Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wdrożenia nowej technologii dotyczacej tzw. premii technologicznej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3658
- Data wpłynięcia: 2015-07-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz ustawy o Krajowym Funduszu Kapitałowym
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1308
3658
– 23 –
W dniu 12 lutego 2015 r. Komisja Europejska przyjęła Program Operacyjny
Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020. Do uruchomienia Kredytu na innowacje
technologiczne, jednego z instrumentów PO IR, niezbędne jest szybkie wejście w życie
programu pomocowego, zawartego w ustawie, dostosowanego do nowych przepisów
unijnych w zakresie pomocy publicznej. Jak najszybsze wprowadzenie zmian w ustawie
jest rozwiązaniem korzystnym i oczekiwanym przez mikro-, małych i średnich
przedsiębiorców, a co za tym idzie mającym pozytywne skutki dla gospodarki kraju.
Wprowadzenie przedmiotowej regulacji przyczyni się do szybszego wsparcia środkami
finansowymi inwestycji innowacyjnych przedsiębiorców. Z uwagi na ważny interes
gospodarczy państwa uzasadnione jest więc skorzystanie z możliwości skrócenia
terminu wejścia nowelizacji ustawy w życie.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Nie zachodzi konieczność przedstawienia projektu właściwym organom i instytucjom
Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu zgodnie z § 27 ust. 4
uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979).
Projekt ustawy podlega zaopiniowaniu przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i
Konsumentów w trybie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu
w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Projekt ustawy, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz
§ 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów – Regulamin pracy Rady Ministrów, został
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji oraz
Ministerstwa Gospodarki na etapie przekazania go do uzgodnień, konsultacji
publicznych oraz opiniowania.
Data sporządzenia
Nazwa projektu
Ustawa o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności
19 maja 2015 r.
innowacyjnej oraz niektórych innych ustaw
Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020
Ministerstwo Gospodarki
Nr w wykazie prac: UD 201
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu lub
Podsekretarza Stanu
Grażyna Henclewska
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Agnieszka Boryna – Główny Specjalista
Departament Wdrażania Programów Operacyjnych, Ministerstwo Gospodarki
22 69345 36, 22 693 47 49 agnieszka.boryna@mg.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Aktywność polskich przedsiębiorców na polu innowacji oraz współpraca z sektorem nauki są niewystarczające, co niekorzystnie wpływa na poziom
konkurencyjności całej polskiej gospodarki. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy są trudności w uzyskaniu kredytu na prace badawczo-rozwojowe
i wdrożeniowe, przede wszystkim z powodu wysokiego ryzyka oraz często krótką historię kredytową młodych, innowacyjnych przedsiębiorstw.
Trudności w pozyskaniu środków finansowych stanowią zatem istotny problem dla firm chcących rozwijać innowacyjne produkty. W wielu przypadkach,
bez wsparcia, nie ma możliwości realizacji inwestycji.
Najważniejsze rekomendacje z badań ewaluacyjnych PO Innowacyjna Gospodarka (w ramach którego funkcjonał Kredyt technologiczny) zostały
przedstawione w badaniu pt. Metaewaluacja wyników badań ewaluacyjnych Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013. Ponadto,
informacje na temat wyników działania dotychczasowej ustawy zawarte są w Informacji o realizacji ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach
wspierania działalności innowacyjnej opracowanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz Analizie stosowanych w Polsce narzędzi wspomagania
innowacyjności w ramach Programu Strategicznego „Innowacyjne Systemy Wspomagania Technicznego Zrównoważonego Rozwoju Gospodarki”,
opracowanej przez prof. Andrzeja H. Jasińskiego. Z opracowań tych wynika, że działanie jest bardzo atrakcyjne dla przedsiębiorców, a jego rola
w perspektywie finansowej na lata 2014-2020 powinna wzrosnąć.
Zakres przedmiotowy powyższego problemu jest jednopłaszczyznowy, zaś w zakresie podmiotowym obejmuje przedsiębiorców sektora MŚP planujących
rozpoczęcie wytwarzania i wprowadzenie do obrotu nowych bądź znacząco ulepszonych towarów, procesów lub usług do czego niezbędne jest wdrożenie
w przedsiębiorstwie nowych technologii, m.in. wyników prac rozwojowych i badań przemysłowych.
Niepodjęcie odpowiednich działań spowoduje, że MŚP pozbawione zostaną możliwości zwiększenia dostępu do środków inwestycyjnych skierowanych na
procesy związane z wdrażaniem nowych rozwiązań technologicznych. Zgodnie z Informacją opracowaną przez BGK (Kredyt technologiczny
funkcjonował dotychczas w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013) odnotowano wysoki, bo blisko 50-procentowy udział
w programie firm małych i mikro. Z uwagi na wysokie ryzyko finansowe i technologiczne dla tej grupy firm, można zakładać, iż bez wsparcia kredytu
technologicznego większość inwestycji nie zostałaby zrealizowana. Można więc przyjąć założenie, że brak nowelizacji ustawy spowoduje, że:
• część innowacyjnych inwestycji nie zostanie zrealizowana;
• firmy na wczesnym etapie rozwoju, stracą szansę na zbudowanie pozytywnej historii kredytowej, co w przyszłości utrudni im kolejne akcje
kredytowe;
1
• nie zostaną uruchomione środki prywatne (przedsiębiorstw oraz banków) na innowacyjne inwestycje. W dotychczasowym programie poziom tzw.
dźwigni finansowej wyniósł około 2;
• nie będzie poprawy ochrony praw polskich wynalazców i przedsiębiorców. Zdecydowaną większość wdrożeń stanowiły własne technologie firm,
a ponad połowę - technologie właśnie opatentowane lub zgłaszane do opatentowania;
• nie będzie instrumentu, który wymusza współdziałanie przedsiębiorców z jednostkami naukowymi;
• nie powstaną miejsca pracy, powołane w wyniku realizacji inwestycji technologicznych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Dokonana analiza różnych wariantów rozwiązania istoty problemu wykazała, że optymalnym działaniem będzie znowelizowanie dotychczasowej ustawy.
Przepisy nowelizowanej ustawy umożliwią udzielanie przez banki kredytu technologicznego na realizację inwestycji technologicznej przez MŚP. Kredyt
technologiczny funkcjonował dotychczas w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013. Nowelizacja ustawy umożliwi
kontynuację dotychczasowego działania w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020, którego celem będzie wsparcie
finansowe udzielane MŚP w procesie rozwoju nowych technologii i ich wdrażania do produkcji.
Celem zmiany ustawy jest wprowadzenie Kredytu na innowacje technologiczne – wsparcia działalności proinnowacyjnej mikro, małych i średnich
przedsiębiorców (MŚP) poprzez zwiększenie dostępu do środków inwestycyjnych, skierowanych na procesy związane z wdrażaniem opracowanych
(samodzielnie lub przy współpracy z sektorem nauki) nowych rozwiązań technologicznych. Działanie przyczyni się do osiągnięcia horyzontalnych celów
PO Inteligentny Rozwój, tj. wsparcia rozwoju innowacji „od pomysłu do rynku”, a także stymulowania współpracy sektora nauki i biznesu -
ukierunkowanej na prowadzenie badań na potrzeby gospodarki. Planowane wsparcie inwestycji technologicznej (Kredyt na innowacje technologiczne
PO IR) jest rozwojową formą dotychczas funkcjonującego działania wprowadzonego ustawą o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.
Przepisy nowelizowanej ustawy umożliwią udzielanie przez banki komercyjne kredytu technologicznego na realizację inwestycji technologicznej przez
mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Kapitał kredytu częściowo zostaje spłacony przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego - w formie tzw. premii technologicznej. Kredyt technologiczny jest działaniem funkcjonującym dotychczas w ramach
Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.
System wdrażania działania, polegający na współpracy pomiędzy Instytucją Wdrażającą (BGK) a siecią banków komercyjnych, które udzielają kredytu
z własnych środków, ma stabilną przewagę konkurencyjną, gdyż jest systemem efektywnym, sprawdzonym w działaniu oraz szeroko dostępnym dla
przedsiębiorców. Uruchamia ponadto znaczące środki prywatne. Instrument ten będzie preferował w uzyskaniu dofinansowania kluczowe technologie
przyszłości oraz obszary o dużym potencjale rozwoju, zgodne z inteligentnymi specjalizacjami określonymi w ramach Programu Rozwoju
Przedsiębiorstw.
Oczekuje się, że w efekcie działania znowelizowanej ustawy, zwiększy się liczba przedsiębiorstw, które wprowadzają na rynek innowacyjne produkty
i usługi, jak również liczba samych innowacyjnych produktów i usług. Ponadto oczekuje się, że ustawa przyczyni się do zwiększenia inwestycji
prywatnych (przedsiębiorstw) w badania i rozwój oraz będzie stymulowała współpracę sektora nauki i biznesu.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Brak danych w tym zakresie. Poszczególne kraje stosują różne instrumenty wspierania innowacyjności MŚP.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
2
Mali i średni
ok.500
Informacja BGK
Bezpośredni beneficjenci programu, którzy osiągną korzyści z wprowadzania
przedsiębiorcy
nowych technologii do praktyki produkcyjnej (poszerzenie oferty sprzedaży
towarów /usług, wzrost innowacyjności, jakości produkcji a co za tym idzie
wzrost konkurencyjności)
Bank Gospodarstwa
1
MG
BGK pełni rolę Instytucji Wdrażającej
Krajowego
Banki komercyjne
ok. 20
Informacja BGK
Działanie realizowane przez BGK oraz banki komercyjne. Działanie umożliwia
poszerzenie oferty banków dla przedsiębiorców o produkt stanowiący
połączenie komercyjnego kredytu z elementem dotacyjnym. Dzięki rozległej
sieci oddziałów banków komercyjnych współpracujących z BGK (dotychczas
było to 19 banków) w ramach dotychczas funkcjonującego działania oraz
zgłaszanej przez te banki gotowości do kontynuacji współpracy w
perspektywie finansowej 2014-2020 dotarcie przez MŚP do oferowanego
wsparcia będzie ułatwione, niezależnie od miejsca siedziby przedsiębiorców.
Obywatele i gospodarstwa ok.13.572 tys.
Rocznik statystyczny
Potencjalni odbiorcy jako konsumenci nowych/znacząco ulepszonych
domowe
GUS za rok 2011
towarów/usług powstałych w wyniku wdrożenia nowych technologii w
ramach realizowanych projektów.
Jednostki naukowe i
ok. 752
Rocznik statystyczny
Działanie aktywizuje współpracę MŚP z instytucjami sektora badawczo-
badawczo-rozwojowe
GUS za rok 2012
naukowego (szkoły wyższe, jednostki naukowo-badawcze itp.), od których
oraz szkoły wyższe
MŚP będą nabywały nowe technologie/wyniki badań lub z którymi będą
prowadziły prace badawczo-rozwojowe.
Instytucje kontrolne:
kilkadziesiąt
MG
Realizacja działania spowoduje konieczność prowadzenia kontroli przez
Ministerstwo
wymienione instytucje.
Infrastruktury i Rozwoju ,
Ministerstwo Gospodarki,
Ministerstwo Finansów
oraz urzędy skarbowe
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Planowane zmiany w ustawie były przedstawiane środowisku przedsiębiorców podczas spotkania w Ministerstwie Gospodarki w dniu 02.06.2014 r.
(Pracodawcy RP oraz Konfederacja "Lewiatan") oraz środowisku bankowców na spotkaniu zorganizowanym przez Związek Banków Polskich w dniu
11.06.2014 r. i w dniu 04.03.2015 r. Dodatkowo dnia 05.03.2015 r. odbyło się spotkanie z Konfederacją "Lewiatan", podczas którego omawiane były
m.in. zagadnienia dotyczące Kredytu na innowacje technologiczne PO IR.
Konsultacje wewnątrzresortowe (Ministerstwo Gospodarki) - październik 2014 r. – marzec 2015 r. W dniu 31 marca 2015 r. projekt ustawy został skierowany
do konsultacji międzyresortowych i publicznych. Projekt ustawy został skonsultowany z: Związkiem Rzemiosła Polskiego, Naczelną Radą Zrzeszeń Handlu
i Usług, Business Centre Club, Krajową Izbą Gospodarczą, Konfederacją Pracodawców Polskich, Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych
„Lewiatan”, Komisją Krajową NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych,
Stowarzyszeniem Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce, Związkiem Banków Polskich, Bankiem Gospodarstwa
Krajowego, Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz z marszałkami 16 województw. Wyniki konsultacji zostały omówione
w załączonym Raporcie z konsultacji.
3
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Dochody ogółem
13,99
207,29
266,13
421,23
429,51
279,07
20,86
20,86
20,86
20,86
20,86
1 721,51
budżet państwa
8,77
9,64
13,84
19,76
25,78
29,31
16,09
16,09
16,09
16,09
16,09
187,56
JST
0,00
0,00
0,96
2,40
3,84
4,77
4,77
4,77
4,77
4,77
4,77
35,82
pozostałe jednostki
(oddzielnie) pfc FKT
5,22
197,65
251,33
399,07
399,89
244,99
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
1 498,15
Wydatki ogółem
15,30
208,74
263,53
412,49
414,65
260,19
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
1 574,90
budżet państwa
10,08
11,09
12,20
13,42
14,76
15,20
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
76,75
JST
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
pozostałe jednostki
(oddzielnie) pfc FKT
5,22
197,65
251,33
399,07
399,89
244,99
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
1 498,15
Saldo ogółem
-1,31
-1,45
2,60
8,74
14,86
18,88
20,86
20,86
20,86
20,86
20,86
146,61
budżet państwa
-1,31
-1,45
1,64
6,34
11,02
14,11
16,09
16,09
16,09
16,09
16,09
110,81
JST
0,00
0,00
0,96
2,40
3,84
4,77
4,77
4,77
4,77
4,77
4,77
35,81
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
Źródła finansowania
Budżet państwa (część budżetowa 20 – Gospodarka, dział 150, rozdział 15095)
Dodatkowe informacje, w
Dodatkowymi, lecz trudnymi do oszacowania będą wpływy do budżetu z podatku VAT dotyczące sprzedaży nowych lub znacząco
tym wskazanie źródeł danych ulepszonych towarów/usług wynikających z wdrażania nowych technologii w ramach projektów oraz wpływy do budżetu
i przyjętych do obliczeń
wynikające z obowiązkowych podatków/składek ubezpieczeniowych z uwagi na nowopowstałe miejsca pracy.
założeń
W zakresie dochodów budżetu państwa ujęto refundację przez KE wydatków poniesionych na realizację projektów pomocy
technicznej, w części odpowiadającej wkładowi z EFRR (86,96% wydatków). Wpływy z tytułu podatku CIT dla budżetu państwa
i budżetu jst określono odpowiednio na poziomie 77,14% i 22,86%. Wydatki budżetu państwa dotyczą wydatków poniesionych na
realizację projektów pomocy technicznej.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i
gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
4
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
5,22
197,65
251,33
399,07
399,89
244,99
0,00
1 498,15
i średnich
4
W dniu 12 lutego 2015 r. Komisja Europejska przyjęła Program Operacyjny
Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020. Do uruchomienia Kredytu na innowacje
technologiczne, jednego z instrumentów PO IR, niezbędne jest szybkie wejście w życie
programu pomocowego, zawartego w ustawie, dostosowanego do nowych przepisów
unijnych w zakresie pomocy publicznej. Jak najszybsze wprowadzenie zmian w ustawie
jest rozwiązaniem korzystnym i oczekiwanym przez mikro-, małych i średnich
przedsiębiorców, a co za tym idzie mającym pozytywne skutki dla gospodarki kraju.
Wprowadzenie przedmiotowej regulacji przyczyni się do szybszego wsparcia środkami
finansowymi inwestycji innowacyjnych przedsiębiorców. Z uwagi na ważny interes
gospodarczy państwa uzasadnione jest więc skorzystanie z możliwości skrócenia
terminu wejścia nowelizacji ustawy w życie.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Nie zachodzi konieczność przedstawienia projektu właściwym organom i instytucjom
Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu zgodnie z § 27 ust. 4
uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy
Rady Ministrów (M.P. poz. 979).
Projekt ustawy podlega zaopiniowaniu przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i
Konsumentów w trybie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu
w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Projekt ustawy, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz
§ 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów – Regulamin pracy Rady Ministrów, został
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji oraz
Ministerstwa Gospodarki na etapie przekazania go do uzgodnień, konsultacji
publicznych oraz opiniowania.
Data sporządzenia
Nazwa projektu
Ustawa o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności
19 maja 2015 r.
innowacyjnej oraz niektórych innych ustaw
Źródło:
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020
Ministerstwo Gospodarki
Nr w wykazie prac: UD 201
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu lub
Podsekretarza Stanu
Grażyna Henclewska
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Agnieszka Boryna – Główny Specjalista
Departament Wdrażania Programów Operacyjnych, Ministerstwo Gospodarki
22 69345 36, 22 693 47 49 agnieszka.boryna@mg.gov.pl
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Aktywność polskich przedsiębiorców na polu innowacji oraz współpraca z sektorem nauki są niewystarczające, co niekorzystnie wpływa na poziom
konkurencyjności całej polskiej gospodarki. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy są trudności w uzyskaniu kredytu na prace badawczo-rozwojowe
i wdrożeniowe, przede wszystkim z powodu wysokiego ryzyka oraz często krótką historię kredytową młodych, innowacyjnych przedsiębiorstw.
Trudności w pozyskaniu środków finansowych stanowią zatem istotny problem dla firm chcących rozwijać innowacyjne produkty. W wielu przypadkach,
bez wsparcia, nie ma możliwości realizacji inwestycji.
Najważniejsze rekomendacje z badań ewaluacyjnych PO Innowacyjna Gospodarka (w ramach którego funkcjonał Kredyt technologiczny) zostały
przedstawione w badaniu pt. Metaewaluacja wyników badań ewaluacyjnych Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013. Ponadto,
informacje na temat wyników działania dotychczasowej ustawy zawarte są w Informacji o realizacji ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach
wspierania działalności innowacyjnej opracowanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz Analizie stosowanych w Polsce narzędzi wspomagania
innowacyjności w ramach Programu Strategicznego „Innowacyjne Systemy Wspomagania Technicznego Zrównoważonego Rozwoju Gospodarki”,
opracowanej przez prof. Andrzeja H. Jasińskiego. Z opracowań tych wynika, że działanie jest bardzo atrakcyjne dla przedsiębiorców, a jego rola
w perspektywie finansowej na lata 2014-2020 powinna wzrosnąć.
Zakres przedmiotowy powyższego problemu jest jednopłaszczyznowy, zaś w zakresie podmiotowym obejmuje przedsiębiorców sektora MŚP planujących
rozpoczęcie wytwarzania i wprowadzenie do obrotu nowych bądź znacząco ulepszonych towarów, procesów lub usług do czego niezbędne jest wdrożenie
w przedsiębiorstwie nowych technologii, m.in. wyników prac rozwojowych i badań przemysłowych.
Niepodjęcie odpowiednich działań spowoduje, że MŚP pozbawione zostaną możliwości zwiększenia dostępu do środków inwestycyjnych skierowanych na
procesy związane z wdrażaniem nowych rozwiązań technologicznych. Zgodnie z Informacją opracowaną przez BGK (Kredyt technologiczny
funkcjonował dotychczas w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013) odnotowano wysoki, bo blisko 50-procentowy udział
w programie firm małych i mikro. Z uwagi na wysokie ryzyko finansowe i technologiczne dla tej grupy firm, można zakładać, iż bez wsparcia kredytu
technologicznego większość inwestycji nie zostałaby zrealizowana. Można więc przyjąć założenie, że brak nowelizacji ustawy spowoduje, że:
• część innowacyjnych inwestycji nie zostanie zrealizowana;
• firmy na wczesnym etapie rozwoju, stracą szansę na zbudowanie pozytywnej historii kredytowej, co w przyszłości utrudni im kolejne akcje
kredytowe;
1
• nie zostaną uruchomione środki prywatne (przedsiębiorstw oraz banków) na innowacyjne inwestycje. W dotychczasowym programie poziom tzw.
dźwigni finansowej wyniósł około 2;
• nie będzie poprawy ochrony praw polskich wynalazców i przedsiębiorców. Zdecydowaną większość wdrożeń stanowiły własne technologie firm,
a ponad połowę - technologie właśnie opatentowane lub zgłaszane do opatentowania;
• nie będzie instrumentu, który wymusza współdziałanie przedsiębiorców z jednostkami naukowymi;
• nie powstaną miejsca pracy, powołane w wyniku realizacji inwestycji technologicznych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Dokonana analiza różnych wariantów rozwiązania istoty problemu wykazała, że optymalnym działaniem będzie znowelizowanie dotychczasowej ustawy.
Przepisy nowelizowanej ustawy umożliwią udzielanie przez banki kredytu technologicznego na realizację inwestycji technologicznej przez MŚP. Kredyt
technologiczny funkcjonował dotychczas w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013. Nowelizacja ustawy umożliwi
kontynuację dotychczasowego działania w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020, którego celem będzie wsparcie
finansowe udzielane MŚP w procesie rozwoju nowych technologii i ich wdrażania do produkcji.
Celem zmiany ustawy jest wprowadzenie Kredytu na innowacje technologiczne – wsparcia działalności proinnowacyjnej mikro, małych i średnich
przedsiębiorców (MŚP) poprzez zwiększenie dostępu do środków inwestycyjnych, skierowanych na procesy związane z wdrażaniem opracowanych
(samodzielnie lub przy współpracy z sektorem nauki) nowych rozwiązań technologicznych. Działanie przyczyni się do osiągnięcia horyzontalnych celów
PO Inteligentny Rozwój, tj. wsparcia rozwoju innowacji „od pomysłu do rynku”, a także stymulowania współpracy sektora nauki i biznesu -
ukierunkowanej na prowadzenie badań na potrzeby gospodarki. Planowane wsparcie inwestycji technologicznej (Kredyt na innowacje technologiczne
PO IR) jest rozwojową formą dotychczas funkcjonującego działania wprowadzonego ustawą o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.
Przepisy nowelizowanej ustawy umożliwią udzielanie przez banki komercyjne kredytu technologicznego na realizację inwestycji technologicznej przez
mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Kapitał kredytu częściowo zostaje spłacony przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków Europejskiego
Funduszu Rozwoju Regionalnego - w formie tzw. premii technologicznej. Kredyt technologiczny jest działaniem funkcjonującym dotychczas w ramach
Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.
System wdrażania działania, polegający na współpracy pomiędzy Instytucją Wdrażającą (BGK) a siecią banków komercyjnych, które udzielają kredytu
z własnych środków, ma stabilną przewagę konkurencyjną, gdyż jest systemem efektywnym, sprawdzonym w działaniu oraz szeroko dostępnym dla
przedsiębiorców. Uruchamia ponadto znaczące środki prywatne. Instrument ten będzie preferował w uzyskaniu dofinansowania kluczowe technologie
przyszłości oraz obszary o dużym potencjale rozwoju, zgodne z inteligentnymi specjalizacjami określonymi w ramach Programu Rozwoju
Przedsiębiorstw.
Oczekuje się, że w efekcie działania znowelizowanej ustawy, zwiększy się liczba przedsiębiorstw, które wprowadzają na rynek innowacyjne produkty
i usługi, jak również liczba samych innowacyjnych produktów i usług. Ponadto oczekuje się, że ustawa przyczyni się do zwiększenia inwestycji
prywatnych (przedsiębiorstw) w badania i rozwój oraz będzie stymulowała współpracę sektora nauki i biznesu.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Brak danych w tym zakresie. Poszczególne kraje stosują różne instrumenty wspierania innowacyjności MŚP.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
2
Mali i średni
ok.500
Informacja BGK
Bezpośredni beneficjenci programu, którzy osiągną korzyści z wprowadzania
przedsiębiorcy
nowych technologii do praktyki produkcyjnej (poszerzenie oferty sprzedaży
towarów /usług, wzrost innowacyjności, jakości produkcji a co za tym idzie
wzrost konkurencyjności)
Bank Gospodarstwa
1
MG
BGK pełni rolę Instytucji Wdrażającej
Krajowego
Banki komercyjne
ok. 20
Informacja BGK
Działanie realizowane przez BGK oraz banki komercyjne. Działanie umożliwia
poszerzenie oferty banków dla przedsiębiorców o produkt stanowiący
połączenie komercyjnego kredytu z elementem dotacyjnym. Dzięki rozległej
sieci oddziałów banków komercyjnych współpracujących z BGK (dotychczas
było to 19 banków) w ramach dotychczas funkcjonującego działania oraz
zgłaszanej przez te banki gotowości do kontynuacji współpracy w
perspektywie finansowej 2014-2020 dotarcie przez MŚP do oferowanego
wsparcia będzie ułatwione, niezależnie od miejsca siedziby przedsiębiorców.
Obywatele i gospodarstwa ok.13.572 tys.
Rocznik statystyczny
Potencjalni odbiorcy jako konsumenci nowych/znacząco ulepszonych
domowe
GUS za rok 2011
towarów/usług powstałych w wyniku wdrożenia nowych technologii w
ramach realizowanych projektów.
Jednostki naukowe i
ok. 752
Rocznik statystyczny
Działanie aktywizuje współpracę MŚP z instytucjami sektora badawczo-
badawczo-rozwojowe
GUS za rok 2012
naukowego (szkoły wyższe, jednostki naukowo-badawcze itp.), od których
oraz szkoły wyższe
MŚP będą nabywały nowe technologie/wyniki badań lub z którymi będą
prowadziły prace badawczo-rozwojowe.
Instytucje kontrolne:
kilkadziesiąt
MG
Realizacja działania spowoduje konieczność prowadzenia kontroli przez
Ministerstwo
wymienione instytucje.
Infrastruktury i Rozwoju ,
Ministerstwo Gospodarki,
Ministerstwo Finansów
oraz urzędy skarbowe
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Planowane zmiany w ustawie były przedstawiane środowisku przedsiębiorców podczas spotkania w Ministerstwie Gospodarki w dniu 02.06.2014 r.
(Pracodawcy RP oraz Konfederacja "Lewiatan") oraz środowisku bankowców na spotkaniu zorganizowanym przez Związek Banków Polskich w dniu
11.06.2014 r. i w dniu 04.03.2015 r. Dodatkowo dnia 05.03.2015 r. odbyło się spotkanie z Konfederacją "Lewiatan", podczas którego omawiane były
m.in. zagadnienia dotyczące Kredytu na innowacje technologiczne PO IR.
Konsultacje wewnątrzresortowe (Ministerstwo Gospodarki) - październik 2014 r. – marzec 2015 r. W dniu 31 marca 2015 r. projekt ustawy został skierowany
do konsultacji międzyresortowych i publicznych. Projekt ustawy został skonsultowany z: Związkiem Rzemiosła Polskiego, Naczelną Radą Zrzeszeń Handlu
i Usług, Business Centre Club, Krajową Izbą Gospodarczą, Konfederacją Pracodawców Polskich, Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych
„Lewiatan”, Komisją Krajową NSZZ „Solidarność”, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych,
Stowarzyszeniem Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce, Związkiem Banków Polskich, Bankiem Gospodarstwa
Krajowego, Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz z marszałkami 16 województw. Wyniki konsultacji zostały omówione
w załączonym Raporcie z konsultacji.
3
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Dochody ogółem
13,99
207,29
266,13
421,23
429,51
279,07
20,86
20,86
20,86
20,86
20,86
1 721,51
budżet państwa
8,77
9,64
13,84
19,76
25,78
29,31
16,09
16,09
16,09
16,09
16,09
187,56
JST
0,00
0,00
0,96
2,40
3,84
4,77
4,77
4,77
4,77
4,77
4,77
35,82
pozostałe jednostki
(oddzielnie) pfc FKT
5,22
197,65
251,33
399,07
399,89
244,99
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
1 498,15
Wydatki ogółem
15,30
208,74
263,53
412,49
414,65
260,19
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
1 574,90
budżet państwa
10,08
11,09
12,20
13,42
14,76
15,20
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
76,75
JST
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
pozostałe jednostki
(oddzielnie) pfc FKT
5,22
197,65
251,33
399,07
399,89
244,99
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
1 498,15
Saldo ogółem
-1,31
-1,45
2,60
8,74
14,86
18,88
20,86
20,86
20,86
20,86
20,86
146,61
budżet państwa
-1,31
-1,45
1,64
6,34
11,02
14,11
16,09
16,09
16,09
16,09
16,09
110,81
JST
0,00
0,00
0,96
2,40
3,84
4,77
4,77
4,77
4,77
4,77
4,77
35,81
pozostałe jednostki
(oddzielnie)
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
Źródła finansowania
Budżet państwa (część budżetowa 20 – Gospodarka, dział 150, rozdział 15095)
Dodatkowe informacje, w
Dodatkowymi, lecz trudnymi do oszacowania będą wpływy do budżetu z podatku VAT dotyczące sprzedaży nowych lub znacząco
tym wskazanie źródeł danych ulepszonych towarów/usług wynikających z wdrażania nowych technologii w ramach projektów oraz wpływy do budżetu
i przyjętych do obliczeń
wynikające z obowiązkowych podatków/składek ubezpieczeniowych z uwagi na nowopowstałe miejsca pracy.
założeń
W zakresie dochodów budżetu państwa ujęto refundację przez KE wydatków poniesionych na realizację projektów pomocy
technicznej, w części odpowiadającej wkładowi z EFRR (86,96% wydatków). Wpływy z tytułu podatku CIT dla budżetu państwa
i budżetu jst określono odpowiednio na poziomie 77,14% i 22,86%. Wydatki budżetu państwa dotyczą wydatków poniesionych na
realizację projektów pomocy technicznej.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i
gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
4
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
5,22
197,65
251,33
399,07
399,89
244,99
0,00
1 498,15
i średnich
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3658
› Pobierz plik