Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3590
- Data wpłynięcia: 2015-06-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-09-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1618
3590
założeń do projektu ustawy w celu jak najszybszego procedowania, należy uznać za
uzasadnione wejście w życie ustawy w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia. Termin ten
jest również standardowym okresem vacatio legis, wynikającym z art. 4 ust. 1 ustawy z
dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów
prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172, z późn. zm.). Z uwagi na fakt, że treść
projektu nie zawiera przepisów określających warunki wykonywania działalności
gospodarczej, należy zaznaczyć, że nie będą tu miały zastosowania terminy wejścia w
życie określone w uchwale nr 20 Rady Ministrów z dnia 18 lutego 2014 r. w sprawie
zaleceń ujednolicenia terminów wejścia w życie niektórych aktów normatywnych
(M.P. poz. 205).
5. Oświadczenie co do zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Przedmiotowy projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i służy
stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia
25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku
energii.
Projekt ustawy nie podlega konsultacjom z właściwymi organami i instytucjami Unii
Europejskiej, w tym z Europejskim Bankiem Centralnym.
6. Ocena, czy projekt aktu podlega notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
Przedmiotowy projekt nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami dotyczącymi
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych.
35
Nazwa projektu
Data sporządzenia
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych
28 kwietnia 2015 r.
innych ustaw
Wersja 2.5
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
Ministerstwo Gospodarki
Źródło
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
Prawo UE
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego
Tomasz Tomczykiewicz
i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
października 2011 r. w sprawie integralności
Arkadiusz Szymański, tel. (22) 693 59 69,
i przejrzystości hurtowego rynku energii
Arkadiusz.Szymanski@mg.gov.pl
(Dz. Urz. UE L 326 z 08.12.2011, str. 1)
Nr w wykazie prac
UC 130
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Istotą projektu jest zapewnienie stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia
25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (tzw. rozporządzenie REMIT).
Rozporządzenie nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia egzekwowania obowiązków przewidzianych
przedmiotowym rozporządzeniem oraz określenie proporcjonalnych, skutecznych i odstraszających sankcji za naruszenia
przepisów tego rozporządzenia w celu skutecznego monitorowania hurtowego rynku energii oraz wykrywania
manipulacji i innych nadużyć na tym rynku. Dodatkowym celem jest redukcja obowiązków sprawozdawczych
niektórych przedsiębiorstw energetycznych poprzez wyłączenie ich z obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych
o rozszerzonym zakresie (odrębna rachunkowość dla poszczególnych rodzajów wykonywanej działalności) oraz
wyeliminowanie obligatoryjnego pobierania opłat za sprawdzenie kwalifikacji od osób kierujących wnioski do komisji
powołanych przez Ministra Obrony Narodowej. Zakres projektu wyznaczony jest przez treść rozporządzenia REMIT,
który w swoich przepisach nakłada na państwa członkowskie obowiązek dostosowania przepisów krajowych oraz
określenie sankcji za nieprzestrzeganie obowiązków wynikających z rozporządzenia REMIT w sposób umożliwiający
pełne i efektywne stosowanie przedmiotowego rozporządzenia.
Materialnoprawnym źródłem przedmiotowej inicjatywy legislacyjnej są przepisy rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości
hurtowego rynku energii, które zawiera obowiązki nałożone na państwa członkowskie, związane z zapewnieniem
funkcjonowania rozporządzenia, co jest również bezpośrednią przyczyną podjętej inicjatywy legislacyjnej
Pod względem charakteru jest to kwestia ściśle prawno-legislacyjna, związana z dostosowaniem prawodawstwa
krajowego w celu zapewnienia wykonania obowiązków nałożonych przez prawo wspólnotowe. W tym przypadku –
określenie sankcji za niewykonywanie obowiązków wynikających z rozporządzenie REMIT oraz rozszerzenie zadań i
uprawnień organów regulacyjnych w celu skutecznego i efektywnego wykonywania obowiązków wynikających
bezpośrednio z rozporządzenia REMIT.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Rozporządzenie w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (REMIT) ma na celu skuteczne
wykrywanie nadużyć na rynku, polegających na niewłaściwym wykorzystaniu informacji wewnętrznych, dokonywaniu
manipulacji lub prób manipulacji w obrocie produktami energetycznymi oraz zapobieganie tym nadużyciom. Na państwa
członkowskie REMIT nakłada obowiązek dostosowania regulacji krajowych koniecznego do zapewnienia wykonania
obowiązków wynikających z tego rozporządzenia.
W konsekwencji w projekcie przedmiotowej ustawy:
1) rozszerzono zadania i uprawnienia Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o:
a) monitorowanie hurtowego rynku energii,
b) współpracę z Agencją ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER), organami regulacyjnymi państw
członkowskich Unii Europejskiej, Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Komisją Nadzoru
Finansowego, w zakresie niezbędnym do wykonywania obowiązków wynikających z rozporządzenia,
c) przekazywanie do ACER informacji o podejrzeniach manipulacji na rynku,
d) prowadzenie rejestru uczestników hurtowego rynku energii,
e) prowadzenie kontroli oraz postępowań wyjaśniających w sprawie manipulacji lub prób manipulacji oraz w sprawie
niewłaściwego wykorzystywania informacji wewnętrznej na rynku energii,
f) możliwość nałożenia kar pieniężnych;
2) określono podstawę prawną do współpracy organów krajowych (URE, UOKiK, KNF) ze sobą oraz z ACER w
ramach wykonywania obowiązków nałożonych przez REMIT;
3) określono sankcje za dokonywanie naruszeń obowiązków przewidzianych w przepisach rozporządzenia – sankcje
36
administracyjne oraz sankcje karne.
Proponowane rozwiązanie, czyli zmiana prawa krajowego poprzez dostosowanie jego przepisów do wymagań prawa
wspólnotowego, jest narzędziem interwencji, które nie jest możliwe do zastąpienie innym (np. zmianą wykładni
przepisów, zmianą praktyki stosowania). Istotą jest wykreowanie regulacji krajowych, które są niezbędne do tego, żeby
przepisy rozporządzenia REMIT (które wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane) mogły być egzekwowane na
gruncie państwa członkowskiego. Dostosowanie prawa krajowego do prawa Unii Europejskiej (UE) odbywa się w
drodze zmian/uzupełnień/uchyleń przepisów prawa krajowego w zależności od potrzeby. W tym przypadku zaistniała
potrzeba określenia skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających sankcji za nieprzestrzeganie obowiązków
wynikających z rozporządzenia REMIT.
Kwestia określenia sankcji za nieprzestrzeganie przepisów prawa wspólnotowego oraz wyposażenie organów
regulacyjnych w nowe kompetencje oraz nałożenie na te organy nowych zadań nie może zostać wprowadzona do prawa
krajowego na innej drodze niż poprzez ustawę. Wynika to zarówno z Konstytucji, zgodnie z której art. 45 ust. 1
odpowiedzialności karnej podlega ten tylko, kto dopuścił się czynu zabronionego pod groźbą kary przez ustawę
obowiązującą w czasie jego popełnienia. Jest to tzw. zasada wyłączności materii ustawowej w kwestiach określania kar.
Natomiast określenie obowiązków i zadań organów administracji w ustawie wynika z zasady legalizmu określonej
w art. 7 Konstytucji, zgodnie z którą organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.
zapewnienie stosowania rozporządzenia REMIT.
Efektem proponowanej regulacji ma być skuteczne zapewnienie stosowania rozporządzenia REMIT i zapewnienie
skutecznego egzekwowania przewidzianych w nim obowiązków, a tym samym pośrednio zwalczanie nadużyć na
hurtowym rynku energii.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Rozporządzenie REMIT dotyczy kwestii integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii, która nie była do tej
pory uregulowana zarówno na szczeblu wspólnotowym, jak i krajowym. Rozporządzenie REMIT wiąże w całości
wszystkie kraje członkowskie UE i jest w nich bezpośrednio stosowane, stąd konieczne jest również jednolite
zapewnienie wykonania tego rozporządzenia we wszystkich państwach członkowskich. REMIT kładzie również nacisk
na jednolite określenie sankcji za nieprzestrzeganie obowiązków w niego wynikających we wszystkich krajach UE. W
państwach członkowskich trwa wdrażanie przedmiotowego rozporządzenia, z uwagi na fakt, że w dalszym ciągu trwa
procedura komitologii w Komisji Europejskiej, której celem jest przyjęcie aktów wykonawczych do rozporządzenia
REMIT. Całość wdrożenia przewidziana jest na III kwartał 2014 r.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Uczestnicy hurtowego
(liczba podmiotów –
Baza koncesji URE
Konieczność zgłaszania
rynku energii
2240*)
danych na temat zawieranych
transakcji i składanych zleceń,
przekazywanie informacji
wewnętrznych do wiadomości
publicznej, obowiązek
rejestracji i aktualizacji danych
Prezes Urzędu Regulacji
1
Treść rozporządzenia
Utworzenie, prowadzenie i
Energetyki
1227/2011, treść projektu
aktualizacja krajowego rejestru
ustawy
uczestników rynku,
konieczność monitorowania
hurtowego rynku energii,
wykrywania nadużyć,
wymierzania kar, współpraca z
innymi krajowymi organami,
Agencją ACER oraz organami
regulacyjnymi innych państw
w ramach postępowań
dotyczących naruszeń o
charakterze transgranicznym
Komisja Nadzoru
1
Treść rozporządzenia
Konieczność wykrywania
Finansowego
1227/2011, treść projektu
nadużyć oraz informowania
ustawy
właściwych organów,
współpraca z innymi
krajowymi organami oraz
Agencją ACER
37
Prezes Urzędu Ochrony
1
Treść rozporządzenia
Konieczność wykrywania
Konkurencji i
1227/2011, treść projektu
nadużyć oraz informowania
Konsumentów
ustawy
właściwych organów,
współpraca z innymi
krajowymi organami oraz
Agencją ACER
Spółki prowadzące giełdę
1
Treść rozporządzenia
Konieczność wykrywania
1220/2011
nadużyć oraz informowania
właściwych organów,
możliwość działania w imieniu
uczestników rynku i zgłaszania
danych transakcyjnych oraz
danych o zleceniach do bazy
ACER
Przedsiębiorstwa
Ok. 500
Dyrektywa 2009/72 (art. 31),
Redukcja obowiązku
energetyczne wykonujące
treść projektu ustawy
sporządzania odrębnego
działalność gospodarczą
bilansu i rachunku zysków i
inną niż przesyłanie lub
strat dla poszczególnych
dystrybucja energii
rodzajów wykonywanej
elektrycznej, przesyłanie,
działalności gospodarczej
dystrybucja lub
magazynowanie paliw
gazowych i skraplanie gazu
ziemnego lub regazyfikacja
skroplonego gazu
ziemnego
Resort obrony narodowej
3160 osób**
Sprawozdanie
Wyeliminowanie konieczności
przewodniczących WEKK z
wnoszenia
opłat
za
działalności komisji,
sprawdzenie kwalifikacji, o
zawierające m. in. ilość osób
których mowa w art. 54 ust. 1
egzaminowanych i zestawienie
ustawy – Prawo energetyczne
pobranych opłat, sporządzane
na podstawie pkt 15 ppkt 2
decyzji nr 52/MON Ministra
Obrony Narodowej z dnia 5
marca 2013 r. w sprawie
powołania Wojskowych
Energetycznych Komisji
Kwalifikacyjnych.
*Należy przyjąć wariant, wg którego rejestracji podlegałyby przedsiębiorstwa posiadające koncesje na:
– wytwarzanie energii elektrycznej,
– obrót energią elektryczną,
– wytwarzanie paliw gazowych,
– obrót paliwami gazowymi,
– obrót paliwami gazowymi z zagranicą,
– dystrybucję energii elektrycznej,
– dystrybucję paliw gazowych,
– magazynowanie paliw gazowych,
– przesyłanie energii elektrycznej,
– przesyłanie paliw gazowych.
Zgodnie z bazą koncesji prowadzoną przez Prezesa URE takich przedsiębiorstw na dzień 30 kwietnia 2014 r. było 2240.
** Źródło: Pismo MON z dnia 1 kwietnia 2015 r. Nr 1612/PI
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt w fazie koncepcyjnej był konsultowany w trybie roboczym z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki oraz
Komisją Nadzoru Finansowego.
Projekt został poddany konsultacjom wewnątrzresortowym w dn. 29 maja – 9 czerwca 2014 r. Zgłoszone nieliczne uwagi
zostały uwzględnione w treści projektu.
Projekt ustawy został poddany konsultacjom międzyresortowym oraz społecznym w dn. 17 – 31 lipca 2014 r. ze
wszystkimi resortami oraz w szczególności z podmiotami, na które oddziałuje przedmiotowa regulacja. W trakcie
konsultacji zgłoszono uwagi, których uwzględniona część znalazła wyraz w modyfikacji projektu.
W dniu 11 września 2014 r. odbyła się konferencja międzyresortowa, na której omówiono wszystkie zgłoszone uwagi do
projektu oraz na roboczo uzgodniono treść projektów przepisów mających na celu usunięcie rozbieżności.
38
W odniesieniu do uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych znaczną część uwzględniono, co znalazło
odzwierciedlenie w modyfikacji projektu.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
w mln zł)
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
0,53088
0,53088
0,53088
0,53088
0,53088
0,53088
0,53088
0,53088
0,53088
0,53088
0,53088
5,83968
budżet państwa
0,53088
0,53088
0,53088
0,53088
0,53088
0,53088
0,53088
0,53088
0,53088
0,53088
0,53088
5,83968
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(oddzielnie)
Wydatki ogółem
0,09956
0,09956
0,09956
0,09956
0,09956
0,09956
0,09956
0,09956
0,09956
0,09956
0,09956
1,09516
budżet państwa
0,09956
0,09956
0,09956
0,09956
0,09956
0,09956
0,09956
0,09956
0,09956
0,09956
0,09956
1,09516
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(oddzielnie)
Saldo ogółem
0,43132
0,43132
0,43132
0,43132
0,43132
0,43132
0,43132
0,43132
0,43132
0,43132
0,43132
4,74452
budżet państwa
0,43132
0,43132
0,43132
0,43132
0,43132
0,43132
0,43132
0,43132
0,43132
0,43132
0,43132
4,74452
JST
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
pozostałe jednostki
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(oddzielnie)
Zgodnie z ustaleniami Zespołu ds. Programowania Prac Rządu Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów z dn. 11 czerwca 2014 r. nie przewiduje się zwiększenia zatrudnienia w podmiotach
monitorujących hurtowy rynek energii (ustalenia Zespołu z dn. 11 czerwca 2014 r., pkt 2 lit. d,
sygn. SJJ-0313-1(62)/14), a w konsekwencji nie przewiduje się sfinansowania zwiększenia
kosztów funkcjonowania organów administracji w zakresie dotyczącym rozporządzenia
REMIT.
Natomiast w odniesieniu do komisji kwalifikacyjnych MON:
Źródłem finansowania egzaminów przeprowadzonych przez WEKK w 2014 r. (3160 żołnierzy
i pracowników wojska) był budżet resortu obrony narodowej.
Źródła finansowania
Dochody ogółem w kwocie 0,53088 mln zł stanowią iloczyn opłaty egzaminacyjnej określonej
w § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia
28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez
osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (168,00 zł) i liczby osób
egzaminowanych (3160).
Wydatki ogółem w kwocie 0,09956 mln zł stanowią sumę wydatków:
– 0,0632 mln zł – 3160 osób x 20,00 zł, gdzie 20,00 zł to opłata dla członków komisji za
przeprowadzone egzaminy, zgodnie z § 39 zarządzenia nr 3/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 11 stycznia 2011 r. w sprawie gospodarki energetycznej w resorcie obrony narodowej
(Dz. Urz. MON Nr 1, poz. 3, z późn. zm.),
– 0,03636 mln zł – koszty podróży służbowych członków WEKK.
Dodatkowe informacje,
Projekt ustawy nie nakłada nowych obowiązków na uczestników hurtowego rynku energii.
w tym wskazanie
Natomiast ewentualne koszty związane ze stosowaniem bezpośrednio obowiązującego
źródeł danych i
rozporządzenia REMIT nie są bezpośrednio związane z przedmiotowym projektem ustawy.
przyjętych do obliczeń Natomiast kosztem dla uczestników hurtowego rynku energii wynikającym bezpośrednio z
założeń
projektowanej ustawy mogą być ewentualne kary finansowe nakładane za naruszenie
obowiązków wynikających z rozporządzenia REMIT oraz zwiększenie kosztów postępowania
sądowego.
Korzyści dla budżetu państwa to ewentualne wpływy z tytułu nakładanych kar pieniężnych –
niemierzalne i niemożliwe do oszacowania.
Ponadto, do kosztów wejścia w życie ustawy należy zaliczyć koszt związany ze zwiększeniem
wpływu spraw do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie (SOKiK), do
którego kierowane będą odwołania i zażalenia na postanowienia Prezesa URE. W celu
utrzymania sprawności postępowań w tym zakresie, konieczne będzie zwiększenie obsady tego
sądu o jeden etat sędziowski i jeden urzędniczy.
39
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3590
› Pobierz plik