Poselski projekt ustawy o szkodach łowieckich, ubezpieczeniach obowiązkowych od szkód łowieckich, Łowieckim Funduszu Odszkodowawczym oraz o zmianie niektórych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia obowiązkowego ubezpieczenia od wystąpienia szkód łowieckich dokonywanych przez zwierzęta łowne, określenia podmiotów, zakładu ubezpieczeń, zakresu ubezpieczenia oraz powołania Łowieckiego Funduszu Odszkodowawczego, procedury zgłaszania szkód łowieckich i szacowania tych szkód
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3666
- Data wpłynięcia: 2015-02-19
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3666
uiszczenia składki od tego ubezpieczenia, zarządca lub dzierżawca obwodu łowieckiego
zobowiązany jest wnieść opłatę za niespełnienie tego obowiązku (art. 24 ust. 1 projektu) .
Istnieje możliwość dochodzenia braku wpłaty tej opłaty na drodze postępowania sądowego i
sądowego postępowania egzekucyjnego (art. 24 ust. 4 projektu). Skarb Państwa poprzez
funkcje kontrolne realizowane przez ministra właściwego ds. środowiska będzie sprawował
kontrolę nad realizacją umowy ubezpieczeniowej (art. 19 projektu). Ponadto składka płacona na
rzecz ubezpieczyciela, która będzie wykorzystywana niezgodnie z przeznaczeniem, pobrana
nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlega niezwłocznie zwrotowi do Funduszu wraz z
odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych (art. 20 ust. 1 projektu).
W projektowanej ustawie pominięto zagadnienie szkód łowieckich powstających w trakcie
wykonywania polowania, gdyż zgodnie z zapisami ustawy Prawo łowieckie (art. 32 ust. 6).
członkowie Polskiego Związku Łowieckiego podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu od
następstw nieszczęśliwych wypadków i od odpowiedzialności cywilnej w zakresie czynności
związanych z polowaniami.
Zagadnienie zgłaszania szkód, dokonywania ich oględzin, szacowania, wyliczania wysokości
wynagrodzenia za nie, terminy ich wypłat w ustawie Prawo łowieckie regulowane są bardzo
ogólnie. Wydane na podstawie upoważnienia ustawowego rozporządzenie ministra właściwego
ds. środowiska w porozumieniu z ministrem ds. rolnictwa wymieniają szereg obowiązków
ciążących na podmiotach odpowiedzialnych za przejęcie odpowiedzialności za szkody w
uprawach i płodach rolnych, jak również na osobach starających się o uzyskanie statusu
poszkodowanego.
Wśród obowiązków dzierżawcy lub zarządcy obwodów łowieckich wymienia się:
• poinformowanie właściwego miejscowo zarządu gminy o osobach do przyjmowania
zgłoszeń szkód,
• prowadzenia ewidencji zgłoszeń szkód,
• wstępnego szacowania szkody zwanego oględzinami,
• ostatecznego szacowania szkody zmierzającego do ustalenia wielkości
odszkodowania,
29
• wypłaty odszkodowania.
Z kolei do obowiązków poszkodowanego należy:
• zgłoszenie szkody przez właściciela lub posiadacza gruntu, na którym wystąpiła
szkoda, w formie pisemnej osobie, wyznaczonej przez dzierżawców lub zarządców
obwodów łowieckich, w terminie 3 dni od dnia jej stwierdzenia, a w przypadku szkód
w sadach – w terminie 14 dni od dnia jej powstania z jednoczesnym określeniem
liczby uszkodzonych drzew,
• udział własny lub wyznaczonego pełnomocnika w procedurze szacowania,
• obecność poszkodowanego, przy szacowaniu traktować należy jako obowiązkową,
gdyż nieobecność zawiadomionego poszkodowanego nie wstrzymuje procedury
dokonania oględzin lub ostatecznego szacowania szkody,
• powiadomienie szacującego z zachowaniem formy pisemnej o terminie planowanego
sprzętu uszkodzonej uprawy, w terminie 7 dni przed zamierzonym sprzętem.
Czynności szacowania szkody składają się z dwóch etapów. Pierwszym z nich są oględziny
uszkodzonej uprawy (szacowanie wstępne). Drugim etapem są czynności szacowania
ostatecznego, zmierzające do ustalenia wielkości przysługującego odszkodowania. Zarówno z
oględzin jak i szacowania ostatecznego sporządzany jest protokół, który podpisują szacujący,
poszkodowany i ewentualnie przedstawiciel izby rolniczej, jeżeli brał on udział w szacowaniu.
Ustalona wielkość przysługującego odszkodowania winna być wypłacona poszkodowanemu w
terminie 30 dni od daty ostatecznego szacowania szkody.
W projektowanej ustawie zagadnienia te są w całości uregulowane w rozdziale 8. Zapisy
projektu ustawy określają całą procedurę odszkodowawczą od momentu powstania szkody – jej
zgłoszenia, do wypłaty odszkodowania (art. 27 - 34 projektu) . Są to zagadnienia które do tej
pory były regulowane aktem prawnym niższego rzędu niż ustawa - rozporządzeniem. W
przypadku braku porozumienia stron co do rozstrzygnięcia ostatecznego wyliczenia
wynagrodzenia za szkodę, dopuszcza możliwość mediacji, a w ostateczności określa sposób
skierowania sprawy na drogę sądową. Działanie takie jest zgodne z linią orzekania jaką w wielu
wyrokach przyjmował Trybunał Konstytucyjny. Minister ds. środowiska w porozumieniu z
ministrem ds. rolnictwa określi tylko w drodze rozporządzenia szczegółowy sposób
30
postępowania przy zgłaszaniu szkód łowieckich w uprawach rolnych lub płodach rolnych, wzór
protokołu szacowania szkody, wzór zgłoszenia szkody łowieckiej, a także terminy wypłat
odszkodowań, określając obowiązek szacowania wstępnego, ostatecznego oraz obszar
uszkodzonej uprawy rolnej, wielkość uszkodzonych płodów rolnych, uwzględniając podmioty
biorące udział w postępowaniu oraz udokumentowanie szkody, rodzaj uprawy rolnej oraz płodów
rolnych, a także zapewniając ciągłość prowadzenia prac agrotechnicznych i zapewnienie
produkcji rolnej (art. 28 ust. 1 projektu). Uregulowanie tych przepisów materią ustawy, daje
podmiotom których dotyczą, poczucie stabilizacji i trwałości przez dłuższy okres czasu.
Obecnie obowiązująca ustawa „hasłowo” określa zasady współdziałania pomiędzy
właścicielami gruntów rolnych i leśnych, a dzierżawcami i zarządcami obwodów łowieckich w
zabezpieczaniu gruntów przed szkodami. Współdziałanie to jest nieobowiązkowe i jego brak nie
rodzi żadnych konsekwencji dla stron. W proponowanej ustawie uregulowano w rozdziale 7
szczegółowo zasady współdziałania pomiędzy właścicielami upraw rolnych i płodów rolnych, a
dzierżawcami i zarządcami obwodów łowieckich (art. 25 projektu). Polega ono między innymi
na stosowaniu dozwolonych prawem zabiegów technicznych, biologicznych lub chemicznych
bądź zabezpieczaniu upraw rolnych lub płodów rolnych poprzez stosowanie urządzeń
odstraszających, tymczasowych grodzeń upraw rolnych lub płodów rolnych. Ponadto
właścicielom upraw rolnych i płodów rolnych dano nowe uprawnienie poprzez możliwość bez
konieczności uzyskania odpowiednich zezwoleń w obrębie własnej nieruchomości i na terenie
oddalonym nie dalej niż 100 m od niej:
1) stosować produkty i urządzenia służące odstraszaniu zwierząt,
2) płoszyć zwierzęta (art. 26 projektu).
Ustawa Prawo łowieckie w zakresie szkód łowieckich posługuje się pojęciami, które nie są w niej
definiowane. Interpretacja ich znaczenia pozostawiona jest innym organom lub podmiotom, które
je stosują co rodzi negatywne skutki. Projektowana ustawa zawiera cały katalog pojęć
używanych w treści jej przepisów i je jednoznacznie definiuje (art. 2 projektu). Ponadto użyte
pojęcia w innych przepisach proponowanej ustawy są jasno i precyzyjnie określone.
4. Zmiany w obowiązujących.
Projektowana ustawa wprowadza zmiany w następujących aktach prawnych:
31
1) w ustawie z dnia 13 października 1995 roku Prawo łowieckie,
2) w ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych,
Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli
Komunikacyjnych.
5. Wejście w życie ustawy.
1) Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 49 ustawy z dnia 13
października 1995 r. Prawo łowieckie zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów
wykonawczych na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim nie są sprzeczne z
ustawą, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
2) Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
6. Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
32
Warszawa, dnia 25.06. 2015 r.
Marek Gos
Przedstawiciel wnioskodawców
Szanowna Pani
Małgorzata Kidawa-Błońska
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
W nawiązaniu do pisma Marszałka Sejmu z dnia 18.03.2015 r. w
przedmiocie konieczności uzupełnienia uzasadnienia projektu ustawy o
szkodach łowieckich, ubezpieczeniach obowiązkowych od szkód
łowieckich, Łowieckim Funduszu Odszkodowawczym oraz zmianie
niektórych ustaw złożonego do Marszałka Sejmu w dniu 19.02.2015 r., w
imieniu grupy Posłów wnioskodawców, przedkładam żądane uzupełnienie o
założenia głównych aktów wykonawczych (art. 34 ust. 2 pkt 6 Regulaminu
Sejmu).
Łączę wyrazy szacunku,
Marek Gos
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3666
› Pobierz plik