Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji decyzji Rady Europejskiej nr 2011/199/UE z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zmiany art.136 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do mechanizmu stabilności dla państw członkowskich, których walutą jest euro
projekt dotyczy ustanowienia EMS, którego funkcjonowanie przyczyni się do utrzymania stabilności gospodarczej i finansowej w strefie euro i w całej Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 37
- Data wpłynięcia: 2011-11-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji decyzji Rady Europejskiej 2011/199/UE z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zmiany art. 136 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do mechanizmu stabilności dla państw członkowskich, których walutą jest euro
- data uchwalenia: 2012-05-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 748
37
stabilności uruchamiany, jeżeli będzie to niezbędne do ochrony stabilności strefy euro
jako całości. Udzielenie wszelkiej niezbędnej pomocy finansowej w ramach takiego
mechanizmu będzie podlegało rygorystycznym warunkom.”.
Decyzja ta wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2013 r., pod warunkiem otrzymania
przed tą datą notyfikacji państw członkowskich lub, w przeciwnym wypadku,
pierwszego dnia miesiąca następującego po otrzymaniu ostatniej z tych notyfikacji.
Skutki zawarcia Umowy
1. Skutki polityczne i prawne
Przedmiotowa decyzja dotyczy postanowień trzeciej części TFUE dotyczącej
polityki i działań wewnętrznych Unii. Proponowana zmiana nie wpływa pośrednio
ani bezpośrednio na inne części TFUE, nie zmienia ona również kompetencji Unii
określonych w Traktacie. Celem zmiany nie jest stworzenie nowej podstawy
prawnej mającej na celu umożliwienie Unii podejmowania działań, które nie były
możliwe przed modyfikacją Traktatu. Zgodnie z treścią decyzji, stały mechanizm
stabilizacyjny (EMS) zostanie utworzony bezpośrednio przez państwa
członkowskie, których walutą jest euro. Decyzja ta nie zmniejsza kompetencji
przyznanych Unii Europejskiej ani jej instytucjom. W szczególności nie narusza ona
ani mechanizmów solidarnościowych, o których mowa w art. 122 i 143 TFUE,
przewidzianych na wypadek trudności lub zagrożenia wystąpieniem trudności
w państwie członkowskim, ani też kompetencji Unii w zakresie koordynacji
i
monitorowania polityki ekonomicznej i
finansowej państw członkowskich.
Zmiana Traktatu nie ma implikacji dla art. 125 TFUE (klauzuli o nieprzejmowaniu
zobowiązań finansowych)1), ani nie wpływa na charakter Unii Gospodarczej
i Walutowej.
1) Art. 125 TFUE: „Unia nie odpowiada za zobowiązania rządów centralnych, władz regionalnych, lokalnych lub
innych władz publicznych, innych instytucji lub przedsiębiorstw publicznych Państwa Członkowskiego, ani ich nie
przejmuje, z zastrzeżeniem wzajemnych gwarancji finansowych dla wspólnego wykonania określonego projektu.
Państwo Członkowskie nie odpowiada za zobowiązania rządów centralnych, władz regionalnych, lokalnych lub
innych władz publicznych, innych instytucji lub przedsiębiorstw publicznych innego Państwa Członkowskiego, ani
ich nie przejmuje, z zastrzeżeniem wzajemnych gwarancji finansowych dla wspólnego wykonania określonego
projektu”.
4
2. Skutki społeczne
Przedmiotowa decyzja umożliwi ustanowienie EMS, którego funkcjonowanie
przyczyni się do utrzymania stabilności gospodarczej i finansowej w strefie euro
i w całej Unii Europejskiej, a tym samym będzie miało pozytywny wpływ na
warunki ekonomiczne odczuwane przez społeczeństwa wszystkich państw UE.
3. Skutki finansowe
Przedmiotowa decyzja nie wywoła skutków finansowych dla budżetu państwa.
Wyjaśnienie wyboru trybu związania Umową
Zmiana art. 136 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej stanowi zmianę
części trzeciej TFUE, dotyczącej wewnętrznych polityk i działań Unii i wymaga
przyjęcia za pomocą uproszczonej procedury zmiany traktatów zgodnie z art. 48
ust. 6 Traktatu o Unii Europejskiej2).
Zgodnie z tą procedurą, Rada Europejska po otrzymaniu propozycji zmiany
postanowień części trzeciej Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
dotyczących wewnętrznych polityk i działań Unii podejmuje jednomyślną decyzję,
po konsultacji z Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską oraz
z Europejskim Bankiem Centralnym, w przypadkach zmian instytucjonalnych
w dziedzinie pieniężnej, która zmienia wszystkie lub część postanowień części
trzeciej Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Decyzja nie może zwiększyć
kompetencji przyznanych Unii w Traktatach.
W dniu 16 grudnia 2010 r. Rada Europejska, po uprzednim otrzymaniu wniosku
dotyczącego zmiany art. 136 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
przedłożonego przez rząd Królestwa Belgii, zgodnie z art. 48 ust. 6 akapit drugi
Traktatu o Unii Europejskiej, zdecydowała o
przeprowadzeniu konsultacji
2) (…) Rząd każdego Państwa Członkowskiego, Parlament Europejski lub Komisja mogą przedkładać
Radzie propozycje dot. zmiany wszystkich lub części postanowień części trzeciej Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (…) Rada Europejska może przyjąć decyzję zmieniającą
wszystkie lub część postanowień części trzeciej Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Rada
Europejska stanowi jednomyślnie po konsultacji z Parlamentem Europejskim i Komisją oraz
Europejskim Bankiem Centralnym w przypadkach zmian instytucjonalnych w dziedzinie pieniężnej.
Decyzja ta wchodzi w życie dopiero po jej zatwierdzeniu przez Państwa Członkowskie, zgodnie z ich
odpowiednimi wymogami konstytucyjnymi. Decyzja (…) nie może zwiększyć kompetencji
przyznanych Unii w Traktatach.”
5
przedmiotowego wniosku z Parlamentem Europejskim i
Komisją oraz
z Europejskim Bankiem Centralnym. Instytucje wydały opinie: Komisja, 15 lutego
2011 r., Europejski Bank Centralny 17 marca 2011r., a Parlament Europejski
23 marca 2011 r. Rada Europejska, zgodnie z art. 48 ust. 6. akapit 2, odbywa
konsultacje z ww. instytucjami, jednakże nie jest związana treścią ich opinii.
Decyzja wchodzi w życie dopiero po jej zatwierdzeniu przez państwa członkowskie,
zgodnie z ich odpowiednimi wymogami konstytucyjnymi.
Przedmiotowa decyzja podlega ratyfikacji w państwach członkowskich zgodnie
z ich ustawodawstwem wewnętrznym (art. 2 decyzji). Decyzja Rady Europejskiej
z 25 marca 2011 r. spełnia przesłanki określone w art. 12 ust. 2a ustawy z dnia
14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443,
z 2002 r. Nr 216, poz. 1824, z 2010 r. Nr 213, poz. 1395 oraz z 2011 r. Nr 117,
poz. 676), zgodnie z którym ratyfikacji podlegają akty prawne Unii Europejskiej,
o których mowa w art. 48 ust. 6 Traktatu o Unii Europejskiej. Ponieważ decyzja
spełnia przesłanki określone w art. 89 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
gdyż dotyczy członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w organizacji
międzynarodowej (art. 89 ust. 1 pkt 3), związanie Rzeczypospolitej Polskiej decyzją
Rady Europejskiej nr 2011/199/UE z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zmiany
art. 136 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do
mechanizmu stabilności dla państw członkowskich, których walutą jest euro,
powinno nastąpić w trybie art. 89 ust. 1 Konstytucji RP, czyli ratyfikacji za
uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.
11/11rch
6
6.4.2011
PL
Dziennik
Urz dowy Unii Europejskiej
L 91/1
II
(Akty o charakterze nieustawodawczym)
DECYZJE
DECYZJA RADY EUROPEJSKIEJ
z dnia 25 marca 2011 r.
w sprawie zmiany art. 136 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do
mechanizmu stabilno ci dla pa stw cz onkowskich, których walutж jest euro
(2011/199/UE)
RADA EUROPEJSKA,
powinny ustanowiи sta y mechanizm kryzysowy s u жcy
ochronie stabilno ci finansowej strefy euro jako ca o ci,
i zwrócili si do przewodniczжcego Rady Europejskiej
uwzgl dniajжc Traktat o Unii Europejskiej, w szczególno ci jego
o podj cie konsultacji z cz onkami Rady Europejskiej
art. 48 ust. 6,
w sprawie nieznacznej zmiany Traktatu, która by aby
w tym celu niezb dna.
uwzgl dniajжc wniosek dotyczжcy zmiany art. 136 Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przed o ony Radzie EuroТ
pejskiej przez rzжd Belgii w dniu 16 grudnia 2010 r.,
(3) W
dniu
16
grudnia
2010
r.
rzжd Belgii przed o y –
zgodnie z art. 48 ust. 6 akapit pierwszy TUE – wniosek
dotyczжcy zmiany art. 136 TFUE polegajжcej na dodaniu
uwzgl dniajжc opini Parlamentu Europejskiego ( 1 ),
ust pu umo liwiajжcego pa stwom cz onkowskim,
których walutж jest euro, ustanowienie mechanizmu
stabilno ci, który b dzie uruchamiany, je eli oka e si
uwzgl dniajжc opini Komisji Europejskiej ( 2 ),
to niezb dne do ochrony stabilno ci strefy euro jako
ca o ci, i stanowiжcego,
e udzielenie wszelkiej
niezb dnej pomocy finansowej w ramach tego mechaТ
po uzyskaniu opinii Europejskiego Banku Centralnego ( 3 ),
nizmu b dzie podlega o rygorystycznym warunkom.
Jednocze nie Rada Europejska przyj a konkluzje
w sprawie przysz ego mechanizmu stabilno ci (punkty
a tak e majжc na uwadze, co nast puje:
1–4).
(1) Artyku 48 ust. 6 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE)
zezwala Radzie Europejskiej, stanowiжcej jednomy lnie
(4) Mechanizm
stabilno ci zapewni narz dzie niezb dne do
po konsultacji z Parlamentem Europejskim, Komisjж i,
przeciwdzia ania takim przypadkom zagro e dla stabilТ
w niektórych przypadkach, Europejskim Bankiem
no ci finansowej strefy euro jako ca o ci, jakie odnotoТ
Centralnym, przyjжи decyzj zmieniajжcж wszystkie lub
wano w roku 2010, i dzi ki temu przyczyni si do
niektóre postanowienia cz ci trzeciej Traktatu
utrzymania stabilno ci gospodarczej i finansowej
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Decyzja
w samej Unii. Na posiedzeniu w dniach 16
taka nie mo e zwi kszaи kompetencji przyznanych Unii
i 17 grudnia 2010 r. Rada Europejska uzgodni a, i
w Traktatach, a jej wej cie w ycie jest uzale nione od
w zwiжzku z tym, e mechanizm ten ma s u yи ochronie
pó niejszego jej zatwierdzenia przez pa stwa cz onkowТ
stabilno ci finansowej strefy euro jako ca o ci, art. 122
skie zgodnie z ich odpowiednimi wymogami konstytuТ
ust. 2 TFUE nie b dzie ju do tego celu potrzebny.
cyjnymi.
Szefowie pa stw lub rzжdów uzgodnili zatem, e artyku
ten nie powinien byи wykorzystywany do tego celu.
(2) Na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniach
28–29 pa dziernika 2010 r. szefowie pa stw lub rzжdów
(5)
W dniu 16 grudnia 2010 r. Rada Europejska – zgodnie
zgodzili si co do tego, e pa stwa cz onkowskie
z art. 48 ust. 6 akapit drugi TUE – postanowi a skonsulТ
towaи si w sprawie przedmiotowego wniosku
( 1 ) Opinia z dnia 23 marca 2011 r. (dotychczas nieopublikowana
z Parlamentem Europejskim i Komisjж. Postanowi a
w Dzienniku Urz dowym).
równie skonsultowaи si z Europejskim Bankiem
( 2 ) Opinia z dnia 15 lutego 2011 r. (dotychczas nieopublikowana
Centralnym. Parlament Europejski
( 1 ), Komisja
( 2 )
w Dzienniku Urz dowym).
( 3 ) Opinia z dnia 17 marca 2011 r. (dotychczas nieopublikowana
i Europejski Bank Centralny
( 3 ) przyj y opinie
w Dzienniku Urz dowym).
w sprawie wniosku.
L 91/2
PL
Dziennik Urz dowy Unii Europejskiej
6.4.2011
(6) Zmiana
dotyczy
jednego
z
postanowie zawartych
dzeniu niniejszej decyzji zgodnie ze swoimi odpowiednimi
w cz ci trzeciej TFUE i nie zwi ksza kompetencji przyТ
wymogami konstytucyjnymi.
znanych Unii w Traktatach,
Niniejsza decyzja wchodzi w ycie z dniem 1 stycznia 2013 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZе DECYZJ :
pod warunkiem otrzymania przed tж datж wszystkich notyfiТ
kacji, o których mowa w akapicie pierwszym, lub –
Artyku 1
w przeciwnym wypadku – pierwszego dnia miesiжca nast pujжТ
cego po otrzymaniu ostatniej z notyfikacji, o których mowa
W art. 136 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dodaje
w akapicie pierwszym.
si ust p w brzmieniu:
Artyku 3
„3. Pa stwa Cz onkowskie, których walutж jest euro,
Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urz dowym
mogж ustanowiи mechanizm stabilno ci uruchamiany, je eli
Unii Europejskiej.
b dzie to niezb dne do ochrony stabilno ci strefy euro jako
ca o ci. Udzielenie wszelkiej niezb dnej pomocy finansowej
w ramach takiego mechanizmu b dzie podlega o rygoryТ
stycznym warunkom.”.
Sporzжdzono w Brukseli dnia 25 marca 2011 r.
Artyku 2
W imieniu Rady Europejskiej
Pa stwa cz onkowskie niezw ocznie notyfikujж Sekretarzowi
H. VAN ROMPUY
Generalnemu Rady zako czenie procedur s u жcych zatwierТ
Przewodniczжcy