Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3763
- Data wpłynięcia: 2015-07-24
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3763-cz-1
– 205 –
e)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Zlecenie naprawy zawiera:
1)
dane dotyczące świadczeniobiorcy:
a)
imię albo imiona i nazwisko albo oznaczenie „NN” w przypadku osób o
nieustalonej tożsamości,
b)
adres (nazwa miejscowości, ulica, numer domu, kod pocztowy, numer
lokalu, jeżeli nadano):
–
miejsca zamieszkania albo
–
miejsca pełnienia służby wojskowej, jeżeli dotyczy, albo
–
urzędu gminy lub gminnego ośrodka pomocy społecznej – w
przypadku świadczeniobiorcy, wobec którego wydano decyzję, o
której mowa w art. 54 ust. 1 ustawy o świadczeniach, albo
świadczeniodawcy, który udzielił świadczenia opieki zdrowotnej,
albo
–
„NMZ” w przypadku osób o nieustalonym miejscu zamieszkania,
c)
identyfikator usługobiorcy, o którym mowa w art. 17c ust. 2 ustawy z
dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia,
d)
datę urodzenia pacjenta albo wiek pacjenta, w przypadku gdy numeru
PESEL nie został nadany albo jest nieustalony,
e)
adres poczty elektronicznej, jeżeli posiada – w przypadku zlecenia w
postaci elektronicznej,
f)
numer telefonu – w przypadku zlecenia w postaci elektronicznej;
2)
dane dotyczące wyrobu medycznego:
a)
określenie (wytwórca, model, nazwa handlowa),
b)
liczbę porządkową,
c)
liczbę sztuk,
d)
uzasadnienie naprawy;
3)
numer identyfikujący zlecenie naprawy nadawany przez system
teleinformatyczny Funduszu, a w przypadku zlecenia naprawy w postaci
papierowej – numer ewidencyjny zlecenia nadawany przez oddział
wojewódzki Funduszu;
4)
numer identyfikujący zlecenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 7, na podstawie
którego wyrób medyczny został wydany;
– 206 –
5)
potwierdzenie uprawnienia do naprawy wyrobu medycznego:
a)
nazwę i kod oddziału wojewódzkiego Funduszu,
b)
limit ceny naprawy,
c)
datę potwierdzenia zlecenia;
6)
odmowę potwierdzenia uprawnienia do naprawy wyrobu medycznego, jeżeli
dotyczy:
a)
przyczynę odmowy potwierdzenia,
b)
datę odmowy potwierdzenia;
7)
informację o przedłużeniu okresu użytkowania wyrobu medycznego;
8)
podpis, w przypadku zlecenia:
a)
w postaci elektronicznej – składany za pomocą bezpiecznego podpisu
elektronicznego
weryfikowanego
przy
pomocy
ważnego
kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września
2001 r. o podpisie elektronicznym albo za pomocą bezpiecznego podpisu
elektronicznego weryfikowanego przy pomocy wydawanego przez
Fundusz ważnego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września
2001 r. o podpisie elektronicznym, albo podpisu potwierdzonego
profilem zaufanym ePUAP, albo
b)
w postaci papierowej – podpis własnoręczny i pieczątka oddziału
wojewódzkiego Funduszu.”,
f)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a i 6b w brzmieniu:
„6a. Realizacja zlecenia naprawy zawiera:
1)
numer identyfikujący realizację zlecenia naprawy nadawany przez system
teleinformatyczny usługodawcy lub system, o którym mowa w art. 7 ustawy z
dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia – w
przypadku zlecenia w postaci elektronicznej;
2)
numer identyfikujący zlecenie naprawy, o którym mowa w ust. 6 pkt 3;
3)
nazwę albo firmę realizatora, łącznie z nazwą i adresem miejsca realizacji
zlecenia naprawy;
4)
identyfikator usługodawcy, o którym mowa w art. 17c ust. 3 ustawy z dnia
28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia;
– 207 –
5)
numer umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej podmiotu
realizującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne zawartej
z oddziałem wojewódzkim Funduszu;
6)
dane dotyczące wyrobu medycznego:
a)
określenie,
b)
wytwórcę, model, nazwę handlową,
c)
opis przeprowadzonej naprawy wraz ze specyfikacją,
d)
okres gwarancji,
e)
cenę naprawy;
7)
datę przyjęcia do realizacji;
8)
datę realizacji (wydania);
9)
imię i nazwisko osoby realizującej zlecenie naprawy;
10) imię i nazwisko osoby odbierającej;
11) numer PESEL, a w przypadku jego braku nazwę i numer dokumentu
potwierdzającego tożsamość osoby odbierającej;
12) własnoręczny podpis osoby odbierającej.
6b. W przypadku zlecenia w postaci elektronicznej dane określone w ust. 6a
pkt 1, 2 i 6–12, są nanoszone na wydruku potwierdzającym odbiór wyrobu
medycznego.”,
g)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób i tryb realizacji zleceń w postaci elektronicznej i papierowej,
2)
szczegółowy zakres danych zawartych w zleceniu w postaci elektronicznej i
wzór zlecenia w postaci papierowej,
3)
sposób przechowywania zleceń w postaci elektronicznej i papierowej,
4)
sposób realizacji zleceń w postaci elektronicznej i w postaci papierowej, w
tym autoryzacji zlecenia w postaci elektronicznej,
5)
minimalne wymagania techniczne dla systemów teleinformatycznych, których
spełnienie jest konieczne dla wystawiania i realizacji zleceń w postaci
elektronicznej
– uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego wystawiania zleceń oraz
prawidłowej ich realizacji, a także mając na uwadze konieczność zapewnienia
bezpieczeństwa i integralności danych.”;
– 208 –
14) po art. 38 dodaje się art. 38a i art. 38b w brzmieniu:
„Art. 38a. 1. W przypadku wystawienia zlecenia w postaci elektronicznej
świadczeniobiorca otrzymuje informację o wystawionym zleceniu zawierającą
następujące dane:
1)
klucz dostępu;
2)
kod dostępu;
3)
identyfikator zlecenia;
4)
rodzaj zlecenia;
5)
datę wystawienia zlecenia;
6)
miesiąc, na który wystawiono zlecenie, jeżeli dotyczy;
7)
imię i nazwisko świadczeniobiorcy;
8)
imię i nazwisko osoby wystawiającej zlecenie;
9)
numer prawa wykonywania zawodu osoby wystawiającej zlecenie, w tym
posiadany tytuł zawodowy i specjalizację;
10) numer telefonu do bezpośredniego kontaktu z osobą wystawiającą zlecenie;
11) liczbę porządkową wyrobu medycznego;
12) liczbę sztuk wyrobu medycznego;
13) określenie wyrobu medycznego.
2. Informację, o której mowa w ust. 1, świadczeniobiorca otrzymuje:
1)
na wskazany w systemie informacji w ochronie zdrowia adres poczty
elektronicznej;
2)
na wskazany w systemie informacji w ochronie zdrowia numer telefonu, w formie
wiadomości tekstowej zawierającej kod dostępu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
oraz informację o wymagalności numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość
przy realizacji zlecenia;
3)
w przypadku braku wskazania w systemie informacji w ochronie zdrowia danych,
o których mowa w pkt 1 i 2, oraz na każde żądanie świadczeniobiorcy, w formie
wydruku, a w przypadku udzielania świadczenia zdrowotnego w miejscu
wezwania i braku możliwości przekazania informacji w formie wydruku – w innej
uzgodnionej formie zawierającej kod dostępu i nazwę wyrobu medycznego.
3. Informację przekazywaną w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, przekazuje
osoba wystawiająca zlecenie.
– 209 –
4. Informacja, o której mowa w ust. 1, nie może zawierać żadnych innych treści, w
szczególności o charakterze reklamowym.
5. Informacja, o której mowa w ust. 1, nie zastępuje zlecenia.
6. W przypadku wystawienia zlecenia na zaopatrzenie w postaci elektronicznej
osoba wystawiająca przekazuje to zlecenie w systemie teleinformatycznym do Funduszu
w celu potwierdzenia uprawnień świadczeniobiorcy.
7.
Fundusz,
po weryfikacji uprawnień świadczeniobiorcy, przekazuje
świadczeniobiorcy powiadomienie o potwierdzonym zleceniu zgodnie z wybranym
przez świadczeniobiorcę sposobem:
1)
na wskazany w systemie informacji w ochronie zdrowia adres poczty
elektronicznej;
2)
na wskazany w systemie informacji w ochronie zdrowia numer telefonu;
3)
na wskazany w zleceniu numer telefonu;
4)
na wskazany w zleceniu adres poczty elektronicznej;
5)
na wskazany w zleceniu adres korespondencyjny;
6)
osobiście we właściwym oddziale wojewódzkim Funduszu.
Art. 38b. Zlecenie naprawy wystawiane jest w postaci elektronicznej, za
pośrednictwem systemu informacji w ochronie zdrowia, w przypadku wystawienia
zlecenia na zaopatrzenie w postaci elektronicznej.”;
15) w art. 41 po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. W celu obsługi umów na realizację recept, Fundusz jest uprawniony do
przetwarzania danych osobowych osób, o których mowa w ust. 4 pkt 3.”;
16) w art. 44 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Osoba wydająca leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia
żywieniowego oraz wyroby medyczne objęte refundacją ma obowiązek, na żądanie
świadczeniobiorcy, wydać lek, o którym mowa w ust. 1, którego cena detaliczna jest
niższa niż cena leku przepisanego na recepcie. Nie dotyczy to sytuacji, w której osoba
uprawniona umieściła odpowiedni wpis w recepcie – w przypadku recepty w postaci
elektronicznej, lub adnotację na druku recepty – w przypadku recepty w postaci
papierowej, wskazując na niemożność dokonania zamiany przepisanego leku.”;
17) w art. 47 w ust. 7 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) dostępu do recept, danych, dokumentacji i informacji w postaci elektronicznej oraz
wglądu w nie za pośrednictwem systemu informacji w ochronie zdrowia.”;
e)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Zlecenie naprawy zawiera:
1)
dane dotyczące świadczeniobiorcy:
a)
imię albo imiona i nazwisko albo oznaczenie „NN” w przypadku osób o
nieustalonej tożsamości,
b)
adres (nazwa miejscowości, ulica, numer domu, kod pocztowy, numer
lokalu, jeżeli nadano):
–
miejsca zamieszkania albo
–
miejsca pełnienia służby wojskowej, jeżeli dotyczy, albo
–
urzędu gminy lub gminnego ośrodka pomocy społecznej – w
przypadku świadczeniobiorcy, wobec którego wydano decyzję, o
której mowa w art. 54 ust. 1 ustawy o świadczeniach, albo
świadczeniodawcy, który udzielił świadczenia opieki zdrowotnej,
albo
–
„NMZ” w przypadku osób o nieustalonym miejscu zamieszkania,
c)
identyfikator usługobiorcy, o którym mowa w art. 17c ust. 2 ustawy z
dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia,
d)
datę urodzenia pacjenta albo wiek pacjenta, w przypadku gdy numeru
PESEL nie został nadany albo jest nieustalony,
e)
adres poczty elektronicznej, jeżeli posiada – w przypadku zlecenia w
postaci elektronicznej,
f)
numer telefonu – w przypadku zlecenia w postaci elektronicznej;
2)
dane dotyczące wyrobu medycznego:
a)
określenie (wytwórca, model, nazwa handlowa),
b)
liczbę porządkową,
c)
liczbę sztuk,
d)
uzasadnienie naprawy;
3)
numer identyfikujący zlecenie naprawy nadawany przez system
teleinformatyczny Funduszu, a w przypadku zlecenia naprawy w postaci
papierowej – numer ewidencyjny zlecenia nadawany przez oddział
wojewódzki Funduszu;
4)
numer identyfikujący zlecenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 7, na podstawie
którego wyrób medyczny został wydany;
– 206 –
5)
potwierdzenie uprawnienia do naprawy wyrobu medycznego:
a)
nazwę i kod oddziału wojewódzkiego Funduszu,
b)
limit ceny naprawy,
c)
datę potwierdzenia zlecenia;
6)
odmowę potwierdzenia uprawnienia do naprawy wyrobu medycznego, jeżeli
dotyczy:
a)
przyczynę odmowy potwierdzenia,
b)
datę odmowy potwierdzenia;
7)
informację o przedłużeniu okresu użytkowania wyrobu medycznego;
8)
podpis, w przypadku zlecenia:
a)
w postaci elektronicznej – składany za pomocą bezpiecznego podpisu
elektronicznego
weryfikowanego
przy
pomocy
ważnego
kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września
2001 r. o podpisie elektronicznym albo za pomocą bezpiecznego podpisu
elektronicznego weryfikowanego przy pomocy wydawanego przez
Fundusz ważnego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września
2001 r. o podpisie elektronicznym, albo podpisu potwierdzonego
profilem zaufanym ePUAP, albo
b)
w postaci papierowej – podpis własnoręczny i pieczątka oddziału
wojewódzkiego Funduszu.”,
f)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a i 6b w brzmieniu:
„6a. Realizacja zlecenia naprawy zawiera:
1)
numer identyfikujący realizację zlecenia naprawy nadawany przez system
teleinformatyczny usługodawcy lub system, o którym mowa w art. 7 ustawy z
dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia – w
przypadku zlecenia w postaci elektronicznej;
2)
numer identyfikujący zlecenie naprawy, o którym mowa w ust. 6 pkt 3;
3)
nazwę albo firmę realizatora, łącznie z nazwą i adresem miejsca realizacji
zlecenia naprawy;
4)
identyfikator usługodawcy, o którym mowa w art. 17c ust. 3 ustawy z dnia
28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia;
– 207 –
5)
numer umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej podmiotu
realizującego czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne zawartej
z oddziałem wojewódzkim Funduszu;
6)
dane dotyczące wyrobu medycznego:
a)
określenie,
b)
wytwórcę, model, nazwę handlową,
c)
opis przeprowadzonej naprawy wraz ze specyfikacją,
d)
okres gwarancji,
e)
cenę naprawy;
7)
datę przyjęcia do realizacji;
8)
datę realizacji (wydania);
9)
imię i nazwisko osoby realizującej zlecenie naprawy;
10) imię i nazwisko osoby odbierającej;
11) numer PESEL, a w przypadku jego braku nazwę i numer dokumentu
potwierdzającego tożsamość osoby odbierającej;
12) własnoręczny podpis osoby odbierającej.
6b. W przypadku zlecenia w postaci elektronicznej dane określone w ust. 6a
pkt 1, 2 i 6–12, są nanoszone na wydruku potwierdzającym odbiór wyrobu
medycznego.”,
g)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób i tryb realizacji zleceń w postaci elektronicznej i papierowej,
2)
szczegółowy zakres danych zawartych w zleceniu w postaci elektronicznej i
wzór zlecenia w postaci papierowej,
3)
sposób przechowywania zleceń w postaci elektronicznej i papierowej,
4)
sposób realizacji zleceń w postaci elektronicznej i w postaci papierowej, w
tym autoryzacji zlecenia w postaci elektronicznej,
5)
minimalne wymagania techniczne dla systemów teleinformatycznych, których
spełnienie jest konieczne dla wystawiania i realizacji zleceń w postaci
elektronicznej
– uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego wystawiania zleceń oraz
prawidłowej ich realizacji, a także mając na uwadze konieczność zapewnienia
bezpieczeństwa i integralności danych.”;
– 208 –
14) po art. 38 dodaje się art. 38a i art. 38b w brzmieniu:
„Art. 38a. 1. W przypadku wystawienia zlecenia w postaci elektronicznej
świadczeniobiorca otrzymuje informację o wystawionym zleceniu zawierającą
następujące dane:
1)
klucz dostępu;
2)
kod dostępu;
3)
identyfikator zlecenia;
4)
rodzaj zlecenia;
5)
datę wystawienia zlecenia;
6)
miesiąc, na który wystawiono zlecenie, jeżeli dotyczy;
7)
imię i nazwisko świadczeniobiorcy;
8)
imię i nazwisko osoby wystawiającej zlecenie;
9)
numer prawa wykonywania zawodu osoby wystawiającej zlecenie, w tym
posiadany tytuł zawodowy i specjalizację;
10) numer telefonu do bezpośredniego kontaktu z osobą wystawiającą zlecenie;
11) liczbę porządkową wyrobu medycznego;
12) liczbę sztuk wyrobu medycznego;
13) określenie wyrobu medycznego.
2. Informację, o której mowa w ust. 1, świadczeniobiorca otrzymuje:
1)
na wskazany w systemie informacji w ochronie zdrowia adres poczty
elektronicznej;
2)
na wskazany w systemie informacji w ochronie zdrowia numer telefonu, w formie
wiadomości tekstowej zawierającej kod dostępu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
oraz informację o wymagalności numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość
przy realizacji zlecenia;
3)
w przypadku braku wskazania w systemie informacji w ochronie zdrowia danych,
o których mowa w pkt 1 i 2, oraz na każde żądanie świadczeniobiorcy, w formie
wydruku, a w przypadku udzielania świadczenia zdrowotnego w miejscu
wezwania i braku możliwości przekazania informacji w formie wydruku – w innej
uzgodnionej formie zawierającej kod dostępu i nazwę wyrobu medycznego.
3. Informację przekazywaną w sposób, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, przekazuje
osoba wystawiająca zlecenie.
– 209 –
4. Informacja, o której mowa w ust. 1, nie może zawierać żadnych innych treści, w
szczególności o charakterze reklamowym.
5. Informacja, o której mowa w ust. 1, nie zastępuje zlecenia.
6. W przypadku wystawienia zlecenia na zaopatrzenie w postaci elektronicznej
osoba wystawiająca przekazuje to zlecenie w systemie teleinformatycznym do Funduszu
w celu potwierdzenia uprawnień świadczeniobiorcy.
7.
Fundusz,
po weryfikacji uprawnień świadczeniobiorcy, przekazuje
świadczeniobiorcy powiadomienie o potwierdzonym zleceniu zgodnie z wybranym
przez świadczeniobiorcę sposobem:
1)
na wskazany w systemie informacji w ochronie zdrowia adres poczty
elektronicznej;
2)
na wskazany w systemie informacji w ochronie zdrowia numer telefonu;
3)
na wskazany w zleceniu numer telefonu;
4)
na wskazany w zleceniu adres poczty elektronicznej;
5)
na wskazany w zleceniu adres korespondencyjny;
6)
osobiście we właściwym oddziale wojewódzkim Funduszu.
Art. 38b. Zlecenie naprawy wystawiane jest w postaci elektronicznej, za
pośrednictwem systemu informacji w ochronie zdrowia, w przypadku wystawienia
zlecenia na zaopatrzenie w postaci elektronicznej.”;
15) w art. 41 po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. W celu obsługi umów na realizację recept, Fundusz jest uprawniony do
przetwarzania danych osobowych osób, o których mowa w ust. 4 pkt 3.”;
16) w art. 44 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Osoba wydająca leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia
żywieniowego oraz wyroby medyczne objęte refundacją ma obowiązek, na żądanie
świadczeniobiorcy, wydać lek, o którym mowa w ust. 1, którego cena detaliczna jest
niższa niż cena leku przepisanego na recepcie. Nie dotyczy to sytuacji, w której osoba
uprawniona umieściła odpowiedni wpis w recepcie – w przypadku recepty w postaci
elektronicznej, lub adnotację na druku recepty – w przypadku recepty w postaci
papierowej, wskazując na niemożność dokonania zamiany przepisanego leku.”;
17) w art. 47 w ust. 7 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) dostępu do recept, danych, dokumentacji i informacji w postaci elektronicznej oraz
wglądu w nie za pośrednictwem systemu informacji w ochronie zdrowia.”;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3763-cz-2
› Pobierz plik
-
3763-cz-1
› Pobierz plik