eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 376
  • Data wpłynięcia: 2012-04-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-10-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1448

376-cz-II

2. Wariant – tramwaje albo trolejbusy, które nie różnią się między sobą w następujących danych:
1) nadwozie (istotne cechy konstrukcyjne);
2) wózki (istotne cechy konstrukcyjne – dotyczy tramwajów);
3) typ i rodzaj silników (silnika) trakcyjnych elektrycznych (prądu stałego,
asynchroniczny, synchroniczny);
4) układ osi i rozstaw poprzeczny kół;
5) osie napędzane (liczba, położenie, powiązanie kinematyczne);
6) osie kierowane (liczba i położenie – dotyczy trolejbusów);
7) typ i rodzaj przekształtników trakcyjnych;
8) liczba silników i przekształtników trakcyjnych;
9) nominalne napięcie zasilania;
10) typ i rodzaj układów hamulcowych (elektrodynamiczne, szynowe, tarczowe,
szczękowe, zwalniacze wiroprądowe);
11) rodzaj układu jazdy autonomicznej (akumulatorowy, zasobnik kondensatorowy,
zasobnik kondensatorowy z baterią akumulatorów, spalinowo-elektryczny,
spalinowo-elektryczny z baterią akumulatorów, spalinowo-elektryczny z baterią
kondensatorów);
3. Wersja – wszelkie dozwolone przez producenta kompletacje tramwajów lub trolejbusów;
w ramach jednej wersji nie można łączyć następujących różniących się danych:
1) dopuszczalna masa całkowita;
2) nominalna moc napędu trakcyjnego;
3) największa liczba miejsc siedzących;
4) całkowite przełożenie przekładni;
5) typ i rodzaj urządzeń zasilanych napięciem sieciowym (np. odbieraki prądu,
urządzenia zabezpieczeń nadmiarowych obwodów sieciowych);
6) typ i rodzaj podstawowych urządzeń pomocniczych (przetwornice statyczne,
ogrzewanie, silniki napędów pomocniczych);
7) miejsce zainstalowania przekształtników trakcyjnych, silników trakcyjnych,
przetwornic, silników pomocniczych, elementów układu napędu autonomicznego;
8) moc dodatkowego napędu autonomicznego.


§ 4. 1. W zależności od rodzaju procedury homologacji wskazanego przez producenta we wniosku,
o którym mowa w art. 70z ust. 2 ustawy, do wniosku dołącza się:
1) w przypadku jednostopniowej homologacji typu tramwaju dokument informacyjny,
którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) w przypadku jednostopniowej homologacji typu trolejbusu dokument informacyjny,
którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

2. W przypadku homologacji typu w odniesieniu do kolejnego etapu kompletacji tramwaju do
wniosku dołącza się:
1) w etapie pierwszym – te fragmenty dokumentu informacyjnego do celu homologacji
typu tramwaju oraz posiadane świadectwa homologacji typu, które są zgodne ze stanem
kompletacji tramwaju;
2) w kolejnych etapach – te fragmenty dokumentu informacyjnego do celu homologacji
typu tramwaju, świadectwa homologacji typu, które odpowiadają aktualnemu etapowi
kompletacji, świadectwa homologacji typu dla tramwaju niekompletnego oraz, w razie
potrzeby, świadectwo pochodzenia tramwaju, którego wzór określa załącznik nr 3 do
rozporządzenia;
3) informacje dotyczące wprowadzonych przez producenta zmian lub uzupełnień do
niekompletnego tramwaju oraz zgodności z wytycznymi konstrukcyjnymi określonymi
przez producenta tramwaju homologowanego we wcześniejszych etapach,
potwierdzone przez tego producenta.

2
3. W przypadku homologacji typu w odniesieniu do kolejnego etapu kompletacji trolejbusu do
wniosku dołącza się:
1) w etapie pierwszym – te fragmenty dokumentu informacyjnego do celu homologacji
typu trolejbusu oraz posiadane świadectwa homologacji typu, które są zgodne ze
stanem kompletacji trolejbusu;
2) w kolejnych etapach – te fragmenty dokumentu informacyjnego do celu homologacji
typu trolejbusu, świadectwa homologacji typu, które odpowiadają aktualnemu etapowi
kompletacji, świadectwa homologacji typu dla trolejbusu niekompletnego oraz, w razie
potrzeby, świadectwo pochodzenia trolejbusu, którego wzór określa załącznik nr 4 do
rozporządzenia;
3) informacje dotyczące wprowadzonych przez producenta zmian lub uzupełnień do
niekompletnego trolejbusu oraz zgodności z wytycznymi konstrukcyjnymi określonymi
przez producenta trolejbusu homologowanego we wcześniejszych etapach,
potwierdzone przez tego producenta.

§ 5. Wykaz wymagań, o których mowa w art. 70n ust. 1 pkt 1 ustawy, dla procedury homologacji
typu:
1) tramwaju określają:
a) wydane na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy przepisy w sprawie warunków technicznych
tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,
b) regulaminy wymienione w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
2) trolejbusu określają:
a) w części dotyczącej wyposażenia trakcyjnego elektrycznego wraz z jego układem
sterowania i obwodów sterowania zasilanych napięciem sieciowym – wydane na
podstawie art. 66 ust. 5 ustawy przepisy w sprawie warunków technicznych tramwajów
i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,
b) w pozostałym zakresie – wydane na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 1 – 10 ustawy
przepisy w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep.

§ 6. 1. Przed wydaniem świadectwa homologacji typu lub zmiany świadectwa homologacji typu
minister właściwy do spraw transportu lub, na jego wniosek, jednostka uprawniona, o której mowa
w ustawie, może sprawdzić, czy producent podjął właściwe środki organizacyjno-techniczne
zapewniające zgodność produkcji tramwajów lub trolejbusów, przedmiotów ich wyposażenia lub
części z typem homologowanym. Sprawdzenia tego dokonuje się zgodnie z procedurami kontroli
zgodności produkcji określonymi w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
2. Jeżeli w czasie badań homologacyjnych tramwaju albo trolejbusu stwierdzono, że może on
być używany z ograniczeniami, to ograniczenia te należy wskazać w wydanym świadectwie
homologacji typu oraz w świadectwie zgodności.
3. Jeżeli przedstawiony do homologacji typu tramwaju lub trolejbusu przedmiot wyposażenia
tramwaju lub trolejbusu lub jego część spełnia swoje zadanie tylko w połączeniu z innymi częściami
tramwaju lub trolejbusu, to świadectwo homologacji typu tramwaju lub trolejbusu powinno zawierać
wszystkie ograniczenia dotyczące ich stosowania.

§ 7. 1. Zasady numerowania świadectw homologacji typu tramwaju i typu trolejbusu określa
załącznik nr 7 do rozporządzenia.
2. Wzory świadectw homologacji typu tramwaju i typu trolejbusu określają odpowiednio
załączniki nr 8 i 9 do rozporządzenia.
3. Wzory świadectw zgodności określają odpowiednio załączniki nr 10 i 11 do rozporządzenia.
4. Wzory świadectw homologacji przedmiotów wyposażenia i części tramwajów i trolejbusów
określają odrębne przepisy dotyczące homologacji przedmiotów wyposażenia lub części.


3
§ 8. 1. Jednostka uprawniona, o której mowa w ustawie, przeprowadza badania homologacyjne
typu tramwaju lub trolejbusu w zakresie i w sposób, który w zależności od stopnia kompletacji
tramwaju lub trolejbusu określa:
1) w przypadku homologacji typu tramwaju lub trolejbusu – załącznik nr 12 do
rozporządzenia;
2) w przypadku homologacji typu w odniesieniu do kolejnego etapu kompletacji tramwaju
lub trolejbusu – załącznik nr 13 do rozporządzenia.
2.
Po przeprowadzeniu badań homologacyjnych jednostka uprawniona, o której mowa
w ustawie, sporządza, co najmniej w trzech egzemplarzach, protokół badania homologacyjnego wraz
ze sprawozdaniem z badań, z czego jeden egzemplarz przechowuje w prowadzonej przez siebie
dokumentacji, a dwa egzemplarze wydaje producentowi.

§ 9. 1. Kontroli zgodności produkcji tramwaju lub trolejbusu oraz przedmiotów wyposażenia lub
części z warunkami homologacji typu, zwanej dalej „kontrolą zgodności produkcji”, dokonuje się
zgodnie z procedurami, o których mowa w § 5 ust. 1.
2. Z przeprowadzonej kontroli zgodności produkcji sporządza się protokół co najmniej
w trzech egzemplarzach, z czego:
1) jeden egzemplarz przeznaczony jest dla producenta;
2) jeden egzemplarz przeznaczony jest dla ministra właściwego do spraw transportu;
3) jeden egzemplarz przechowywany jest w dokumentacji homologacyjnej, prowadzonej
przez jednostkę uprawnioną, o której mowa w ustawie.

§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie trzydziestu dni od dnia ogłoszenia.4)


MINISTER
TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ





















______
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 2 marca 2011 r.

w sprawie homologacji tramwajów i trolejbusów (Dz. U. Nr 65, poz. 345).


4
Załączniki do rozporządzenia
Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej
z dnia ..., (poz. ...)



ZAŁĄCZNIK Nr 1

DOKUMENT INFORMACYJNY DO CELU HOMOLOGACJI TYPU TRAMWAJU


(Rysunki powinny być wykonane w odpowiedniej skali i stopniu szczegółowości na formacie A4 lub
złożone do tego formatu. Fotografie powinny przedstawiać odpowiednie szczegóły. Jeżeli
wyposażenie i części mają sterowanie elektroniczne, należy to opisać.) W przypadku występowania
innych istotnych elementów wyposażenia, które nie zostały wymienione w dokumencie, należy te
elementy opisać wg uznania instytucji przeprowadzającej badania homologacyjne.


0. DANE OGÓLNE

0.1. Marka: ................................................
0.2. Typ oraz oznaczenie handlowe: ................................................
0.3. Nazwa i adres producenta: ................................................
Nazwa i adres importera (o ile występuje): ................................................
0.4. Rodzaj tramwaju: ................................................
0.5. Rodzaj nadwozia: ................................................
0.6. Miejsca mocowań tabliczek znamionowych:
0.6.1. nadwozie: ................................................
0.6.2. wózek: ................................................
0.6.3. silniki: ................................................
0.6.4. aparatura trakcyjna: ...........................................
0.7. Położenie numeru rozpoznawczego tramwaju: ................................................
0.8. Fotografie i/lub rysunki przedstawiciela typu: ................................................
0.9. Rysunek tramwaju z podstawowymi wymiarami: ................................................
0.10. Przystosowanie do ruchu dwukierunkowego: ................................................
0.11. Przystosowanie do jazdy ukrotnionej: .....................................................

1. WYMIARY I MASY1)

1.1. Szerokość toru: ...................................... mm
1.2. Długość tramwaju: ................................... mm
1.3. Szerokość tramwaju: ................................. mm
1.4. Wysokość tramwaju do najwyższego punktu na dachu przy złożonym odbieraku prądu: .......... mm
1.5. Rozstaw czopów skrętu: ............................. mm
1.6. Odległość między osiami przegubów:...............................mm
1.7. Rozstaw osi wózków: ................................ mm
1.8. Zwis przedni: ...................................... mm
1.9. Zwis tylny: ........................................ mm
1.10. Wysokość zderzaka przód/tył: ............................ mm
1.11. Najmniejszy prześwit elementów nienastawnych:
1.11.1. pudła tramwaju: .................................... mm
1.11.2. wózka: ............................................ mm
1.12. Masa własna tramwaju: ............................... kg
1.13. Masa całkowita tramwaju dla dopuszczalnej liczby miejsc/ładowności: ................... kg
1.14. Maksymalny nacisk poszczególnych osi na tor dla dopuszczalnej liczby miejsc/ładowności:
................. kN

5
1.15. Rysunki skrajni kinematycznej tramwaju dla odcinka prostego i łuku o promieniu R=25m: ........

2. UKŁAD NAP DOWY

2.1. Układ osi: ..................................
2.2. Liczba wózków:
2.2.1. napędowych: ...........................................
2.2.2. tocznych: .............................................
2.3. Liczba osi napędnych/liczba wszystkich osi: ...........
2.4. Rodzaj przekładni: ....................................
2.5. Całkowite przełożenie przekładni: .........................................
2.6. Rodzaj napędu: zasilany z sieci trakcyjnej/zasilany z sieci trakcyjnej z układem jazdy
autonomicznej/ zasilany z sieci trakcyjnej z układem jazdy autonomicznej manewrowej/
autonomiczny 2)
2.7. Liczba przekształtników-grup napędowych: ............................
2.8. Liczba silników napędowych: ..............................
2.9. Nominalne napięcie zasilania (dotyczy tramwaju zasilanego z sieci trakcyjnej):.................V
2.10. Hamowanie odzyskowe: tak/nie 2)
2.11. Sposób realizacji zabezpieczenia przed ruszeniem z otwartymi drzwiami w warunkach normalnej
eksploatacji:.................
2.12. Sposób realizacji zabezpieczenia przed uruchomieniem przez osoby niepowołane:..............

3. ELEKTRYCZNE SILNIKI TRAKCYJNE
3.1. Producent: .......................................
3.2. Typ: ..................................................
3.3. Rodzaj: szeregowy/asynchroniczny/synchroniczny 2)
3.4. Moc znamionowa: ..................... kW
3.5. Napięcie znamionowe: .................V
3.6. Prąd znamionowy: .................................... A
3.7. Prędkość obrotowa znamionowa: ...............obr/min
3.8. Sposób chłodzenia: ..........................................
3.9. Wytrzymałość izolacji: ............. kV (50 Hz, 60 s).

4. OSADZENIE PUDŁA TRAMWAJU

4.1. Sposób osadzenia pudła na wózkach, zespołach jezdnych lub osiach: ........................
4.2. Liczba stopni usprężynowania pudła: ..............................
4.3. Rodzaj elementów usprężynowania pudła: ...........................

5. WÓZKI NAP DOWE I TOCZNE (jeśli dotyczy)
5.1. Wózek napędowy
5.1.1. Producent:.........................
5.1.2. Typ:...................................
5.2. Wózek toczny (jeśli dotyczy)
5.2.1. Producent:........................
5.2.2. Typ:....................................

6. KOŁA

6.1. Cechy konstrukcyjne koła: .............................
6.2. rednica koła nowego/maksymalnie zużytego: .............................. mm

7. UKŁAD HAMULCOWY
7.1. Tabela zbiorcza – rodzaje układów/systemów hamulców biorące udział w trakcie wymienionych
rodzajów hamowania (wstawienie znaku X w komórce tabeli oznacza, że trakcie hamowania
wymienionego w nagłówku kolumny bierze udział układ/system hamulca wymieniony w tytule
wiersza)

6
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 50 ... 94

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: