eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii

projekt dotyczy utrzymania sektora wytwarzania biogazu rolniczego, jako sektora newralgicznego, stabilnego i mogącego wpływać na stabilizację sektora energetyki

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3681
  • Data wpłynięcia: 2015-06-12
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3681

ilości energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia biogazu
rolniczego, lub uiszczonej opłaty zastępczej, w danym roku w przypadku:
f) sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom końcowym niebędącym odbiorcami
przemysłowymi, o których mowa w art. 52 ust. 2 pkt 1, albo
g) całkowitej rocznej ilości energii elektrycznej wynikającej z zakupu energii elektrycznej
na własny użytek, na podstawie transakcji zawieranych we własnym imieniu na
giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, albo
h) całkowitej rocznej ilości energii elektrycznej wynikającej z zakupu energii elektrycznej
na własny użytek, na podstawie transakcji zawieranych poza giełdą towarową lub
rynkiem, o którym mowa w pkt 2, będących przedmiotem rozliczeń prowadzonych
w ramach giełdowej izby rozrachunkowej przez spółkę prowadzącą giełdową izbę
rozrachunkową, przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. lub przez
spółkę, której Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. przekazał
wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy
o obrocie instrumentami finansowymi, albo
i) całkowitej rocznej ilości energii elektrycznej wynikającej z zakupu energii elektrycznej
na podstawie transakcji zawieranych na zlecenie odbiorców końcowych na giełdzie
towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, albo
j) ilości energii elektrycznej zakupionej na własny użytek.
Z tego też względu Wnioskodawcy proponują w art. 1 pkt 1 niniejszej ustawy, aby
zapewnić możliwość realizacji ogólnego celu OZE celem cząstkowym w postaci 0,35%, który
pozwoli wykorzystać potencjał biogazowni rolniczych oraz wykorzystać ich funkcje w
systemie elektroenergetycznym.
Propozycja ustalenia określonego udziału energii z biogazu rolniczego w obowiązku
umorzenia wydaje się być możliwym do zastosowania środkiem pomocy dla tego sektora
OZE, umożliwiającym jego utrzymanie i ewentualny rozwój.
Propozycja udziału biogazu rolniczego w całkowitym udziale OZE ogółem wynika z
następujących założeń.
Założenia, będące uzasadnianiem do proponowanych zmian, przedstawiono w tabeli.


Źródło: założenia własne Wnioskodawców
rok
wolumen
biogaz rolniczy
biogaz rolniczy
obowiązek wymagany do
sprzedaży
zapewnienia popytu na 100%
objęty
- produkcja
- produkcja zakładająca energii elektrycznej z biogazu
obowiązkiem
[GWh]
stopniowy rozwój
rolniczego
sektora biogazu
- wzrost 2,5%
rolniczego [GWh]
r/r [GWh]
2015
113117
354,916
400
0,35%
2016
115945
354,916
400
0,34%
2017
118844
354,916
400
0,34%
2018
121815
354,916
400
0,33%
2019
124860
354,916
400
0,32%
2020
127982
354,916
400
0,31%
2021
131181
354,916
400
0,30%

Powyższe dane bazują na danych zawartych na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Gospodarki, które są publikowane przez Ministerstwo Gospodarki
="http://bip.mg.gov.pl/Dzialalnosc+ministerstwa/Odnawialne+zrodla+energii+monitoring"
oraz które w informacjach kwartalnych publikowanych w BIP MG stanowią informację o
ilości energii elektrycznej, wyrażonej w MWh, wytworzonej ze źródeł odnawialnych w
instalacjach odnawialnych źródeł energii, które potwierdzone są świadectwami pochodzenia.
Dane za rok 2014 wskazują, iż ilość energii elektrycznej, wytworzonej w OZE potwierdzonej
świadectwami pochodzenia, w roku 2014 wyniosła 13,288 TWh. Rzeczywista produkcja

energii z OZE już w 2013 r. była znacznie większa, wg. danych statystycznych, ilość energii
elektrycznej wytworzonej z OZE w 2013 r. wg danych GUS wyniosła 17,0665 TWh, a ilość
biogazu rolniczego, wg danych statystycznych za 2013 r., wyniosła zaledwie 215,5 GWh.
Zatem, w porównaniu do ilość energii elektrycznej wytworzonej w OZE potwierdzonej
świadectwami pochodzenia w roku 2013, która wyniosła 11,986 TWh, udział wytwórców
biogazu był i jest znikomy.

Inne dane podaje GUS – wg ich danych zawartych w opracowaniu „Energia ze źródeł
odnawialnych w 2013 roku” - podają̨ dane co do produkcji w podziale na biogaz rolniczy i

pozostałe, a dla wyliczenia faktycznych relacji mocy do uzyskiwanej produkcji można
przyjąć́ jedyny rok w którym prawie nie przybywało biogazowni, czyli 2010. Wg tych danych
z 1 MW mocy biogazowni rolniczych w 2010 roku uzyskano blisko 8 000 MWh energii
elektrycznej.

Propozycje wnioskodawców są zatem autorskim wynikiem analizy zarówno danych
Ministerstwa Gospodarki, jak i danych Głównego Urzędu Statystycznego i stanowią swego
rodzaju rozwiązanie kompromisowe, które nie będzie rzutować na funkcjonowanie
pozostałych uczestników systemu wsparcia OZE w Polsce.
Dodatkowym argumentem przemawiającym za celowością niniejszej inicjatywy
ustawodawczej, jest fakt, iż biogazownie działały w warunkach niewystarczającego wsparcia,
zarówno przez brak przez ponad 1,5 roku „żółtych certyfikatów”, jak i bardzo niskiej ceny
„zielonych certyfikatów”, tj. od ponad 2 lat.
W chwili obecnej mamy zainstalowane zaledwie ok. 67 MW w biogazowniach
rolniczych, które mogą̨ wyprodukować́ ok. 0,4 - 0,5 TWh energii rocznie, a więc nie więcej
niż ok. 3 % celu OZE, który w 2015 roku który wynosi, ok. 18 TWh. Biorąc pod uwagę̨
powyższe, przyjęcie 0,35 % udziału energii z biogazu rolniczego w całkowitym wolumenie
świadectw pochodzenia jest w pełni uzasadnione.

Zmiany art. 60 w ustawie o odnawialnych źródłach energii (…) są konsekwencją
zmian w art. 59, o których mowa powyżej.
Konsekwencją zmian w art. 59 w ustawie o odnawialnych źródłach energii (…) jest
również zmiana art. 190 zaproponowana w art. 1 pkt 2 niniejszej ustawy i regulacja art. 2
niniejszej ustawy, która zakłada przyjęcie 0,35 % udziału energii z biogazu rolniczego w
całkowitym wolumenie świadectw pochodzenia. Zmiana ta ma charakter dostosowujący do
zaproponowanych zmian.
Ustawa zgodnie z art. 3 wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Wnioskodawcy oceniają, że wejście w życie ustawy wywoła bardzo korzystne skutki
społeczne, prawne i gospodarcze. Dodatkowo, Wnioskodawcy wyrażają stanowisko, iż
pozwoli to uratować i pozwoli stabilnie funkcjonować dotychczas istniejącym
przedsiębiorcom wytwarzającym biogaz rolniczy i energię elektryczną z biogazu rolniczego.

2. Wskazanie źródeł finansowania, jeżeli projekt pociąga za sobą obciążenie
budżetu państwa.

Źródłem finansowania odnawialnych źródeł energii w Polsce, niezależnie od
proponowanych zmian pozostaną odbiorcy tej energii.
Za celowe Wnioskodawcy wskazują, iż aktualne pozostają źródła finansowania
wskazane w projekcie do rządowego projektu ustawy o odnawialnych źródłach energii (druk
sejmowy nr 2604), tym bardziej, iż zmiany w proponowanym projekcie nie zmieniają
ogólnego kierunku wsparcia energetyki odnawialnej w Polsce w postaci zgodnych z zakresem
pomocy publicznej rozwiązań aukcyjnych, a jedynie stanowią regulację pozwalającą, dzięki
inicjatywie poselskiej, w sposób właściwy i celowy zrealizować postanowienia dokumentu
rządowego, jakim są „Kierunki rozwoju biogazowni rolniczych w Polsce w latach 2010-
2020”, tj. dokumentu rządowego przyjętego w dniu 13 lipca 2010 r. przez Radę Ministrów.
Nie ulega też ogólny cel OZE, tj. 20%, o którym mowa w art. 59 ustawy z dnia 20
lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2015 r. poz. 478).

3. Przedstawienie założeń podstawowych aktów wykonawczych.

Projekt ustawy przewiduje wydanie przez ministra właściwego do spraw gospodarki,
który może, w drodze rozporządzenia, w terminie do dnia 31 sierpnia danego roku, obniżyć
wielkość udziału, o którym mowa w art. 59 pkt 1 lub 2, na kolejne lata kalendarzowe, biorąc
pod uwagę rodzaj podmiotu zobowiązanego, ilość wytworzonej energii elektrycznej w
mikroinstalacjach i w małych instalacjach, zobowiązania wynikające z umów
międzynarodowych, dotychczasową wielkość udziału energii elektrycznej i paliw
pozyskiwanych z odnawialnych źródeł energii w ogólnej ilości energii i paliw zużywanych
w energetyce oraz w transporcie, ilość wytworzonego biogazu rolniczego, a także wysokość
ceny energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym.
Jednakże, Wnioskodawcy pragną zwrócić uwagę, iż zmiana art. 60 ustawy z dnia 20
lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (…) jest zmianą o charakterze stricte
redakcyjnym i wynika wyłącznie z zakresu zmiany art. 59 ww. ustawy, tj. zmiany ujętej w art.
1 pkt 2 niniejszego projektu ustawy.
Powyższe oznacza, iż aktualne pozostają propozycje aktów wykonawczych do
rządowego projektu ustawy o odnawialnych źródłach energii (druk sejmowy nr 2604), tym
bardziej, iż zmiany w proponowanym projekcie nie zmieniają ogólnego kierunku wsparcia
energetyki odnawialnej w Polsce w postaci zgodnych z zakresem pomocy publicznej
rozwiązań aukcyjnych, a jedynie stanowią regulację pozwalającą, dzięki inicjatywie
poselskiej, w sposób właściwy i celowy zrealizować postanowienia dokumentu rządowego,
jakim są „Kierunki rozwoju biogazowni rolniczych w Polsce w latach 2010-2020”, tj.
dokumentu rządowego przyjętego w dniu 13 lipca 2010 r. przez Radę Ministrów.
Wnioskodawcy podkreślają, iż dokument „Kierunki rozwoju biogazowni rolniczych w
Polsce w latach 2010-2020”, opracowany został przez Ministerstwo Gospodarki we
współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Wnioskodawcy bazując na stworzonym i zaakceptowanym przez Rząd RP
dokumencie, pn. „Kierunki rozwoju biogazowni rolniczych w Polsce w latach 2010-2020”,
pragnę podkreślić, iż dokument ten (Kierunki rozwoju biogazowni …) z racji na właściwe
ujęcie roli sektora biogazu rolniczego i rolę energii odnawialnej w miksie energetycznym
Polski, pozwalają na wypełnienie zobowiązań unijnych na rok 2020, co dodatkowo stanowi
doskonałą podstawę do dalszego rozwoju i utrzymania sektora biogazu rolniczego, jako
sektora energetyki odnawialnej w Polsce, i który w sposób właściwy dostrzegą rolę nośnika
energii, jakim jest biogaz rolniczy w miksie energetycznym Polski. Rozwiązania zawarte w
projekcie pozwolą na zagospodarowanie substratów do wytwarzania biogazu rolniczego o
charakterze rolniczym w sposób niedyskryminacyjny dla innych technologii OZE, które nie
wymagają ciągłego dostarczania substratów o charakterze rolniczym.

4. Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.

Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

5. Wyniki przeprowadzonych konsultacji względem projektu ustawy.

Wnioskodawcy oświadczają, ze w stosunku do projektu ustawy nie przeprowadzono
konsultacji publicznych, jednak Wnioskodawcy podkreślają, iż projekt z racji na trudną
sytuację przedsiębiorców wytwarzających biogaz rolniczy i energię elektryczną z biogazu
rolniczego z całą pewnością uzyska akceptację całego sektora wytwarzania biogazu
rolniczego, w tym akceptację wszystkich stowarzyszeń i izb branżowych zrzeszających
przedsiębiorców wytwarzających biogaz rolniczy.

strony : 1 ... 2 . [ 3 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: