eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy doprecyzowania ram prawnych niezbędnych do wdrożenia rozwiązań w zakresie sytemu informacji w ochronie zdrowia

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3763
  • Data wpłynięcia: 2015-07-24
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3763-cz-1

– 70 –
5. Do wniosku, o którym mowa w ust. 4, dołącza się:
1)
odwzorowanie cyfrowe dokumentów potwierdzających status prawny podmiotu;
2)
informacje o dotychczasowym przebiegu prowadzonej przez podmiot działalności;
3)
odwzorowanie cyfrowe dokumentów potwierdzających spełnianie warunków, o
których mowa w ust. 2.
6. Wniosek, o którym mowa w ust. 4, składa się najpóźniej na 4 miesiące przed
planowanym terminem rozpoczęcia przez jednostkę szkolącą prowadzenia szkolenia
specjalizacyjnego.
7. Dyrektor CMKP sprawdza pod względem formalnym dokumenty, o których
mowa w ust. 5. W przypadku stwierdzenia braków formalnych podmiot, który złożył
wniosek, jest wzywany do ich usunięcia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania,
przekazywanego za pomocą SMK. Po bezskutecznym upływie tego terminu wniosek
jest pozostawiany bez rozpoznania.
8. Dyrektor CMKP, w celu uzyskania opinii o spełnieniu przez podmiot
warunków, o których mowa w ust. 2, powołuje zespół ekspertów, w składzie:
1)
przedstawiciel stowarzyszenia będącego zgodnie z postanowieniami jego statutu
towarzystwem naukowym o zasięgu krajowym, zrzeszającym specjalistów w danej
dziedzinie, zgłoszony przez zarząd tego stowarzyszenia;
2)
dwóch ekspertów w danej dziedzinie, zgłoszonych przez konsultanta krajowego w
danej dziedzinie albo w dziedzinie pokrewnej, jeżeli w danej dziedzinie nie ma
powołanego konsultanta krajowego;
3)
przedstawiciel Krajowej Izby Diagnostów Laboratoryjnych, zwanej dalej „KIDL”.
9. Zespół ekspertów, o którym mowa w ust. 8, opiniuje wnioski w miarę potrzeby,
nie rzadziej niż raz na kwartał, i przekazuje swoją opinię dyrektorowi CMKP
niezwłocznie po jej sporządzeniu, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia jej
sporządzenia. Wnioski mogą być opiniowane w trybie obiegowym, z użyciem
dostępnych systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
10. Dyrektor CMKP:
1)
dokonuje wpisu jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, na prowadzoną
przez siebie, za pomocą SMK, listę jednostek posiadających akredytację, wraz z
określeniem maksymalnej liczby miejsc szkoleniowych w zakresie danego
szkolenia specjalizacyjnego dla osób mogących odbywać szkolenie
– 71 –
specjalizacyjne, na okres 5 lat, w przypadku gdy opinia zespołu ekspertów, o
którym mowa w ust. 8, jest pozytywna, albo
2)
odmawia wpisu jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, na prowadzoną
przez siebie, za pomocą SMK, listę jednostek posiadających akredytację, w
przypadku gdy opinia zespołu ekspertów, o którym mowa w ust. 8, jest negatywna,
i zawiadamia o tym niezwłocznie wnioskodawcę.
11. Dyrektor CMKP występuje do jednostki organizacyjnej wpisanej na listę, o
której mowa w ust. 10, na 6 miesięcy przed dniem upływu okresu, o którym mowa w
ust. 10 pkt 1, o weryfikację akredytacji, mając na względzie konieczność zapewnienia
diagnostom laboratoryjnym ciągłości szkolenia specjalizacyjnego w tej jednostce.
Przepisy ust. 1–10 stosuje się odpowiednio.
12. Dyrektor CMKP publikuje i aktualizuje na swojej stronie internetowej oraz w
SMK listę jednostek posiadających akredytację.
13. W przypadku gdy jednostka, o której mowa w ust. 1, przestała spełniać
warunki niezbędne do uzyskania akredytacji do prowadzenia szkolenia
specjalizacyjnego, powiadamia o tym niezwłocznie wojewodę i dyrektora CMKP.
14. Dyrektor CMKP, w drodze decyzji, skreśla z listy, o której mowa w ust. 10,
jednostkę szkolącą, która nie realizuje szczegółowego programu szkolenia
specjalizacyjnego lub nie przestrzega standardów szkolenia specjalizacyjnego
diagnostów laboratoryjnych, o których mowa w art. 30b ust. 2 pkt 2, albo przestała
spełniać warunki niezbędne do uzyskania akredytacji do szkolenia specjalizacyjnego.
Od decyzji tej przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
15. Staże kierunkowe i kursy specjalizacyjne objęte programem danej specjalizacji
prowadzą podmioty, o których mowa w ust. 1. Centrum Medyczne Kształcenia
Podyplomowego, zwane dalej „CMKP”, koordynuje organizację staży kierunkowych
oraz kursów specjalizacyjnych objętych programem danej specjalizacji zgodnie z
wymogami odpowiednich specjalizacji oraz liczbą i rozmieszczeniem regionalnym
diagnostów laboratoryjnych odbywających szkolenie specjalizacyjne.
16. Dyrektor CMKP publikuje na swojej stronie internetowej i w SMK listę staży
kierunkowych oraz listę kursów specjalizacyjnych, objętych programami specjalizacji,
które zawierają:
1)
nazwę i siedzibę podmiotu, o którym mowa w ust. 1, lub imię, nazwisko i adres
osoby fizycznej prowadzącej kurs specjalizacyjny;
– 72 –
2)
termin, miejsce oraz liczbę osób mogących uczestniczyć w stażu kierunkowym
albo kursie specjalizacyjnym.
17. Podmioty, o których mowa w ust. 1, przekazują na bieżąco do CMKP
informacje niezbędne do prowadzenia staży kierunkowych i kursów specjalizacyjnych,
za pomocą SMK.
18. Podmiot, który zrealizował staż albo kurs specjalizacyjny, o których mowa w
ust. 15, przekazuje do CMKP listę diagnostów laboratoryjnych, którzy ukończyli staż
kierunkowy lub kurs specjalizacyjny, zawierającą imię i nazwisko oraz numer PESEL
diagnosty laboratoryjnego, a w przypadku jego braku – cechy dokumentu
potwierdzającego tożsamość: nazwę i numer dokumentu oraz kraj wydania.
Art. 30c. 1. Nadzór nad prowadzeniem szkolenia specjalizacyjnego sprawuje
minister właściwy do spraw zdrowia za pośrednictwem dyrektora CMKP.
2. W ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 1, dyrektor CMKP jest uprawniony
do:
1)
kontroli jednostki szkolącej;
2)
żądania przedstawienia dokumentacji i wyjaśnień dotyczących prowadzonego
szkolenia specjalizacyjnego;
3)
wydawania zaleceń dotyczących usunięcia stwierdzonych uchybień.
3. Kontrola realizacji szkolenia specjalizacyjnego jest prowadzona przez zespół
kontrolny powoływany przez dyrektora CMKP. W skład zespołu kontrolnego mogą
wchodzić, poza pracownikami CMKP:
1)
konsultant krajowy w danej dziedzinie albo w dziedzinie pokrewnej, jeżeli w danej
dziedzinie nie ma powołanego konsultanta krajowego;
2)
przedstawiciel stowarzyszenia będącego zgodnie z postanowieniami jego statutu
towarzystwem naukowym o zasięgu krajowym, zrzeszającego specjalistów w danej
dziedzinie diagnostyki laboratoryjnej, który posiada tytuł specjalisty w danej
dziedzinie albo decyzję ministra właściwego do spraw zdrowia o uznaniu
dotychczasowego doświadczenia zawodowego i dorobku naukowego diagnosty
laboratoryjnego za równoważny ze zrealizowaniem programu właściwej
specjalizacji, uzyskaną na podstawie dotychczasowych przepisów;
3)
osoby posiadające tytuł specjalisty w danej dziedzinie lub legitymujące się
dorobkiem naukowym i zawodowym w tej dziedzinie zgłoszone przez konsultanta
– 73 –
krajowego w danej dziedzinie albo w dziedzinie pokrewnej, jeżeli w danej
dziedzinie nie ma powołanego konsultanta krajowego;
4)
przedstawiciel właściwego miejscowo wojewody;
5)
przedstawiciel KIDL, który posiada tytuł specjalisty w danej dziedzinie albo w
dziedzinie pokrewnej.
4. Zespół kontrolny, w składzie co najmniej 3-osobowym, wykonując czynności
kontrolne, za okazaniem upoważnienia, ma prawo:
1)
wstępu do pomieszczeń dydaktycznych;
2)
udziału w zajęciach w charakterze obserwatora;
3)
wglądu do dokumentacji przebiegu szkolenia specjalizacyjnego prowadzonej przez
jednostkę szkolącą;
4)
żądania od kierownika jednostki szkolącej ustnych i pisemnych wyjaśnień;
5)
badania opinii uczestników szkolenia i kadry dydaktycznej.
5. Z przeprowadzonych czynności kontrolnych sporządza się protokół, który
zawiera:
1)
nazwę i adres jednostki szkolącej;
2)
miejsce odbywania szkolenia specjalizacyjnego;
3)
datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
4)
imiona i nazwiska osób wykonujących czynności kontrolne;
5)
opis stanu faktycznego;
6)
stwierdzone nieprawidłowości albo informację o braku zastrzeżeń;
7)
wnioski osób wykonujących czynności kontrolne;
8)
datę i miejsce sporządzenia protokołu;
9)
w przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika jednostki szkolącej,
informację o takiej odmowie.
6. Protokół podpisują osoby wykonujące czynności kontrolne oraz kierownik
jednostki szkolącej. Odmowa podpisania protokołu przez kierownika jednostki szkolącej
nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez osoby wykonujące czynności
kontrolne.
7. Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden jest
przekazywany kierownikowi jednostki szkolącej.
8. Kierownik jednostki szkolącej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu,
ma prawo do wniesienia pisemnie umotywowanych zastrzeżeń co do faktów
– 74 –
stwierdzonych w trakcie kontroli i opisanych w protokole oraz co do sposobu
przeprowadzania czynności kontrolnych. Osoby wykonujące czynności kontrolne są
obowiązane zbadać dodatkowo fakty opisane w protokole i uzupełnić protokół w
terminie 14 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń.
9. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 8, w całości albo
części, zespół kontrolny przekazuje na piśmie swoje stanowisko kierownikowi
kontrolowanej jednostki szkolącej.
10. Dyrektor CMKP przekazuje kierownikowi jednostki szkolącej zalecenia
pokontrolne dotyczące stwierdzenia nieprawidłowości w trakcie kontroli i zobowiązuje
go do usunięcia tych nieprawidłowości w wyznaczonym terminie. Kopię pisma z
zaleceniami pokontrolnymi Dyrektor CMKP przekazuje do wiadomości konsultantowi
krajowemu właściwemu dla danej dziedziny albo w dziedzinie pokrewnej, jeżeli w danej
dziedzinie nie ma powołanego konsultanta krajowego, i właściwemu konsultantowi
wojewódzkiemu w danej dziedzinie albo w dziedzinie pokrewnej, jeżeli w danej
dziedzinie nie ma powołanego konsultanta wojewódzkiego.
11. W przypadku niezrealizowania zaleceń pokontrolnych w określonym terminie
dyrektor CMKP podejmuje decyzję o skreśleniu jednostki z listy jednostek szkolących.
Z dniem skreślenia jednostka traci akredytację. Od decyzji tej przysługuje wniosek o
ponowne rozpatrzenie sprawy.
12. Osobom wykonującym czynności kontrolne przysługuje:
1)
wynagrodzenie za wykonanie czynności kontrolnych w wysokości nie wyższej niż
300 złotych;
2)
zwrot kosztów przejazdu w wysokości i na warunkach określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks
pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 i 1662) przysługujących pracownikom z tytułu
podróży służbowej na obszarze kraju;
3)
zwolnienie od pracy w dniach wykonywania czynności kontrolnych bez
zachowania prawa do wynagrodzenia.
Art. 30d. Monitorowanie systemu szkolenia specjalizacyjnego polega w
szczególności na analizie danych o liczbie osób odbywających szkolenie specjalizacyjne
oraz obrazujących jego przebieg, znajdujących się w SMK.”;
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 61

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: