Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym
projekt dotyczy zmian w zasadach organizowania i nadzorowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży oraz organizowania i nadzorowania kursów na kierowników i wychowawców wypoczynku
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3678
- Data wpłynięcia: 2015-07-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym
- data uchwalenia: 2015-09-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1629
3678
42) Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej;
43) Stowarzyszenie Harcerstwa Katolickiego „Zawisza”ś
44) Stowarzyszenie Harcerskie;
45) Chrześcijański Związek Zawodowy „Solidarność” im. Ks. J. Popiełuszkiś
46) Polską Izbę Firm Szkoleniowychś
47) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Pracowników Schronisk dla Nieletnich
i Zakładów Poprawczychś
48) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”ś
49) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowychś
50) Komisję Krajową NSZZ Solidarnośćś
51) Sekcję Oświaty KNSZZ „Solidarność 80”ś
52) Forum Związków Zawodowych;
53) Komisję Krajową NSZZ „Solidarność 80”ś
54) Krajową Sekcję Nauki NSZZ „Solidarność”ś
55) Związek Zawodowy Pracowników Oświaty i Wychowania „Oświata”ś
56) Wolny Związek Zawodowy „Solidarność – Oświata”ś
57) Zarząd Krajowy Związku Zawodowego Nauczycieli rednich Szkół Leśnych w Polsceś
58) Związek Zawodowy „Rada Poradnictwa”ś
59) Zarząd Główny Związku Zakładów Źoskonalenia Zawodowegoś
60) Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiegoś
61) Fundację Rodzice Szkoleś
62) Międzynarodowy Zespół Placówek Oświatowychś
63) Towarzystwo Turystów Przyrodników i Krajoznawcówś
64) Akademicki Związek Sportowy.
Ponadto projekt ustawy przekazano do zaopiniowania przez:
1) Rzecznika Praw Dziecka;
2) Rzecznika Praw Obywatelskich;
3) Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych;
4) Głównego Inspektora Sanitarnegoś
5) Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
Projekt został także przekazany do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
Projekt udostępniono na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa źdukacji
Narodowej, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w
procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) oraz w Biuletynie
Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z uchwałą nr 190 Rady
Ministrów z dnia 29 pa dziernika 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. poz.
979).
W toku konsultacji publicznych uwagi do projektu ustawy zgłosiły następujące podmiotyŚ
1) Główna Kwatera Związku Harcerstwa Polskiego;
2) Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Turystyczno – Krajoznawczego;
2
3) Zespół do spraw wypoczynku i turystyki szkolnej dla dzieci i młodzieży
reprezentujący: Polską Izbę Turystyki, Izbę Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej,
Polską Izbę Turystyki Młodzieżowej;
4) Towarzystwo Turystów Przyrodników i Krajoznawcówś
5) organizacje harcerskieŚ Związek Harcerstwa Polskiego, Związek Harcerstwa
Rzeczypospolitej, Skauci Europy Stowarzyszenie Harcerstwa Katolickiego
Zawisza - FSE, Stowarzyszenie Harcerskie oraz Royal Rangers Polska.
1. Omówienie wyników przeprowadzonych konsultacji publicznych
Organizacje harcerskie reprezentowane przez Związek Harcerstwa Polskiego, Związek
Harcerstwa Rzeczypospolitej, Skauci Europy Stowarzyszenie Harcerstwa Katolickiego
Zawisza – FSE, Stowarzyszenie Harcerskie oraz Royal Rangers Polska zgłosiły następujące
uwagi:
1. Propozycję zmiany definicji wypoczynku zawartej w projekcie ustawy poprzez
wyłączenie form śródrocznej pracy organizacji harcerskich, organizowanych w dni wolne
od nauki szkolnej, a także np. zbiórki harcerskiej przeprowadzonej w okresie ferii
zimowych lub letnich w formie gry terenowej.
Uwaga nie została uwzględniona.
Jeśli formy śródrocznej pracy organizacji harcerskich nie będą miały cech wypoczynku
zawartych w ustawowej definicji, to co do zasady nie będą podlegały zgłoszeniu do kuratora
oświaty właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora
wypoczynku. Z projektowanej definicji wypoczynku nie wynika, aby jednodniowa zbiórka
harcerska, jako jedna z form śródrocznej pracy organizacji harcerskich, podlegała zgłoszeniu,
ale już trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni biwak czy obóz sportowy jest
wypoczynkiem w rozumieniu ustawy i podlegać będzie zgłoszeniu do kuratora oświaty.
2. Propozycja zmiany art. 92c ust. 2 projektu ustawy poprzez nadanie mu
brzmienia: „Zgłoszenie wypoczynku zawiera” oraz rezygnacja z uregulowania
szczegółowego zakresu danych zawartych w zgłoszeniu wypoczynku w rozporządzeniu
wydanym na podstawie upoważnienia zawartego w art. 92j. W ocenie organizacji
harcerskich, użycie sformułowania „w szczególności” oznaczać będzie, że katalog nie
będzie katalogiem zamkniętym. Ustawodawca winien dążyć do tego, aby katalog
okoliczności objętych zgłoszeniem wypoczynku był katalogiem zamkniętymi i
precyzyjnie określał, jakie informacje winny być zawarte w zgłoszeniu wypoczynku.
Uwaga została uwzględniona.
3. Propozycja zmiany artykułu ustawy (projektowany art. 92d ust. 4) poprzez nadanie mu
brzmienia: „W przypadku stwierdzenia braków lub nieprawidłowości w zgłoszeniu
wypoczynku kurator oświaty niezwłocznie wzywa organizatora wypoczynku do ich
uzupełnienia lub usunięcia w wyznaczonym terminie, nie krótszym jednak niż 7 dni”.
W ocenie organizacji harcerskich, zasadne jest wyznaczenie przez organ minimalnego
terminu do uzupełnienia lub usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w zgłoszeniu
wypoczynku.
3
Uwaga nie została uwzględniona.
Kurator oświaty, biorąc pod uwagę rodzaj nieprawidłowości, wyznaczy stosowny termin ich
uzupełnienia lub usunięcia.
4. Propozycja zmiany brzmienia art. 92c ust. 4 projektu ustawy poprzez nadanie mu
brzmienia: „Zgłoszenie wypoczynku poprawione lub uzupełnione w wyznaczonym
terminie wywołuje skutki od chwili jego złożenia w pierwotnym terminie.”.
Uwaga nie została uwzględniona.
Rozwiązanie zawarte w projekcie uwzględnia zgłoszoną propozycję. Organizator, na etapie
przesyłania dokumentacji do właściwego kuratora oświaty, powinien przesłać zgłoszenie
wypoczynku, zawierające pełną i poprawnie wypełnioną dokumentację, zgodnie z
obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Zgłoszenie wypoczynku uzupełnione lub
poprawione w wyznaczonym przez kuratora oświaty terminie wywołuje skutek od chwili
jego przedstawienia kuratorowi właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce
zamieszkania organizatora wypoczynku, czyli od chwili przedstawienia w „pierwotnym
terminie”.
5. Propozycja uzupełnienia przepisu - obecnie projektowany art. 92q ust.1 - określającego
katalog
podmiotów,
które
mogą
organizować
kursy
na
kierownika
i wychowawcę wypoczynku o „organizacje harcerskie”.
Uwaga nie została uwzględniona.
Projekt ustawy określa katalog podmiotów, które mogą organizować kursy na wychowawców
i kierowników wypoczynku, który obejmuje także organizacje harcerskie. Organizacje
harcerskie znajdują się w trzeciej grupie wymienionych podmiotów, tj. osób prawnych, osób
fizycznych i instytucji rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia
2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. poz.149 i 357),
które mogą je organizować za zgodą i pod nadzorem kuratora oświaty właściwego ze względu
na miejsce organizacji kursu.
6. Kwatera Główna Związku Harcerstwa Polskiego zwróciła się o wyjaśnienie, jakie jest
uzasadnienie objęcia zasadą pierwszeństwa w korzystaniu z wypoczynku finansowanego
z budżetu państwa grupy dzieci objętych pieczą zastępczą, a także dzieci pochodzących
z rodzin samotnie wychowujących dziecko. Kwatera Główna ZHP stwierdziła, że ta grupa
dzieci jest już objęta pomocą w ramach ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu
rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 149, poz. 887, z pó n. zm.).
W projekcie ustawy określony został katalog osób, które mają pierwszeństwo
w korzystaniu z wypoczynku finansowanego z budżetu państwa. W projekcie zostały
dodatkowo uwzględnione dzieci z rodzin samotnie wychowujących dziecko. Wymienione
dzieci objęte pieczą zastępczą lub pochodzące z rodzin wielodzietnych, żyjących w trudnych
warunkach materialnych, już obecnie mogą korzystać z uprawnień do otrzymywania pomocy
finansowej w postaci sfinansowania lub dofinansowania wypoczynku ze środków budżetu
4
państwa, zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997
r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci
i młodzieży, a także zasad jego organizowania i nadzorowania. W związku z powyższym,
określone w projekcie ustawy zasady pierwszeństwa w korzystaniu z wypoczynku
finansowanego z budżetu państwa wykorzystują co do zasady obowiązujące w tym zakresie
uregulowania. Zgodnie z art. 71 ust. 1 Konstytucji państwo w swojej polityce społecznej
i gospodarczej uwzględnia dobro rodziny. Rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji
materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne i niepełne, mają prawo do szczególnej
pomocy ze strony władz publicznych.
7. Związek Harcerstwa Polskiego zwrócił uwagę na konieczność uregulowania kwestii
związanych z dofinansowywaniem wypoczynku w taki sposób, aby dofinasowanie „szło”
za dzieckiem będącym uczestnikiem wypoczynku, a nie tylko za organizatorem tego
wypoczynku. Wówczas będzie możliwość uzyskania dofinansowania wypoczynku,
którego uczestnikami są zarówno dzieci z rodzin gorzej sytuowanych, jak i dzieci z rodzin
bardziej zamożnych.
Uwaga nie została uwzględniona.
Źofinansowanie wypoczynku dzieci i młodzieży odbywa się zgodnie z warunkami
ogłaszanego konkursu lub przetargu. Konkurs lub przetarg są przeprowadzane przez
kuratorów oświaty zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie oraz ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych. Jednym z warunków otrzymania przez organizatora wypoczynku środków z
budżetu państwa jest określenie w ofercie konkursowej liczby dzieci objętych
dofinansowaniem wypoczynku. Kurator określa wysokość kwoty na dofinansowanie
wypoczynku dla określonej liczby dzieci, uwzględniając przy tym liczbę dni wypoczynku
objętych dofinansowaniem. Ponadto postanowienia umowy dotyczącej realizacji wypoczynku
z wyłonionym w konkursie ofert organizatorem wypoczynku regulują kwestię przyznania
dotacji na dofinansowanie wypoczynku, w tym m.in. określają liczbę dzieci objętych
dofinansowaniem, a zatem dotacja na dofinansowanie wypoczynku przyznawana jest na
dziecko, nie na organizatora.
8. Propozycja przeformułowania art. 92b ust. 1 pkt 3 i 4. Każda organizacja pozarządowa
oraz organizacja pożytku publicznego musi być albo osobą prawną albo posiadać status
jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Należy zatem usunąć pkt 1
i 4 albo zmodyfikować pkt 3.
Uwaga została uwzględniona.
Zmodyfikowano katalog podmiotów, które mogą być organizatorem wypoczynku. W
projekcie ustawy są toŚ szkoły i placówki, przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów
turystyki i pośredników turystycznych, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Źz. U. z 2014 r. poz. 196, z pó n. zm.), oraz osoby
fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne
niż wymienione powyżej, organizujące wypoczynek w celu niezarobkowym albo
zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której
mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.
5
Zarząd żłówny Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego zgłosił
następujące uwagi:
1. Propozycja zmiany art. 92a ust. 1 projektu ustawy poprzez wprowadzenie nowego ust. 2,
upoważniającego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do określeniaŚ
1) warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży,
2) zasad organizowania i nadzorowania wypoczynku dzieci i młodzieży,
3) zasad korzystania z wypoczynku finansowanego z budżetu państwa,
4) zasad tworzenia bazy wypoczynku, zasad tworzenia formularzy zgłoszeń do tej bazy,
jej uzupełniania i udostępniania,
5) szczegółowych zasad organizacji wypoczynku poza granicami kraju,
6) wymogów, jakie winni spełniać wychowawcy oraz kierownicy różnorodnych form
wypoczynku, w tym zasad prowadzenia kursów, ich rejestrowania i potwierdzania ich
ukończenia.
Uwaga nie została uwzględniona.
Zgodnie z projektem ustawy, rozwiązania dotyczące obowiązków organizatora wypoczynku
w zakresie zgłoszenia wypoczynku oraz kuratora oświaty (kontrola wypoczynku) będą
zawarte w samej ustawie, natomiast minister właściwy do spraw oświaty i wychowania
określi, w drodze rozporządzeniaŚ
1) termin złożenia zgłoszenia wypoczynku, o którym mowa w art. 92d ust. 1, jego formę,
dokumenty dołączane do zgłoszenia oraz wzór tego zgłoszenia, mając na uwadze
potrzebę prawidłowego realizowania przez kuratora oświaty obowiązków związanych
z umieszczeniem zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynkuś
2) termin przekazania karty wypoczynku, o której mowa w art. 92e ust. 2, oraz wzór tej
karty, mając na uwadze potrzebę uzyskania pełnych informacji o organizowanym
wypoczynku;
3) liczbę uczestników wypoczynku w grupie pozostających pod opieką jednego
wychowawcy, mając na uwadze konieczność zapewnienia właściwej opieki i
bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży, w tym ze względu na ich wiek lub specjalne
potrzeby edukacyjne;
4) obowiązki kierownika wypoczynku i wychowawcy wypoczynku, w tym obowiązek
prowadzenia przez wychowawcę dziennika zajęć realizowanych podczas
wypoczynku, oraz wzór tego dziennika, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia
dzieciom i młodzieży bezpiecznego wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej
oraz prawidłowego dokumentowania przebiegu wypoczynkuś
5) obowiązki kierownika wypoczynku i wychowawcy wypoczynku organizowanego
przez szkołę i placówkę, o którym mowa w art. 92e ust. 1, biorąc pod uwagę
konieczność zapewnienia dzieciom i młodzieży bezpiecznego wypoczynku i
właściwej opieki wychowawczej oraz charakter i specyfikę tego wypoczynkuś
6) program kursów na kierownika wypoczynku albo wychowawcę wypoczynku, w tym
formę i wymiar zajęć, z uwzględnieniem w programach kursów treści z zakresu
specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieżyś
7) wzór karty kwalifikacyjnej, o której mowa w art. 92k ust. 1, mając na uwadze
potrzebę zebrania niezbędnych informacji o uczestniku wypoczynku oraz jego udziale
w wypoczynku;
8) wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu na kierownika wypoczynku albo
wychowawcę wypoczynku z uwzględnieniem szczegółowych danych dotyczących
ukończonego kursu.
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3678
› Pobierz plik