eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3661
  • Data wpłynięcia: 2015-07-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1642

3661

– 3 –

UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej w sprawie minimalnych
wymagań dla pomiarów hydrograficznych wraz z uzasadnieniem oraz oceną skutków
regulacji (OSR), zwane dalej „rozporządzeniem”, wykonuje upoważnienie ustawowe zawarte
w art. 41e ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej
Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2Ńń3 r. poz. 934 i ńŃń4 oraz z 2Ńń5 r. poz. …),
zwanej dalej „ustawą”.
Projektowane rozporządzenie określa minimalne wymagania prowadzenia prac
hydrograficznych.
Zgodnie z art. 41 e ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący pomiary hydrograficzne na
polskich obszarach morskich na potrzeby bezpieczeństwa żeglugi, kartografii morskiej,
projektowania posadawiania oraz kontroli budowli hydrotechnicznych, planowania
przestrzennego oraz ochrony środowiska jest obowiązany do przestrzegania minimalnych
wymagań opisanych w załączniku do rozporządzenia.
Celem przyjęcia takiego rozwiązania ustawowego było zapewnienie odpowiedniej
jakości zbieranych danych hydrograficznych przez jednostki pomiarowe, zgodnie z
zaleceniami Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej (IHO) opisanymi w podręczniku
S-44 edycja 5. Znormalizowana jakość pomiarów morskich wpłynie jednocześnie na jakość
informacji importowanych do zasobu danych hydrograficznych BHMW, co będzie miało
bezpośrednie przełożenie na zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie po upływie ń4 dni od dnia
ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie z
§ 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2Ń39, z późn. zm.). Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2ŃŃ5 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr ń69, poz. ń4ń4, z późn. zm.),
rozporządzenie zostało zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury i Rozwoju. Stosownie do postanowień § 52 uchwały nr ń9Ń Rady Ministrów z
dnia 29 października 2Ńń3 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów projekt rozporządzenia
został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, w
– 4 –

zakładce Rządowy Proces Legislacyjny, z dniem skierowania do uzgodnień i konsultacji
publicznych.
Projektowane rozporządzenie nie jest sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.


– 5 –

Nazwa projektu:
Źata sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej w sprawie minimalnych 04.05.2015 r.
wymagań dla pomiarów hydrograficznych.

Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
ródło:

art. 41e ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca
Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju 1991 r. o obszarach morskich
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
Rzeczypospolitej Polskiej i administracji
lub Podsekretarza Stanu
morskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 934 i 1014
Pani Beata Oczkowicz – Podsekretarz Stanu Ministerstwo Obrony
Narodowej
oraz z 2015 r. poz. …).
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Nr w wykazie prac:
Kmdr Andrzej Kowalski, Szef Biura Hydrograficznego Marynarki

Wojennej, tel. 261 26 32 83, a.kowalski@mw.mil.pl

OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Rozporządzenie stanowi wypełnienie delegacji ustawowej zawartej w art. 41e ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r.
o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej i określa minimalne wymagania dla pomiarów
hydrograficznych prowadzonych na polskich obszarach morskich na potrzeby bezpieczeństwa żeglugi, kartografii
morskiej, projektowania posadawiania oraz kontroli budowli hydrotechnicznych, planowania przestrzennego oraz
ochrony środowiska, biorąc pod uwagę wytyczne Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej (IHO) oraz potrzebę
zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi.
Zgodnie z art. 41 e ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący na polskich obszarach morskich pomiary hydrograficzne jest
obowiązany do spełnienia minimalnych wymagań dla pomiarów hydrograficznych. Celem przyjęcia takiego rozwiązania
ustawowego było zapewnienie prowadzenia pomiarów hydrograficznych, zgodnie z zaleceniami IHO wyrażonymi w
zaleceniach zawartych w podręczniku S_44 edycja 5. Spełnienie powyższych wymagań przez podmioty, realizujące
pomiary na polskich obszarach morskich, wpłynie na podniesienie jakości zbieranych danych, co w konsekwencji
wpłynie bezpośrednio na zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi prowadzonej za pomocą map i publikacji nautycznych
BHMW.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projekt przewiduje obowiązek prowadzenia pomiarów hydrograficznych prowadzonych na polskich obszarach morskich
na potrzeby bezpieczeństwa żeglugi, kartografii morskiej, projektowania posadawiania oraz kontroli budowli
hydrotechnicznych, planowania przestrzennego oraz ochrony środowiska, zgodnie z minimalnymi wymaganiami dla prac
hydrograficznych. Rozwiązanie to ureguluje kwestie stosowania właściwej metodyki dla prowadzenia hydrograficznych
prac pomiarowych na polskich obszarach morskich.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
We wszystkich krajach, będących członkami IHO, powszechnie stosuje się zalecenia do prowadzenia pomiarów
hydrograficznych jako narodowe wymagania.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
ródło danych
Oddziaływanie
Biuro Hydrograficzne
60 osób
BHMW
Pozyskiwanie od podmiotów
Marynarki Wojennej
wykonujących pomiary
hydrograficzne na polskich
obszarach morskich danych
pomiarowych spełniających
minimalne wymagania
określone w rozporządzeniu.
Podmioty prowadzące

Brak danych
Obowiązek przekazania
pomiary hydrograficzne na
wyników pomiarów
polskich obszarach
hydrograficznych służbie
morskich
hydrograficznej spełniających
minimalne wymagania
określone w rozporządzeniu.
– 6 –

5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt zostanie poddany konsultacjom po zakończeniu etapu konsultacji wewnątrzresortowych.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Źochody ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Wydatki ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Saldo ogółem
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
budżet państwa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki (oddzielnie)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
ródła finansowania
-
Dodatkowe informacje,
Źane i szacunki własne MON.
w tym wskazanie

źródeł danych i
przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
-
-
-
-
-
-
-
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
-
-
-
-
-
-
-
(w mln zł,
średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw

z … r.)
rodzina, obywatele oraz
-
-
-
-
-
-
--
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
-
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
-
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
-
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Załogi statków o obcej
Poprawa bezpieczeństwa żeglugi na polskich obszarach morskich.
przynależności i o
polskiej przynależności
Dodatkowe informacje,

w tym wskazanie
źródeł danych i

przyjętych do obliczeń
założeń


– 7 –

8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE(szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane regulacje nie będą miały wpływu na wielkość zatrudnienia.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
-
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wydanie przepisów rozporządzenia.

12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?

13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Brak.









66/06/KC
strony : 1 ... 40 ... 47 . [ 48 ] . 49 ... 58

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: