eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym

projekt dotyczy zmian w zasadach organizowania i nadzorowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży oraz organizowania i nadzorowania kursów na kierowników i wychowawców wypoczynku

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3678
  • Data wpłynięcia: 2015-07-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym
  • data uchwalenia: 2015-09-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1629

3678

12) Związek Przedsiębiorców i Pracodawców;
13) Polską Izbę Firm Szkoleniowych;
14) Komendę Główną Ochotniczych Hufców Pracy;
15) Krajowe Porozumienie Rodziców i Rad Rodziców;
16) Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowych;
17) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty;
18) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Powiatowych i Gminnych Samorządowych Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli;
19) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Ośrodków Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego;
20) Krajową Federację Sportu dla Wszystkich;
21) Krajową Izbę Gospodarczą;
22) Polską Izbę Hotelarstwa;
23) Polską Izbę Turystyki Młodzieżowej;
24) Polską Izbę Turystyki;
25) Izbę Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej;
26) Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych;
27) Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze;
28) Polski Związek Organizatorów Turystyki;
29) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych;
30) Polski Związek Prywatnych Pracodawców Turystyki Lewiatan;
31) Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego;
32) Stowarzyszenie Zarządców Obiektów Rekreacyjno-Turystycznych;
33) Polską Federację Campingu i Caravaningu;
34) Polską Federację Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”;
35) Małopolską Izbę Hotelarską „Gremium”;
36) Federację Konsumentów;
37) Stowarzyszenie Konsumentów Polskich;
38) Europejskie Centrum Konsumenckie;
39) Społeczne Towarzystwo Oświatowe;
40) Szkolny Związek Sportowy;
41) Związek Harcerstwa Polskiego;
42) Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej;
43) Stowarzyszenie Harcerstwa Katolickiego „Zawisza”;
44) Stowarzyszenie Harcerskie;
45) Chrześcijański Związek Zawodowy „Solidarność” im. Ks. J. Popiełuszki;
46) Polską Izbę Firm Szkoleniowych;
47) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Pracowników Schronisk dla Nieletnich i Zakładów Poprawczych;
48) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”;
49) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
50) Komisję Krajową NSZZ Solidarność;
51) Sekcję Oświaty KNSZZ „Solidarność 80”;
52) Forum Związków Zawodowych;
53) Komisję Krajową NSZZ „Solidarność 80”;
54) Krajową Sekcję Nauki NSZZ „Solidarność”;
55) Związek Zawodowy Pracowników Oświaty i Wychowania „Oświata”;
56) Wolny Związek Zawodowy „Solidarność – Oświata”;
57) Zarząd Krajowy Związku Zawodowego Nauczycieli Średnich Szkół Leśnych w Polsce;
58) Związek Zawodowy „Rada Poradnictwa”;
59) Zarząd Główny Związku Zakładów Doskonalenia Zawodowego;
60) Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego;
61) Fundację Rodzice Szkole;
62) Międzynarodowy Zespół Placówek Oświatowych;
63) Towarzystwo Turystów Przyrodników i Krajoznawców;
64) Akademicki Związek Sportowy.
Projekt został także przekazany do zaopiniowania przez Rzecznika Praw Dziecka, Rzecznika Praw Obywatelskich,
Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Głównego Inspektora Sanitarnego i Głównego Inspektora Nadzoru
Budowlanego.
Projekt został przekazany do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Na posiedzeniu 25 lutego
2015 r. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy o zmianie ustawy o
systemie oświaty.

8

Projekt został udostępniony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, zgodnie z art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z
późn. zm.) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z uchwałą nr 190 Rady
Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. poz. 979).

6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Źródła finansowania



Dodatkowe informacje,
Projekt ustawy nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa ani dla budżetów jednostek
w tym wskazanie
samorządu terytorialnego.
źródeł danych i

przyjętych do obliczeń W związku z wprowadzeniem sankcji w formie kary grzywny dla organizatorów wypoczynku, którzy
założeń
będą organizowali wypoczynek niezgodnie z obowiązującymi przepisami, mogą wzrosnąć dochody
budżetu państwa z tytułu zasądzonych kar finansowych w formie grzywny.

Nastąpi natomiast zmniejszenie obciążeń administracyjnych spowodowane tym, że kurator oświaty
nie będzie wydawał już organizatorom wypoczynku zaświadczenia o zaakceptowanym zgłoszeniu
wypoczynku. Potwierdzeniem akceptacji będzie umieszczenie zgłoszenia wypoczynku w bazie
wypoczynku. Na podstawie liczby zaakceptowanych zgłoszeń wypoczynku letniego w 2014 r., tj.
21.182 (19.168 zgłoszeń wypoczynku organizowanego w kraju i 2.014 zgłoszeń wypoczynku
organizowanego za granicą) można oszacować, że zmniejszy się o około 20 tys. liczba wysyłanych do
organizatorów dokumentów, uwzględniając decyzje administracyjne, które będą wydawane przez
kuratora oświaty w związku z brakiem akceptacji zgłoszenia wypoczynku lub zakończeniem
wypoczynku.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
0
0
0
0
0
0
0
(w mln zł,
średnich
ceny stałe z
przedsiębiorstw
…… r.)
rodzina, obywatele oraz
0
0
0
0
0
0
0
gospodarstwa domowe








W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych i

średnich
przedsiębiorstw
9

rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe
Niemierzalne

Poprawa warunków opieki i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w trakcie
wypoczynku.


Dodatkowe informacje,
W zakresie ustalenia pierwszeństwa korzystania z wypoczynku dofinansowanego ze środków
w tym wskazanie
pozostających w dyspozycji wojewody zmiana polega na poszerzeniu grupy uprawnionych o
źródeł danych i
dzieci żyjące w trudnych warunkach materialnych, w tym o dzieci samotnie wychowywane.
przyjętych do obliczeń Rozszerzenie katalogu uprawnionych realizuje prawo tych rodzin do szczególnej pomocy ze
założeń
strony władz publicznych, określone w art. 71 ust. 1 Konstytucji. Zgodnie z informacją
pozyskaną z materiału Głównego Urzędu Statystycznego „Warunki życia rodzin w Polsce.
Warszawa 2014” dzieci będących na utrzymaniu samotnych rodziców jest 3,8%, tj. około
219,3 tys. dzieci (wyliczono na podstawie liczby osób w wieku 0-14 lat, tj. 5771,4 tys. – dane
GUS z 2013 r.). Jednak należy mieć na uwadze, że jest to szacunkowa liczba, gdyż część dzieci
wychowywanych przez samotnych rodziców mogła zostać uwzględniona w pozostałych grupach
uprawnionych do finansowania wypoczynku ze środków budżetu państwa, a co za tym idzie nie
spowoduje to konieczności zwiększenia budżetu państwa na dofinansowanie wypoczynku dla
dzieci i młodzieży.
Realizując zadanie publiczne w trybie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118, z późn. zm.) lub ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.),
kuratorzy oświaty określają, m.in. rodzaj wypoczynku oraz kwotę dofinansowania. Oferenci,
składając oferty, gwarantują rekrutację dzieci z grup „pierwszeństwa”. Kwalifikacja uczestników
następuje we współpracy z ośrodkami pomocy społecznej i centrami pomocy rodzinie oraz
organizacjami pozarządowymi, które wspierają dzieci, w tym dzieci niepełnosprawne, i ich
rodziny. Zastosowanie ww. trybu dystrybucji środków oraz uwzględnienie nowych grup
uprawnionych nie powoduje obniżenia wartości oraz jakości usługi oferowanej dotychczas.
Wojewodowie planują corocznie środki na wypoczynek dzieci i młodzieży – średnio 28 mln zł.



Liczba dzieci
Lata
Środki zaplanowane Środki wydatkowane
korzystających z

w tys. zł
w tys. zł
wypoczynku
dofinansowanego
2013 r.
29.002
28.593
61.986
2014 r.
28.004
27.338
61.985
2015 r.
27.809
-
-

Wprowadzone w przepisach ustawy zmiany przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa dzieci
i młodzieży podczas wypoczynku. Wzmocniono nadzór nad wypoczynkiem organizowanym
zarówno w kraju, jak i za granicą. W przypadku wykazania nieprawidłowości, które mogą
stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia oraz wpływać na bezpieczeństwo uczestników
wypoczynku, kurator oświaty, w drodze decyzji administracyjnej, będzie mógł zarządzić
zakończenie prowadzenia wypoczynku oraz nakazać niezwłoczne zorganizowanie powrotu
uczestników wypoczynku do miejsca zamieszkania.

8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
 nie dotyczy
 zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:


tak
nie
nie dotyczy

10

Komentarz: Kurator oświaty nie będzie wydawał organizatorom wypoczynku zaświadczenia o zaakceptowanym zgłoszeniu
wypoczynku. Potwierdzeniem akceptacji będzie umieszczenie zgłoszenia wypoczynku w elektronicznej bazie wypoczynku.
Szkoły i placówki organizujące wypoczynek, który nie podlega zgłoszeniu kuratorowi oświaty, nie będą przesyłały
elektronicznej i papierowej wersji zgłoszenia wraz dokumentami potwierdzającymi bezpieczeństwo pożarowe obiektu lub
terenu.

9. Wpływ na rynek pracy
Projekt ustawy nie będzie miał wpływu na rynek pracy.

10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
 inne: bezpieczeństwo dzieci i
młodzieży

Wobec organizatorów wypoczynku, którzy nie zgłoszą lub nie poinformują kuratora oświaty o
zmianach w wypoczynku lub organizują wypoczynek niezgodnie ze zgłoszeniem wypoczynku
umieszczonym w bazie wypoczynku, wprowadza się sankcję w postaci kary grzywny. Orzekanie
w tych sprawach będzie następowało w trybie przepisów ustawy – Kodeks postępowania w
sprawach o wykroczenia.
Zapewniono zwiększenie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży oraz warunki bezpiecznego
Omówienie wpływu
wypoczynku przez wskazanie organizatorom wypoczynku obowiązku zapewnienia kadry

posiadającej odpowiednie kwalifikacje, w tym kierowników i wychowawców wypoczynku, oraz
uwzględnienia specjalnych potrzeb edukacyjnych uczestników wypoczynku, w szczególności
wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia
niedostosowaniem społecznym.
Wskazano również organizatorom wypoczynku na obowiązek zapewnienia podczas wypoczynku:
żywienia zgodnie z zasadami higieny żywienia, bezpiecznego korzystania z obszaru wodnego,
bezpiecznego przebywania w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich, dostępu do
opieki medycznej.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Planowane wejście w życie ustawy z dniem 1 kwietnia 2016 r., natomiast zgłaszanie zamiaru organizowania wypoczynku w
okresie ferii letnich w roku szkolnym 2015/2016 – od dnia 1 maja 2016 r. Zmiana dotycząca art. 2a ustawy o systemie
oświaty wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ewaluacja zmian dotyczących wypoczynku będzie przeprowadzana na podstawie sprawozdań kuratorów oświaty po
zakończeniu ferii letnich – do dnia 30 listopada, oraz ferii zimowych – do dnia 30 kwietnia, w dwóch kolejnych latach
następujących po dniu wejścia w życie projektowanej ustawy.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Nie dotyczy.

11




Raport
z przeprowadzonych konsultacji publicznych dotyczących projektu ustawy o zmianie
ustawy o systemie oświaty

Projekt został przekazany do zaopiniowania przez:
1) Forum Związków Zawodowychś
2) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”ś
3) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowychś
4) Związek Pracodawców Business Center Club;
5) Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatanś
6) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej;
7) Związek Rzemiosła Polskiegoś
8) Federację Inicjatyw Oświatowychś
9) Fundację Pomoc Polakom na Wschodzieś
10) Fundację Rozwoju Źemokracji Lokalnejś
11) Fundację Rozwoju Źzieci im. Komeńskiegoś
12) Związek Przedsiębiorców i Pracodawców;
13) Polską Izbę Firm Szkoleniowychś
14) Komendę Główną Ochotniczych Hufców Pracyś
15) Krajowe Porozumienie Rodziców i Rad Rodzicówś
16) Ogólnopolską Federację Organizacji Pozarządowychś
17) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświatyś
18) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Powiatowych i Gminnych Samorządowych Ośrodków
Doskonalenia Nauczycieli;
19) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Ośrodków Źokształcania i Źoskonalenia Zawodowegoś
20) Krajową Federację Sportu dla Wszystkichś
21) Krajową Izbę Gospodarcząś
22) Polską Izbę Hotelarstwaś
23) Polską Izbę Turystyki Młodzieżowejś
24) Polską Izbę Turystykiś
25) Izbę Turystyki Rzeczypospolitej Polskiejś
26) Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowychś
27) Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze;
28) Polski Związek Organizatorów Turystykiś
29) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych;
30) Polski Związek Prywatnych Pracodawców Turystyki Lewiatanś
31) Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiegoś
32) Stowarzyszenie Zarządców Obiektów Rekreacyjno-Turystycznych;
33) Polską Federację Campingu i Caravaninguś
34) Polską Federację Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”ś
35) Małopolską Izbę Hotelarską „Gremium”ś
36) Federację Konsumentówś
37) Stowarzyszenie Konsumentów Polskichś
38) Europejskie Centrum Konsumenckie;
39) Społeczne Towarzystwo Oświatoweś
40) Szkolny Związek Sportowyś
1

strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: