgodnie ze zmianami w art. 48 ust. 7, każda osoba uprawniona do wystawiania
recept refundowanych i zleceń na zaopatrzenie oraz podmiot wykonujący
działalność leczniczą, w którym wystawiono receptę na lek refundowany lub
zlecenie na zaopatrzenie, będą obowiązane poddać się kontroli przeprowadzanej
lub zlecanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia w zakresie dokumentacji
medycznej oraz zasadności i prawidłowości wystawiania recept na refundowane
leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby
medyczne. Z obowiązku tego zostały wyłączone osoby uprawnione będące:
lekarzem ubezpieczenia zdrowotnego, felczerem ubezpieczenia zdrowotnego,
pielęgniarką ubezpieczenia zdrowotnego i położną ubezpieczenia zdrowotnego,
gdyż w tym przypadku kontroli podlega podmiot, w ramach którego wystawiona
została recepta lub zlecenie, co wynika z przepisów rozporządzenia Ministra
35
Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie
świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 81, poz. 484).
9. Dodano przepis art. 52a i zmieniono przepis art. 53. Przepisy te stanowią podstawę
do nałożenia kary administracyjnej w przypadku niepoddania się kontroli albo
niewykonania w terminie zaleceń pokontrolnych. Jednocześnie z katalogu osób
podlegających karze pieniężnej wyłączono osoby uprawnione będące: lekarzem
ubezpieczenia zdrowotnego, felczerem ubezpieczenia zdrowotnego, pielęgniarką
ubezpieczenia zdrowotnego i położną ubezpieczenia zdrowotnego, gdyż w tym
przypadku kontroli podlega podmiot, w ramach którego wystawiona została recepta
lub zlecenie, co wynika z przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia
6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki
zdrowotnej.
XIV. W ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej
1. W art. 3 ust 1 doprecyzowano definicję działalności leczniczej przez uzupełnienie
przepisu o możliwość udzielania świadczeń zdrowotnych także za pośrednictwem
systemów teleinformatycznych lub systemów łączności (telemedycyna).
2. W art. 106 wprowadzono zmianę, w myśl której jednostka podległa i nadzorowana
przez Ministra Zdrowia, właściwa w zakresie systemów informacyjnych ochrony
zdrowia, jest upoważniona do udostępniania danych, objętych rejestrem podmiotów
prowadzących działalność leczniczą, podmiotowi publicznemu albo podmiotowi
niebędącemu podmiotem publicznym, realizującym zadania publiczne na podstawie
odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot
publiczny ich realizacji. Ponadto dodano przepis, zgodnie z którym organ
prowadzący rejestr podmiotów prowadzących działalność leczniczą udostępnia
Narodowemu Funduszowi Zdrowia dane objęte wpisem do tego rejestru.
3. Zmieniono art. 107, umożliwiając organom prowadzącym rejestr podmiotów
prowadzących działalność leczniczą wprowadzanie z urzędu zmian niezależnych od
ww. podmiotów.
XV. W ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej
36
1. Zmieniono art. 4 ust. 2 pkt 7 oraz art. 61 ust. 5. Jest to konsekwencja zmiany
struktury organizacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz urzędu
Ministra Obrony Narodowej.
2. Zmiana w art. 11 ust. 1 ma na celu umożliwienie udzielania przez pielęgniarkę i
położną świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych
lub systemów łączności (telemedycyna).
3. Zmiana w art. 15a wynika z ujednolicenia i przyjęcia rozwiązania systemowego
polegającego na tym, iż kwestie związane z wystawieniem recept, jak również
zakresem danych albo wzorem recepty zostały uregulowane w ustawie z dnia
6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne.
4. W art. 45 nałożono na Naczelną Izbę Pielęgniarek i Położnych obowiązek
nieodpłatnego przekazywania ministrowi właściwemu do spraw zdrowia danych
zawartych w Centralnym Rejestrze Pielęgniarek i Położnych, co pozwala uzyskać
wiedzę o pielęgniarkach i położnych.
5. Zmiany przepisów art. 67, art. 71–73, art. 76–80 i art. 82 wynikają z nowej
koncepcji SMK przewidującej, iż system będzie obsługiwał lub wspierał procesy
szkolenia podyplomowego pielęgniarek i położnych, w tym proces rejestracji
jednostek szkolących, proces rejestracji programów kształcenia opracowywanych
przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych oraz proces
organizowania wszystkich rodzajów kształcenia podyplomowego.
XVI. Pozostałe przepisy projektu
1. W art. 16 wprowadzono tzw. regułę wydatkową, tj. określono na lata 2015–2024
maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym
projektu w części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia
oraz w częściach wojewodów. Wprowadzono również mechanizm korygujący,
który w przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany
rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków polegać będzie na ograniczeniu
wskazanych w ustawie wydatków.
2. W art. 17 uregulowano, iż do czasu wejścia w życie obowiązku prowadzenia
elektronicznej dokumentacji medycznej, zamieszczanie w SIM danych
umożliwiających pobranie elektronicznej dokumentacji medycznej oraz
37
wynagrodzenia (tj. ok. 1,50 zł).
8. W art. 30a wprowadzono zasadę, że elektroniczną dokumentację medyczną, o
której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ustawy o systemie, po
podmiotach zaprzestających udzielania świadczeń zdrowotnych, przejmuje
jednostka podległa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwa w zakresie
systemów informacyjnych ochrony zdrowia. Natomiast w przypadku innych
rodzajów dokumentacji medycznej, za przejęcie odpowiedzialny jest podmiot
wskazany w przepisach wydanych na podstawie art. 30 ustawy o prawach pacjenta.
XI. W ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i
chorób zakaźnych u ludzi
Zmiany art. 27 i art. 29 stanowią konsekwencję zmian w art. 26 ustawy o systemie
(zakres danych przetwarzanych w Systemie Monitorowania Zagrożeń). Wprowadzono
zmiany dotyczące zgłoszeń rozpoznanych zakażeń i chorób zakaźnych lub zgonów z
powodu choroby zakaźnej oraz zgłoszeń dodatnich wyników badania w kierunku
biologicznych czynników chorobotwórczych. Ponadto, z punktu widzenia obecnych
zagrożeń epidemiologicznych, w tym trwającej epidemii gorączki Ebola, kluczowe jest
uzupełnienie informacji przekazywanych drogą elektroniczną, zawartych w
zgłoszeniach, o obywatelstwo osoby podejrzanej o zachorowanie.
XII. W ustawie z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich
W art. 39 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich nałożono na Naczelną
Radę Lekarską obowiązek nieodpłatnego przekazywania danych zawartych w
Centralnym Rejestrze Lekarzy i Lekarzy Ministrowi Zdrowia, co pozwala uzyskać
wiedzę o lekarzach bez obowiązku uiszczenia za to stosownej opłaty.
XIII. W ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych
specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych
1. W art. 2 pkt 14 wprowadzono zmianę definicji osoby uprawnionej, która wskazuje,
że każda z osób posiadających na podstawie przepisów dotyczących wykonywania
danego zawodu medycznego, jest uprawniona do wystawiania recept
refundowanych i zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne. Rozszerzenie
definicji osoby uprawnionej podyktowane było przede wszystkim zwiększeniem
33
dostępu pacjenta do świadczenia rzeczowego, jakim są związane z procesem
leczenia leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby
medyczne, przez nadanie uprawnienia do wystawiana recept refundowanych i
zleceń na zaopatrzenie dla wszystkich osób upoważnionych na mocy przepisów
zawodowych. Ponadto należy dodać, iż zmiana niniejszej definicji nastąpiła z
uwagi na przyznanie kolejnej grupie zawodowej, tj. pielęgniarkom i położnym na
mocy ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej uprawnienia do wystawiania
recept i zleceń w ramach kontynuacji, a także samodzielnie.
2. W związku z utworzeniem Systemu Obsługi List Refundacyjnych, o którym mowa
w art. 30a ustawy o systemie, w art. 18, art. 19, art. 23a, art. 24, art. 25–27, art. 32a,
art. 35 i art. 36 ustawy doprecyzowano przepisy w celu umożliwienia
elektronicznej obsługi refundacji leków, środków spożywczych specjalnego
przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
3. Zmiany w art. 38 mają na celu wprowadzenie elektronicznego zlecenia jako
obligatoryjnego od dnia 1 marca 2017 r. Wyjątki od tej zasady dotyczą przypadku,
w którym brak dostępu do systemu teleinformatycznego, wystawienia zlecenia dla
osoby o nieustalonej tożsamości oraz wystawienia zlecenia, o którym mowa w art.
42b ust. 11 pkt 2 ustawy o świadczeniach.
4. W randze ustawowej został uregulowany zakres danych, jakie powinny się znaleźć
na zleceniu na zaopatrzenie oraz zleceniu na naprawę, zarówno w postaci
elektronicznej, jak i papierowej. Zakres danych oprócz danych osobowych będzie
zawierał także dane dotyczące podmiotu, w ramach którego wystawiano zlecenie,
elementy, jakie powinno zawierać zlecenie, dane dotyczące wyrobu medycznego.
Dane dotyczące realizacji zleceń bądź zakresu pozostałych danych, jakie powinny
znaleźć się na zleceniu będą się znajdowały w rozporządzeniu w sprawie zleceń, o
którym mowa w art. 38 ust. 7.
5. Ponadto wprowadzono instytucję informacji o wystawionym zleceniu, którą pacjent
otrzymuje od osoby wystawiającej zlecenie w przypadku wystawienia zlecenia w
postaci elektronicznej. Informacja ta stanowi potwierdzenie o wystawieniu zlecenia
w postaci elektronicznej, a także zawiera informacje o wyrobie medycznym, który
na nim został wystawiony.
34
6. Zmiana w art. 44 ust. 2 polega na dostosowaniu brzmienia przepisu do możliwości
sporządzania recepty w postaci elektronicznej i postaci papierowej. W świetle
obecnie obowiązujących przepisów prawa, osoba wydająca leki na receptę
dokonuje odpowiedniej adnotacji na druku recepty. Użyte sformułowanie na druku
recepty kojarzy się wyłącznie z postacią papierową. Pozostawienie obecnego
brzmienia przepisu wykluczy w takiej sytuacji możliwość zakupu tańszego
odpowiednika przepisanego na elektronicznej recepcie.
7. Kolejną zmianą systemową, jaka została wprowadzona i która wiąże się z procesem
informatyzacji oraz nadaniem uprawnienia pielęgniarkom i położnym do
wystawiania recept, w tym refundowanych, jest rezygnacja z umów
upoważniających do wystawienia recept na refundowane leki, środki spożywcze
specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, które są zawierane
przez lekarzy z dyrektorami wojewódzkich oddziałów Narodowego Funduszu
Zdrowia. Wymóg ten wynikał z art. 48 ust. 2. Umożliwienie wystawiania recept
refundowanych kolejnej grupie zawodowej wiązałby się z potrzebą generowania
dodatkowych umów upoważniających, których obsługa stanowiłaby duże
obciążenie dla Narodowego Funduszu Zdrowia. Likwidacja umów
upoważniających wynika z celu nadrzędnego dla Ministra Zdrowia, tj. zapewnienia
pacjentom jak najszerszego dostępu do świadczeń gwarantowanych, którymi są
m.in. leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyroby
medyczne refundowane.
8. Zgodnie ze zmianami w art. 48 ust. 7, każda osoba uprawniona do wystawiania
recept refundowanych i zleceń na zaopatrzenie oraz podmiot wykonujący
działalność leczniczą, w którym wystawiono receptę na lek refundowany lub
zlecenie na zaopatrzenie, będą obowiązane poddać się kontroli przeprowadzanej
lub zlecanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia w zakresie dokumentacji
medycznej oraz zasadności i prawidłowości wystawiania recept na refundowane
leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby
medyczne. Z obowiązku tego zostały wyłączone osoby uprawnione będące:
lekarzem ubezpieczenia zdrowotnego, felczerem ubezpieczenia zdrowotnego,
pielęgniarką ubezpieczenia zdrowotnego i położną ubezpieczenia zdrowotnego,
gdyż w tym przypadku kontroli podlega podmiot, w ramach którego wystawiona
została recepta lub zlecenie, co wynika z przepisów rozporządzenia Ministra
35
Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie
świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 81, poz. 484).
9. Dodano przepis art. 52a i zmieniono przepis art. 53. Przepisy te stanowią podstawę
do nałożenia kary administracyjnej w przypadku niepoddania się kontroli albo
niewykonania w terminie zaleceń pokontrolnych. Jednocześnie z katalogu osób
podlegających karze pieniężnej wyłączono osoby uprawnione będące: lekarzem
ubezpieczenia zdrowotnego, felczerem ubezpieczenia zdrowotnego, pielęgniarką
ubezpieczenia zdrowotnego i położną ubezpieczenia zdrowotnego, gdyż w tym
przypadku kontroli podlega podmiot, w ramach którego wystawiona została recepta
lub zlecenie, co wynika z przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia
6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki
zdrowotnej.
XIV. W ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej
1. W art. 3 ust 1 doprecyzowano definicję działalności leczniczej przez uzupełnienie
przepisu o możliwość udzielania świadczeń zdrowotnych także za pośrednictwem
systemów teleinformatycznych lub systemów łączności (telemedycyna).
2. W art. 106 wprowadzono zmianę, w myśl której jednostka podległa i nadzorowana
przez Ministra Zdrowia, właściwa w zakresie systemów informacyjnych ochrony
zdrowia, jest upoważniona do udostępniania danych, objętych rejestrem podmiotów
prowadzących działalność leczniczą, podmiotowi publicznemu albo podmiotowi
niebędącemu podmiotem publicznym, realizującym zadania publiczne na podstawie
odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot
publiczny ich realizacji. Ponadto dodano przepis, zgodnie z którym organ
prowadzący rejestr podmiotów prowadzących działalność leczniczą udostępnia
Narodowemu Funduszowi Zdrowia dane objęte wpisem do tego rejestru.
3. Zmieniono art. 107, umożliwiając organom prowadzącym rejestr podmiotów
prowadzących działalność leczniczą wprowadzanie z urzędu zmian niezależnych od
ww. podmiotów.
XV. W ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej
36
1. Zmieniono art. 4 ust. 2 pkt 7 oraz art. 61 ust. 5. Jest to konsekwencja zmiany
struktury organizacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz urzędu
Ministra Obrony Narodowej.
2. Zmiana w art. 11 ust. 1 ma na celu umożliwienie udzielania przez pielęgniarkę i
położną świadczeń zdrowotnych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych
lub systemów łączności (telemedycyna).
3. Zmiana w art. 15a wynika z ujednolicenia i przyjęcia rozwiązania systemowego
polegającego na tym, iż kwestie związane z wystawieniem recept, jak również
zakresem danych albo wzorem recepty zostały uregulowane w ustawie z dnia
6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne.
4. W art. 45 nałożono na Naczelną Izbę Pielęgniarek i Położnych obowiązek
nieodpłatnego przekazywania ministrowi właściwemu do spraw zdrowia danych
zawartych w Centralnym Rejestrze Pielęgniarek i Położnych, co pozwala uzyskać
wiedzę o pielęgniarkach i położnych.
5. Zmiany przepisów art. 67, art. 71–73, art. 76–80 i art. 82 wynikają z nowej
koncepcji SMK przewidującej, iż system będzie obsługiwał lub wspierał procesy
szkolenia podyplomowego pielęgniarek i położnych, w tym proces rejestracji
jednostek szkolących, proces rejestracji programów kształcenia opracowywanych
przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych oraz proces
organizowania wszystkich rodzajów kształcenia podyplomowego.
XVI. Pozostałe przepisy projektu
1. W art. 16 wprowadzono tzw. regułę wydatkową, tj. określono na lata 2015–2024
maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym
projektu w części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia
oraz w częściach wojewodów. Wprowadzono również mechanizm korygujący,
który w przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany
rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków polegać będzie na ograniczeniu
wskazanych w ustawie wydatków.
2. W art. 17 uregulowano, iż do czasu wejścia w życie obowiązku prowadzenia
elektronicznej dokumentacji medycznej, zamieszczanie w SIM danych
umożliwiających pobranie elektronicznej dokumentacji medycznej oraz
37
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3763-cz-2
› Pobierz plik
-
3763-cz-1
› Pobierz plik