Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym
projekt dotyczy zmian w zasadach organizowania i nadzorowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży oraz organizowania i nadzorowania kursów na kierowników i wychowawców wypoczynku
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3678
- Data wpłynięcia: 2015-07-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym
- data uchwalenia: 2015-09-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1629
3678
− art. 92c określa katalog podmiotów, które mogą organizować wypoczynek dla dzieci i młodzieży. Organizatorem
wypoczynku mogą być:
1) szkoły i placówki,
2) przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, o którym mowa w
art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 196, z późn.
zm.),
3) osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż
wymienione powyżej, organizujące wypoczynek w celu niezarobkowym albo zarobkowym, jeżeli
organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej w rozumieniu ustawy o usługach turystycznych.
Ponadto określono warunki, jakie jest obowiązany zapewnić organizator wypoczynku, tj.:
1) bezpieczne i higieniczne warunki wypoczynku;
2) kadrę wypoczynku:
a) kierowników i wychowawców wypoczynku, spełniających odpowiednio warunki: niekaralności,
pełnoletności, posiadania co najmniej średniego wykształcenia oraz doświadczenia, przy czym liczba
wychowawców wypoczynku jest odpowiednia do liczby uczestników wypoczynku,
b) w zależności od programu wypoczynku i realizowanych zajęć – trenerów i instruktorów sportu, rekreacji,
animacji kulturalno-oświatowej, lektorów języka, spełniających warunki: pełnoletności, posiadania co
najmniej średniego wykształcenia oraz wiedzy, doświadczenia i umiejętności niezbędnych do
wykonywania powierzonych zadań;
3) dostęp do opieki medycznej:
a) w ramach świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia
2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r.
poz. 581) lub
b) na podstawie umowy zawartej z lekarzem, pielęgniarką lub ratownikiem medycznym;
4) program wypoczynku i zajęcia dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczestników, ich stanu
zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności;
5) zapewnienie stosowania zasad higieny żywienia;
6) bezpieczne korzystanie z obszarów wodnych;
7) bezpieczne przebywanie w górach oraz na zorganizowanych terenach narciarskich.
Uczestnicy wypoczynku organizowanego za granicą będą ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków i
kosztów leczenia, a co najmniej jedna osoba spośród kadry wypoczynku, powinna znać język obcy na poziomie
umożliwiającym porozumiewanie się w krajach tranzytowych i kraju docelowym.
− art. 92d określa tryb zgłaszania wypoczynku przez organizatorów oraz elementy, jakie musi zawierać zgłoszenie
wypoczynku. Z obowiązku zgłoszenia wypoczynku trwającego do 3 dni będą wyłączone szkoły i placówki.
Dodatkowo organizator wypoczynku, o którym mowa w art. 92c ust. 1 pkt 3, oświadcza, że organizuje wypoczynek
odpowiednio w celu niezarobkowym albo zarobkowym i nie podlega obowiązkowi wpisu do rejestru organizatorów
turystyki i pośredników turystycznych, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach
turystycznych. Rozwiązania dotyczyć będą także organizatorów wypoczynku posiadających siedzibę lub miejsce
zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, biorąc pod uwagę art. 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej, z tym że organizator wypoczynku posiadający siedzibę lub miejsce zamieszkania poza granicami Polski
będzie zgłaszał zamiar zorganizowania wypoczynku kuratorowi oświaty właściwemu ze względu na lokalizację
wypoczynku. Potwierdzeniem akceptacji będzie umieszczenie zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku, a część
informacji będzie udostępniana do publicznej wiadomości w bazie wypoczynku: numer zgłoszenia wypoczynku, data
umieszczenia zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku, nazwa lub imię i nazwisko organizatora wypoczynku,
dane teleadresowe organizatora wypoczynku, termin wypoczynku, adres wypoczynku, miejsce lokalizacji
wypoczynku lub trasa wypoczynku, w tym nazwa kraju w przypadku wypoczynku organizowanego za granicą, liczba
uczestników, ramowy program wypoczynku i sposób zapewnienia uczestnikom wypoczynku dostępu do opieki
medycznej.
− art. 92e określa warunki organizowania przez szkoły i placówki wypoczynku bez konieczności przedstawiania
kuratorowi oświaty zgłoszenia wypoczynku i umieszczenia tego zgłoszenia w bazie wypoczynku, jeżeli wypoczynek
będzie trwał do 3 dni. Dyrektor szkoły lub placówki o zamiarze zorganizowania wypoczynku będzie powiadamiał
organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny, składając tym organom kartę wypoczynku. W
projekcie określono treść karty wypoczynku. Kierownikiem i wychowawcą takiego wypoczynku będą mogły być
osoby spełniające dokładnie te same warunki jak w przypadku wypoczynku podlegającego obowiązkowi zgłoszenia
do kuratora oświaty.
− art. 92f określa właściwość organizatora wypoczynku do ustalenia wysokości opłaty przewidzianej za udział
uczestnika w wypoczynku, utrzymując dotychczasowe rozwiązanie istniejące w rozporządzeniu w sprawie
wypoczynku.
− art. 92g określa zakres danych zawartych w zgłoszeniu wypoczynku umieszczanym w bazie wypoczynku,
3
udostępnianych państwowemu inspektorowi sanitarnemu, komendantowi powiatowemu (miejskiemu) Państwowej
Straży Pożarnej oraz kuratorowi oświaty, właściwym ze względu na lokalizację wypoczynku, z tym że państwowemu
inspektorowi sanitarnemu i komendantowi powiatowemu (miejskiemu) Państwowej Straży Pożarnej nie będą
udostępnione informacje o spełnianiu przez kadrę wypoczynku warunków do pełnienia odpowiednich funkcji w czasie
wypoczynku, w tym informacji o spełnianiu warunku niekaralności przez kierownika wypoczynku i wychowawców
wypoczynku. Poszerzono zakres danych przekazywanych ww. podmiotom o dane osobowe i teleadresowe osób
fizycznych organizujących wypoczynek.
− art. 92h przewiduje prowadzenie przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, za pomocą systemu
teleinformatycznego, bazy wypoczynku, w której będą umieszczane przez kuratora oświaty zgłoszenia wypoczynku.
Wprowadzono obowiązek i 5-letni termin przechowywania danych zawartych w bazie wypoczynku oraz dokumentacji
dotyczącej zgłoszenia wypoczynku i dokumentacji wypoczynku.
− art. 92i utrzymuje obowiązek organizatora wypoczynku niezwłocznego zawiadomienia kuratora oświaty właściwego
ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku o zmianach okoliczności objętych
zgłoszeniem wypoczynku.
− art. 92j określa obowiązek organizatora wypoczynku informowania rodziców uczestników albo pełnoletnich
uczestników wypoczynku o warunkach organizacji wypoczynku, a w szczególności o terminie, miejscu lub trasie
wypoczynku, jego programie i regulaminie.
− art. 92k zawiera rozwiązania dotyczące karty kwalifikacyjnej uczestnika wypoczynku, której nie wypełnia się w
przypadku wypoczynku organizowanego przez szkoły i placówki, który nie podlega zgłoszeniu. Karta kwalifikacyjna
zawiera informacje dotyczące wypoczynku, informacje dotyczące uczestnika wypoczynku, informacje o specjalnych
potrzebach edukacyjnych uczestnika, w szczególności o niepełnosprawności, niedostosowaniu społecznym lub
zagrożeniu niedostosowaniem społecznym, istotne dane o stanie zdrowia uczestnika, stosowanej diecie i rozwoju
psychofizycznym, oraz numer PESEL w celu potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, decyzję o
zakwalifikowaniu uczestnika do udziału w wypoczynku i potwierdzenie jego pobytu oraz zgodę na przetwarzanie
danych osobowych dla potrzeb zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia uczestnika, zgodnie z ustawą z dnia
29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014 r. Nr 101, poz. 1182 i 1662).
− art. 92l określa zasady postępowania w sytuacji wypadku. Kadra wypoczynku niezwłocznie udziela pierwszej pomocy
uczestnikowi wypoczynku, który uległ wypadkowi, oraz zapewnia opiekę, a w razie potrzeby powiadamia podmioty
ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego. Wymieniono podmioty,
które niezwłocznie zawiadamia się o wypadku. Po przeprowadzonym postępowaniu powypadkowym sporządza się
protokół powypadkowy. Określa się treść protokołu oraz wprowadza procedurę dotyczącą zastrzeżeń zgłaszanych do
protokołu powypadkowego.
− art. 92m określa sposób sprawowania nadzoru nad wypoczynkiem organizowanym w kraju przez kuratora oświaty
właściwego ze względu na miejsce lokalizacji wypoczynku. Kurator oświaty zbiera i analizuje informacje o stanie i
warunkach realizacji wypoczynku na obszarze województwa, może kontrolować wypoczynek, żądać wglądu do
dokumentacji wypoczynku, występować do organizatora wypoczynku o dodatkowe informacje. Kurator oświaty
zawiadamia organizatora wypoczynku o zamiarze przeprowadzenia kontroli, z wyjątkiem sytuacji, gdy
przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem zdrowia lub życia uczestników wypoczynku,
wynikiem wcześniej przeprowadzonych kontroli lub następuje z powodu otrzymanych skarg. Osoba przeprowadzająca
kontrolę ma prawo wstępu do wszystkich obiektów i urządzeń związanych z wypoczynkiem, wglądu do dokumentacji
niezbędnej do przeprowadzenia kontroli, sporządzania jej kopii oraz żądania udzielenia ustnych lub pisemnych
wyjaśnień. W projekcie określa się treść protokołu kontroli, który sporządza się na zakończenie kontroli. Ustalono
sposób zgłaszania zastrzeżeń do protokołu kontroli.
− art. 92n określa kompetencje kuratora oświaty w zakresie sprawowania nadzoru nad wypoczynkiem, przewidując
wydawanie przez kuratora oświaty nakazu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości lub nakazu przeniesienia
uczestników do obiektu spełniającego warunki wymagane odrębnymi przepisami. Określono także warunki
zakończenia prowadzenia wypoczynku w przypadku braku możliwości usunięcia lub nieusunięcia stwierdzonych
nieprawidłowości albo niewykonania nakazu przeniesienia uczestników do innego obiektu, jeżeli nieprawidłowości
powodują bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia uczestników wypoczynku. Informacja o zarządzeniu
zakończenia wypoczynku przez organizatora wypoczynku lub o podjętych działaniach przez właściwego
państwowego inspektora sanitarnego i komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej będzie
zamieszczona w bazie wypoczynku, a informacja o terminie zakończenia wypoczynku udostępniona w tej bazie do
publicznej wiadomości.
− art. 92o określa właściwość kuratora oświaty w zakresie sprawowania nadzoru nad wypoczynkiem organizowanym za
granicą i zasady sprawowania tego nadzoru. W ramach nadzoru kurator oświaty zbiera i analizuje informacje o stanie i
warunkach realizacji wypoczynku, może także żądać dokumentacji wypoczynku oraz występować do organizatora
wypoczynku o dodatkowe informacje związane z organizacją i przebiegiem wypoczynku. Ze względu na brak
możliwości organizacyjno-finansowych przeprowadzenia czynności kontrolnych w miejscu wypoczynku, kurator
oświaty może występować do organizatora wypoczynku o dodatkowe informacje także po jego zakończeniu.
− art. 92p porządkuje wymagania wobec osób, które mogą pełnić funkcję kierownika wypoczynku i wychowawcy
4
wypoczynku. W przypadku kierownika wypoczynku przewidziano następujące warunki: niekaralność potwierdzoną
zaświadczeniem z Krajowego Rejestru Karnego lub oświadczeniem, pełnoletność, posiadanie co najmniej średniego
wykształcenia, ukończenie kursu na kierownika wypoczynku oraz posiadanie co najmniej trzyletniego stażu pracy
dydaktyczno-wychowawczej lub opiekuńczo-wychowawczej, uzyskanego w okresie ostatnich 15 lat. Dla
wychowawcy wypoczynku przewidziano następujące warunki: niekaralność potwierdzoną zaświadczeniem z KRK lub
oświadczeniem, pełnoletność, posiadanie co najmniej średniego wykształcenia oraz ukończenie kursu na wychowawcę
wypoczynku. Mając na względzie zgodność z prawem Unii Europejskiej, które zakazuje wszelkiej dyskryminacji ze
względu na przynależność państwową, także w zakresie zatrudnienia pracowników państw członkowskich, w
projekcie ustawy odstępuje się od zwolnienia przodowników turystyki kwalifikowanej oraz instruktorów Polskiego
Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego z obowiązku odbycia kursu na wychowawcę wypoczynku. Instruktorzy
harcerscy w stopniu co najmniej przewodnika będą zwolnieni z obowiązku odbycia kursu na wychowawcę
wypoczynku, zaś instruktorzy pełniący funkcję kierownika lub wychowawcy wypoczynku w formach organizowanych
przez organizacje harcerskie będą zwolnieni z obowiązku posiadania wykształcenia co najmniej średniego. Natomiast
instruktorzy w stopniu co najmniej podharcmistrza zwolnieni będą z obowiązku ukończenia kursu na kierownika
wypoczynku oraz posiadania co najmniej trzyletniego stażu pracy dydaktyczno-wychowawczej lub opiekuńczo-
-wychowawczej. Wobec członków organizacji harcerskich funkcjonujących w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym
państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
(EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, które określają
nazwy stopni dla instruktorów harcerskich w sposób niejednorodny, wprowadza się obowiązek potwierdzania
równoważności stopnia. Rozwiązanie to pozwoli na uwzględnienie równoważnego doświadczenia nabytego przez
daną osobę w organizacjach harcerskich. W przypadku potwierdzenia równoważności stopnia przewiduje się, że osoba
ta będzie mogła korzystać z takich samych uprawnień jak instruktor harcerski w stopniu co najmniej przewodnika lub
instruktor harcerski w stopniu co najmniej podharcmistrza. Równoważność stopnia będzie stwierdzał kurator oświaty
właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku. Do grupy osób, które nie muszą
odbywać kursu na wychowawcę wypoczynku, dodano osoby pracujące z dziećmi w placówkach wsparcia dziennego
lub placówkach opiekuńczo-wychowawczych, które posiadają wykształcenie określone w art. 26 ust. 1 pkt 1 lit. a lub
w art. 98 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z
2015 r. poz. 332). Wprowadzono termin ważności dla informacji z Krajowego Rejestru Karnego, która zachowuje
aktualność przez okres 12 miesięcy od dnia jej wydania.
− art. 92q poszerza katalog podmiotów, które mogą prowadzić kursy na kierownika wypoczynku i wychowawcę
wypoczynku bez konieczności uzyskania zgody kuratora oświaty. Oprócz publicznych i niepublicznych placówek
doskonalenia nauczycieli, będą to publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia
praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego. Natomiast osoby prawne, osoby fizyczne oraz
instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 149 i 357), prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową, będą
mogły organizować ww. kursy za zgodą i pod nadzorem kuratora oświaty właściwego ze względu na miejsce
organizacji kursu. Określono warunki wydania ww. zgody: zapewnienie bazy dydaktycznej, kadry posiadającej
odpowiednie przygotowanie do prowadzenia zajęć, realizacji programu kursu. Kurator oświaty będzie wydawał zgodę
na czas nie dłuższy niż rok. Określono treść i termin złożenia wniosku o wydanie zgody.
− art. 92r określa obowiązki organizatora kursów. Kurs na kierownika lub wychowawcę wypoczynku kończy się
egzaminem sprawdzającym wiedzę i umiejętności uczestnika kursu. Po ukończeniu kursu i uzyskaniu pozytywnego
wyniku z egzaminu uczestnik kursu otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu na kierownika wypoczynku albo
wychowawcę wypoczynku, wydane przez organizatora kursu. Organizator kursu na kierownika wypoczynku lub
wychowawcę wypoczynku prowadzi ewidencję wydanych zaświadczeń, dla której określono dane, jakie powinna
zawierać. Organizator kursu nie później niż w terminie 30 dni po upływie okresu, na jaki została wydana zgoda na
prowadzenie kursu, przekazuje kuratorowi oświaty informację o liczbie wydanych zaświadczeń oraz liczbie osób,
które nie zdały egzaminu sprawdzającego wiedzę i umiejętności uczestników kursu.
− art. 92s określa zasady nadzoru nad prowadzeniem kursów, w tym przeprowadzania kontroli kursów. Podstawowe
zasady kontroli kursów są analogiczne z zasadami kontroli wypoczynku. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości
w prowadzeniu kursu, w tym prowadzenia kursu niezgodnie z warunkami wydanej zgody, kurator oświaty nakazuje
ich usunięcie w wyznaczonym terminie lub cofa wydaną zgodę. Cofnięcie zgody następuje w drodze decyzji
administracyjnej.
− art. 92t zawiera upoważnienie dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do określenia, w drodze
rozporządzenia: terminu złożenia zgłoszenia wypoczynku, jego formy, dokumentów dołączanych do zgłoszenia oraz
wzoru tego zgłoszenia, liczby uczestników wypoczynku w grupie, terminu przekazania karty wypoczynku,
obowiązków kierownika wypoczynku i wychowawcy wypoczynku, w tym obowiązku prowadzenia przez
wychowawcę dziennika zajęć realizowanych podczas wypoczynku, oraz wzoru tego dziennika, obowiązków
kierownika wypoczynku i wychowawcy wypoczynku organizowanego przez szkoły i placówki, który nie wymaga
zgłoszenia do kuratora oświaty, programu kursów na kierownika wypoczynku lub wychowawcę wypoczynku, w tym
formy i wymiaru zajęć, wzoru karty wypoczynku, karty kwalifikacyjnej i zaświadczenia o ukończeniu kursów na
5
kierownika wypoczynku lub wychowawcę wypoczynku.
− Ponadto dodano nowy rozdział do ustawy (rozdział 9a Przepisy karne), który w art. 96a przewiduje karę grzywny dla
organizatora wypoczynku w przypadku organizowania wypoczynku mimo braku zgłoszenia wypoczynku w bazie
wypoczynku. Ponadto, karę grzywny przewiduje się za niepoinformowanie kuratora oświaty o zmianach okoliczności
objętych zgłoszeniem: terminu wypoczynku, adresu lub lokalizacji wypoczynku oraz danych i kwalifikacji kadry
wypoczynku. Brak precyzyjnej informacji o terminie oraz adresie zorganizowanego wypoczynku uniemożliwia
kuratorowi oświaty sprawowanie nadzoru, w tym przeprowadzenie kontroli w miejscu wypoczynku. Natomiast
pełnienie funkcji kierownika i wychowawcy przez osoby inne niż wskazane w zgłoszeniu wypoczynku, w tym
nieposiadające wymaganych kwalifikacji, oraz brak informacji o spełnianiu przez kierownika wypoczynku i
wychowawców wypoczynku warunku niekaralności może być powodem niewłaściwej opieki i stwarzać zagrożenie
bezpieczeństwa uczestników. Orzekanie w ww. sprawach będzie następować w trybie ustawy z 24 sierpnia 2001 r. –
Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
Art. 2 projektu przewiduje zwolnienie wolontariusza – kandydata na kierownika lub wychowawcę wypoczynku z opłaty
za wydanie z Krajowego Rejestru Karnego zaświadczenia o niekaralności.
Art. 3 i art. 4 zawierają odpowiednio przepisy przejściowe dotyczące osób, które dotychczas były zwolnione z obowiązku
ukończenia kursu na wychowawcę wypoczynku. W przypadku przodowników turystyki kwalifikowanej i instruktorów
Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego projekt przewiduje, że będą oni zwolnieni z obowiązku ukończenia
kursu na wychowawcę wypoczynku do dnia 31 sierpnia 2017 r. Natomiast osoby, które uzyskały tytuł trenera lub
instruktora sportu na podstawie ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem
wejścia w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, tj.
przed dniem 23 sierpnia 2013 r., zachowują uprawnienia do zwolnienia z obowiązku ukończenia wymienionego kursu.
Art. 5 przewiduje, że zgody na prowadzenie kursów na kierownika wypoczynku i na wychowawcę wypoczynku wydane
przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy zachowują ważność do końca okresu, na jaki zostały wydane, zaś do
kursów prowadzonych na podstawie tych zgód będą miały zastosowanie dotychczasowe przepisy.
Art. 6 określa zasady ukończenia kursów na kierownika i wychowawcę wypoczynku dla osób, które rozpoczną ww. kursy
przed dniem i po dniu wejścia w życie ustawy. Spełniają one warunek ukończenia odpowiednio kursu na kierownika
wypoczynku lub kursu na wychowawcę wypoczynku.
Art. 7 projektu określa, że baza wypoczynku prowadzona przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy staje się bazą wypoczynku, o której mowa w projektowanych przepisach.
Art. 8 projektu określa dzień 1 maja 2016 r. jako datę rozpoczęcia procesu zgłaszania kuratorowi oświaty przez
organizatora zamiaru zorganizowania wypoczynku w okresie ferii letnich w roku szkolnym 2015/2016. Zgodnie z obecnie
obowiązującymi przepisami zamiar organizacji wypoczynku można zgłaszać już od dnia 1 marca.
W art. 9 projektu proponuje się, aby ustawa weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2016 r. z wyłączeniem art. 8, który wejdzie
w życie z dniem 1 marca 2016 r., oraz art. 1 pkt 1 (dotyczącego zmiany w art. 2a), który wejdzie w życie po upływie 14
dni od dnia ogłoszenia. Termin 1 marca 2016 r. wynika z konieczności wcześniejszego wejścia w życie przepisu
dotyczącego terminu zgłoszenie wypoczynku organizowanego w okresie ferii letnich w roku szkolnym 2015/2016.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Brak informacji
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Kuratorzy oświaty
16
- zwiększenie nadzoru nad
organizacją wypoczynku
dzieci i młodzieży, w tym
określenie zasad nadzoru nad
wypoczynkiem
organizowanym za granicą,
- wprowadzenie sankcji w
postaci kary grzywny za
organizowanie wypoczynku
niezgodnie z przepisami,
- umożliwienie kuratorom
oświaty, w sytuacji
zagrożenia bezpieczeństwa,
zdrowia lub życia dzieci i
młodzieży przebywających na
wypoczynku, zarządzenia w
drodze decyzji
6
administracyjnej, zakończenia
prowadzenia wypoczynku
przez organizatora
wypoczynku oraz nakazania
mu niezwłocznego
zorganizowania powrotu
uczestników wypoczynku do
miejsca zamieszkania,
- zwiększenie nadzoru nad
organizacją kursów dla
kierowników i
wychowawców wypoczynku
Organizatorzy wypoczynku
19 168
Liczba aktywnych loginów w
- doprecyzowanie warunków
bazie wypoczynku w 2014 r.
umożliwiających prawidłową
organizację wypoczynku dla
dzieci i młodzieży
Biuro Informacyjne Krajowego
44 000
Szacuje się, że 75% osób
- wydawanie informacji z
Rejestru Karnego
zatrudnianych podczas
Krajowego Rejestru Karnego
o niekaralności
wypoczynku (na podstawie danych
z 2014 r.) wystąpi o informację z
Krajowego Rejestru Karnego w
2015 r.
Organizatorzy kursów na
510
Dane otrzymane od kuratorów
- określenie grupy
kierownika
oświaty dotyczące liczby
podmiotów, które mogą
organizować kursy
i wychowawcę wypoczynku
wydanych w 2014 r. zgód na
na
organizację kursów
kierownika i wychowawcę
wypoczynku
Pracownicy zatrudniani podczas
64 718
Baza danych wypoczynku letniego - określenie podstawowych
wypoczynku (kierownik i
w 2014 r., krajowego i
wymagań dla osób, które
mogą pełnić funkcję
wychowawcy wypoczynku)
zagranicznego – liczba opiekunów
wychowawcy i kierownika
grup 20-osobowych wraz z
wypoczynku
kierownikami
Państwowi inspektorzy sanitarni i
215
Liczba aktywnych adresów w
- wzmocnienie nadzoru
komendanci powiatowi (miejscy)
bazie wypoczynku
kuratora oświaty nad
Państwowej Straży Pożarnej
wypoczynkiem
Organy prowadzące szkoły i
314 powiatów,
Dane Głównego Urzędu
- organizacja wypoczynku dla
placówki
66 miast na
Statystycznego, według stanu na
dzieci i młodzieży, nadzór
prawach
1 stycznia 2014 r.
nad wypoczynkiem
organizowanym przez szkoły
powiatu, 2479
i placówki bez konieczności
gmin
zgłaszania wypoczynku
kuratorowi oświaty
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt został przekazany do zaopiniowania przez związki zawodowe w trybie przewidzianym w ustawie z dnia 23 maja
1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 167) oraz partnerów społecznych, tj. przez:
1) Forum Związków Zawodowych;
2) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”;
3) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
4) Związek Pracodawców Business Center Club;
5) Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan;
6) Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej;
7) Związek Rzemiosła Polskiego;
8) Federację Inicjatyw Oświatowych;
9) Fundację Pomoc Polakom na Wschodzie;
10) Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej;
11) Fundację Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego;
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3678
› Pobierz plik